Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

beeldscherm voor fotobewerking: objectieve specs ??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• beeldscherm voor fotobewerking: objectieve specs ??

Dag collega's,

Tegen het najaar wil ik mij een nieuw computerscherm (TFT) aanschaffen.

Ik heb vanzelfsprekend al veel gezocht op BD maar de draadjes die ik vind handelen meestal over specifieke producten (merken en modellen). Wat ik zoek is echter een set objectieve criteria aan de hand waarvan je zou moeten kunnen inschatten of een scherm al dan niet voor fototoepassingen in aanmerking komt.

Laat mij de lijst die ik zelf in gedachten heb aan u voorstellen (allicht vergeet ik criteria, maar de meer beslagen lezer zal die dan wel aanvullen ...)
    • grootte (ik neem aan dat 19 of 20 inch voldoende is, of zijn er objectieve tegenargumenten voor die mening)
    • pixelpitch (hoe kleiner hoe beter allicht, maar wat zijn de goede waarden?)
    • contrast ratio (zo hoog mogelijk allicht, of is er toch ergens een kritische bovengrens?)
    • resolutie (of is dit een vast gegeven, gekoppeld aan de grootte?)
    • helderheid (hoeveel cd per cm²??)
    • calibratiemogelijkheden (zijn ale schermen te calibreren of niet ; zijn er die hun calibratie beter behouden dan andere, ...?)
    • mat of glanzend?
    • kijkhoek: allicht zo groot mogelijk , zowel horizontaal als verticaal
    • verstelbaarheid van het scherm

Dus graag uw input op deze lijst.

Zijn er daarnaast "testjes" die je in een winkel kan toepassen om "op het eerste gezicht" een scherm op zijn merites te beoordelen?

Nogmaals: ik zoek op dit moment geen suggesties inzake merk of model, hoewel deze uiteraard steeds mogen meegegeven worden. Weet in dat verband (ttz. prijs-gewijs) wel dat ik een liefhebber ben in de ware zin van het woord. Stellingen als "alles wat minder kost dan 750 euro is waardeloos" zjin dan ook niet aan mij besteed. Concreet: ik ga ervan uit dat ik voor 200 à 250 euro prima gesteld kan zijn ...

alvast bedankt voor uw gewaardeerde input.

Yves
    Niet geschoten is altijd mis ...

Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

Re: beeldscherm voor fotobewerking: objectieve specs ??

Oorspronkelijk geplaatst door y-cam Bekijk bericht
    ... grootte (ik neem aan dat 19 of 20 inch voldoende is, of zijn er objectieve tegenargumenten voor die mening)...
    Ik heb een 24inch scherm (iMac 24") en als ik met Photoshop bezig ben, is heel dat scherm gevuld. Ik denk niet dat een scherm te groot kan zijn.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Bedankt voor je input, LesC !

Is 24 inch toch niet heel groot als je er op een normale (cfr. bureau) werkafstand van zit? 24 inch is immers meer dan 60 cm ...

Verder niemand een mening?

Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

Comment

Bedankt voor je input, LesC !

Is 24 inch toch niet heel groot als je er op een normale (cfr. bureau) werkafstand van zit? 24 inch is immers meer dan 60 cm ...

Verder niemand een mening?
        Ik kan mij voorstellen dat een 24" scherm wat te groot zal zijn om op zo een klein computerbureautje te staan,

Ik bekijk mijn 24" van op een afstand van ongeveer een 80 cm en dat lijkt mij ideaal, een bijkomend voordeel is dat de pixelafmetingen een stuk hoger liggen bij zo een scherm, en zoals reeds gezegd in Photoshop je een heel stuk aan ruimte wint, enige nadeel, als je gaat uitkijken naar hoogwaardige Eizo of Mac schermen is de prijs.

Comment

Bij mij is de afstand als ik rechtop in mijn bureaustoel zit een gestrekte arm tot het scherm. Voor mij is dat voldoende, al kun je, als je wil, het scherm nog makkelijk achteruit schuiven. Ik heb nog een 60-80cm achter het scherm.

Ik kom van een iMac G4: je kent ze vast nog wel: half wit bolletje met CPU, optische drive, enz. met daarop een stang en daaraan een plat 15" scherm die alle kanten op kon kantelen. Iets flexibeler dan het huidige scherm, da's waar, maar o zo klein voor moderne programma's zoals Photoshop en Office die gebruik maken van "floating pallettes" die je toch ergens, naast je werkvlak op het scherm, plaats moet kunnen geven. Bij Photoshop CS3 heb ik aan de rechterkant twee kolommen (Dock) volledig uitgeklapt. Dat zou ik op de G4 niet moeten proberen hebben.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Vroeger heb ik altijd met een 20" gewerkt, nu met een 23" HD Apple Cinema Display:
            Resolutie 1920 x1200
            Hoog contrast
            Gemakkelijk te kalibreren
            Mat scherm: geen reflecties
            Knap design
            Grote kijkhoek en gemakkelijk verstelbaar

Als je dit gewoon bent keer je niet meer terug.
            Een luxe om met Photoshop te werken.
            Is wel niet goedkoop, maar zeker de moeite waard.
            Lacie is anders ook goed en waarschijnlijk minder duur.
            Nikon D300 - Nikkor 16-85 VRII - Nikkor 70-300 VRII - Sigma 70mm 2.8 Macro - SB 800 - Sony RX10... en veel creativiteit.

