Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lekkende Aldi-batterij in SB900

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lekkende Aldi-batterij in SB900

Enkele weken geleden stak ik een nieuwe set batterijen in mijn SB900 Nikon flits. Vandaag merkte ik dat mijn flits vreemd deed, en dat de TTL waarden en zo niet meer correct werkten. Ook weigerde het toestel te fotograferen wanneer ik de flits activeerde. Dit gebeurde halverwege een concert, dus tastte ik 'in het duister'.

Toen het licht aan ging, heb ik de flits van het toestel verwijderd en gemerkt dat er vloeistof op het flitsschoentje zat. Ik wilde het wegvegen met m'n vinger, maar het voelde niet aan als water of bier (ik dacht aanvankelijk dat iemand te hard met z'n pint had gezwaaid). Bij nader onderzoek, bleek deze vloeistof door de contactpunten en kieren van de flits zelf te komen. Nader onderzoek wees uit dat 1 van de 4 batterijen stevig gelekt had, zodat de batterijvloeistof doorheen de onderzijde en zijkant van het batterijcompartiment gedrongen was. Uit alle spleten in de buurt van de contactjes kwam batterijzuur. Ik heb het zo goed als mogelijk droog gemaakt met papieren servietten en stukjes papier om je handen mee af te drogen.

Ik heb nog geen nieuwe batterijen in de flits gestoken, maar ik zou graag weten of er nog iets meer is dat ik kan doen om de gevolgschade te beperken?

De batterijen kwamen van de Aldi, en zijn nog goed tot eind dit jaar. De 3 andere van de set, doen het nog prima, dus ik neem aan dat het om 1 defecte batterij ging. Heeft iemand enig idee of ik de fabrikant hiervoor aansprakelijk kan stellen?
    Het lijkt een vaak voorkomend probleem te zijn. Ik had het eerder voor met een weerstation, en nu ik het verhaal vertel, zegt mijn broer dat zijn wekker zo ook de geest heeft gegeven. Ik zou willen vermijden dat mijn flits dat ook doet, dus tips zijn welkom.

Thanks!

Re: Lekkende Aldi-batterij in SB900

Wow, tips kan ik je niet geven. Goed opkuisen zou ik zeggen, zoals je gedaan hebt. Graag zou ik ook willen weten of er nog mensen zijn die zoiets tegen gekomen hebben met die aldi-batterijen. Ik grbuik namelijk 8 sets van die batterijen en zou dit niet graag willen mee maken. Het is toch duur materiaal.
    www.graphic-tools.be | Nikon F100 | Nikon D300 | Nikon AF-S VR DX 18-200mm f:3.5-5.6 G IF ED | Nikon AF-S 24-70mm f:2.8 G IF ED | Nikon AF 50mm f:1.8 D | Nikon 60mm f:2.8G ED AF-S Micro | Tokina AT-X 11-16mm f:2.8 Pro DX | Nikon SB-900

Comment

Ik zou ook eens proberen dit op de Aldi te verhalen, mits het geen oude batterijen waren. Ik denk wel dat je dan een rechtsbijstandsverzekering moet hebben en het bonnetje van de batterijen misschien ook nog wel.

Ik zou de flits opsturen naar Nikon, wat dit blijft doorvreten op de metalendelen.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koen_vervoort Bekijk bericht
        Heeft iemand enig idee of ik de fabrikant hiervoor aansprakelijk kan stellen?
        Dit lijkt me wel. De schade aan jouw flitser is immers een rechtstreeks gevolg van het eigen gebrek van de batterij. Je zou eens op 't internet moeten gaan zoeken naar productaansprakelijkheid. Ik weet niet niet hoe dit in België is geregeld maar ik veronderstel dat deze regels niet zoveel zullen afwijken van de Nederlandse regels ?

Heb je een rechtsbijstandsverzekering dan zou ik die zeker gaan contacten als ik jou was.
        www.indetailfotografie.nl

Comment

Sorry mensen...maar een ding begrijp ik niet ???

