Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Budgestatief: ja of neen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Budgestatief: ja of neen?

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
    Heh, niet dat ik het ooit zo ver zal laten komen, liefst van niet natuurlijk.
    Maar 'k heb wel vertrouwen in z'n stevigheid, da's wa'k wou bedoelen.

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
    Deze ligt inderdaad binnen het budget, maar die zou maximaal een kilo mogen dragen?
    Je D200 met 70-300 weegt meer denk ik?
    Hmm, inderdaad, zo staat het nu op de minisite, maar da's precies iets anders dan wat er in 't begin gemeld werd. Ik herinner me het als dat ze max 2kg beweerden, daarmee ook dat ik hem gekocht heb: D200+70-300 < 2kg
    Of misschien hebben ze 't materiaal aangepast, kan het nu minder verdragen en kost het daarom ook minder. "In mijnen tijd".....stond er ook geen "maxi" vermelding bij. Dus ofwel hebben ze 't effektief aangepast , ofwel is 't puur marketing en nog steeds 't zelfde statief .
    Anyway, als 'k hem nog eens in 'n winkel zie zal ik eens kijken of die verschilt met de mijne.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door katbollie Bekijk bericht
      Heh, niet dat ik het ooit zo ver zal laten komen, liefst van niet natuurlijk.
      Maar 'k heb wel vertrouwen in z'n stevigheid, da's wa'k wou bedoelen.
      Heb je ook vertrouwen in de stevigheid van je lens?
      Mvg Tim

Comment

Inderdaad, misschien kan je camerabody tegen een stootje, maar met lens wordt-ie volgens mij een stuk kwetsbaarder (zwaarder uiteraard ook).
        Ik heb daarnet, omdat het in een andere thread ter sprake kwam, mijn 350D op de keukenweegschaal gelegd.
        350D+batterijgrip (2 batterijen)+objectief EF-S 17-55mm f/2,8, met UV filter, lensdop en lenskap (omgekeerd, zo steekt-ie in mijn tas) weegt alles bij elkaar net geen 1700g. Tel dus maar uit.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.6) - iPhone XR (iOS 18.6) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.6)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk bericht
          Heb je ook vertrouwen in de stevigheid van je lens?
          Mocht het nu 'n 70-200 f/2,8 van €1800 zijn zou 'k wel 2 keer denken, maar 'n simpele 70-300 van minder dan €500.....
          Tja, blij zou 'k niet zijn, maar je moet toch ook geen €800 aan 'n statief met deftig balhoofd geven als de lens maar €500 kost?

En om op het nut van 'n statief verder te gaan: dat gebruik ik zodanig weinig dat het 98% vd tijd in z'n draagzak blijft. (ook al heb ik 'm mee)
          Function vs functionality.

Comment

En mocht ie toch eens omvallen, m'n D200 is stevig genoeg.
            Al veel domme dingen gelezen maar deze staat toch zeker in de top 10
            BD0497BE : Nikon body + glas
            www.RudyVerrijt.info

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
              Al veel domme dingen gelezen maar deze staat toch zeker in de top 10
              Jep, net zoals iemand die niet durft buiten te komen omdat: "er zoals wel eens een dakpan op m'n hoofd kunnen vallen en dan ben ik dood"..........

Als je nergens meer op kunt vertrouwen waar sta je dan.

Comment

Jep, net zoals iemand die niet durft buiten te komen omdat: "er zoals wel eens een dakpan op m'n hoofd kunnen vallen en dan ben ik dood"..........

Als je nergens meer op kunt vertrouwen waar sta je dan.
                Als je op voorhand al weet dat je systeem onbetrouwbaar is, dan is bovenstaande uitleg enkel voor je eigen gemoedsrust.

Veel geld geven aan een body + lenzen en dan alles op een ziekelijk statief zetten van 25 Eur.
                Nu, iedereen moet maar weten wat hij doet met zijn materiaal en geld. De reparatiedienst ziet je altijd graag komen. (en die werken met andere bedragen)
                www.RudyVerrijt.info

Comment

DAAR kan niemand tegen op als argumentatie in een discussie over statieven. Man, man, man, ik denk dat ik die groene bol volgend jaar maar eens oversla....

Comment

Als je op voorhand al weet dat je systeem onbetrouwbaar is, dan is bovenstaande uitleg enkel voor je eigen gemoedsrust.

Veel geld geven aan een body + lenzen en dan alles op een ziekelijk statief zetten van 25 Eur.
                    Nu, iedereen moet maar weten wat hij doet met zijn materiaal en geld. De reparatiedienst ziet je altijd graag komen. (en die werken met andere bedragen)
                    Ik heb het hier toch niet over een ziekelijk statief van 25€, maar over een budget van 100 €.
                    En ik kan niet geloven dat die allemaal waardeloos zijn.

