Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hulp gevraagd bij een macro lens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• hulp gevraagd bij een macro lens

ik heb een Nikon D50 en zoek een macro lens die mij toelaat mooie foto's te maken van kleine objecten. Laten we zeggen dat ik voorwerpen met een doorsnede van 1 mm toch zou willen uitvergroten tot 1 cm (of meer) zonder scherpte te verliezen

Kan dit en wat zal mij dit ongeveer kosten ?

Zoek ik best bij Tamron ?

Welke lens raden jullie aan ?

Merci !

Re: hulp gevraagd bij een macro lens

Nikon verkopen en Canon kopen, die hebben een MP-E65 en dan nog mik je wel héééél hoog. Je vraagt hier een 10x vergrotende lens. Misschien een microscoop aanschaffen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
      Nikon verkopen en Canon kopen, die hebben een MP-E65 en dan nog mik je wel héééél hoog. Je vraagt hier een 10x vergrotende lens. Misschien een microscoop aanschaffen?
      al vaak gedacht omwille van die MP-E65

maar bon ik ben zeer tevreden over sigma 105 mm en 2de hands kun je die vinden voor een 300-350€
      nikkor 105 vr is ook goed, duurder en vr werkt niet op heel korte afstand
      mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
      D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
        al vaak gedacht omwille van die MP-E65

maar bon ik ben zeer tevreden over sigma 105 mm en 2de hands kun je die vinden voor een 300-350€
        nikkor 105 vr is ook goed, duurder en vr werkt niet op heel korte afstand

weet je er toevallig ook eentje te koop staan ? :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bart500 Bekijk bericht
          weet je er toevallig ook eentje te koop staan ? :-)
          http://www.fotobeurs.com/zoekertjes/...1.1979&m=Sigma

IMac/IPad/Mac Air 

Comment

thx

en wat kosten die Nikkor 105 VR lenzen ?

Comment

http://www.fotokonijnenberg.be/produ..._vr_micro.html

nieuw 710

IMac/IPad/Mac Air 

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht

dju
                das serieus boven mijn budget

Comment

dju
                  Trouwens, die gaat maar 1:1 hoor, niet 10:1.

Comment

dju
                    Maar wel een superlens.

Heb indertijd ook overwogen om naar Canon over te schakelen vanwege die MP-E65, maar ben al bij al ook nog content bij Nikon hoor
                    ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Met een Nikon balg PB-6, een tussenring (nodig om de balg op de body te krijgen) en een omgekeerde 24mm (maakt niet uit welke als hij maar 52 schroefdraad heeft) kom je een heel end, tot ongeveer 11x vergroot.
                      Hierbij enkele testjes met een dode vlieg.

Sony en Olympus
                      Fotoseries

Comment

ik zou in uw geval een Tamron 90mm f2,8 macro 1:1 kopen met een omkeerring en er een omgekeerde 50mm voorhangen .. denk dat je dan wel in de buurt van 1:10 moet uitkomen voor een aanvaardbaar budget

probleem gaat in ieder geval scherptediepte zijn .. dus je diafragma serieus dichtknijpen .. je zal dus verplicht zijn extra licht te voorzien en op statief met langere sluitertijden te werken .. maar dergelijk kleine dingen is toch altijd op statief werken .. scherpstellen zal een jobke opzichzelf worden

Als ik dergelijke foto's moet nemen, gebruik ik een microscoop uit het lab, en hang daar een camera aan.

een goedkope oplossing om foto's te maken van voorwerpen van circa 5mm groot is een soort webcam die ik online voor $60 kocht die op een klein statiefje komt en het te fotograferen oppervlak met ledverlichting bijlicht .. nadeel is dat je beperkt bent tot een resolutie van 1024x768 pixels .. maar om kleine lakfouten of toolfouten te documenteren is dat vaak voldoende

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
                          ik zou in uw geval een Tamron 90mm f2,8 macro 1:1 kopen met een omkeerring en er een omgekeerde 50mm voorhangen .. denk dat je dan wel in de buurt van 1:10 moet uitkomen voor een aanvaardbaar budget

probleem gaat in ieder geval scherptediepte zijn .. dus je diafragma serieus dichtknijpen .. je zal dus verplicht zijn extra licht te voorzien en op statief met langere sluitertijden te werken .. maar dergelijk kleine dingen is toch altijd op statief werken .. scherpstellen zal een jobke opzichzelf worden

Als ik dergelijke foto's moet nemen, gebruik ik een microscoop uit het lab, en hang daar een camera aan.

een goedkope oplossing om foto's te maken van voorwerpen van circa 5mm groot is een soort webcam die ik online voor $60 kocht die op een klein statiefje komt en het te fotograferen oppervlak met ledverlichting bijlicht .. nadeel is dat je beperkt bent tot een resolutie van 1024x768 pixels .. maar om kleine lakfouten of toolfouten te documenteren is dat vaak voldoende
                          Je bedoelt 10:1 maar eerlijk gezegd denk ik dat de TS zomaar iets gezegd heeft zonder zich eerst in de materie te verdiepen en feitelijk zonder goed te beseffen tegen welke limieten men aanbotst bij dergelijke vergrotingen.

Dat van die MP-E65 edm is trouwens een klein jaartje geleden al eens gezegd : http://forum.belgiumdigital.com/f9/k...en-221539.html
                          Tussen juli 2008 en nu is er precies niet veel gebeurd hé?
                          Last edited by hvr_oosterzele; 2 april 2009, 23:44.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                            Trouwens, die gaat maar 1:1 hoor, niet 10:1.
                            .. en ik die dacht dat dit een x1 x5 vergroterlens was (loupe) ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                              .. en ik die dacht dat dit een x1 x5 vergroterlens was (loupe) ...

http://photo.net/canon/mp-e-65
                              Niet goed gekeken hé, 't ging over de Nikkor 105VR

Comment

Working...
                              X