Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

batterijlader voor AA-batterijen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: batterijlader voor AA-batterijen

Oorspronkelijk geplaatst door Innovator Bekijk bericht
    Ik heb de Ansmann Digispeed 4 Ultra, wel duurder dan andere gewone laders, maar in 10 minuten zijn je 4 AA's volledig volgeladen.
    Misschien hebben ze nog andere modellen per 8, om te weten hoeveel jus heb ik een digitale batterijtester voor €3 op Ebay laten overkomen vanuit USA (hier weer niet te vinden)
    Posh ladertje .. je hebt dit toch wel gelezen he

"
    ATTENTION !
    With this charger only fast rechargeable batteries, which are designed
    to accept the very high charging currents used with this charger, may be
    inserted.
    Inferior batteries could cause destruction of rechargeable batteries and the
    charger, if the cells used are not suitable for fast charging.
    If unsuitable cells are inserted into this charger, warranty claims cannot be
    accepted and the warranty will become void..."

Staat er 2x in opdat ge het zeker niet zou overslaan enkel de bijgeleverde batterijen gebruiken .. ja ja .. welke leek gaat dat doen ? laat ons iets weten als je vuurwerk krijgt ?

net die situatie voor dewelke een aantal posters hier gewaarschuwd hebben
    nu ja ;. be my guest ..

en een "digitale batterijtester" van 3€ ? .. hmm ik gebruik in dat geval een natte vinger, veel betrouwbaarder ..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Slotticar Bekijk bericht
      Ik ben nieuw op dit forum en 'k ben deze topic over batterijen en laders al een eindje aan het volgen.

Ik heb namelijk een Olympus UZ-550 toestel aangeschaft en zit met het volgende verveelt, het toestel geeft er snel de brui aan, reeds na het nemen van een 15-tal foto's, met de melding dat de batterijen leeg zijn, het toestel sluit zichzelf daarna uit.

Ik heb me laten verleiden door het aankopen van goedkopere NiMH AA batterijen van 2300mA van het merk GP (bij Conrad) en gebruik een gewone goedkope lader (zo'n muurladertje voor mp3 batterijtjes op te laden).

Mijn eerste gedacht was dat er iets mis is met mijn fototoestel zelf, maar na het lezen van jullie postings ben ik er middels achter dat er veel verschillen bestaan in batterijen en ook laders en dat ook de soort lading (stroom en tijdsduur) onderhoud en ontlading belangrijk zijn.

Mijn vermoeden gaat dan ook uit naar het feit dat mijn oplaadbare batterijen niet echt leeg zijn maar dat de klemspanning te laag wordt en mijn toestel dit te snel ziet als zijnde ' valselijk ' leeg.

Een test met gewone standaard 1.5V Duracell batterijen gaan wel lang genoeg mee en kan ik wel een hele boel foto's maken.
      Wie kan mij dit bevestigen en wat zou de oorzaak zijn van het probleem, of zou er toch een probleem zijn met het toestel?

...nu indien en hoogstwaarschijnlijk ligt het probleem bij de batterijen en de lader, wil ik me graag laten adviseren bij aankoop van een nieuwe lader en batterijen:

Mijn voorlopige keuze zou vallen op de SPC-1 lader (Voltcraft van Conrad) van 59.95 Euro en dan Ansmann NiMh Mignon AA 2400 mAh batterijen.
      Wat zijn jullie ideeen hierover en alvast bedankt voor het advies,
      Danny
      Je probleem is vrijwel zeker terug te voeren op slecht geladen batterijen.

