Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

batterijlader voor AA-batterijen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: batterijlader voor AA-batterijen

ik heb de Maha C800S met 8 Sanyo Eneloop's
    de lader heeft 8 aparte circuits

de lader is verkrijgbaar in Aalst (Gotron d8 ik) (65€)

heb em zelf via Ebay gekocht (USA)
    maar moest hier douanekosten betalen waardoor geldkoersvoordeel weggevallen is
    wel verloopstekkertje nodig (van USA-pins naar W-EU-pins)

de Sanyo Eneloop's bestel ik via Ebay (UK, Hong-Kong)
    Last edited by Dirtyharry71; 20 maart 2008, 12:16.
    Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
    Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Net een Maha MH C9000 opgehaald bij Aitec in Heverlee bij Leuven (69,95 EUR) samen met een setje Ansmann Maxe batterijen.
      Straks eens mijn "oude" GP batterijen analyseren om te weten welke capaciteit ze nog hebben en eens kijken voor hoever ik ze nog terug tot leven kan wekken via de "break-in" mode (of gebruik ik hier beter de "Refresh & Analyze" mode voor ?)
      Jan Akkermans
      (BD1097BE)
      Fujifilm GFX 100S, X-T5, X-T3, X-Pro3 en wat glas

Comment

Ik heb hem (Lacrosse - Voltcraft IPC-1) ondertussen binnen, en hij is de bijgeleverde batterijen nu aan het 'refreshen'. Ontladen en opladen tot ze helemaal top zijn. Bediening is gemakkelijk en duidelijk. In tegenstelling tot wat hierboven gezegd wordt, worden de batterijen en het apparaat absoluut niet warm (ik laad wel maar op de laagste spanning op), maar ook al zou dat toch het geval zijn, dan stopt hij met laden tot de temperatuur weer acceptabel is. Refreshen doet hij door de batterijen te ontladen en daarna weer op te laden, tot er geen verbetering meer in zit. Je kan voor elke schacht apart instellen wat die moet doen, en je kan ook voor elke schacht apart instellen wat je op het display wil zien. Ik ben geen kenner, dus moet er allemaal nog achter komen wat het betekent. je kan de laadstroom zien (Volt waarschijnlijk), je kan xxMa zien (geen idee wat dat is), je kan de tijd zien dat ie al bezig is, en ook de gecumuleerde capaciteit in Mah. Maar wat hem zo handig maakt voor mij: compact! Hij kan zo mee mijn fototas in, en vier batterijen heb ik op een klein uur upgeladen mocht het nodig zijn. Er zit ook een autoaanstekeradapter bij, en ook vier adapters waar je ze in kan steken en ze zo gebruiken in apparaten die grotere batterijen nodig hebben. Dat alles zit in een stevig tasje met draagriem. Dik in orde
        ______
        www.vue.photo

Comment

Als je meer theorie wil over het batterijgebeuren lees dan de info hier

Battery University™ is a free educational website offering hands-on battery information.

als je dat allemaal gelezen en begrepen hebt weet je meteen hoe je het beste/meeste uit je nieuwe lader en batterijen kan halen en zo lang mogelijk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
            Als je meer theorie wil over het batterijgebeuren lees dan de info hier

Battery University™ is a free educational website offering hands-on battery information.

als je dat allemaal gelezen en begrepen hebt weet je meteen hoe je het beste/meeste uit je nieuwe lader en batterijen kan halen en zo lang mogelijk
            Merci! Dat zal zeker van pas komen!
            Wat ik wel begrepen meen te hebben, is dat een lage laadstroom beter is dan sneller opladen. Voor mij maakt dat niet uit. Ik heb nu zes setjes van vier als mijn Asnmannen toekomen: 2x GP2700, 1x die van Conrad (2500) en drie setjes Ansmann MaxE van 2100 Mah. Ik kom dus ruimschoots toe en kan altijd wel met de laagste laadstroom laden (200).
            Hoe bepalen jullie wanneer een refresh nodig is eigenlijk? Of doe je dat gewoon op vaste tijdstippen?
            ______
            www.vue.photo

