Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SB800 "hoe en waarom"

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: SB800 "hoe en waarom"

Ok, gelukt!
    Bij de persoonlijke Draadloze flitsmodus icoon, stond hij op "Master", de SB800 moet op "off " staan anders zie je de "Fire on/off " icoon niet.
    Nu lukt het inderdaad wel.
    Ik ga die "fire off " erbij vermelden.

ikzelf heb al een paar maal de flits vergeten op manueel te zetten in combinatie met mijn peleng 8mm lens (niet cpu)
    de flits blijft gewoon werken op ttl
    zowel op de camera als remote
    Het hangt ook af met welk toestel .

Ik wacht even af tot ik zelf een lens heb, de handleiding is nogal verwarrend.
    De termen TTL, i-TTL, D-TTL worden door elkaar gebruikt, bij de camera worden voor hetzelfde dan weer andere termen gebruikt.
    op p8 staat bv als opmerking : "TTL modus is niet bruikbaar met digitale reflex camera's" enkel "i-TTL "en "BL" lijkt mogelijk, maar i-TTL en BL staan wel onder dezelfde hoofding "automatische TTL flitsmodus". Van de dingen die ik tot nu toe heb neergeschreven heb ik getest en weet ik dat ze werken.
    Ik wil het graag zelf uitproberen.
    Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

ik gebruik een D200 met de SB800

Comment

Ik gebruik de SB-800 steeds op manueel, ver weg van mij camera - zonder communicatie tussen flits en camera

Géén TTL voor mij, dank u, liever zelf volledige controle. Hoewel mijn guru/icoon Joe McNally op het net zweert bij het CLS systeem ... CLS is een coole feature maar ik vertrouw nog steeds op mijn natte vinger instellingen.

Wel een erg mooie samenvatting Beertje
        Ik zal deze met veel plezier doorzenden naar mensen die het bos door de bomen niet meer zien met hun 800
        www.fotofolio.be

Comment

Ik heb een paar lenzen geleend van mijn schoonzoon van een F-601 analoog toestel.
          De lenzen zijn: Sigma UC zoon 24-50mm 1:4-5.6
          Sigma UC Zoom 70-210mm 1:4-5.6
          Beide lenzen hebben contactpunten op de lensvoet.
          Ik kan er zonder probleem TTL-BL mee flitsen met de SB800 TTL-BL, maar ik vermoed dus dat dit ook CPU objectieven.
          Op p184 van de D70 handleiding staat immers dat CPU objectieven te herkennen zijn aan de contactpunten. Onderaan deze pagina staat:
          "Niet CPU lenzen kunnen enkel in de stand "M" worden gebruikt, de belichtingsmeter van de camera, scherptediepte controle en i-DDL flitssturing kunnen niet worden gebruikt, in een andere belichtigs stand wordt de ontspanknop geblokkeerd.
          Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

op mijn peleng 8mm fisheye staan geen contactpunten
            mijn flits gaat nog steeds af als ik die op ttl laat staan
            en mijn camera werkt nog steeds (ik gebruik meestal de stand S)

