Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Budgestatief: ja of neen?
Collapse
X
-
-
Re: Budgestatief: ja of neen?
Ik heb van in het begin altijd al met een draadontspanner gewerkt, dit dingetje is zijn gewicht in puur goud waard vind ik eerlijk gezegd.
Ik denk dat eender welk statief een lichte trilling heeft op het moment dat je de knop op de camera zelf moet indrukken, ik heb wel gemerkt dat wanneer ik de knop op de grip gebruik (camera in landscape op het statief) ik minder kans op trilling heb dan wanneer ik de knop bovenaan gebruik.
Maar één raad, koop naast je statief een draadontspanner en je maakt haarscherpe foto's (behalve op een tuningbeurs waar je op enkele meters van véél te véél watt staat)
MarkFotografie - Tutorials - Schaalmodellen
Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk berichtmanfrotto 055 (of desnoods 190) serie.
probeer er eentje van de oudere non-pro te vinden.
bv een 055WNB, rond de €125 ...
mm
Ik overweeg één te kopen in vervanging van mijn manfrotto 190, omdat die niet laag genoeg bij de grond kan (voor macro in de natuur)Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
Web-Albums
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DeSwa Bekijk berichtWat is het verschil tussen de non-pro en pro ?
Ik overweeg één te kopen in vervanging van mijn manfrotto 190, omdat die niet laag genoeg bij de grond kan (voor macro in de natuur)
MarkFotografie - Tutorials - Schaalmodellen
Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...
Comment
-
Ik heb net de manfrotto 055 X prob besteld, lijkt mij de beste prijs-kwaliteitsverhouding in de niet-carbon statieven. De kolom kan op eenvoudige wijze horizontaal worden gezet en het statief kan zeer laag bij de grond worden opgesteld. Tevens bereikt het ook een aangename werkhoogte.
Nu nog over de kop beslissen.... Ook hier suggesties altijd welkom(dacht aan 488rc0 of rc2, maar twijfel over nadeel van frictie bij macrowerk bij 150mm, of is dit geen echt probleem? Voor macro lijkt de322rc2 goed, maar daar zit dan weer geen pan functie op...)
Mvg, Fre
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fre310 Bekijk berichtNu nog over de kop beslissen.... Ook hier suggesties altijd welkom(dacht aan 488rc0 of rc2, maar twijfel over nadeel van frictie bij macrowerk bij 150mm, of is dit geen echt probleem? Voor macro lijkt de322rc2 goed, maar daar zit dan weer geen pan functie op...)
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door fre310 Bekijk berichtIk heb net de manfrotto 055 X prob besteld, lijkt mij de beste prijs-kwaliteitsverhouding in de niet-carbon statieven. De kolom kan op eenvoudige wijze horizontaal worden gezet en het statief kan zeer laag bij de grond worden opgesteld. Tevens bereikt het ook een aangename werkhoogte.
Nu nog over de kop beslissen.... Ook hier suggesties altijd welkom(dacht aan 488rc0 of rc2, maar twijfel over nadeel van frictie bij macrowerk bij 150mm, of is dit geen echt probleem? Voor macro lijkt de322rc2 goed, maar daar zit dan weer geen pan functie op...)
Comment
-
Mijn zoon heeft een budget van maximum 100€.
Hij wil hiermee af en toe eens een avondopname en een macro schieten.
Toestel is Sony A300 met 18-70 en Beercan 70-210 F4.
Kan ik daarmee iets vinden wat bruikbaar is? (En nee, hij wil er geen 200-250€ aan uitgeven)
Het hoeft geen stormen te overleven.
Comment
-
Nieuw? Ik vrees dat je met € 100.- wat tekort komt. Zelfs tweedehands.
