Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop A3-printer

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Aankoop A3-printer

Hoi,
    Ben van plan om een goede A3-printer te kopen ... maar heb hier geen ervaring mee ...

Bij Epson zou het dan de R2400 of R2880 (of R1900) worden.
    Bij Canon de Pixma Pro 9000 of 9500.

Bijna alles wat ik doe is monochrome (Z/W met wat kleur dus).

Iemand ervaring ?
    Kan iemand mij wijze/goede raad geven ?
    Kwestie van kwaliteit, kosten, inkt, opties, etc ...
    En ook wat betreft het printen op '3th-party' papier (zoals bv Hahnemühle).

Alle info is welkom !
    Bedankt !
    Marc.
    Groeten,
    Marc.
    http://www.mymindseye.eu

Re: Aankoop A3-printer

epson met K3-inkt!
    de canons lijken me alle té rood/geel (sepia)

mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Ik heb sinds een maand of 2 de Epson R2880 en die is echt fantastisch, vooral dan is samenwerking met een goed profiel (het mijne is costum-made door Marc-en-Ciel). Monochroom is zeer fraai van toonschaal, van uiterst neutraal Zw-W tot erg mooie duotoons. Inktverbruik valt mij erg goed mee, ik ben geen enorme veelprinter, maar ben nog steeds aan mijn eerste setje bezig. De software is erg prettig en wijst zichzelf.
      Zelf gebruik ik Ilford Galerie Gold Fibre Silk, wat naar mijn gevoel erg dicht komt bij de barietdrukken die ik vroeger maakte (en zonder het geknoei dat er bij mij bij hoorde).

Oorspronkelijk geplaatst door Fugazi Bekijk bericht
      Hoi,
      Ben van plan om een goede A3-printer te kopen ... maar heb hier geen ervaring mee ...

Bij Epson zou het dan de R2400 of R2880 (of R1900) worden.
      Bij Canon de Pixma Pro 9000 of 9500.

Bijna alles wat ik doe is monochrome (Z/W met wat kleur dus).

Iemand ervaring ?
      Kan iemand mij wijze/goede raad geven ?
      Kwestie van kwaliteit, kosten, inkt, opties, etc ...
      En ook wat betreft het printen op '3th-party' papier (zoals bv Hahnemühle).

Alle info is welkom !
      Bedankt !
      Marc.

Comment

mm en pocket ... bedankt voor jullie reactie !

Nog iemand anders ?
        Groeten,
        Marc.
        http://www.mymindseye.eu

Comment

De nieuwe A3 printers van HP krijgen tegenwoordig ook een zeer positieve beoordeling,zeker wat betreft zwart-wit afdruk. Eerst hebben ze de 9180 uitgebracht, maar daarna een goedkopere uitvoering. Deze heeft dezelfde afrdrukkwaliteit, zelfde koppen (en aantal)maar heeft een paar features minder, zoals rechtstreeks kunnen aansluiten op een netwerk. Ik geloof dat het typenr begint met 88xx.
          Dat moet je maar eens opzoeken. Maar in de testen komen deze er zeer goed uit.
          Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stapperke Bekijk bericht
            De nieuwe A3 printers van HP krijgen tegenwoordig ook een zeer positieve beoordeling,zeker wat betreft zwart-wit afdruk.Maar in de testen komen deze er zeer goed uit.
            Ik heb hier ook al jaren een A3 printer staan (1220C) en ik kan je zeggen dat het een echt "k*tding" is. Papier wordt letterlijk in de printer gesnokt (moet snel gaan he) waardoor je afdruk er meestal scheef opstaat. Uitlijning van de print is ook al niet lekker en heel dikwijls heeft hij ook nog eens 2 bladen papier genomen waarvan 1tje halfweg blijft steken en hij vrolijk op een ander blad verder print. Op glanzend photo-papier zie je dan ook nog eens op elk blad een afdruk van de doorvoerrollen. Inkt is bij HP gewoon onbetaalbaar en de kleuren vervagen heel snel bij zonlicht. Misschien zijn nieuwere printers van HP beter, maar voor mij in ieder geval NOOIT meer. O ja borderless afdrukken kan je ook al vergeten
            α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
            Flickr____No place to be

Comment

ik heb destijds speciaal voor ZW een epson R2400 gekocht... heel tevreden over 't resultaat, minder over de kwaliteit van de printer... na een jaar was de kop kapot, gelukkig twee jaar garantie...
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Een vriend gebruikt de Epson 2880, welke een indrukwekkende kwaliteit afleverd op het juiste papier, maar mechanisch toch geen toestel voor pro gebruik.

Ikzelf gebruik een Epson StylusPro 4000, wat mechanisch toch een heel ander machien is, maar zelf printen is en blijft een dure grap, 6OO€ voor een set inkt is niet goedkoop, en zo een 4000 heeft méér inkt nodig om te spoelen dan hij verbruikt om te printen.

Comment

Ik gebruik de canon 9500 pro en ben zeer tevreden ervan ook afdruk op andere soorten papier.

Comment

Ik gebruik al enkele tijd de Epson Stylus Photo R2400, ook vooral voor zwart-wit afdrukken.
                    Zeer goed resultaat met aanvaardbaar inktverbruik; Als papier gebruik ik Epson en Permajet papier. Profielen zijn van Marc-en-ciel.
                    Mvg
                    Jean-Pierre

Comment

Bijvraagje: Hoe vaak printen jullie dan?