Comment

Ik heb het hier toch niet over een ziekelijk statief van 25€, maar over een budget van 100 €.
                      Kijk even naar deze combinatie : 6702 Pro tripod incl head

Kost net geen 80 Euro en kan 4 kilo dragen, ik heb deze kop op een 6607 pro tripod gezet omdat ik 2m05 groot ben en dus een hoger statief nodig had, en ik kan zonder problemen een 30 sec shot maken met mijn 40D, grip met 2 batterijen in en de 70-200 IS 2.8 van Canon erop, niet echt een lichte combinatie denk ik ... staat zo vast als een huis, het statief kan niet minder dan 12 kilo dragen !

Als je op het FT-6607T statief een FT-010H kop zet (die 5 kilo aan kan trouwens !) ben je wel net geen 130 Euro kwijt ... en die staat een stuk steviger dan bvb een XproB055 met een 804RC2 kop, waar je toch bijna 200 Euro voor kwijt zal zijn (heb het zelf getest, dus spreek van ondervinding hier), wil je echt het beste dan steek je er een magnesium head op, die kost nog eens zo'n 80 Euro, maar dan heb je wel een combinatie die 8 kg draagkracht heeft !.

Iedereen denkt dat Walimex brol is, maar als je in hun pro gamma blijft zijn het prima stukken die geen fortuinen kosten. Voordien had ik een eBay statief van 25 Euro, en dat gebruikte ik bijna niet omdat het niet echt stevig stond, om daar dan bijna 3000 Euro materiaal op te zetten vond ik niet echt aan te raden, maar op mijn Walimex zet ik met een gerust hart mijn camera.

Akkoord, een statief van enkele honderden euro's en nog een kop van datzelfde bedrag zal wel beter zijn, maar zolang mijn foto's mijn boterhammekes niet betalen zal ik het wel met een beetje minder doen

Mark
                      Last edited by LamboCars; 16 december 2008, 08:54.
                      Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                      Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Mijn antwoord was voor @katbollie
                        www.RudyVerrijt.info

Comment

Het antwoord op de vraag is simpel:
                          Je moet het statief kopen dat voldoet aan jou doel en verwachtingen net als een camera of lens.

Wens je degelijk materiaal dan zul je er ook moeten voor betalen.
                          Ben je tevreden met een instapmodel dan zal de kwaliteit navenant zijn.

Als men hier vraagt of een kitlens voldoet dan zal men zeggen dat het ok is voor zijn prijs maar dat er (en dus ook duurdere) lenzen zijn die veel beter zijn.
                          Bij statieven en koppen is dit net zo.
                          Je betaald voor de kwaliteit.

Ik heb al menigmaal een vergelijk gezien tussen een statief-kop combinatie van enkele honderden euro en eentje van eronder, en heb na afloop menig budgetstatief in een verkoop hoek zien terechtkomen.

Niet alleen de draagkracht maar ook de dempingsfactor van je statief is belangrijk zeker bij nachtfotografie en macro.
                          De kop is ook zeer belangrijk (gebruiksgemak, creep, enz).

Je krijgt nu eenmaal waarvoor je betaald (net als bij een camera en lens).
                          Je moet dus voor jezelf uitmaken wat je wil en hoeveel je ervoor over hebt.

Wat je nooit mag doen is een statief beschouwen als een bijkomend ondergeschikt deel van je fotouitrusting.

Ik heb gekozen bij camera en lenzen voor kwaliteit en dus ook bij mijn statief.
                          Als ik ergens ga fotograferen heb ik steeds mijn statief bij (dit hoort eenmaal tot mijn standaard fotouitrusting).
                          Soms blijft het in de wagen liggen, dus (relatief) binnen bereik, maar ik laat het zeker niet snel thuis).

Een statief dat niet naar tevredenheid (gewicht, demping, gebruiksgemak) functioneerd zal meestal in de kast blijven liggen, en ook jou foto's zullen dit laten zien

Ik spreek mij niet uit over merk en prijs (want dat is op dit forum om discussie en twist vragen) maar enkel over de kwaliteiten van een goed statief
                          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Even vraagje tssdoor
                            De Velbon Sherpa 250R , is dit een leuk statief voor een beginner op budget?!
                            Deze kost hier 89€ , niet vd betere , maar enige voorzichtigheid doenbaar?!
                            Iemand deze in bezit of uitgetest toevallig?