Zoals uit deze draad mag blijken is de batterijlader eigenlijk belangrijker dan de batterijen
      Als je een "domme" lader hebt die met een vrij lage stroom laadt dan moet je ervan uitgaan dat de max cellcapaciteit (bij uw batt 2300mAh) gedeeld door de laadstroom (bvb 230mA) de initieele laadduur geeft. Dit zou dus in dit voorbeeld 10 uur zijn. Om ladingsverliezen te compenseren wordt steeds een faktor 1,4 meegerekend dus wordt dat mintens 14 uur. Cellen worden dikwijls echter tot 120% geladen dus je kan daar zelfs nog een 2 tal uren bij doen .. Is je lader echter tijdsgestuurd en niet instelbaar dan zit j emet een probleem ..
      De aankoop van een "intelligente" lader zal je laadproblemen zeker oplossen.

Hou er ook rekening mee dat nieuwe batterijen een "conditionering" moeten doorlopen ttz na een paar laadcycli even een ontlaadcyclus inlassen (enkel in een lader die dat kan, niet ergens in een toestel stoppen) dit een keer of 3-4 doen in 't begin
      een "microprocessor" gestuurde lader kan dit voor jou doen omdat je die lader gewoon kan programmeren ..

Als je je Olympus met gewone alkaline batterijen laat werken dan is waarschijnlijk 15-20 fotos idd het maximum .. die batterijen hebben een veel te grote inwendige weerstand en de spanning zakt dus snel inmekaar bij groot stroomverbruik .. de batterijen zijn dan echter niet "leeg" je kan ze gewoon verder gebruiken in een toestel dat ervoor geschikt is (radio oid) je zal wel een tijdje moeten wachten tot de batterij-scheikunde zich hersteld heeft ..
      HTH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Innovator Bekijk bericht
        Ik heb de Ansmann Digispeed 4 Ultra, wel duurder dan andere gewone laders, maar in 10 minuten zijn je 4 AA's volledig volgeladen.
        Misschien hebben ze nog andere modellen per 8, om te weten hoeveel jus heb ik een digitale batterijtester voor €3 op Ebay laten overkomen vanuit USA (hier weer niet te vinden)
        Ik heb hier ook zo'n digispeed ultra liggen, ding zet 4300mA op die batterijen, das echt wel van het goede teveel. Ondanks de lawaaierige ventilator worden batterijen erg heet, ik heb er al half gesmolten batterijen uit gehaald (en in de vuilbak mogen gooien...). Je mag enkel specifieke 'fast charge' batterijen gebruiken met deze lader en zelfs dan gaan de batterijen niet veel laad-ontlaadcyclussen mee... Afrader wat mij betreft.
        Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

Ik ben nieuw op dit forum en 'k ben deze topic over batterijen en laders al een eindje aan het volgen.

Ik heb namelijk een Olympus UZ-550 toestel aangeschaft en zit met het volgende verveelt, het toestel geeft er snel de brui aan, reeds na het nemen van een 15-tal foto's, met de melding dat de batterijen leeg zijn, het toestel sluit zichzelf daarna uit.

Ik heb me laten verleiden door het aankopen van goedkopere NiMH AA batterijen van 2300mA van het merk GP (bij Conrad) en gebruik een gewone goedkope lader (zo'n muurladertje voor mp3 batterijtjes op te laden).

Mijn eerste gedacht was dat er iets mis is met mijn fototoestel zelf, maar na het lezen van jullie postings ben ik er middels achter dat er veel verschillen bestaan in batterijen en ook laders en dat ook de soort lading (stroom en tijdsduur) onderhoud en ontlading belangrijk zijn.

Mijn vermoeden gaat dan ook uit naar het feit dat mijn oplaadbare batterijen niet echt leeg zijn maar dat de klemspanning te laag wordt en mijn toestel dit te snel ziet als zijnde ' valselijk ' leeg.

Een test met gewone standaard 1.5V Duracell batterijen gaan wel lang genoeg mee en kan ik wel een hele boel foto's maken.
          Wie kan mij dit bevestigen en wat zou de oorzaak zijn van het probleem, of zou er toch een probleem zijn met het toestel?