Als je deze, en andere threads over statieven aandachtig leest, is er maar één conclusie: een dure, zware combinatie van camera en lens behoeft een stevig statief. Ik gebruik zelfs een gorillapodje voor mijn G9 (compact toestel), en de Panasonic FZ18 van mijn vrouw gaat ook nog vlotjes op het goedkoop Hama-statiefje dat ik nog had liggen van mijn vorige digicam (Kodak DC4800), maar toen ik een tijdje geleden mijn 350D met grip en EF-S17-55mm f/2.8 op die Hama plaatste, en het statief gewoonweg begon weg te zakken, heb ik prompt geïnvesteerd in de Manfrotto combinatie 055X ProB statief en 322RC2 balhoofd, die ik niet meer wil missen. Een beetje duurder dan €100.-, dat wel, een kleine €200,- duurder om precies te zijn (huidige prijzen Fotokonijnenberg €161,67 + €127,10 = €288,77). Het lijkt alsof de prijzen nu hoger zijn dan toen ik kocht..BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 - M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)
Comment
-
Ik gebruik al 'n tijdje de Manfrotto 785B met m'n D200 + 70-300 en heb daar geen last mee vd spiegelklap of gelijk welke (lichte) wind.
Eigenlijk meer 'n statief voor entry-level dslr of compact, maar werkt toch goed met m'n D200 ook. Wel 'n klein balhoofd, maar 't voldoet meer dan genoeg voor die keren dat ik 'n statief nodig heb. En mocht ie toch eens omvallen, m'n D200 is stevig genoeg.
Indertijd nog £90 betaald, nu (ginder) blijkbaar al te vinden voor £50.
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door katbollie Bekijk berichtEn mocht ie toch eens omvallen, m'n D200 is stevig genoeg.
BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 - M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)
Comment
-
kijk eens naar de bilora 1122.
(http://www.topfoto.de/item.php?id=BI...k1v020qp3ldn14)
(http://www.bilora.de/eng/08_produkte...I%201122-1.pdf)
Bij deze krijg je veel heel statief voor weinig geld, er bestaan waarschijnlijk wel (zeker wel) betere statieven, maar je betaalt direct het driedubbele voor...
Ik heb deze, en voor hetgeen ik ermee doe voldoet hij perfect
Ervoor had ik een vanguard met plastic kop, en die plooide gewoon onder het gewicht van mijn camera... ding rap weggdaan.
nayy
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door katbollie Bekijk berichtIk gebruik al 'n tijdje de Manfrotto 785B met m'n D200 + 70-300 en heb daar geen last mee vd spiegelklap of gelijk welke (lichte) wind.
Eigenlijk meer 'n statief voor entry-level dslr of compact, maar werkt toch goed met m'n D200 ook. Wel 'n klein balhoofd, maar 't voldoet meer dan genoeg voor die keren dat ik 'n statief nodig heb. En mocht ie toch eens omvallen, m'n D200 is stevig genoeg.
Indertijd nog £90 betaald, nu (ginder) blijkbaar al te vinden voor £50.
Je D200 met 70-300 weegt meer denk ik?
Comment
-
Wat ik weinig zie opkomen bij discussies over statieven, is de draagbaarheid en het gewicht. Vind ik met name zeer belangrijk, omdat ik niet wens rond te lopen met een joekel van een statief in m'n handen. Ik wou een statief dat ik ten allen tijde kan meenemen, zowel qua grootte als qua gewicht. Want een statief dat je niet bij je hebt is het slechtste statief.
Zelfde geldt voor toestel natuurlijk. Nikon D40 is een budget camera, maar de afmetingen en het gewicht zijn voor mij toch een groot voordeel.
Dit statief:
past perfect in m'n tas naast m'n fototoestel + extra lens, niemand ziet dat ik met fotoapparatuur onderweg ben. Beperkingen qua hoogte en stabiliteit moet je er bij nemen natuurlijk, maar ik denk dat dit toch beter is dan Hama spullen.
Ik gebruik een nikon d40, en voor foto's met de kitlens 18-55 volstaat dit prima.
Ik heb mijn toestel + statief dan ook bijna altijd bij (op de fiets).
L.
Comment
Comment