Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ik zoek een goede rugtas, die mijn rugklachten ietwat ontziet. Help?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Ik zoek een goede rugtas, die mijn rugklachten ietwat ontziet. Help?

Graag jullie vizie.
    Ik ga vaak op pad met mijn Canon 10D en 3 lenzen (18-50mm / 28-200mm / 100-400mm) maar heb nog geen geschikte tas. Ik heb helaas een niet al te beste rug, wat een schoudertas zowiezo uitsluit. Nu vond ik op Konijnenberg deze tas:

Het ideale lijkt mij de extra buikriem, waardoor je het gewicht meer verdeeld en de tas dichtbij je houdt. Ik hoef niet binnen 3 seconden mijn camera in handen te hebben, zoals je bij een sling kunt. Ik prefeer 2 stevige schouderbanden.
    Heeft iemand ervaring met deze tas? Of heeft iemand een andere suggestie?

Groetjes
    Last edited by Monica; 23 maart 2009, 21:51.

Re: Ik zoek een goede rugtas, die mijn rugklachten ietwat ontziet. Help?

Niemand ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
      Niemand ?
      Jah ikke Ik heb deze tas gehad. Op zich zeker niet verkeerd. Paste op een gegeven moment alleen niet meer genoeg in

Maar nu serieus. De Naneu Pro Alpha is zeker geen verkeerde tas, en nog relatief goedkoop ook (al zie ik dat ze wel flink duurder zijn geworden. Ik heb voor deze tas destijds iets van 4 tientjes betaald). Ze zijn echt stevig en je foto-apparatuur is goed beschermd. Qua draagcomfort is deze zeker ook prima geschikt voor langere wandelingen e.d. Jouw set van body en lenzen zal er zeker ook wel inpassen.

Enig nadeel van deze tas vond ik dat de opening voor het fotogerief aan de rugzijde zit. Je moet dus altijd je tas van je rug halen als je iets uit je camera-deel wilt halen. En da's wel eens lastig als je in het bos staat met een modderige grond bijvoorbeeld. Voordeel is overigens wel weer dat zakkenrollers niet gemakkelijk iets uit je tas kunnen roven.

Hier nog een plaatje zoals ik mijn tas gebruikte:

Wat je hier ziet is een 40D met grip, een Tamron 17-50mm, Canon 100-400L, een Canon 100mm macro en een 430EX flitser. En dat past dus allemaal in het fotogerief-compartiment. En dan past er bovenin nog van allerlei andere rommel....
      Last edited by MarkEL; 23 maart 2009, 22:36.
      www.indetailfotografie.nl

Comment

Ik heb nog een Crumpler Pyjama pride L te koop staan , //Zoekertje//

http://cambags.com/camera_mainpage.h...L_frames.htm&2

je mag me altijd Pm indien je interesse zou hebben
        Mvg,
        Marijn

My Flickr

Comment

Als je rugklachten hebt, is er maar één die kan bepalen welke tas geschikt is en dat is......

En dan moet je eigenlijk nog de tas een heledag kunne gebruiken ook.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Begrijp ik hjansen, ik dacht: misschien zijn er wel meer mensen met rugklachten die graag naar buiten gaan met hun hele arsenaal
            Ik heb een gewone rugzak met buikriem en die zit heerlijk, omdat je het gewicht op 3 punten verspreid, maar niet op de rug.

Reus ik vind het erg attent van je en die tas ziet er super uit. Maar ik ben echt opzoek naar een tas met buikriem. Het schijnt dat de buikriem van de rugzak meer steun geeft dan de extra band bij de sling. (ik heb geen sling gedragen)

Markel, als de spulletjes aan de rugzijde zitten, heb je dan niet dat er een bult tegen je rug aan zit? Of steekt het niet veel uit? Is moeilijk te zien op de foto. Er zit geen konijnenberg bij mij in de buurt, vandaar dat ik zo aan mijn feedback probeer te komen. Dat je de spullen niet snel bij de hand hebt is geen drama. plasticzeiltje mee waar je de tas op zet en viola
            Hoe beviel jou de extra buikriem? En paste jouw statief goed in de tas? Dat zag er ook wel gelikt uit (zie eerste foto)
            ps...het valt me op dat de ruimte van de tas die ik plaatse groter is dan jouw ruimte, of is dat gezichtsbedrog? Had jij misschien de Naneu Pro Alpha compact? (die is idd iets goedkoper en iets kleiner)

Hartelijk dank allemaal voor de inbreng!
            Last edited by Monica; 23 maart 2009, 23:33.