Comment

Ik bevestig mijn stelling: ik heb juist de test gedaan met de D300 en een volledig manueel Serie E niet-CPUobjectief 28mm f2.8: TTL-mode werkt, zowel voor de interne als voor de opzetflitser.
              Uiteraard zal dit met een D70 niet kunnen werken, omdat die met dergelijke oude objectieven gewoon geen licht kan meten. Maar dan is het niet TTL-zijn niet te wijten aan het ontbreken van een CPU in de lens zoals je op je website laat uitschijnen, maar is het puur en simpel te wijten aan de camera.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
                Ik gebruik de SB-800 steeds op manueel, ver weg van mij camera - zonder communicatie tussen flits en camera
                Dit lijkt mij erg sterk, als er geen communicatie ie tussen flits en camera, zal de flits ook nooit flitsen.....
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Lijkt mij wel een interessante discussie, zo leren we het toestel kennen.
                  Als ik het goed begrijp kan zowel met de D200 als met de D300 , met een "niet" CPU lens (zonder contacten) zowel op de camera als met de Flits op TTL geflitst worden.
                  Zelf heb ik dit niet kunnen testen omdat ik dergelijke lenzen niet heb, ik heb enkel een simulatie gedaan door de lens af te nemen en het lensdeksel op de body te plaatsen, in die situatie moet zowel de D70 als de SB800 op manueel staan, anders is de ontspanknop vergendeld.
                  In de SB800 handleiding staan 2 soorten Digitale toestellen vermeld
                  Compatibel met CLS: D2 serie, D70 serie , D50
                  Niet compatibel met CLS D1 serie en D100.
                  Ik veronderstel dat de D200 en D300 tot de compatibele behoren.
                  Als in de cmpatibele nog verschillen zitten weet ik niet.
                  Ik denk ik eens in de specificaties van TTL, i-TTL, D-TTL, BL, DDL,... ga duiken, dit zou ea moeten verduidelijken. Eventueel vragen bij Nikon.
                  Misschien als iemand zou willen checken hoe een D200 of D300 reageert met de lenskap op de body?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Dit lijkt mij erg sterk, als er geen communicatie ie tussen flits en camera, zal de flits ook nooit flitsen.....

Mijn vriendin drukt natuurlijk op de flashtest knop zodra ze de klik hoort é ...

Met communicatie bedoel ik niet de aansturing van het middencontact maar van de contactpunten rondom het middencontact.

Mocht er een SB XX(X) bestaan met hetzelfde vermogen en de zelfde recycle tijd als een SB 900/800/600 zonder het CLS systeem of de geavanceerde TTL functies dan zou ik deze kopen. Maw, ik trigger de flits die dan op een vooropgesteld vermogen vuurt.
                    www.fotofolio.be

Comment

ik denk dat de verwarring ontstaan is door het verschil tussen de i-TTL functie en de TTL functie.
                      Beide zijn TTL (through the lens) modes maar i-TTL kan meer en wordt enkel ondersteund met CLS compatibele camera's, in combinatie met CPU lenzen.
                      De D70 heeft enkel de i-TTL functie, niet de gewone TTL. Voor niet CPU lenzen moet men de D70 camera op M zetten en de flitser op handmatig.
                      Maar zoals hierboven aangegeven kunnen andere camera's waarschijnlijk meerdere TTL modes, maar dat heb ik niet kunnen checken.
                      Ik heb ea aangepast op mijn site.

Comment

TTL komt uit de tijd van de FilmSLR en meet het licht door de lens op het filmvlak.(reflectie)
                        D-TTL is de eerste nikon aanpassing voor hun DSLR zoals de D1 reeks, hier wordt het licht door de lens gemeten op een klein sensorgedeelte. Daardoor kan men oude nikonflitsers van voor het digitale tijdperk niet gebruiken op digitale toestellen in TTL modus.
                        I-TTL (intelligent) is voor het eerst toegepast bij de D70. Hier werd het licht ook door de lens gemeten op een speciaal sensordeel. Maar deze methode is betrouwbaarder dan het D-TTL systeem. Het vereiste wel een aanpassing in de flitsers.
                        I-TTL wat op de SB800 aangeduid wordt als TTL is gewoon de geavanceerde digitale versie van TTL.Besluit: Of je nu D-TTL of I-TTL flitst heeft alleen te maken met welke camera je fotografeert en hoe deze de gegevens verwerkt. Dus TTL, D-TTL en I-TTL is steeds het zelfde. Je D70 meet het licht I-TTL.

En nu , de SB800 werkt volledig TTL met een niet cpu objectief. Je moet wel het diafragma bedienen vanop de diafragmaring op het objectief.
                        Last edited by beeldmaker; 18 augustus 2008, 18:23.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door beeldmaker Bekijk bericht
                          I-TTL (intelligent) is voor het eerst toegepast bij de D70. Hier werd het licht ook door de lens gemeten op een speciaal sensordeel.
                          uit de sb800 handleiding:
                          i-TTL modus
                          Dit is een TTL automatische flitsmodus die deel uitmaakt van het Nikon Creative
                          Lighting System. Er worden voortdurend Monitor voorflitsen uitgezonden. Het
                          onderwerp wordt correct verlicht door het flitslicht en de belichting wordt minder
                          beïnvloed door omgevingslicht
                          Bij voorflitsen is de sluiter dus nog dicht, dus hoe kun je dan op de sensormeten?
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Bij voorflitsen is de sluiter dus nog dicht, dus hoe kun je dan op de sensormeten?
                            In de spiegelkamer zit blijkbaar ook nog een soort sensor, met vroeger 1005 meetpunten, deze verzorgd de AF, en herkend een groot aantal situaties welke in een processor zijn opgeslagen.