...nu indien en hoogstwaarschijnlijk ligt het probleem bij de batterijen en de lader, wil ik me graag laten adviseren bij aankoop van een nieuwe lader en batterijen:

Mijn voorlopige keuze zou vallen op de SPC-1 lader (Voltcraft van Conrad) van 59.95 Euro en dan Ansmann NiMh Mignon AA 2400 mAh batterijen.
          Wat zijn jullie ideeen hierover en alvast bedankt voor het advies,
          Danny
          Ik heb die SPC-1 gekocht en ben er héél tevreden over. Ik heb mijn GP2700-batterijen ondertussen een refresh-cyclus laten doorlopen op 200 mA, en ze zijn weer allemaal top. Het duurt wel een paar dagen voor ze klaar zijn, maar het resultaat is prima. Als ik je mag adviseren naar batterijen (staat ook in deze thread): Ansmann MaxE 2100 mah eneloops. Ik heb er mijn eerste setje ingestoken zonder laden (in de flits), en ze gaan na een foto of 300 nog steeds mee. Uitstekende batterijen!
          ______
          www.vue.photo

Comment

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb dus de intelligente lader IPC-1L van Voltcraft (bij Conrad) gekocht, het verschil bij de SPC-1 lader is dat de max laadstroom minder bedraagt,geen hoesje en autoaansteker-plug heeft en maar slechts 34,95 Euro bedraagt.

De IPC-1L kan laden met 200 - 500 of 700mA.
            De ontlaadstroom is steeds de helft van de ingestelde laadstroom (100 - 250 - 350 mA).

De bediening is heel simpel:

Ofwel kies je voor gewoon laden, gewoon ontladen, ofwel de 'refresh' functie.
            Vooral die laatste functie sprak me aan en dus gingen we aan het testen.

Met de 'refresh' functie gaat het toestel verschillende cycli van ontladen-laden-ontladen-laden door, tot de lader beslist dat hij het maximum capaciteit uit de batterijen haalt.
            Tevens geeft hij de verstreken tijd van de laad of ontlaadcyclus waar in hij zich bevind, de bereikte capaciteit in mAh, de klemspanning, de stroom en dit alles per batterij.
            Dit duurt echter enkele dagen vooraleer hij doorheen het volledige 'refresh' menu is.

Er werden 4 batterijen NiMh van Gp 2300mAh geplaatst en de waarden werden genoteerd, ik koos voor de 700mA laden-250mA ontladen refresh:

Batterij 1:had een startcapaciteit van 1705mAh bleef tijdens de tweede stap op 1705mAh steken, ging daarna naar 2050mAh tijdens stap 3 en kwam uiteindelijk aan op 2090mAh bij stap 4.
            Batterij 2:1670 - 1784 - 2030 - 2060mAh
            Batterij 3:1945 - 1945 - 2140 ( slechts 3 cycli)
            Batterij 4:1730 - 1730 - 2150mAh

Eénmaal dat de batterij zijn max bereikt heeft komt de melding "Full" op het display, het toestel blijft ook met een beperkte stroom naladen.

De batterijen werden in mijn fototoestel (Olympus UZ550) gestoken en de rode batterij-indicator kwam direkt rood te knipperen, iets wat me toch weer verontrustte.
            Toch werd besloten het te wagen:

Met de 'oude domme lader' kwam ik nooit verder dan een 150 foto's direkt na-één genomen.
            Met dezelfde batterijen, maar ditmaal met de nieuwe lader opgeladen bleef het toestel doorgaan tot maar liefst 851 foto's !!!!

Dus mijn probleem is opgelost alleen doordat bij het fototoestel 4 AA's in serie geplaatst worden en de klemspanning van NiMh batterijen lager is dan gewone alkaline batterijen geeft de batterij-indicator te snel aan dat de batterijen 'valselijk' leeg zijn, nu kan ik toch genoeg foto's nemen wat toch het belangrijkste is.

Vriendelijke groeten, Danny
            Last edited by Slotticar; 20 april 2008, 14:19.