Mvg
                            Canon EOS 450D (15/12/08)
                            Lensen : EF-S 18-55mm IS + EF-S 55-250mm IS
                            Statief : Velbon Sherpa 450R

Comment

En voor mij is dit systeem betrouwbaar......genoeg.
                              (wat velen blijkbaar oversloegen in m'n eerste commentaar: "ik sta er meestal altijd bij", en 'k zal er nu nog iets aan toevoegen: "met m'n wired remote")
                              Het statief was wel +- €115 (toen de pond nog hoog stond, of £90), geen (inderdaad) ziekelijke €25.

Mijn antwoord was voor @katbollie
                              /me know

Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                              Het antwoord op de vraag is simpel:
                              Je moet het statief kopen dat voldoet aan jou doel en verwachtingen net als een camera of lens.
                              @JePe: dat doet de mijne

Wens je degelijk materiaal dan zul je er ook moeten voor betalen.
                              Ben je tevreden met een instapmodel dan zal de kwaliteit navenant zijn.
                              Niet noodzakelijk, allemaal afhankelijk van waar en hoe je het inzet. Ook weten hoe je correct een statief gebruikt is belangrijk en dan kan je met een goedkoper statief betere resultaten behalen dan met een 3x duurder die je verkeerd gebruikt.
                              Het ligt hem in de som.
                              Om maar een voorbeeld te noemen: waar het mogelijk je zak met materiaal aan het statief hangen ter stabiliteit.

Niet alleen de draagkracht maar ook de dempingsfactor van je statief is belangrijk zeker bij nachtfotografie en macro.
                              De kop is ook zeer belangrijk (gebruiksgemak, creep, enz).
                              @JePe: allemaal dingen die meer dan voldoende zijn voor die 2 of 3 keer op 'n jaar dat ik 'n statief nodig heb

Wat je nooit mag doen is een statief beschouwen als een bijkomend ondergeschikt deel van je fotouitrusting.
                              Afhankelijk van je type fotografie kan je dat wel. Ik zie je nog niet zo snel een rockconcert met statief shooten.
                              @JePe: In mijn geval: geen nood aan 'n ander statief dan wat ik nu heb.

Een statief dat niet naar tevredenheid (gewicht, demping, gebruiksgemak) functioneerd zal meestal in de kast blijven liggen, en ook jou foto's zullen dit laten zien
                              Eum....tja, als 'm in de kast ligt....duh.
                              Alles wat je hier vermeld: m'n modo voldoet meer dan genoeg.....en de fotos tonen het niet. (als je 'n voorbeeld wil zul je moeten wachten, 'k zal eerst eens in m'n archief moeten zoeken welke misschien met m'n statief genomen is) (of ik maak 'n nieuwtje tijdens de feesten)

Ik spreek mij niet uit over merk en prijs (want dat is op dit forum om discussie en twist vragen) maar enkel over de kwaliteiten van een goed statief
                              Goed gezegd.

En kwestie wat ik zou kopen mocht ik dergelijk deftig statief wel zou kopen: een Gitzo met Markins Q20.
                              't Is niet dat ik niet weet wat goed is, of 't niet (meer) kan betalen. Voor die 2a3 keer op 't jaar geef ik geen zo'n geld uit.
                              Last edited by katbollie; 16 december 2008, 10:45.

Comment

Niet noodzakelijk, allemaal afhankelijk van waar en hoe je het inzet. Ook weten hoe je correct een statief gebruikt is belangrijk en dan kan je met een goedkoper statief betere resultaten behalen dan met een 3x duurder die je verkeerd gebruikt.
                                Het ligt hem in de som.
                                Om maar een voorbeeld te noemen: waar het mogelijk je zak met materiaal aan het statief hangen ter stabiliteit.
                                Niet noodzakelijk, want de zak mag bijvoorbeeld niet schommelen. Want dan pas maak je het nog erger.
                                Ik herhaal wat ik hier al sedert lange tijd schrijf; een statief moet minstens even zwaar zijn als de combinatie van lens en objectief. Dit geldt bovendien enkel voor statieven in hout en carbon. Voor aluminium moet je minstens factor x1.5 in aanmerking nemen. Ten tweede is de dikte van de smalste poten van wezenlijk belang bij het gebruik van lange tele's (+300mm). Hoe langer de tele, hoe dikker de pootsegmenten (reken op minimum 28mm diameter).
                                De middenzuil is overbodige balast en draagt alleen bij tot bijkomende trillingen.
                                Indien je goedkoop wilt gaan, koop dan een houten statief van Berlebach met een driewegskop.
                                Voor een goede 200 euro heb je dan een statief die die naam waardig is.
                                Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Working...
                                X