Comment

Hier een antwoord op veel vragen over batterijen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                Merci! Dat zal zeker van pas komen!
                Wat ik wel begrepen meen te hebben, is dat een lage laadstroom beter is dan sneller opladen. Voor mij maakt dat niet uit. Ik heb nu zes setjes van vier als mijn Asnmannen toekomen: 2x GP2700, 1x die van Conrad (2500) en drie setjes Ansmann MaxE van 2100 Mah. Ik kom dus ruimschoots toe en kan altijd wel met de laagste laadstroom laden (200).
                Hoe bepalen jullie wanneer een refresh nodig is eigenlijk? Of doe je dat gewoon op vaste tijdstippen?

Een lage laadstroom is relatief he .. Gangbaar is dacht ik, de vuistrgel dat voor efficient laden zonder neveneffecten men mag/moet laden met ong 0,66x de max capaciteit maar zoals gezegd is dat een regel waartegen men mag zondigen .. mijn oude Ansmaan Powerline4 heeft een max laadstroom van 700mA en alhoewel destijds de max beschikbare capaciteit van batterijen 1800mAh was (jawel!) zegt de documentatie dus dat hij max dit type batterijen aankan. Natuurlijk maakt dat niets uit aangiezen ik nu mijn GP2700mAh batterijen evengoed met deze lader laad en dat duurt gewoon wat langer

Snelladers laden dikwijls met een "IC3" stroom ttz 3x de max laadstroom wat de gewone batterijen dikwijls tot het kookpunt drijft .. je heb daarvoor dus normaal speciale "IC3 batterijen" nodig maar door absolute onwetenheid koopt iedereen gewone oplaadbare en stookt die op bij IC3 laadstromen

"Conditionering" van alle slag of hoe je dat ook noemen mag gebeurt altijd met een (heel) lage laadstroom .. De reden hiervoor is de volgende .. bij "snel" laden (ook onder het gewone niet belastende regime) heeft in de batterij een "herkristalisatie" plaats van de active moleculen. Die gaan grotere en ruwere kristallen vormen waardoor de opslagcapaciteit terugloopt .. het conditioneringsproces is nu niets anders dan een soort toepassen van regeneratie cycli die er moeten voor zorgen dat die grotere kristallen terug afgebroken worden tot kleinere zodat men een deel lading terugwint .. dat doe je dus door gecontroleerde ontlaadruns gevolgd door laden met een lage stroom ..
                ... als je dus "aanvoelt" dat de batterijcapacitiet schijnbaar terugloopt dan is het misschien tijd om eens te "regenereren" .. maar niet overdrijven he

Comment

De max. laadstroom van mijn IPC-1 is 1000 mA. Mag ik die gebruiken voor de Ansmann MaxE's en GP2700? En hoe kan ik weten of dat mag of niet, dat ik mijn batterijen dus niet naar de knoppen help? Ik kan normaal gerust met lage laadstroom laden, aangezien ik nu 6 setjes van 4 batterijen heb, waarvan 3 setjes eneloops, dus zonder vallen zal ik toch niet snel doen, zeker niet als ik ervoor zorg eerst de andere batterijen te gebruiken en niet de eneloops. Mijn geheugenkaartjes zullen eerder vol zijn dan mijn batterijen leeg. Maar 'k zou dus toch wel graag weten hoe dat zit.
                  ______
                  www.vue.photo

Comment

experimenteren ! 1A laadstroom lijkt mij acceptabel voor GP2700 mAh maar wat let je om het te proberen en te voelen of ze te warm worden naar je "goesting" ? 't hoeft niet allemaal op pure technologie gebaseerd te zijn he

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                      experimenteren ! 1A laadstroom lijkt mij acceptabel voor GP2700 mAh maar wat let je om het te proberen en te voelen of ze te warm worden naar je "goesting" ? 't hoeft niet allemaal op pure technologie gebaseerd te zijn he
                      Die IPC-1 voelt ook zelf of ze te warm worden. Is dat zo, dan stopt hij met laden tot de temperatuur weer veilige waarden heeft bereikt. Die eneloops zijn 2100Mah. Mogen die normaal met 1000mA geladen worden denk je?
                      ______
                      www.vue.photo

Comment

Geen idee maar neem om te beginnen en voor een initeele run, 700 mA ... lijkt mij een goed begin tussen zenuwslopend wachten en gekookte batterijen LOL !

