Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Statief beginner

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Statief beginner

hey,

Zoals jullie weten (of niet) heb ik pas mijn eerste DSLR gekocht, de sony A300x.
    Tot nu toe vrij tevreden, maar ben dan ook maar newbie é

Nu heb ik wel al het gevoel dat ik zeker een statief nodig heb, maar het moet ook nog binnen beperkt budget passen, dus +-100€.

Wat raden jullie aan als statief? Ik zou toch redelijk wat kwaliteit willen, aangezien ik een paar HDR's wil maken van auto's en de bracketing van de A300 maar enkel 3 stapts in 0.7 Ev kan maken automatisch. Ik zal dus zelf 3 staps op -2, 0, +2 moeten maken, dus moet alles stabiel staan.

Can you guys help me? Eventueel 2e hands? Maar ik ken echt NIX van statieven!
    Canon 5D2 en wat glas

Re: Statief beginner

100 euro'kes voor een degelijk statief is wa aan de weinige kant.
    zeker als er na verloop va, tijd een langere telelens zou komen.
    best van den eerste keer een degelijk statief koopt ipv 2 keer 100 euro uit te geven.

zelf heb ik een hama statief (50 euro ofzo) en een manfrotto (280 euro)
    een wereld van verschil:
    - camera + 18-55 kitlens beiden ok.
    - camera + 50-150 f2.5 hama risico
    - camera + 120-400 hama dodelijk (voor de lens)

manfrotto staat als een huis en heeft veel minder trillingen dan de hama ook al te merken met camera en kitlens.

mss een alternatief: klik zouden ook vrij goed zijn maar zou zeken nie onder de 100 euro gaan.

hopelijk heb je hier iets aan
    david
    nikon stuff

Comment

Kijk eens naar een Velbon Sherpa.
      Zonder middenkolom staan die behoorlijk goed, en ze vallen binnen je budget als je bij Konijn of dergelijke gaat.

Comment

middelkolom is soms handig maar verhoogt het zwaartepunt wat zorg da de stabiliteit terug naar af is.
        nikon stuff

Comment

Velbon sherpa 450R - 100€
          Product
          Maximale hoogte 173 cm
          Minimale hoogte 64,5 cm
          Lengte ingeklapt 67,5 cm
          Maximaal gewicht camera 4 kg
          Gewicht 2250 gram

Of nog iets beter voor de lage standpunten:

Velbon Sherpa 550R - 119€
          Specificaties
          Gewicht: 2,12 kg
          Gesloten formaat: 63 cm
          Maximale hoogte:155 cm
          Minimale hoogte: 27,5 cm
          Maximaal laadgewicht: 4 kg
          Diameter onderstang: 26 mm

Ik heb de 450 zelf en ben er zéér tevreden over, 't is misschien geen manfrotto maar hij blijft wel erg draagbaar en stabiel (zonder de middecolom omhoog te brengen)

Ik denk niet dat er modellen bestaan van hetzelfde gewicht waarbij de middecolom in hoge stand stabiel is.
          Last edited by RikH; 29 april 2009, 11:39.
          Mijn foto's
          Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

in mijn zoektocht naar een min of meer degelijk maar betaalbaar statief heb ik de zoekfunctie hier op het forum gebruikt en héél véél posts gezien en vooral gelezen en herlezen tot ik dus inderdaad door het bos de bomen niet meer zag ... (het 1ste nummer van shoot gaf dan weer wel vrij summier de verschillende mogelijkheden weer: lees korte samenvatting van alle posts)

ik heb ook verschillende fotografen hier uit mijn buurt gecontacteerd om eens te mogen kijken want een beslissing nemen op basis van fotoos en internetinfo is niet meteen gemakkelijk maar niemand had een statief voorhanden aangezien ik citeer" bijna niemand dat koopt en er geen vraag naar is" ... jammer

ik heb me dan maar gisteren (én op basis van de info hier op het forum) een manfrotto gekocht (055xPROB met het 0322RC2 balhoofd en een quick release plaatje)

ik heb het via e-bay gekocht (statief + balhoofd) in Duitsland wat iets duurder was (305 €)
            dan bij kamera express (+- 270 €)omdat ze daar het statief dacht ik niet meer voorradig hadden en ze me afraden iets te bestellen aangezien manfrotto geen leveringstermijn kon garanderen (er waren problemen met de leveringen/voorraden (?))

ik hoop dat dit een goede keus was ...

