Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SB800 "hoe en waarom"

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• SB800 "hoe en waarom"

De SB800 flitser is één van de beste op de markt, maar door zijn vele mogelijkheden, is de bediening niet zo eenvoudig.
    Op mijn site heb ik geprobeerd om een kort overzicht te geven van de verschillende instellingen en hoe ze te gebruiken.
    Hopelijk hebben jullie er ook wat aan.
    Opmerkingen zijn welkom.
    Site: http://users.telenet.be/beertjesfotosite/ned_frame.htm
    rubriek: "flitsen in beeld " - "SB800"
    Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Re: SB800 "hoe en waarom"

Je begint met te stellen "Bij de DDL functie wordt het licht "Door De Lens "gemeten, dit werkt enkel bij een CPU objectief "
    Ik kan eigenlijk nergens in de SB-800 handleiding vinden dat TTL niet zou werken bij niet CPU-objectieven.

Voor de rest is dit een toe te juichen initiatief

Edit: zie tabel op p.108, 109 en 110 van de handleiding: TTL wis en zeker mogelijk met niet CPU-objectieven
    Last edited by pol parasol; 12 augustus 2008, 14:49. Reden: zie edit

Comment

Één handige funktie vind ik niet terug: met de flits aan kun je het flits gedeelte uitzetten. Nut je kan scherpstellen op het IR-grid dat gewoon blijft werken. Werkt veel prettiger als de AF-assist lamp op de camera.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

pol parasol,
        ik dacht dat het voor mij duidelijk was, maar nu heb ik toch twijfels:
        Ik heb mij laten leiden door de handleiding van de D70 p94, waar staat dat "zonder CPU objectief" de interne flitser enkel op "Handmatig kan werken"
        Ook in commander mode bij gebruik van SB800 of SB600 staat op p151 onderaan :de AA (SB800) en DDL instellingen zijn alleen beschikbaar bij gebruik van CPU objectief.
        Lijkt mij ook logisch want het toestel weet anders niet welk objectief er op staat, en kan dus de diafragma en brandpuntafstand niet doorgeven.
        De pagina's 108-110 gaan over niet CLS compatibele camera's, want de CLS compatibele camera's van p8 staan er niet op vermeld.
        p37 beschrijft de mogelijkheden van de CLS compatibele maar daar wordt niet over CPU objectief gesproken. Het zou dus inderdaad kunnen dat ook bij niet CPU objectieven de belichting door de lens gemeten wordt (=TTL functie), maar dan zonder diafragma en brandpunt info door te geven, vraag is hoe zal de camera reageren bij een niet CPU objectief in de TTL mode, ik vermoed dat de ontspanknop geblokkeerd zal zijn.
        Ik heb het geprobeerd met het lensdeksel erop, het toestel accepteert enkel handmatig flitsen, anders blokkeert de ontspanknop.
        Ik kan het niet proberen met een lens want ik heb geen "Niet CPU objectief" misschien kan iemand dit even testen?

hjansen
        Ik zal dit eens bekijken en er eventueel bij zetten in de opmerkingen.
        Maar het is zeker niet de bedoeling om volledig te zijn want daarvoor dient de handleiding, enkel een beknopt overzichtvan de interactie tussen camera en SB800
        Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

Deze info komt echt als geroepen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Één handige funktie vind ik niet terug: met de flits aan kun je het flits gedeelte uitzetten. Nut je kan scherpstellen op het IR-grid dat gewoon blijft werken. Werkt veel prettiger als de AF-assist lamp op de camera.
            En hoe ging dat ook weer. Heb het geweten maar toch weer vergeten.

