Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lekkende Aldi-batterij in SB900

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Lekkende Aldi-batterij in SB900

Oorspronkelijk geplaatst door Jasiu Bekijk bericht
    Sorry mensen...maar een ding begrijp ik niet ???

Je koopt een camera van pakweg €1000.=( of duurder)
    een flits van € 200.= ( of duurder)
    bijbehorende ass. van € 300.= (of duurder) TOTAAL ongeveer € 1500.= ( of duurder)

en dan ga je bij de ALDI die goedkope batterijen halen ????????????

waarom bezuinigen op een paar batterijen die waarschijnlijk je hele fotoset naar de
    K^%$#@& TEN helpen!!!!!!!!

Koop toch een paar fatsoenlijke batterijen met de daarbij behorende lader en je hebt nergens last van.

Voor een paar setjes goede batterijen bij je maar € 100.= kwijt of minder.
    Wat is nu de uitgave van fatsoenlijke batterijen op je totale uitgave van je fotoset ???????

Sorry maar dit is mijn mening, en ik zeg maar zo ....

"GOEDKOOP IS DUURKOOP"

gr. J@siu !!

Ik kan je alleen maar gelijk geven.

Ik ga bijna wekelijks naar de Aldi, koop er zowel voeding als éénmalige aanbiedingen.

MAAR HUN BATTERIJEN MOGEN ZE VAN MIJ HOUDEN. Ze zijn inderdaad goedkoop maar de kwaliteit is er ook naar. Om dan maar te zwijgen over het probleem dat ze beginnen te lekken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Olaf Bekijk bericht
      In dit gevaal zijn het waarschijnlijk niet oplaadbare batterijen.

Het is beter oplaadbare batterijen te kopen, die kunnen zelfs veel beter tegen de stroompieken van een digitaal toestel en geven zelfs meer energie en gaan langer mee.
      En je kan ze jaren gebruiken.

Als ik me goed herinner, die niet oplaadbare batterijen, daar komt in de batterij water vrij naarmate men die gebruikt. Als er teveel water is, dan stopt de werking van de batterij, en het is dat water die kan lekken.
      Helemaal fout, dat is zeker geen water dat vrij komt.

Staf

Comment

Bedankt allemaal voor de tips.

Productaansprakelijkheid en rechtsbijstandsverzekering: dat ga ik zeker eens nakijken/opzoeken.

De tip om toch oplaadbare batterijen te gebruiken was ook zeer welkom: Ik gebruikte altijd gewone batterijen, omdat ik dacht dat het hogere voltage (1.5V in plaats van 1.2V voor oplaadbare) de flits sneller zou herladen, en omdat ik bij oplaadbare batterijen vaak voor had dat ze ontladen waren tegen de tijd dat ik ze effectief in een toestel gebruikte, zowel NiCd als NiMH batterijen.

Omdat ik uit principe geen ENGERGIZER producten meer koop omdat die mijn batterijlader niet in garantie wilden vervangen, en omdat ik op het werk ook al lekkende duracels zag in een computermuis van een collega en een lichtmeter EN omdat de batterijen in een flits toch nooit langer dan een paar dagen meegaan in gebruik EN omdat ik nu eenmaal in de Aldi stond op het ogenblik dat ik batterijtjes nodig had, heb ik dus die fatale aankoop gedaan. Aantonen dat het een defecte batterij was, zal zo moeilijk niet zijn. De andere 3 uit de set geven nog 1,45V, terwijl die vierde al een plasje heeft gemaakt.

Morgen ga ik eerst langs Degreef in Edegem, de fotograaf waar ik mijn toestel en flits gekocht heb. Die heeft aangeboden om er eens een blik op te werpen voor ik er nieuwe batterijen in steek...

Wat ik intussen ook meen begrepen te hebben uit diverse artikels op het net, is dat oude batterijen vaak een zuur lekten, maar dat moderne batterijen eerder een base lekken... Ik heb het niet lang genoeg op m'n toestel laten hangen om de ph te testen, dus ik kan dat niet bevestigen :-)

Ik laat hier zeker nog iets weten over hoe het verder afloopt.

Merci nogmaals!

Koen

Comment

goedkope batterijen hoeven niet per sé brol te zijn (hoewel die van de Aldi dat wel zijn)
          Ikzelf gebruik de batterijen van IKEA. Spotgoedkoop en gaan als een trein. Nog nooit problemen mee gehad en gebruik ze in alles thuis waar batterijen in moeten.

Wel is het zo dat ik in mijn duur(der) materiaal (flitser o.a.) ook deze batterijen gebruik, maar ze enkel plaats als ik het toestel gebruik. Na gebruik gaan ze er meteen weer uit. Ben ooit zo gevaren met wagentje op afstandsbediening, waar trouwens wel 'dure' Duracells in zaten. Gevolg: autootje naar de kl....