Comment

Iemand toevallig een link naar een webwinkel waar ik een maha lader kan bestellen in nl het liefst.

Elmo

Comment

ter plaatse afhalen
                staat niet op de website, maar je kan bellen, bestellen, wordt nagestuurd na overschrijving. (75 €)

AITEC b.v.b.a
                Naamsesteenweg 380, 3001 Leuven
                (0032)-(0)16: 40.40.90

info@aitec.be
                Freeze the Ocean of Motion ! Nikon D300 & D700 _ Nikkor AF-x 14-400mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hbervoets Bekijk bericht
                  www.AITEC.be
                  ter plaatse afhalen
                  staat niet op de website, maar je kan bellen, bestellen, wordt nagestuurd na overschrijving. (75 €)

AITEC b.v.b.a
                  Naamsesteenweg 380, 3001 Leuven
                  (0032)-(0)16: 40.40.90

info@aitec.be
                  Bedankt hoor.
                  zal eens een mail sturen of ze ook naar nederland op sturen.

Gr.
                  Elmo

Comment

...
                    Met de 'refresh' functie gaat het toestel verschillende cycli van ontladen-laden-ontladen-laden door, tot de lader beslist dat hij het maximum capaciteit uit de batterijen haalt.
                    ...
                    Batterij 1:had een startcapaciteit van 1705mAh bleef tijdens de tweede stap op 1705mAh steken, ging daarna naar 2050mAh tijdens stap 3 en kwam uiteindelijk aan op 2090mAh bij stap 4.
                    Batterij 2:1670 - 1784 - 2030 - 2060mAh
                    Batterij 3:1945 - 1945 - 2140 ( slechts 3 cycli)
                    Batterij 4:1730 - 1730 - 2150mAh

Eénmaal dat de batterij zijn max bereikt heeft komt de melding "Full" op het display, het toestel blijft ook met een beperkte stroom naladen.

Vriendelijke groeten, Danny
                    Ik heb ook de Voltcraft IPC-1L en gebruik de refresh functie. Ik weet echter niet hoe ik de capaciteit na elke cyclus kan aflezen, want begint de lader niet meteen met de volgende cyclus eens de voorgaande afgelopen is? Ook weet ik niet hoeveel cycli de lader doorlopen heeft vooraleer hij vindt dat de maximale capaciteit bereikt werd. Zie ik iets over het hoofd?
                    In elk geval kan ik nu aflezen welke de capaciteit is van de opgeladen batterijen wat de kans op onaangename verrassingen (snel ontladen zijn) vermindert.
                    Ik heb de indruk dat bij veel laders "vol" betekent dat een bepaalde spanning bereikt werd, wat niets zegt over de capaciteit van de batterij.
                    Ik ben tevreden van mijn aankoop
                    home page: http://cage.ugent.be/~hs
                    reisblog: http://herser.wordpress.com
                    foto montages: http://www.photodex.com/share/hermans

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                      De max. laadstroom van mijn IPC-1 is 1000 mA. Mag ik die gebruiken voor de Ansmann MaxE's en GP2700? En hoe kan ik weten of dat mag of niet, dat ik mijn batterijen dus niet naar de knoppen help? Ik kan normaal gerust met lage laadstroom laden, aangezien ik nu 6 setjes van 4 batterijen heb, waarvan 3 setjes eneloops, dus zonder vallen zal ik toch niet snel doen, zeker niet als ik ervoor zorg eerst de andere batterijen te gebruiken en niet de eneloops. Mijn geheugenkaartjes zullen eerder vol zijn dan mijn batterijen leeg. Maar 'k zou dus toch wel graag weten hoe dat zit.
                      Vraagje waar haal jij deze informatie vandaan ik zie bij conrad in de catalogus andere specificaties staan?
                      Ben benieuwd wat nu juist is want ik vind dit ook wel een hele interessante lader of zit er verschil in de IPC-1 en de IPC-1L
                      gr.
                      Elmo