Groetjse,
            Pol.
            Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

In de persoonlijke instellingen moet FIRE 'off' gezet worden. Hulpverlichting voor brede AF staat default al 'ON'.
              Panasonic FZ-1000 - Nikon D7000 - Tamron 17-50 DiII - Tokina 11-16 - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - http://pbase.com/alain_db
              And why do we fall, Bruce?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
                Het zou dus inderdaad kunnen dat ook bij niet CPU objectieven de belichting door de lens gemeten wordt (=TTL functie), maar dan zonder diafragma en brandpunt info door te geven, vraag is hoe zal de camera reageren bij een niet CPU objectief in de TTL mode, ik vermoed dat de ontspanknop geblokkeerd zal zijn.
                Ik heb het geprobeerd met het lensdeksel erop, het toestel accepteert enkel handmatig flitsen, anders blokkeert de ontspanknop.
                Je moet dergelijke dingen lezen in de handleiding van de flitser, niet in die van een camera: wat voor een intern flitsertje geldt, geldt niet noodzakelijk ook voor een opzetflitser. Ik dacht dat die tabel toch duidelijk was, niet?

Comment

pol
                  Uiteindelijk wordt de flitser bediend door de camera, als de ontspanknop geblokkeerd is heb je er niet veel aan.
                  De tabellen p108 vermelden de "niet CLS "compatibele camera's, de compatibele camera's : D2 serie, D70 serie, D50 staan er niet bij.
                  Het overzicht wat ik gemaakt heb geldt enkel voor de D70 serie , de rest kan ik niet uitproberen.
                  Binnen enkele dagen heb ik een "niet CPU lens" dan kan ik het zelf testen,tenzij iemand alsnog bereid is het vroeger uit te testen.

Comment

Het is mij ook niet helemaal duidelijk. Nikon blijft hier vaag en lijkt zich soms tegen te spreken. Zo is er een tabel op de supportsite van Nikon die stelt dat met de SB800 in combinatie met de D70 in niet CLS-mode BL mogelijk is. BL definieren ze dan elders als: "Uitgebalanceerde TTL-invulflits".

Comment

Ik vrees dat de functie "Fire off" niet werkt op de D70 camera serie.
                      Ik kan geen enkele combinatie camera-SB800 vinden waarbij het "Fire off "venstertje te voorschijn komt. Ik dacht dat inderdaad ook ergens gelezen te hebben. Kan iemand dit bevestigen ?

Comment

Ik vind het zelfs zonder camera.......
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik vrees dat de functie "Fire off" niet werkt op de D70 camera serie.
                          Ik kan geen enkele combinatie camera-SB800 vinden waarbij het "Fire off "venstertje te voorschijn komt. Ik dacht dat inderdaad ook ergens gelezen te hebben. Kan iemand dit bevestigen ?
                          Laatste Icon rechts van het LCD panel : FIRE : OFF
                          "The SB-800 does not fire but the wide-area AF-assist illuminator still comes on." Zie ook p.62 van de handleiding voor verdere instructies ivm instelling van de camera : o.a. moet die in S (Single Servo AF )staan en moet je de center focus area in de viewfinder van je camera gebruiken.

Groetjes,
                          Pol.
                          Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alain db Bekijk bericht
                            In de persoonlijke instellingen moet FIRE 'off' gezet worden. Hulpverlichting voor brede AF staat default al 'ON'.
                            Bedankt voor de info. De volgende keer ga ik de handleiding van mijn SB800 toch eens beter doornemen.

Groetjes,
                            Pol.
                            Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

pol
                              Uiteindelijk wordt de flitser bediend door de camera, als de ontspanknop geblokkeerd is heb je er niet veel aan.
                              De tabellen p108 vermelden de "niet CLS "compatibele camera's, de compatibele camera's : D2 serie, D70 serie, D50 staan er niet bij.
                              Het overzicht wat ik gemaakt heb geldt enkel voor de D70 serie , de rest kan ik niet uitproberen.
                              Binnen enkele dagen heb ik een "niet CPU lens" dan kan ik het zelf testen,tenzij iemand alsnog bereid is het vroeger uit te testen.
                              ikzelf heb al een paar maal de flits vergeten op manueel te zetten in combinatie met mijn peleng 8mm lens (niet cpu)
                              de flits blijft gewoon werken op ttl
                              zowel op de camera als remote

Comment

Working...
                              X