Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

beeldscherm voor fotobewerking: objectieve specs ??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: beeldscherm voor fotobewerking: objectieve specs ??

Ik heb onlangs een Eizo CE 210W gekocht en ben daar echt wel super tevreden over, is natuurlijk wel al wat boven de 600€ en niet glanzend . Ik heb zo'n glanzend scherm op mijn laptop en ik echt praktisch vind ik dat toch niet. Veel te veel spiegeling, zeker in het veld. Je desktop neem je natuurlijk niet mee in het veld
    Het eizo scherm is bovendien perfect hardware matig te calibreren en grijs is echt wel grijs of zwart is echt wel zwart. Ik zie geen kleurenwolken op een egaal vlak. T'is niet voor niets een grafisch scherm natuurlijk.
    Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

Comment

Ik heb gelezen dat juist het blinkend scherm van de iMac eerder storend werkt en dat de HD Apple Cinema Displays (mat) beter zijn.
      Dat je ook best een 24"iMac gaat.

Ik werk met een 23" HD Apple cinema Display (mat) en wanneer ik een foto uitprint op een Epson fotoprinter 2100 de kleuren voor +- 95% kloppen.
      Mijn monitor is gekalibreerd met een i1 en voor zover ik weet kun je het contrast op een Apple Cinema display niet regelen, alleen de lichtsterke.
      Voor Imac weet ik het niet, heb er geen ervaring mee.

Goedkoop is de 23" niet en of het naast een blinkend scherm van de iMac past, is ook een vraag.

Ik ben er echter super tevreden over, grijs zonder wolken!!!!
      Nikon D300 - Nikkor 16-85 VRII - Nikkor 70-300 VRII - Sigma 70mm 2.8 Macro - SB 800 - Sony RX10... en veel creativiteit.

Comment

Een goed uur internetten leert me dat de keuze enorm vermindert, als ik zou vasthouden aan een glanzend scherm. Het feit dat de "typische" schermfabrikanten voor de grafische sector niet standaard glanzende schermen maken, doet me twijfelen.

Wat rondneuzen doet me voorlopig bij volgend type belanden: http://www.eizo.be/monitor/widescree...ch/S2431W.html
        Iemand ervaring ermee? Is een ietske boven mijn budget, maar doenbaar wellicht.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Xyuny Bekijk bericht
          Een goed uur internetten leert me dat de keuze enorm vermindert, als ik zou vasthouden aan een glanzend scherm. Het feit dat de "typische" schermfabrikanten voor de grafische sector niet standaard glanzende schermen maken, doet me twijfelen.

Wat rondneuzen doet me voorlopig bij volgend type belanden: http://www.eizo.be/monitor/widescree...ch/S2431W.html
          Iemand ervaring ermee? Is een ietske boven mijn budget, maar doenbaar wellicht.
          Al op locatie mee gewerkt (mat), het zijn ook heel goede (maar dure) monitoren. Eventueel nog eens met Lacie vergelijken.

Nakijken of ze ook een DVi (of HDMI) uitgang naar iMac hebben en welke aansluit mogelijkheden achteraan.

Succes:-))
          Nikon D300 - Nikkor 16-85 VRII - Nikkor 70-300 VRII - Sigma 70mm 2.8 Macro - SB 800 - Sony RX10... en veel creativiteit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digi-art Bekijk bericht
            Ik heb gelezen dat juist het blinkend scherm van de iMac eerder storend werkt en dat de HD Apple Cinema Displays (mat) beter zijn.
            Dat je ook best een 24"iMac gaat.

Ik werk met een 23" HD Apple cinema Display (mat) en wanneer ik een foto uitprint op een Epson fotoprinter 2100 de kleuren voor +- 95% kloppen.
            Mijn monitor is gekalibreerd met een i1 en voor zover ik weet kun je het contrast op een Apple Cinema display niet regelen, alleen de lichtsterke.
            Voor Imac weet ik het niet, heb er geen ervaring mee.

Goedkoop is de 23" niet en of het naast een blinkend scherm van de iMac past, is ook een vraag.

Ik ben er echter super tevreden over, grijs zonder wolken!!!!
            Ik heb net een paar dagen geleden een imac 24 inch gekocht, na veel surfen
            op het internet, blogs raadplegen, schermen bekijken in de winkel,
            voor zover dit een goed beeld geeft, enz, enz
            Wel, die imac bevalt mij ten zeerste. ik heb hem gekocht voor cad- en
            fotografische toepassingen.
            Indien je een imac koopt, dan opteer je best voor de 24 inch.
            Volgens sommigen recensies geeft de 20 inch géén miljoenen kleuren weer.
            Er zou zelfs een proces daarover hangende zijn wegens desinformatie
            De imac heeft inderdaad een blinkend scherm, maar voor mij is dit
            absoluut geen probleem, want ik werk steeds in een verduisterde omgeving
            om een maximaal contrast te bekomen. Achter het scherm staat een TL bureau-
            lamp om de ogen niet al te veel te vermoeien.
            Voor fotografische toepassingen heb je een maximale contrastratio nodig;
            er is dus geen reden om dit contrast van je beeldscherm te verminderen.
            De lichtsterkte staat standaard nogal fel ingesteld ( te fel ). Wanneer
            je de lichtsterkte hardwarematig vermindert met bvb de toets F1 bekom
            je bij een egale achtergrond een zekere afwijking van lichtsterkte tussen
            linker en rechter gedeelte van het scherm. ( dus een minpunt )
            Wanneer je echter het freewareprogramma "shades" van charcoal installeert
            kan je de helderheid softwarematig verminderen ( gewoon een slider )
            Dit geeft veel betere resultaten.
            Op dit ogenblik heb ik nog géén fotobewerkingsprogramma's geïnstalleerd
            maar een studie van eerder gemaakte digitale beelden levert voor
            mij toch verrassend positieve resultaten.
            Verder is er natuurlijk nog de uitermate compacte design en de geluidloze
            werking van het toestel.
            Over de werking van Photoshop, CaptureNX2 enz kan ik natuurlijk nog niets
            kwijt.
            Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

Comment

Working...
            X