Je koopt een camera van pakweg €1000.=( of duurder)
          een flits van € 200.= ( of duurder)
          bijbehorende ass. van € 300.= (of duurder) TOTAAL ongeveer € 1500.= ( of duurder)

en dan ga je bij de ALDI die goedkope batterijen halen ????????????

waarom bezuinigen op een paar batterijen die waarschijnlijk je hele fotoset naar de
          K^%$#@& TEN helpen!!!!!!!!

Koop toch een paar fatsoenlijke batterijen met de daarbij behorende lader en je hebt nergens last van.

Voor een paar setjes goede batterijen bij je maar € 100.= kwijt of minder.
          Wat is nu de uitgave van fatsoenlijke batterijen op je totale uitgave van je fotoset ???????

Sorry maar dit is mijn mening, en ik zeg maar zo ....

"GOEDKOOP IS DUURKOOP"

gr. J@siu !!
          >>> mijn "kritiek" is altijd mijn eerlijke "mening" en nooit mijn "commentaar" <<<

Comment

Mocht je de fabrikant of ALDI willen aansprakelijk stellen, dan gaan ze zeggen dat je bij (langdurig) niet-gebruik de batterijen uit het toestel moet halen.

Het gaat dus je eigen fout zijn, want je had de lekkage dan kunnen vaststellen. Het toverwoord hierbij is de relativiteit van het begrip langdurig.

G
            fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
            Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door geertvandenbroeck Bekijk bericht
              Mocht je de fabrikant of ALDI willen aansprakelijk stellen, dan gaan ze zeggen dat je bij (langdurig) niet-gebruik de batterijen uit het toestel moet halen.

Het gaat dus je eigen fout zijn, want je had de lekkage dan kunnen vaststellen. Het toverwoord hierbij is de relativiteit van het begrip langdurig.

G
              hhmm.. 't gaat mij te ver om dat nu al te stellen. Maar inderdaad, dat zou wel een verweer van de producent of Aldi kunnen zijn. 't Gaat hier echter wel om een risico-aansprakelijkheid van de producent en wil deze zich vrijpleiten dan zal zij eigen schuld van de benadeelde moeten bewijzen.....
              www.indetailfotografie.nl

Comment

Misschien kun je het 'niet langdurige' aantonen met een aankoopbon van de flits of eventueel de introductiedatum.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

't Lijkt me toch de moeite om Aldi in gebreke te stellen en een schadevergoeding te eisen (aangetekende brief !).
                  Als je een verzekering "BA Leven" (de zng. "familiale verzekering") hebt voorziet die wellicht in rechtsbijstand. Raadpleeg je agent ? Succes alleszins.

Comment

Dit wordt geregeld in de Wet Productenaansprakelijkheid van 25 februari 1991.
                    Deze wet verklaart de producent aansprakelijk voor de schade veroorzaakt aan een persoon/zaak door een gebrek in zijn product.

Als benadeelde moet jij wel 5 dingen aantonen namelijk :
                    -product (de batterijen en de flash)
                    -gebrek aan het product
                    -de schade die daaruit is voortgevloeid
                    -het causaal verband tussen het gebrekkig product en de schade
                    -het feit dat de aangesprokene (aldi) ook de werkelijke producent is.

Het laatste is waarschijnlijk niet het geval, ALDI heeft bijna vast en zeker die batterijen aangekocht van een producent die produceert onder het merk ALDI, waardoor de fout bij hun ligt maar de schuld bij ALDI aangezien zij aansprakelijk zullen worden gehouden aangezien zij moete instaan voor de veiligheid van de producten die ze verkopen.

Art.5 van de Wet Producentenaansprakelijkheid stipuleert dat een product gebrekkig is wanneer het niet de veiligheid biedt die men gerechtigd is te verwachten. In dit geval voldoen de defecte batterijen aan dit criteria.

Nu dit is allemaal veel text voor iets simpels, wat moet je doen ;
                    1) Zoals aangekaart hierboven, geen batterijen 'van den aldi' gebruiken in een toestellen die schommelen tussen de 300 & 400€, voor de meesten is dat logisch, laat dit een les zijn.