Comment

Een goede rugzak voor de rug kan dit niet zijn; het gewicht bevindt zich veel te veel in het onderste deel van de tas. Daardoor is deze rugzak al volledig uit balans.
              Want, hoe meer je naar boven toe kan laden hoe minder belastend voor de rug.
              Je draagt het gewicht dan veel meer op de schouders waardoor je je rug ontziet.
              Persoonlijk vind ik de Lowe Pro trekker reeks (en dan vooral de grotere tassen) nog altijd de beste rugzakken vanuit ergonomisch standpunt. Met een Lowe Pro Photo Trekker kan je gans de dag rondlopen zonder enige hinder te ondervinden.
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

ik heb ook soms een neiging tot rugpijn, en heb nog een tas van Jack Wolfskin overwogen. Het verschil met dit merk is dat hun hele collectie draait om draagcomfort, materialen, ergonomie, etc. Toevallig hebben ze dan ook een tas voor fotospullen. Bij de andere merken is het omgekeerd! Zij hebben vooral expertise in het handig opbergen van fotogerief; ergonomie en draagcomfort komen pas op de tweede plaats.

deze tas is het.
                Sony SLT α57 / Sony 16-50 2.8 / Minolta 50 1.4 / Sony 85 2.8 / ...

Comment

Ik heb sinds enkele weken de Lowepro Computrekker AW plus en ben er zeer tevreden van...super draagcomfort met ook een buikgordel... Je hebt deze ook in een kleiner formaat Lowerpro Computrekker AW waarin jouw materiaal ook zal passen...
                  Voor mij zit deze tas echt prima, maar jij zal zelf de keuze moeten maken natuurlijk...

Comment

een goede rugzak moet je bekijken zoals je een gewone rugzak zou beoordelen als je met de rugzak op vakantie zou gaan. Een goede zak is dan de zak met een hele goede heupband die een flink deel van de last opvangt en niet te veel aan je schouders hangt. Te veel gewicht hangend aan de schouders is slopend.
                    Tip: ga eens een goede "out door" zaak in en vraag advies over de aanschaf van een rugzak en ga met de opgedane informatie een fototas uitzoeken..... ben benieuwd met welk (on)bekend merk je dan thuis komt..... Laat je in ieder geval niet leiden door de bekende merken!
                    Succes!
                    ---------------- Ik doe niet meer mee

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Reus Bekijk bericht
                      Ik heb nog een Crumpler Pyjama pride L te koop staan , //Zoekertje//

http://cambags.com/camera_mainpage.h...L_frames.htm&2

je mag me altijd Pm indien je interesse zou hebben
                      Voor een rug patient is wel een slecht alternatief vrees ik. Alles hangt aan je schouders bij deze zak. Dan beterde Zoomiverse XL kiezen, beter en betaalbaarder (maar die zie ik nu niet meer op hun site......)
                      ---------------- Ik doe niet meer mee

Comment

Ik had eerst een slingshot 300, maar als deze goed volgeladen was, begon ik toch nekpijn te krijgen. Dan overgestapt naar de FastPack reeks (ik moet thuis kijken of het nu de 250 of de 350 is), maar ben hiervan héél tevreden (zowel Slingshot als FastPack zijn van LowePro).
                        Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

Comment

Heb je als gedacht aan een harnas ipv rugzak ? Je moet eens kijken op
                          We are a group of product designers and professional photographers on a mission to design and create the highest quality travel gear for the world’s Venturing Observer.

Comment

dakine sequence
                            superrugzal, voel je amper op je rug zitten
                            wat achter het glas staat is belangrijker dan het glas zelf

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                              Een goede rugzak voor de rug kan dit niet zijn; het gewicht bevindt zich veel te veel in het onderste deel van de tas. Daardoor is deze rugzak al volledig uit balans.
                              Want, hoe meer je naar boven toe kan laden hoe minder belastend voor de rug.
                              Je draagt het gewicht dan veel meer op de schouders waardoor je je rug ontziet.
                              Persoonlijk vind ik de Lowe Pro trekker reeks (en dan vooral de grotere tassen) nog altijd de beste rugzakken vanuit ergonomisch standpunt. Met een Lowe Pro Photo Trekker kan je gans de dag rondlopen zonder enige hinder te ondervinden.
                              Mij lijkt het juist beter dat als je rugklachten hebt, het grootste gedeelte van je gewicht op je heupen rust en niét op je schouders die door je wervelkolom ondersteund wordt.

Zelf heb ik een expedition 7 van tamrac. Dit is een deftig grote tas, maar blinkt uit in comfortabele (brede dikke) schouderbanden en een zeer deftig en instelbare heupgordel. In vergelijking met veel rugzaktypes dient deze heupgordel niet alleen om de rugzak dicht tegen je lichaam te houden, maar vooral om de rugzak op je heupen te laten rusten en zo een deel van het gewicht overneemt. Het stuk dat op je heupen rust is mooi dik en breed. Het ruggedeelte heeft ventilatiesleuven, maar is zeker niet super ventilerend.

Maar dit is een rugzak waarmee ik zonder problemen hele dagen in Oostenrijk gewandeld heb. Zelf heb ik dan nog een systeem gemaakt waarmee de camera ipv aan een neckstrap rond je nek aan de schouderriemen bevestigd is. Super comfortabel om een hele dag mee te wandelen. (vriendin werkte in een textielbedrijf op de ontwikkelingsafdeling van oa rugzakken )

Comment

Working...
                              X