Comment

Wat men dikwijls vergeet is de kleurruimte.
              Bijna alle LCD's hebben een beperkte kleurruimte (RGB) terwijl echter alle foto's in sRGB of AdobeRGB worden gemaakt waarbij de kleurruimte een heel stuk groter is.
              Misschien eens kijken bij Eizo (als je portemonnaie groot genoeg is ), zij hebben monitoren met een grote kleurruimte.

Zelf gebruik ik 2 Samsung schermen: Syncmaster 226BW 22" RGB kleur via DVI-I. Ik ben daar heel tevreden (contrast 3000:1, kleur enz.) over maar er bestaan inderdaad veel betere op gebied van kleurruimte.

Googel eens naar 'LCD Kleurruimte' en je zal heel wat bijleren .

Ik zou zelf nooit een scherm in de winkel testen gewoon omdat ze daar geen bewerkingsprogramma draaien hebben die de Adobekleurruimte kan demonstreren.
              *** Sony Alfa 700 ~ Tamron 17-50 2.8 ~ Tamron 90 2.8 macro ~ Tamron 70-200 2.8 ~ KM 100-200 4.5 ~ KM 75-300 4.5-5.6 ~ Tamron 200-500 5.6-6.3 ***

Comment

Hier een link naar "The Wall Street Journal" waar ze het hebben over de afmetingen van een monitor en productiviteit http://blogs.wsj.com/biztech/2008/03...-productivity/
                Last edited by Robo; 3 juli 2008, 05:58.
                Fuji S5 Pro ~ Nikon AF-S 12-24mm F 4.0 ~ AF-S 16-85mm F 3.5-5.6 VR ~ AF-D 80-200mm F 2.8 ~ Lightroom & RAW-only vanaf dag één

Comment

Iedereen bedankt voor de reacties !

Maar ik begin mij af te vragen of er dan niemand iets nuttigs te zeggen heeft over de andere specs (naast de grootte).

Vooral contrast ratio en helderheid zijn toch aspecten die mij voor fotografen relevant lijken ??

Alvast bedankt,
                  Yves

Comment

wel voor 200-250 euro ga je echt niks degelijks vinden tenzij een lucky 2de-hands koopje...

Elk degelijk scherm met iets ofwat eisen voor een fotograaf zit je snel boven de 500 euro...
                    poof

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door simonisme Bekijk bericht
                      wel voor 200-250 euro ga je echt niks degelijks vinden tenzij een lucky 2de-hands koopje...

Elk degelijk scherm met iets ofwat eisen voor een fotograaf zit je snel boven de 500 euro...
                      Alles is relatief hoor, ik heb enkele maanden terug een nieuwe PC gekocht, en lang zitten twijfelen over welk scherm ik nu ging kopen, dacht eerst aan een degelijke 24", maar dan ben je tussen de 600 en 1000 Euro kwijt

Ik heb uiteindelijk voor mezelf de beste keuze gemaakt : twee 20" breedbeeld schermen van Dell, een gewone die maar 170 Euro kostte en die ik gebruik voor het internet en allerhande 'normale' dingen die geen kleur echtheid nodig hebben, en een UltraSharp (0.258 Pixelpitch, 300 cm/m², 2000:1 contrast, 5ms respons) dit zijn misschien niet de beste specs, maar voor 270 Euro heb ik een degelijk scherm met een hoge resolutie.

Profieltje gemaakt met een EyeOne Pro en de foto's op dat scherm zijn identiek met mijn prints ... en met die van de drukker die ik gebruik, dus meer heb ik niet nodig

Bijgevolg heb ik iets van een 440 Euro betaald voor twee schermen die zeker voldoen voor 99% van de bewerkingen die een fotograaf doet ...

Natuurlijk is een Eizo of een Lacie beter, maar als zo'n scherm zichzelf niet terugbetaald heb je het niet nodig, en na drie jaar gebruik moet je hem toch vervangen, dus zorg gewoon dat je een redelijk scherm koopt, profiel aanmaken en hem niet in direct zonlicht gebruiken.

Mark
                      Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                      Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Iedereen bedankt voor de reacties !

Maar ik begin mij af te vragen of er dan niemand iets nuttigs te zeggen heeft over de andere specs (naast de grootte).