2) Ga eens rustig praten met die mensen, leg je probleem uit, vreedzame bemiddeling kan wonderen doen, praten werkt nog altijd, Belgie is nog altijd niet Amerika.

3) Als ze echt niets willen doen, neem dan een advocaat onder de arm en vorder schadevergoeding op basis van deze wet. Pas hier wel mee op, indien je geen rechtsbijstandverzekering hebt kan dit uiteindelijk veel meer gaan kosten dan je SB-900 of die batterijen, dus je moet maar zien.

Hopelijk kon dit wat helpen.

Mvg,
                    Morgan
                    MM|Photo-BlogLines//New Blog, New Site & New Twitter

Comment

In zowat elke handleiding zal je kunnen lezen dat je batterijen en accu's altijd moet verwijderen als je het apparaat voor een langere periode niet zal gebruiken.

Als er een houdbaarheidsdatum opstaat, dan gaat het hier over niet-herlaadbare batterijen (accu's van den Aldi hebben een productiedatum). Die datum is de uiterste verkoopsdatum waarbij er gegarandeerd wordt dat er nog een bepaald pecentage van de originele capaciteit beschikbaar is.
                      Je kan dus niet vragen aan een fabrikant dat de batterijen ook zo lang meegaan als je ze ondertussen al gebruikt.

Het zijn dus gewone of alkalinebatterijen, en die hebben de minder leuke eigenschap dat die kunnen uitlopen eens ze opgebruikt zijn... (Een volle batterij loopt niet uit.)
                      Een uitgelopen nikkel-cadmium of nikkel-metaalhydride accu heb ik nog nooit gezien.

Je kan altijd proberen, maar volgens mij heb je hier maar heel weinig kans op een schadevergoeding.

Maak zo snel mogelijk alles zuiver, met wattenstaafjes en alcohol kom je al een eind verder (wel goed laten drogen voor je er weer batterijen insteekt, want dat spul is heel brandbaar).
                      En als het op die manier niet lukt, dan zal je de flitser moeten laten nazien...
                      Gebruik daarna geen batterijen meer, met accu's werken de meeste flitsers beter omdat die een veel grotere stroomsterkte aankunnen. De flitscondensator zal met accu's veel sneller herladen dan met batterijen.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

Comment

tja hier komt niets anders binnen dan enneloop batterijen.. misschien duurder maar nog nooit problemen mee gehad en topkwaliteit..
                        2 x Niko D300 + wat glaswerk en 2 SB900 + ingerichte fotostudio

Comment

Als je moest weten hoeveel merken een batterijen fabrikant maakt

Johan

Comment

Hmm, vreemd, mijn herlaadbare NiMH 2300mAh gaan al jaren mee, geen lekkages, wel een kleine capaciteitsdaling (wat normaal is). Ik denk dat het gewoon aan ligt dat de kwaliteitscontrole bij Topcraft (werkelijke producent van aldi batterijen), en dat de marge bij topcraft groter is dan bij pakweg Varta, vandaar het prijsverschil.
                            Canon EOS 40D + 350D + 100-300 ƒ/5.6 + Helios 44M-6 58mm ƒ/2.0 + Helios 44-2 58mm ƒ/2.0 + Meyer-Optik auto 135mm ƒ/2.8 + Meyer-Optik 29mm ƒ/2.8^^

Comment

In dit gevaal zijn het waarschijnlijk niet oplaadbare batterijen.

Het is beter oplaadbare batterijen te kopen, die kunnen zelfs veel beter tegen de stroompieken van een digitaal toestel en geven zelfs meer energie en gaan langer mee.
                              En je kan ze jaren gebruiken.

Als ik me goed herinner, die niet oplaadbare batterijen, daar komt in de batterij water vrij naarmate men die gebruikt. Als er teveel water is, dan stopt de werking van de batterij, en het is dat water die kan lekken.

Comment

Working...
                              X