Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Statief beginner

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Statief beginner

Oorspronkelijk geplaatst door KazzZ Bekijk bericht
    hey,

Zoals jullie weten (of niet) heb ik pas mijn eerste DSLR gekocht, de sony A300x.
    Tot nu toe vrij tevreden, maar ben dan ook maar newbie é

Nu heb ik wel al het gevoel dat ik zeker een statief nodig heb, maar het moet ook nog binnen beperkt budget passen, dus +-100€.

Wat raden jullie aan als statief? Ik zou toch redelijk wat kwaliteit willen, aangezien ik een paar HDR's wil maken van auto's en de bracketing van de A300 maar enkel 3 stapts in 0.7 Ev kan maken automatisch. Ik zal dus zelf 3 staps op -2, 0, +2 moeten maken, dus moet alles stabiel staan.

Can you guys help me? Eventueel 2e hands? Maar ik ken echt NIX van statieven!

Helaas is er geen verschil tussen een stevig statief voor een newbie, of voor een gevorderde. Stevig is stevig en troep is troep, en dit telt zeker voor statieven.
    Het staat stil of het staat niet stil.
    Voor u toepassing zal een manfrotto 190 (klein) of 055 (iets groter) toch wel het absolute minimum zijn denk ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Patmanzzz Bekijk bericht

.....ik heb me dan maar gisteren (én op basis van de info hier op het forum) een manfrotto gekocht (055xPROB met het 0322RC2 balhoofd en een quick release plaatje)

ik hoop dat dit een goede keus was ...
      ik ben ervan overtuigd dat je van deze combinatie zeker geen spijt zal hebben, en dat kunnen meerderen je hier bevestigen. Ik heb er niets dat goede ervaringen mee!
      Geniet van je aankoop!

RichKE.
      Canon 60D, Canon Rebel XT,wat geslepen glas, een driepikkel en een hoop dromen....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Patmanzzz Bekijk bericht
        ik heb me dan maar gisteren (én op basis van de info hier op het forum) een manfrotto gekocht (055xPROB met het 0322RC2 balhoofd en een quick release plaatje)
        Als je inderdaad al die verschillende BD-draadjes over statieven en balhoofden hebt doorgenomen, zul je wel gemerkt hebben dat de combinatie die jij gekocht hebt waarschijnlijk de populairste is hier bij BD. Op een BD Shooting Day vorig jaar in de herfst waren er zeker vier die exact dezelfde combinatie hadden.

Ik heb dezelfde combo en ben er uiterst tevreden over, buiten het gewicht van het mee te sleuren. Een Gitzo is lichter, maar valt ook in een andere prijsklasse.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RichKE Bekijk bericht
          ik ben ervan overtuigd dat je van deze combinatie zeker geen spijt zal hebben, en dat kunnen meerderen je hier bevestigen. Ik heb er niets dat goede ervaringen mee!
          Geniet van je aankoop!

RichKE.
          thx! stelt me wel wat gerust want een statief lijkt me zowel iets typisch waar je pas achteraf een oordeel kan over vellen (zo van had ik maar ...)

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
          Als je inderdaad al die verschillende BD-draadjes over statieven en balhoofden hebt doorgenomen, zul je wel gemerkt hebben dat de combinatie die jij gekocht hebt waarschijnlijk de populairste is hier bij BD. Op een BD Shooting Day vorig jaar in de herfst waren er zeker vier die exact dezelfde combinatie hadden.

Ik heb dezelfde combo en ben er uiterst tevreden over, buiten het gewicht van het mee te sleuren. Een Gitzo is lichter, maar valt ook in een andere prijsklasse.
          ALLEMAAL! en meerdere keren ook enkele leuke "handleidingen" tegengekomen (waarvoor dank aan de posters)

Comment

Ik zou toch redelijk wat kwaliteit willen, aangezien ik een paar HDR's wil maken van auto's en de bracketing van de A300 maar enkel 3 stapts in 0.7 Ev kan maken automatisch. Ik zal dus zelf 3 staps op -2, 0, +2 moeten maken, dus moet alles stabiel staan.
            Als je fotografeert in RAW hoef je maar 1 foto temaken en dan kun je de RAW foto softwarematig ččn stop onder en overbelichten of meerdere stops, net wat je wilt.

Als statief gebruik ik trouwens een Redged RTA-428 + RT-1 balhoofd. En deze bevallen me goed.
            "The only easy day was yesterday"

Comment

Ja idd, lukt ook! Net geprobeerd en voorbeeld staat in beginnershoek

En voor een statief ga ik inderdaad eens naar de winkel zelf.. Ik leg op dit moment geen al te hoge eisen. Als het ding blijft staan op een vaste ondergrond met voldoende hoogte, en het beweegt niet wanneer ik de shutter indruk, is het goed
              Canon 5D2 en wat glas

Comment

.........en het beweegt niet wanneer ik de shutter indruk, is het goed
                Zou toch op zijn minst de zelfontspanner gebruiken of een remote
                α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
                Flickr____No place to be

Comment

Ik heb tweedehands een Velbon D-600 (35 euro) gehaald...blijkt een videostatief te zijn(?) maar staat voor dat geld wel als een huis...zelfs met de 70-200 f2.8 en middenkolom omhoog stabiel. Met middenkolom gewoon omlaag (voelt ergens toch veiliger) staat het (met zelfontspanner/selftimer) als een huis.
                  Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Wat denken jullie van deze??

Canon 5D2 en wat glas

Comment

ziet er ok uit
                      nikon stuff

Comment

Bij die Velbon's staat mijn model van Sony er wel niet tussen.
                        Wel de A350 - A100 - A700..
                        Zou het statief echt merken dat er minder pixels in je camera zitten?

Kan deze ook 360° draaien in alle richtingen? boven, onder, schuin, ..
                        Dat kan geen enkel statief, tussen zijn poten door een camera draaien....
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Houd er wel rekening mee dat de 055X PRO B een ander model is. Ik geloof dat je bij het model waarnaar jij linkt de middenkolom niet horizontaal kunt plaatsen (meen dat in een van de draadjes hier gelezen te hebben), maar misschien is dat voor jou niet belangrijk. Voor mij persoonlijk ook niet direct, maar mijn vrouw gebruikt dat bijna constant voor haar macro's en close-ups.
                          Dus verzint voor je begint, zou ik zeggen.
                          Maar verder is Manfrotto en zeker de 055 een uitstekend en betaalbaar statief!
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Macro's ga ik me niet direct mee bezig houden dus

Dan ga ik voor deze !!
                            Canon 5D2 en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                              Dus verzint voor je begint, zou ik zeggen.
                              "bezint"

Comment

Als Engelsman ga ik natuurlijk niet met je in de clinch over een Nederlandse uitdrukking. (In het Engels daarentegen wel.) Ik ken ook de uitdrukking "Bezint...", maar volgens deze bron is "Verzint..." ouder. Ik ben misschien ook ouder dan jij?

Comment

Working...
                                X