Comment

Ik ben nieuw op dit forum en 'k ben deze topic over batterijen en laders al een eindje aan het volgen.

Ik heb namelijk een Olympus UZ-550 toestel aangeschaft en zit met het volgende verveelt, het toestel geeft er snel de brui aan, reeds na het nemen van een 15-tal foto's, met de melding dat de batterijen leeg zijn, het toestel sluit zichzelf daarna uit.

Ik heb me laten verleiden door het aankopen van goedkopere NiMH AA batterijen van 2300mA van het merk GP (bij Conrad) en gebruik een gewone goedkope lader (zo'n muurladertje voor mp3 batterijtjes op te laden).

Mijn eerste gedacht was dat er iets mis is met mijn fototoestel zelf, maar na het lezen van jullie postings ben ik er middels achter dat er veel verschillen bestaan in batterijen en ook laders en dat ook de soort lading (stroom en tijdsduur) onderhoud en ontlading belangrijk zijn.

Mijn vermoeden gaat dan ook uit naar het feit dat mijn oplaadbare batterijen niet echt leeg zijn maar dat de klemspanning te laag wordt en mijn toestel dit te snel ziet als zijnde ' valselijk ' leeg.

Een test met gewone standaard 1.5V Duracell batterijen gaan wel lang genoeg mee en kan ik wel een hele boel foto's maken.
                          Wie kan mij dit bevestigen en wat zou de oorzaak zijn van het probleem, of zou er toch een probleem zijn met het toestel?

...nu indien en hoogstwaarschijnlijk ligt het probleem bij de batterijen en de lader, wil ik me graag laten adviseren bij aankoop van een nieuwe lader en batterijen:

Mijn voorlopige keuze zou vallen op de SPC-1 lader (Voltcraft van Conrad) van 59.95 Euro en dan Ansmann NiMh Mignon AA 2400 mAh batterijen.
                          Wat zijn jullie ideeen hierover en alvast bedankt voor het advies,
                          Danny

Comment

De GP batterijen zijn normaal zeker van afdoende kwaliteit en 2300mAh batterijen moeten normaal ook langer meegaan dan Alkalines. Het is wel zo dat de open klemspanning van de NiMh's initieel lager is dan de Alka's, waardoor de batterijindicator van de camera kan aangeven dat ze niet 100% opgeladen zijn doch na een tijdje belasting zal de klemspanning van de Alka dalen onder die van de NiMh.
                            Ik vermoed eerder dat je geen goede batterijlader hebt.
                            Waarschijnlijk zal je met de VoltCraft of een Memorex of ... een veel beter resultaat hebben.

Hubert
                            Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Ik heb de Ansmann Digispeed 4 Ultra, wel duurder dan andere gewone laders, maar in 10 minuten zijn je 4 AA's volledig volgeladen.
                              Misschien hebben ze nog andere modellen per 8, om te weten hoeveel jus heb ik een digitale batterijtester voor €3 op Ebay laten overkomen vanuit USA (hier weer niet te vinden)

[url]http://ansmannus.com/images/Digi%20Speed4Ultra.jpg[url]
                              Last edited by Wim1960; 21 april 2008, 01:41. Reden: reclame + tegroot

Comment

Heb recent een lader van GP gekocht, de GP Powerbank V800C, die laadt vier 2700 GP's op in minder dan een half uur, kost rond de 80 Euro maar is zoveel sneller dan de rest dat ik niet twijfelde.

Heb vier GP sets van 2700 en eentje van 2500 (ook GP), en die werken prima in mijn flitsers.

Mark
                                Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                                Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Working...
                                X