Vroeger was dat de befaamde Multicam 1000, tegenwoordig reeds de Multicam 3500, deze zou alle voorbewerkingen zoals AF, voorflitsen, en situatieherkenning voor zich nemen.
                            Corrigeer mij maar als ik het mis voorheb, maar reeds in de analoge F5 was deze 1005 meetpuntenchip aanwezig.

Citaat
                            Multi-CAM 3500 DX autofocus sensor
                            Een revolutionaire verandering zit 'm in de autofocus. Canon gaat het aantal scherpstelpunten terugbrengen, Nikon verhoogt ze juist. En ze zitten meer in het centrum. Maar liefst 51 selecteerbare punten heeft de Multi-CAM 3500 DX autofocus sensor in de D300, waarvan er 15 zogenaamde kruissensoren zijn die zowel in de horizontale als de verticale richting gevoelig zijn. Voor de scherpstelling kan de EXPEED processor ook gebruik maken van de kleurgegevens van de 3D matrixsensor. Zo kan een onderwerp veel beter gevolgd worden, zelfs als het buiten het bereik van de AF sensor valt.

Comment

TTL flash control by 1,005 pixel RGB sensor
                              Dat is een apart sensortje, nog nooit gezien in je camera?

Awel, hier de door nikon verstrekte informatie over:

I-DDL: de flitser geeft een reeks bijna onzichtbare voorflitsen (monitorvoorflitsen) af direct voor de hoofdflits. Voorflitsen die worden gereflecteerd door objecten in alle delen van het beeld, worden opgevangen door de vijfsegments DDL-flitssturingssensor of RGB-sensor met 1005 pixels en samen met informatie van het matrixmeetsysteem geanalyseerd, waarna de flitssterkte wordt aangepast om zo een natuurlijke balans tussen het hoofdonderwerp en achtergrondverlichting te verkrijgen. Als u een D- of een G-type objectief gebruikt, wordt de afstandsinformatie gebruikt bij het berekenen van de flitssterkte. De berekening voor niet-CPU-objectieven wordt nauwkeuriger als u objectiefgegevens opgeeft (brandpunt en maximaal diafragma);

Hoop dat het nu duidelijker is.

Comment

TTL komt uit de tijd van de FilmSLR en meet het licht door de lens op het filmvlak.(reflectie)
                                D-TTL is de eerste nikon aanpassing voor hun DSLR zoals de D1 reeks, hier wordt het licht door de lens gemeten op een klein sensorgedeelte. Daardoor kan men oude nikonflitsers van voor het digitale tijdperk niet gebruiken op digitale toestellen in TTL modus.
                                I-TTL (intelligent) is voor het eerst toegepast bij de D70. Hier werd het licht ook door de lens gemeten op een speciaal sensordeel. Maar deze methode is betrouwbaarder dan het D-TTL systeem. Het vereiste wel een aanpassing in de flitsers.
                                I-TTL wat op de SB800 aangeduid wordt als TTL is gewoon de geavanceerde digitale versie van TTL.Besluit: Of je nu D-TTL of I-TTL flitst heeft alleen te maken met welke camera je fotografeert en hoe deze de gegevens verwerkt. Dus TTL, D-TTL en I-TTL is steeds het zelfde. Je D70 meet het licht I-TTL.

En nu , de SB800 werkt volledig TTL met een niet cpu objectief. Je moet wel het diafragma bedienen vanop de diafragmaring op het objectief.
                                Bedank voor de info, ea begint duidelijk te worden

Comment

Working...
                                X