mijn materiaal NIKON D90 en de twin lens kit (18-105 en 70-300)

Comment

Het verschil in hoogte van de 450R en 550R..
              Is 173cm echt nodig tov 155cm?
              Anders zou ik idd voor de 550R gaan door lagere stand!
              Canon 5D2 en wat glas

Comment

173 cm of 155cm maakt veel uit als je zelf 180cm bent!!! als je gebukt moet staan om te fotgraferen gaat de rug protesteren
                nikon stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                  173 cm of 155cm maakt veel uit als je zelf 180cm bent!!! als je gebukt moet staan om te fotgraferen gaat de rug protesteren
                  Ik ben een 1.86m ongeveer...
                  Maar als je in gedachte houdt dat ik vooral auto's ga fotograferen, landschappen.. is soms ook wel hoe lager hoe beter, niet?

ten tweede heb ik ook live view (alhoewel ik die nu niet gebruik bijna) op de Sony die ik kan uitkantelen..
                  Canon 5D2 en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                    Ik ben 1m95 en moet dus altijd bukken... doorgaans bepaald niet mijn hoogte maar de foto/compositie de hoogte van de camera...

ik gebruik zelden mijn middenkolom dus ga gewoon altijd op mijn hukken zitten.

misschien is't voor mij geen probleem omdat'k nog jong ben

Nu ik bezig ben met macro-fotografie sinds een weekje of 2, gebruik ik mijn statief zelfs terwijl ik ga liggen op de grond (om nog door het vizier te kunnen zien - mijn toestel heeft geen live-view) met de camera ondersteboven onderaan de middenkolom het statief vastgemaakt.
                    Mijn foto's

Comment

best es gaan vergelijken in een winkel als je het mij vraagt.
                      dan ben je er meestal zo uit
                      nikon stuff

Comment

Welke lenzen gebruikje? En ben ja vanplan om in het kort andere lenzen te kopen? Want zoals eerder gezegd een goedkoop statiefje is goed voor kleine lenzen maar vanaf grote "kanonnen" zijn ze onstabiel. (spreek uit ervaring) Mijn 1e staief was letterlijk stuk na nog geen jaar. Heb nu een Velbon Sherpa pro CF640 met Manfroto 488RC2 balhoofd , deze combinatie staat zelfs mooi stabiel en stevig men oude Sigma 80-400 en nu met men canon 100-400.
                        Ik zie wel dat je van plan bent om wagens te fotograferen en dus waarschijnlijk ook aan panning gaat doen. In zulk situatie zou ik persoonlijk geen balhoofd aanraden. Ik ondervind namelijk dat ik vliegende vogels (=ook panning) aan het fotograferen ben, dat de horizon geregeld niet horizontaal staat wegens een balhoofd lost staat in alle richtingen. Een 3-arm (alle richtingen appart verstelbaar), of hoe dat dat ook noemt, kan hier beter zijn omdat je horizontaal kantelen kan laten vast staan en de panning richting los. Hierdoor blijf de horizon horizontaal tov je camera. Als je met grote lenzen werkt is een Gimbal-head een betere oplossing.

Comment

Bij die Velbon's staat mijn model van Sony er wel niet tussen.
                          Wel de A350 - A100 - A700..
                          zal wel zelfde zijn als deze zeker?
                          Bij de 550 staat echter enkel de A700..

Kan deze ook 360° draaien in alle richtingen? boven, onder, schuin, ..

EDIT: wat is het verschil tussen de CX reeks en de R?
                          Last edited by KazzZ; 29 april 2009, 13:19.
                          Canon 5D2 en wat glas

Comment

'k snap niet hoe het model van de camera er toe doet, kijk naar het gewicht, dat is meer dan voldoende...
                            Mijn foto's

Comment

Ik zou toch niet bezuinigen op je statief. Scheelt je veel ergenis en je gaat toch een betere kopen omdat de goedkopere versie niet voldoet.
                              * Niet stabiel genoeg
                              * vervelende speling in de kop
                              * te zwaar
                              * of te slap
                              * kan niet laag genoeg
                              * Je gaat 'm niet meer gebruiken omdat je deze niet prettig vind werken door alle beperkingen.

Ik ben daarom onlangs op deze overgegaan:
                              Wel prijzig, maar ik vind het wel echt een genot.

Een foto blijft een invulling van de fotograaf.......

Comment

Working...
                              X