Mijn motto: beter voorkomen dan genezen....
          Alpha 100 | 17-70mm 4.5-5.6 | 75-300mm 4.5-5.6 | Minolta 50mm 1.8 | Tamron 17-50mm 2.8 | Metz Mecablitz 48 AF-1

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koen_vervoort Bekijk bericht
            Productaansprakelijkheid en rechtsbijstandsverzekering: dat ga ik zeker eens nakijken/opzoeken.

Koen
            Ik heb nog even de (Nederlandse) wetgeving gecheckt, die als 't goed is hetzelfde is als de Belgische wetgeving. Voor productaansprakelijkheid (= risico-aansprakelijkheid voor de producent) geldt een franchise van 500,- Dit zal waarschijnlijk betekenen dat je aansprakelijkheid niet zult kunnen neerleggen bij de fabrikant op basis van productaansprakelijkheid aangezien jouw schade beneden dit bedrag zal blijven. In een dergelijke geval is de verkoper wellicht wel nog aansprakelijk te stellen (in Nederland op basis van 7:24 BW) (als ik het tenminste goed heb begrepen. Ik doe eind deze week examen Aansprakelijkheidsrecht )

Overigens vind ik het te gemakkelijk om te roepen dat het maar belachelijk is dat iemand goedkope batterijen gebruikt. Tuurlijk kun je van een goedkope batterij niet verwachten dat deze evenveel capaciteit levert en dus evenlang mee gaat als een batterij van goede, gerenommeerde merken (met bijbehorende prijzen). Maar ik vind wel dat je óók van een goedkoper product zou mogen verwachten dat deze in ieder geval voldoet aan de veiligheid die je van zo'n product mag verwachten. En dat is hier volgens mij zeker niet het geval.....
            www.indetailfotografie.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Drummerstaf Bekijk bericht
              Helemaal fout, dat is zeker geen water dat vrij komt.

Staf

Alkaline Cells
              Anode: Zinc powder

Cathode: Manganese dioxide (MnO2) powder

Electrolyte: Potassium hydroxide (KOH)

The half-reactions are:

Zn + 2 OH- —> ZnO + H2O + 2 e-

2 MnO2 + H2O + 2 e- —>Mn2O3 + 2 OH-

En als ik me goed herinner maar dat is rond 1980 of zo, had de leraar me verteld dat die water tot polarisatie leidt, dus dat de werking van de batterij stopt omdat het gevormd water de reactie stopt of zo. En dat zou die lekkende vloeistof zijn, water + de rest van de batterij.

Het kan zijn dat de batterijen nu anders werken en geen water meer vormen.

Comment

Maar waarom neem je geen oplaadbare?
                Dat is stukken goedkoper en kan zelfs meer vermogen leveren voor digitale toestellen dan Alkaline.

Comment

@ D_Reamzzz: Ja... Ik zal nu ook wel opletten als er nog eens 2 weken tussen opnamen liggen. Toch niet *zo* lang, maar blijkbaar te lang... En inderdaad: goedkoop is niet noodzakelijk slecht. Veel producten zijn gewoon identiek aan de merkproducten van 1 evolutie terug, maar kosten slechts de helft van de prijs, omdat de researchkosten en publiciteitskosten nihil zijn.

@ MarkEL: Bedankt voor de extra toelichting. De huidige waarde van m'n flits zal inderdaad dat bedrag niet meer halen. Ik denk dat ze gekocht is in 2005... Veel succes met je examen :-)

@ Olaf: Merci voor reacties. Wat er ook van is: ik HOOP alleszins dat er veeeeel water is gelekt en weinig andere dingen :-)
                  En ja... In mijn antwoord van daarnet staat waarom ik geen oplaadbare gebruikte. Onterecht, zo blijkt...

Comment

Wel die oplaadbare kan je nog voor andere zaken gebruiken, maar ik geloof dat niet oplaadbare batterijen niet goed tegen kunnen om de nodige piek stroom te leveren voor digitale apparatuur. Oplaadbare batterijen zijn daar beter in. Maar het kan zijn dat de niet oplaadbare ondertussen al verbeterd zijn op dat vlak.

Ik weet eerlijk gezegd niet of oplaadbare batterijen lekken. Ik weet wel dat Lithium Ion verouderen vanaf het moment dat ze gemaakt worden, ook al worden die niet gebruikt, dus het heeft geen zin om een reserve Lithium Ion te kopen om de huidige in een paar jaar te vervangen.

Ik herinner me nog goed in 2001 of zo, toen ik een digitaal fototoestel had gekocht, dat de duracel batterijen (4 toen) al leeg waren na een foto of 20 met flash! En de oplaadbare pas na 300 of zo dacht ik.

Nee ben geen batterijenexpert.
                    Heb gewoon een electronicaopleiding gehad en heb wat zitten lezen.

Comment

Beste mensen,

Zonder een hoop herrie te starten, TS geeft gewoon te kennen welk probleem hij voorheeft, is gewoon een uitzonderlijk voorval dat eventueel met elk merk kan voorkomen ( je zal maar pech hebben)!
                      Zelf al 2 maal uitgelopen batt. gehad met Duracell ,wel droge batt. gebruik al jaren die van den Aldi , tot hier toe nog geen problemen ...
                      @ Jasiu je zal waarschijnlijk wel gelijk hebben, maar om op deze manier de TS er nog eens met de neus in te wrijven zal waarschijnlijk weinig helpen

Hopelijk kan de TS ergens nog iets recuperen wat ik ten zeerste betwijfel.

