Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

statief voor gevarieerd gebruik

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• statief voor gevarieerd gebruik

Ik zoek een statief voor een canon 400D waarop verschillende lensen kunnen geplaatst worden. Nl. een macrolens (150 mm sigma), telelens (150-500 sigma), 70-300 IS canon of een 85 mm canon. Ik denk dat het max gewicht van body + lens zo'n 3 kg is.
    Het statief zou mee moeten kunnen op wandeltochten dus het mag zeker geen 10kg wegen. Het budget ligt rond de 500 euro maar indien er veel betere alternatieven iets duurder zijn is dat geen probleem.
    Alvast bedankt voor de reacties.

Re: statief voor gevarieerd gebruik

Is hier op het forum al veel over geschreven, waaronder dit....

http://forum.belgiumdigital.com/f36/...an-249217.html
    Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

Comment

Manfrotto heeft een handige configurator gemaakt: http://www.manfrotto.com/Jahia/site/...d/4482/lang/en. Zelf heb ik een 055CLB en 329Rc4 en ben daar heel tevreden van. Die kan heel laag gaan (tot 8cm, ong. 15cm met kop) en gewicht zit rond de 3ŕ4kg, de prijs rond 200€.

Comment

Ik ga Hans Braakhuis eens quoten.
        "Een goed statief heeft dus veel massa en is zwaar. Denk eens aan een start gewicht van 3 kilo en
        daarna nog 1 kilo per 100 millimeter. Werk je dus met een 300 mm op een digitale DX reflex, dan wordt
        dat dus door de crop factor een 450 millimeter en dan kom je op een gewicht uit van ongeveer 7,5 kilo.
        Bij basalt en carbon statieven kan het start gewicht 1 kilo lager zijn".

De rest kan je lezen op zijn website.

Aangezien je er een 500mm wil opzetten zou ik toch voor een goed en stevig statief gaan,Bv de 3reeks van Gitzo.
        Duur maar dit heb je dan ook voor het leven,voor een goeie kop zou ik kijken naar markins,RRS of Wimberley.
        D700+nikon 24-70 2.8+nikon 85 1.4 af-d+nikon 50 1.4 af-s+
        nikon 300mm af-s 4.0+MB 10 grip+gitzo 3530s+markins M20
        BD1230BE

Comment

Ok, bedankt voor alle tips.
          Zal het zeker keer proberen met die configurator.
          Ik denk dat een statief van zo'n 7 kg of meer te zwaar zal zijn omdat het mee moeten kunnen op reis. Zijn niet enkel citytrips...
          Ik zal waarschijnlijk moeten kiezen voor de gulden middenweg..
          Maar die zal dan niet ideaal zijn voor de 500 mm.
          Nogmaals bedankt.

Comment

Ik bedoelde dus niet dat je statief 7kg moet wegen,dat zal niemand kopen.
            Het gaat hem over de draagkracht van het statief waar je moet naar kijken.
            Bv Mijn gitzo3541LS weegt 1,8kg als ik niet mis ben zonder kop maar heeft een draagkracht van 18kg,maw je camera samen met je bigma zou op 7,5 kg komen(omgerekend aan 1kg per 100mm) dus heb je nog voldoende over aan stabiliteit mits nog een goeie kop natuurlijk.
            D700+nikon 24-70 2.8+nikon 85 1.4 af-d+nikon 50 1.4 af-s+
            nikon 300mm af-s 4.0+MB 10 grip+gitzo 3530s+markins M20
            BD1230BE

Comment

Bedoel dus wel degelijk het gewicht van het statief en niet de draagkracht.

Als je de draagkracht van een statief wilt weten kijk je in de folder en daar staan al die cijfers wel vermeld.
              Om de draagkracht te weten die je zelf nodig hebt, gooi je al je spullen op een weegschaal.

Bijvoorbeeld
              D3 bijna 1,5 kilo
              AF-S 600mm f/4D IF-ED, bijna 5 kilo
              balhoofd 1,5 kilo
              samen 8 kilo. Een eenvoudig Hama statief bezwijkt dan.
              Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

Bedankt voor de reacties.

Ik ga waarschijnlijk gaan voor de Manfrotto 055XPROB en als balhoofd 804RC2.
                Ik hoop dat dat een goed compromis is tussen stabliliteit, kwaliteit en de mogelijkheid om er makkelijk mee rond te lopen.

Comment

Working...
                X