De epson R2400 staat ook ergens op mijn verlanglijstje en zou mij het leven makkelijker maken dan via een printservice te gaan. Je hebt veel meer controle met een eigen printer.
                      Nadeel van de R2400 én de R2880 is wel noodzaak voor het swappen van zwart.

Echter tot nu toe print ik foto's niet vaak uit.

Ik wil het dan ook eerder zien als een investering op langere termijn. Printer zou toch een 5-tal jaren moeten meegaan. Ik ben ook wel wat ongerust rond het verstopt geraken van koppen en
                      de verhouding dat inkt gebruikt wordt voor het spoelen van de koppen en het effectief printen, als je maar af en toe iets uitprint.

Dus mijn vraag is zo'n beetje: hoe vaak vinden jullie dat je moet printen om dit de moeite waard te maken.

Comment

Op 2 jaar tijd heb ik met mijn Epson R2400 ongeveer 89 m² papier bedrukt. Dat kost € 2.490 aan inkt alleen, zonder papier. Ik vind de afdrukken op Permajet Oyster het mooist, maar dat is een kwestie van smaak. Op Epson papier krijg je ook zeer goeie resultaten en zelfs op Aldi papier zijn de foto's OK. Vroeger had ik een S6000 van Canon : waardeloos voor Z/W en houdbaarheid van de prints zeer slecht. Intussen is Canon natuurlijk ook geëvolueerd maar of ze zo ver staan als Epson??? Epson prints die 2 jaar in een kader hangen zijn niet zichtbaar verkleurd. Z/W prints zijn mooi neutraal van tint en hebben een rijke scala grijstinten.
                        Ik heb mij al afgevraagd of ik niet beter een A2 printer gekocht had, met grote, goedkopere, inktcassettes en goedkoper papier op rol. Op de R2400 kan je ook rollen gebruiken, maar die breedte van 33 cm is zo weinig gebruikelijk dat het papier (veel) duurder is dan losse bladen. Rollen voor A2 zijn merkelijk goedkoper en je hebt ook veel meer keus.
                        Samengevat : Espon = zeer goed en ook zeer duur.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stapperke Bekijk bericht
                          De nieuwe A3 printers van HP krijgen tegenwoordig ook een zeer positieve beoordeling,zeker wat betreft zwart-wit afdruk. Eerst hebben ze de 9180 uitgebracht, maar daarna een goedkopere uitvoering. Deze heeft dezelfde afrdrukkwaliteit, zelfde koppen (en aantal)maar heeft een paar features minder, zoals rechtstreeks kunnen aansluiten op een netwerk. Ik geloof dat het typenr begint met 88xx.
                          Dat moet je maar eens opzoeken. Maar in de testen komen deze er zeer goed uit.
                          Ik heb hier ne HP 9180B PRO staan, superpinter, nooit verstopte koppen, perfekte kleuren door ingebouwd calibratiesysteem met closed loop, alle soorten papier, zelfs canvas, gaat er perfekt door, alle HP papieren zijn gecodeert met een barcode, de printer leest die in voor het printen, en geeft aan of je "foute" setteings kiest.
                          kortom, een perfekt machien, alleen wat ... grooooott

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                            Bijvraagje: Hoe vaak printen jullie dan?

De epson R2400 staat ook ergens op mijn verlanglijstje en zou mij het leven makkelijker maken dan via een printservice te gaan. Je hebt veel meer controle met een eigen printer.
                            Nadeel van de R2400 én de R2880 is wel noodzaak voor het swappen van zwart.

Echter tot nu toe print ik foto's niet vaak uit.
                            Heb hier een Epson R2400 printer staan. Met het juiste papier en bijhorende printprofielen is de afdrukkwaliteit stukken beter dan eender welk internet fotolab (met professionele labs heb ik geen ervaring) , zowel in kleur als in zwart wit. Die hoge kwalteit is alleen te bereiken als je een programma als photoshop (of een ander programma dat aan kleurbeheer doet) gebruikt om de foto's te bewerken.

De printer gebruikt inkt op pigment basis. Hiermee is het moeilijk mooie glansfoto's te maken. De glans hangt af van de hoeveelheid inkt die op het papier gespoten wordt. Meer inkt geeft minder glans. Voor glansfoto's is het beter een printer met inkt op dye basis te zoeken (als die bestaat op A3+ formaat).

Je zegt zelf dat je weinig print. Dan zou ik toch nog eens nadenken voor je je een inktjet printer van dat niveau aanschaft. Het verdrogen van de koppen is inderdaad een probleem. Als je niet wekelijks print ga je hier regelmatig mee geconfronteerd worden. Bij het reinigen van de koppen wordt nogal wat inkt verbruikt (alle kleuren, onafhankelijk welke spuitkopjes vestopt zijn). In zo'n R2400 zit voor een dikke 100 euro inkt. Heb al eens voorgehad dat 1/4de daarvan gebruikt werd voor een reinigingsbeurt. Het is dan beter dat je wekelijks een foto afprint, gewoon om de koppen open te houden.

Inktkosten voor een gemiddelde afdruk A3: 4,94 euro (12,35 euro per inkt cartridge)
                            Last edited by Emanuel; 10 november 2008, 23:30.

Comment

Bedankt voor de info !

Als je stelt dat het voor de inkt 5 euro kost voor een A3. Wat goed papier kost dan nog eens 1 à 2 euro.
                              Bij alltech (toch een professionele service) kan ik een A3 printen voor 7,5 euro.
                              Dan zit ik bijna aan dezelfde prijs.

Comment

Working...
                              X