Succes in elk geval
                      Greetz
                      Leo

Comment

@Leo,

Het is ten eerste zeer zeker NIET mijn bedoeling om de TS met zijn neus op de feiten te drukken.. maar waar het mij om gaat is het volgende:

Je koopt een dure cameraset van +/- €1500.= en vervolgens ga je er batterijen van een goedkoop merk erin stoppen, dat is naar mijn mening vragen om moeilijkheden.

Er zijn genoeg GOEDE (ook betaalbaar) batterijen te koop om mogelijk te voorkomen dat er problemen ontstaan met je set...

Kijk, als je zo'n (toch wel) dure set aanschaft, wat maakt dan b.v. €50.= extra uit op dit bedrag voor een set goede batterijen ??

Misschien ben ik blond hoor, maar dit begrijp ik dus niet..

gr. J@siu !!!
                        >>> mijn "kritiek" is altijd mijn eerlijke "mening" en nooit mijn "commentaar" <<<

Comment

Jasiu,

Zoals eerder gezegd, ten dele heb je wel gelijk maar sinds mijn eigen ervaringen met Duracell (toch een bekend merk) wordt het moeilijk om je spullen te poweren zonder risico.
                          Misschien zoals ik ook al een tijd doe, de batt. er toch maar uit halen zelfs voor 1 dag !!

Groet
                          Leo

Comment

ik heb ook al oplaadbare batterijen gehad die gaan corroderen op de + pool als je ze lange tijd niet gebruikt, daardoor kunnen de klemmen aangetast raken maar ik heb nog niet meegemaakt dat er vloeistof in het apparaat lekt.
                            Een flitser vraagt in het opstarten na iedere flits een hoge stroom 3-4A daar kunnen de meeste "gewone" batterijen niet tegen. Na een paar keer opstarten worden ze warm en kunnen beginnen lekken. Oplaadbare batterijen kunnen hier blijkbaar beter tegen.
                            Als er echt vloeistof in het toestel is gegaan , dat zou het toch inwendig moeten gereinigd worden.Anders zul je er problemen mee krijgen, beter nu dan wanneer er grote schade is aangericht in het toestel.
                            Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

@ Leo59: Misschien ga ik uw raad maar opvolgen en de batterijen verwijderen als ik terugkom. Misschien heeft Jasiu ergens een punt, maar het bood inderdaad weinig hulp bij het oplossen van mijn 'accu'ut probleem :-)

@ Jasiu: Zoals ik al zei, heb ik in het verleden ook al met dure merkbatterijen problemen gehad, zij het dan wel door ze te lang te laten steken. Ik was dus van mening dat minder dure batterijen met iets minder capaciteit sneller zouden op geraken en dat ik die dus ook snel genoeg zou moeten vervangen om het niet tot leegloop te laten komen. Dat is altijd al zo geweest. Dit betreft een defecte batterij... en ja... misschien is de kwaliteitscontrole bij grote merken iets beter. Het gaat hier wel degelijk om batterijen en niet om herlaadbare. Herlaadbare batterijtjes, daar heb ik meer vertrouwen in merkproducten, omdat het daarbij wel erg veel voordeel heeft dat je de laatste generatie hebt.

Comment

Camera terug van Foto Degreef

Ik had maandag even gebeld met de fotograaf waar ik m'n toestel en flits gekocht heb, in 2005 of zo... Die raadde me aan toch even langs te komen, zodat ze eens naar de gevolgen konden kijken. Vanochtend ter plaatse geraakt, camera achtergelaten en vanavond terug mogen gaan.

Blijkbaar ben ik er snel genoeg bij geweest, en is er niet al te veel aangetast. Ze hebben er voor de zekerheid nog even alle contactpunten behandeld met een speciale reinigingsvloeistof, en ik mocht alles opgeblonken terug meenemen.

Waarschijnlijk heb ik geluk gehad dat de batterij zo hard gelekt heeft, dat ik het bijna onmiddellijk opmerkte (ik had er de dag daarvoor nog mee getrokken en toen leek er niets aan de hand) en er dus massal papieren zakdoekjes, servietten en handdroogdoekjes heb bijgehaald :-)

Voorlopig ben ik dus opgelucht. Het zou kunnen dat er binnenin nog iets terechtgekomen is, maar de meeste gevoelige elektronica zit niet onderaan in de flits...

Bedankt allemaal voor de reacties. Voor mij is het schijnbaar goed afgelopen (ik moet alles nog testen), en anders was het toch vijgen na pasen, maar het is misschien voor anderen wel interessant om te beseffen dat je best rekening houdt met de mogelijkheid van defecte batterijen.

Nog een dikke merci voor iedereen die probeerde te helpen!

Comment

Working...
                                X