Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Cokin Z-Pro

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Cokin Z-Pro

Oorspronkelijk geplaatst door vanDaal Bekijk bericht
    Hmm... ben ik niet met je eens. Naar mijn mening is de hardware-matige oplossing (filters dus) nog altijd te prefereren boven andere middelen. Hoezeer de mogelijkheden om het (gebrekkige) dynamische bereik van een camera te compenseren met software als Photoshop, zijn gegroeid de laatste paar jaar, zie ik zelden voorbeelden waarbij het er natuurlijk uit ziet. Zo ook bij je eigen landschappen. Technisch, qua bewerking, is het goed gedaan, maar ik krijg er te veel een onecht gevoel bij.

Oh... grappig om te lezen dat Cokin X met twee filters vignetteert op een 5D op 17mm, aangezien dat ongeveer gelijk is aan mijn 30D op 10mm. En ik heb dus geen vignetting, tenminste niet als ik de filterhouder 'recht' houd, bij het gebruik van twee filters.
    Qua gebruik ben ik nog steeds redelijk tevreden. Het is niet de meest solide constructie, zo ben ik al een keer één van de twee schroeven kwijt geraakt, maar het is wel een prettig idee dat mijn filters vast zitten op mijn camera, dit in tegenstelling tot de Hitech houder.

Het is dan ook MIJN MENING he.....het hoeft niet noodzakelijk de uwe te zijn. Net daarom is het een forum waarop iedereen zijn mening kwijt kan.

Dat onechte gevoel bij mijn foto's ....welke van deze onecht lijkende foto's zijn er volgens u dan met photoshop blending gemaakt Ik heb in het verleden ook gradueel filters gebruikt en nu heel af en toe ook nog ... die foto's met filters zitten ook tussen de foto's die met photoshop aangepast zijn.
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

een photoshop handeling "beschadigd" je foto
      een filter verkleurt je licht alleen maar

mits wat gezond verstand kun je die twee systemen gebruiken om parels te schieten, één van de twee negeren zal zo i zo een slechter resultaat geven
      foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vanDaal Bekijk bericht

Oh... grappig om te lezen dat Cokin X met twee filters vignetteert op een 5D op 17mm, aangezien dat ongeveer gelijk is aan mijn 30D op 10mm. En ik heb dus geen vignetting, tenminste niet als ik de filterhouder 'recht' houd, bij het gebruik van twee filters.
        Als je op mij bedoelde, ik sprak dus over 2 Cokin Z filters op een 5D op 17mm.
        David Leemans
        Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dollias Bekijk bericht
          Hi Jeroen,
          Ik zie dat jij Hitech filters gebruikt met de Z-PRO houder van Cokin. Zijn de Hitech's filters kwalitatief beter dan die van Cokin.
          Hmm... ik heb zelf nooit gebruik gemaakt van Cokin filters. Vanaf het begin al Hitech. Dus een uitspraak hierover, doe ik niet al te snel. Ik ben redelijk tevreden met die van Hitech. Die van mij zijn zeer kleurneutraal, maar ik heb wel eens een enkele filter gezien die een wat blauwige nasmaak had. Van Cokin hoor je minder goede verhalen over de kleurneutraalheid. Het voordeel van Hitech is wel dat het materiaal behoorlijk hard-plastic is. Echter, een val op de grond, wat bij mij dus een paar keer is gebeurd, vindt geen enkele filter leuk. Toch, als ik mijn filterset ga vervangen, dan worden het wel weer Hitech 100 filters.

Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
          Als je op mij bedoelde, ik sprak dus over 2 Cokin Z filters op een 5D op 17mm.
          Sorry, ik bedoelde inderdaad ook Z.
          http://www.jeroenvandaal.nl/

Comment

Working...
          X