Vooral contrast ratio en helderheid zijn toch aspecten die mij voor fotografen relevant lijken ??

Alvast bedankt,
                        Yves
                        Vermijd TN-panelen, PVA of IPS geven een betere kleurgetrouwheid en hebben een betere kijkhoek.
                        De schermen die aan die criteria voldoen zijn imho allemaal degelijk om aan fotobewerking te doen. Verder moet je zien hoeveel geld je maximaal wil uitgeven!
                        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Nikon D80 - Nikkor 18-200 - Nikon SB900

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                            Alles is relatief hoor, ik heb enkele maanden terug een nieuwe PC gekocht, en lang zitten twijfelen over welk scherm ik nu ging kopen, dacht eerst aan een degelijke 24", maar dan ben je tussen de 600 en 1000 Euro kwijt

Ik heb uiteindelijk voor mezelf de beste keuze gemaakt : twee 20" breedbeeld schermen van Dell, een gewone die maar 170 Euro kostte en die ik gebruik voor het internet en allerhande 'normale' dingen die geen kleur echtheid nodig hebben, en een UltraSharp (0.258 Pixelpitch, 300 cm/m², 2000:1 contrast, 5ms respons) dit zijn misschien niet de beste specs, maar voor 270 Euro heb ik een degelijk scherm met een hoge resolutie.

Profieltje gemaakt met een EyeOne Pro en de foto's op dat scherm zijn identiek met mijn prints ... en met die van de drukker die ik gebruik, dus meer heb ik niet nodig

Bijgevolg heb ik iets van een 440 Euro betaald voor twee schermen die zeker voldoen voor 99% van de bewerkingen die een fotograaf doet ...

Natuurlijk is een Eizo of een Lacie beter, maar als zo'n scherm zichzelf niet terugbetaald heb je het niet nodig, en na drie jaar gebruik moet je hem toch vervangen, dus zorg gewoon dat je een redelijk scherm koopt, profiel aanmaken en hem niet in direct zonlicht gebruiken.

Mark
                            Thanks, mate. Hier heb ik dus wat aan !

off topic: Leuk ook om vast te stellen dat er dus blijkbaar toch mensen zijn die de moeite doen om de oorspronkelijke vraag, met alle randvermeldingen, te lezen alvorens een antwoord "à côté de la plaque" te geven.
                            Last edited by y-cam; 14 juli 2008, 11:00.

Comment

Ik ben ook op zoek naar een tweede beeldscherm om naast mijn iMac te zetten. Ik had een iiyama gekocht, maar naast de iMac is het niet mooi om volgende redenen:

- te weinig lichtoutput: nu ja, ik vermoed dat weinige schermen de licht output van de iMac zullen evenaren, dus is het voor mij geen vereiste (meer) dezelfde lichtoutput te hebben. Het iMac-scherm kan ik trouwens (vooral 's avonds) niet verdragen op maximale brightness.

- mat scherm: toen ik enkele weken geleden de iMac kocht, was het toch wel even wennen aan het glanzend scherm, maar door het omgevingslicht te verminderen (lattoflex voor de vensters wat draaien) is dit gemakkelijk op te lossen. Het grotere contrast is de moeite waard. Die matte schermen tonen geen scherpe reflectie, maar wel diffuse reflectie, wat er volgens mij toch voor zorgt dat je steeds enig licht vanuit je scherm komen hebt, dus geen echte zwarten meer. Du zoek ik nu toch eerder een blinkend scherm, maar schijnt weer moeilijk te vinden te zijn. Net even in het computerwinkeltje geweest te Gent, maar geen blinkende schermen voorradig.

- Heel eigenaardig dat hier nergens sprake van is: ge moet ne keer een effen grijsvlak weergeven op je scherm. Zo bijvoorbeeld een egaal vlak met 50% zwartwaarden. En kijk dan eens naar je scherm: is het egaal? Wel, ik zie wolken. Bij de Iiyama is het redelijk opvallend. Zelfs het zo geroemde iMac-scherm is niet perfect. Om een beetje van een goed scherm te kunnen spreken zou een egaal vlak toch als een egaal vlak moeten weergegeven worden, dacht ik. Dit blijkt dus niet zo het geval te zijn. Ik weet niet in welke mate dit normaal of abnormaal is bij LCD. Dit zou dus een gemakkelijke test kunnen zijn, die je in de winkel kunt uitvoeren.

Ik zoek dus ook nog tips naar goeie schermen (liefst met gladde voorkant) die niet al te veel boven de 600 EUR uitkomen. Over het nut van een tweede 24"-scherm kan ook wel gediscussieerd worden, maar met de gebruiksmogelijkheden binnen Aperture, lijkt het me wel heel plezant. Iemand tips?

Comment

Working...
                              X