Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kan een 2100MaH batterij opladen tot 2470MaH

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Kan een 2100MaH batterij opladen tot 2470MaH

Ik kocht onlangs ook zo'n Memorex Pro1 lader.
    Toen ik vorige week een setje GP2100 batterijen testte (via refresh/analyse) waren er grote verschillen tussen de 4 batterijen. Ik probeerde toen om ze via 'break-in' te optimaliseren.
    Alhoewel ik als capaciteit 2100MaH instelde, laadden de batterijen op tot 2470Mah.
    Ik deed vervolgens terug een refresh/analyse en kwam uit op +/-1900MaH per batterij. Dat leek mij o.k.
    Gisteren, na gebruik, wou ik ze weerom opladen. Ik wou ze via refresh/analyse ook terug even testen. Weer grote verschillen (meer dan 20%). Dus maar weer 'break-in' geprobeerd en ... hetzelfde scenario (laden tot +/- 2400MaH).
    Is dit normaal of zijn dit slechte batterijen?

Guy De Westelinck

Sorry, heb de vraag ook geplaatst in 'terzake' (waar ze misschien beter op haar plaats is). Dus ... deze mag weg.
    Last edited by guydw; 10 mei 2009, 12:07.
    www.guydewestelinckfotografie.be

Re: Kan een 2100MaH batterij opladen tot 2470MaH

Kijk niet naar de laadcapaciteit, want die zit zo'n 20-25% hoger dan de bruikbare (ontlaad) capaciteit.
    Tijdens het laden van nikkel-metaalhydride accu's is er ongeveer 20% verlies, daarom is de totale laadcapaciteit hoger dan de werkelijke capaciteit van de accu, en dat is wat je gezien hebt op het display.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Dank voor uw antwoord.

Nota: tijdens het laden ging de capaciteit zelfs tot 2760MaH. (wat mij toch enigszins ongerust maakte).

Guy De Westelinck

Comment

Uit de handleiding van de Maha (vrij vertaald uit het engels)

"... Laadcapaciteit is hoger dan de echte capaciteit ... Oplaadcapaciteit kan dus niet gebruikt worden om de echte performantie van de batterij te beoordelen ... het is dus normaal dat de oplaadcapaciteit tot 20-30% kan verschillen van de echte oplaadcapaciteit .."

Zoals Black B@ndit dus al zei ..
        In break in mode wordt 1.6x de opgegeven capaciteit geladen zijnde een stroom van "opgegeven max capaciteit/10" en dat gedurende 16 uur ..
        dwz dat een 2000mAh (ingetoetste cap 2000) geladen wordt (toegevoerde stroom) met een "capaciteit" van 3200mA over 16 uur

Comment

Regulus, ook jij bedankt voor de informatie. Waarschijnlijk had ik over dat stukje in de handleiding heen gelezen.
          Uiteindelijk is de eindcapaciteit van het batterijsetje geëindigd op ongeveer 1300MaH. Vorige week haalden ze nog rond de 1900MaH. (dus nu flink ondermaats en waarschijnlijk niet (lang) meer bruikbaar).

Guy De Westelinck

Comment

Working...
          X