Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Grijskaart met extra kleurvlakken

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Grijskaart met extra kleurvlakken

Ik was aan het kijken om me een grijskaart aan te kopen. Zag ik plots dat er ook grijskaarten met extra flauw ingekleurde cirkels te koop zijn. Het nut en de werking van een normale grijskaart begrijp ik, maar wat is het nut van die gekleurde vlakken?

Bij foto Rubens zie je zo een grijskaart te koop...
    Het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd.

>> Join me on Facebook <<

Re: Grijskaart met extra kleurvlakken

40 euro voor een karton ? slik
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

ik gebruik een gretag mc beth colorcheckercard: je hebt van wit tot zwart diverse grijstinten, en je hebt kleurtinten uit alle domeinen, die je kan gebruiken om je colorflow fijn te stellen.

in the field, als perfecte colormatch minder belangrijk kan zijn, is een grijskaart met wit en zwarte strook ideaal: doe tdienst om licht te meten, om witballans in te stellen, en om witpunt en zwartpunt te bepalen in slechts enkele muisklikken. De kleurweergave is nog steeds zeer goed, maar je hebt geen controlepunten buiten je geheugen.

In de studio gebruik ik de colorcheckercard

Comment

Je gebruikt dus deze kaart?

Hoe maak je daar een beeldvullende afbeelding van om je licht op te meten? Of dient deze kaart daar niet voor

Deze week moest ik vlug een Koerstruitje fotograferen waar paars en grijs in zit verwerkt. Het paars sloeg helemaal blauw uit en ben dus maar gestopt, het trok op niks. Kan je dit dan met bovenstaande kaart eiken? Zo ja, waar doe je dat dan...?

Maar nu weet ik ook nog niet wat die bollen op die grijskaart staan te doen...tsss, beginners hé

Comment

de colorcheckerkaart gebruik ik niet om licht te meten, die gebruik ik in de studio, waar de flitsmeter dient om de flitsinstallatie af te regelen voor optimale belichting, de colorcheckerkaart dient om de kleuren te controleren, als referentie. Je kan er ook een cameraprofiel mee maken, dat evenwel enkele geldig is onder vaste lichtomstandigheden (studio dus)

een grijskaart of zelf de kaart met drie banden wit/grijs/zwart kan je beeldvullend gebruiken voor lichtmeting met de lichtmeter van je camera (bij voorkeur spotmeting). Met een externe lichtmeter heb je die kaart niet nodig.

een lichtmeter van de camera meet gereflecteerd licht, en dus is het handig om een geijkte kaart te hebben die een geijkt% van het licht reflecteerd. (grijskaart)

Een externe lichtmeter meet opvallend licht, en is dus zo goed als onafhankelijk van het voorwerp waarvoor je de lichtmeter houdt.

Als ik op de link hierboven lees waarvoor die cirkels dienen, dan lijkt het me een "overblijfsel" van de analoge fotografie te zijn voor wie zelf in de kleurendoka werkte.

Om op je vraag over de colorcheckerkaart ivm je truitje terug te komen:

Aangezien kleur een reflectie is van het opvallende licht met een "filter" die de andere kleuren absorbeert en de eigen kleur reflecteerd, zal de waarneming van een kleur afhankelijk zijn van het opvallende licht. De helderheid van de waarneming van de kleur hangt bovendien af van de glosslevel van het materiaal, de kijkhoek en de invalshoek van het licht.

Daarom: Als je een truitje wilt fotograferen op een kleurechte manier, dan heb je om te beginnen goed licht nodig bij het fotograferen. Normlicht dat het volledige spectrum bevat zonder grote verschillen (dus een vlakke curve). Bij gebrek aan normlicht kan je daglicht gebruiken op een licht bewolkte dag in de schaduw aan de noordkant van je woning, ervanuitgaande dat je woning kleurneutraal zou zijn

Als de materialen die je fotografeert reflecterend (hoge glosslevel) zijn, ga je zowiezo nog problemen hebben die je moet oplossen met de positie van je lampen, en reflectiepanelen die je moet opstellen volgens de regel van de invalhoek van het licht is gelijk aan de reflectiehoek van het licht. (en nee, dit ga ik niet in een enkel postje uitleggen)

Als je de kleur zeer moeilijk in orde krijgt (kleursprongen voor bepaalde delen van je onderwerp en constante kleuren van andere delen van je onderwerp), dan kan het zijn dat je problemen hebt met bv. metamerie. Metamerie is het fenomen dat sommige kleuren die heel dicht bij elkaar liggen een curve hebben die elkaar minstens 3x kruisen, zodat de beide kleuren onder bepaalde lichtbronnen identiek zijn, en heel verschillend onder andere lichtbronnen.

Btw, als je je te diep verdiept in "kleur", ga je ontdeken dat het een zeer technische materie is die niet op één twee drie uitgelegd is.

Comment

In een notedop, mooi en helder uitgelegd.

Daar heb ik wat van geleerd.

Thanks!
            I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

Comment

Btw, als je je te diep verdiept in "kleur", ga je ontdeken dat het een zeer technische materie is die niet op één twee drie uitgelegd is.
              Bedankt voor de uitleg die ik nog een paar keer zal moeten herlezen! Weet je, ik ben zelfs blij dat het allemaal zo ingewikkeld is...Dit bewijst (nog eens) dat fotografie meer is dan inzomen en op een knopje drukken. Sterk in tegenstelling tot wat de reclame rond DSLR's ons allemaal willen wijmaken

Comment

Working...
              X