Comment

Ik heb ook de Voltcraft IPC-1L en gebruik de refresh functie. Ik weet echter niet hoe ik de capaciteit na elke cyclus kan aflezen, want begint de lader niet meteen met de volgende cyclus eens de voorgaande afgelopen is? Ook weet ik niet hoeveel cycli de lader doorlopen heeft vooraleer hij vindt dat de maximale capaciteit bereikt werd. Zie ik iets over het hoofd?
                        In elk geval kan ik nu aflezen welke de capaciteit is van de opgeladen batterijen wat de kans op onaangename verrassingen (snel ontladen zijn) vermindert.
                        De capaciteit, klemspanning, laad-of ontlaadstroom of verstreken tijd van de momenteel aktieve beurt kan je eender wanneer aflezen telkens je op de 'DISPLAY' toets drukt.
                        Je kan echter niet na de hele 'refresh' beurt de gegevens oproepen hoeveel en hoelang alles duurde.

Ik heb echter 'eenmalig' alles netjes genoteerd telkens er iets veranderde.

Vraagje waar haal jij deze informatie vandaan ik zie bij conrad in de catalogus andere specificaties staan?
                        Ben benieuwd wat nu juist is want ik vind dit ook wel een hele interessante lader of zit er verschil in de IPC-1 en de IPC-1L
                        gr.
                        Elmo
                        De foto die jij toont is degene (IPC-1L) die ik gekocht heb met de correcte prijs:
                        De eigenschappen zoals er bij staat zijn niet compleet:
                        De laadstroom is instelbaar 250mA-500mA en 750mA
                        De ontlaadstroom is steeds de helft van de ingestelde laadstroom en die kan je niet apart instellen. Er is ook geen hoesje en geen stekker om in de sigarettenaansteker te steken bij, ook geen AA-batterijen. Het kleur van de lader is zwart.

-------------------------------------------------------
                        DE SPC-1 of IPC-1 zoals je hem ook bij Conrad gaat vinden is blauw, met hoesje + sigarettenaanstekerplug en een max laadstroom 1 A (1000mA) per batterij. Je mag echter de stand 1000mA niet bezigen in combinatie met de sigarettenaansteker omdat de kabel te heet wordt.
                        Dus volgens mij heeft de IPC-1 4 laadstroomstanden (250-500-750-1000) ipv de 3 bij de IPC-1L lader (250-500-750)

Groeten, Danny
                        Last edited by Slotticar; 21 april 2008, 20:15.

Comment

DE SPC-1 of IPC-1 zoals je hem ook bij Conrad gaat vinden is blauw, met hoesje + sigarettenaanstekerplug en een max laadstroom
                          1 A (1000mA) per batterij. Je mag echter de stand 1000mA niet bezigen in combinatie met de sigarettenaansteker omdat de kabel te heet wordt.
                          Dus volgens mij heeft de IPC-1 4 laadstroomstanden (250-500-750-1000) ipv de 3 bij de IPC-1L lader (250-500-750)

Groeten, Danny
                          Aha dat is duidelijk dus.
                          gr.
                          Elmo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Elmo60 Bekijk bericht
                            gr.
                            Elmo
                            Gaat hier over de IPC-1L
                            Simpledinges heeft de IPC-1 (zonder L dus)
                            Die versie kost trouwens 59,95 euro.

Hans
                            Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CH Photography Bekijk bericht
                              Gaat hier over de IPC-1L
                              Simpledinges heeft de IPC-1 (zonder L dus)
                              Die versie kost trouwens 59,95 euro.

Hans
                              Ja, Simpledinges heeft die inderdaad, en die heeft inderdaad ook vier standen om de laadstroom in te stellen, zoals hoger vermeld. Ben er heel tevreden mee trouwens.
                              ______
                              www.vue.photo

Comment

Not impressed over wat ik lees van deze IPC laders... zeker als ze al bijna even veel kosten als de Maha C9000...
                                Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

Working...
                                X