Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Batterijgrip of niet

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Batterijgrip of niet

Ik heb ook lang getwijfeld tot ik een eindereeks grip kon kopen aan halve prijs.
    Die gaat er nooit meer af en als ik van toestel wissel zal dat het eerste accessoire zijn dat ik bijkoop. Ik hou van extra batterijduur zonder aan die extra batterij te moeten denken, ik hou van de portretstand , ik hou van de stabiliteit bij zware lenzen (70-200 2.8 IS) en ik hou gewoon van het evenwichtig gevoel dat die grip geeft aan de camera (een oude 10D by the way).

Er is ook gezegd dat het meer pro-like is en uiteraard is dat puur imago (iedereen denkt daar 't zijne van) maar 't kan toch geen toeval zijn dat de pro-toestellen nu juist zo gebouwd zijn. Los van de "pose" zit er toch wel degelijk wat denkwerk rond stabiliteit etc...achter bij Canon zou ik zo denken. ....voor de lol maken ze die pro-toestellen niet zwaarder en groter.

En for the record...ik ben absoluut geen kleerkast van een vent met dokwerkers-handen hoor

Maar... .vrouwlief vind het hele gevaarte veel te zwaar en wil nu een 400D ke zonder al die toestanden eraan.

Eindconclusie : "voel" eens de twee en maak je eigen keuze
    't is hier al veel gezegd maar 't is gewoon zo.

groeten,
    Geert
    Last edited by ghrrm; 2 maart 2008, 20:17. Reden: schrijfvoudje verpetert

Comment

Al met al een interessante discussie. Ik heb mijn 350D met twee kitlensen én de grip zo'n twee jaar geleden gekocht. Ik heb de grip niet eens uit zijn doosje gehaald ( ), maar zou het toch eens moeten bekijken. Hm, past daar dezelfde batterij in als in de 350D, of is het de bedoeling dat je AAtjes laadt?

Ik heb die grip erbij genomen:
      - omdat het zo'n aanbieding wat (alles erop en d'eraan; ik ken zowel mezelf als de handel: later wil je het alsnog aanschaffen, en is het niet meer verkrijgbaar!)
      - omdat ik met mijn vorige toestel (Kodak DC4800) ontzettend snel door mijn batterij zat. Ik dacht dat de Canon misschien ook zo'n batterijslikker zou zijn, maar het tegendeel is waar. Ik moet niet eens 1x per maand "bijtanken", denk ik.

Nu lees ik als voordeel dat je camera beter in de hand ligt, en dat je, bij portrait opnames extra knoppen op een betere plaats hebt. Hm... dat zou wel eens interessant kunnen zijn.

Stoerder? Da's nou niet direct nodig, denk ik. Bij een thread die ik begonnen was over zonnekappen, was dat ook al een argument.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
        Al met al een interessante discussie. Ik heb mijn 350D met twee kitlensen én de grip zo'n twee jaar geleden gekocht. Ik heb de grip niet eens uit zijn doosje gehaald ( ), maar zou het toch eens moeten bekijken. Hm, past daar dezelfde batterij in als in de 350D, of is het de bedoeling dat je AAtjes laadt?

Ik heb die grip erbij genomen:
        - omdat het zo'n aanbieding wat (alles erop en d'eraan; ik ken zowel mezelf als de handel: later wil je het alsnog aanschaffen, en is het niet meer verkrijgbaar!)
        - omdat ik met mijn vorige toestel (Kodak DC4800) ontzettend snel door mijn batterij zat. Ik dacht dat de Canon misschien ook zo'n batterijslikker zou zijn, maar het tegendeel is waar. Ik moet niet eens 1x per maand "bijtanken", denk ik.

Nu lees ik als voordeel dat je camera beter in de hand ligt, en dat je, bij portrait opnames extra knoppen op een betere plaats hebt. Hm... dat zou wel eens interessant kunnen zijn.

Stoerder? Da's nou niet direct nodig, denk ik. Bij een thread die ik begonnen was over zonnekappen, was dat ook al een argument.
        Er passen er zelfs 2 in

Ik heb hetzelfde pakket gekocht indertijd en de grip is er nooit meer afgeweest bij mij

Ondertussen wel wat lenzen en een 40D bij en de grip voor de 40D zal nog volgen, want die extra knoppen voor portrait zijn handig.

Comment

Dank voor die snelle reactie. Passen er zelfs twee in, zeg je? Maar moet het om de knoppen te laten functioneren? Of is één genoeg? Of helemaal geen? Zoals gezegd, kom ik vlotjes toe met mijn ene batterij in de camera zelf. Gaat het om originele Canon batterijen, of third-party? Bij de aankoop van een Ixux voor mijn vrouw, bood de verkoper bij Konijn een extra (merkloze?) batterij aan voor zo'n €20.-, denk ik. Heb nu spijt het niet gedaan te hebben, want die Ixus (of beter: mijn vrouw met die Ixus ) slikt wel batterijen. Kwestie van vaak het LCD-schermpje te gebruiken, denk ik, iets dat ik bij de 350D nauwelijks doe, enkele een snelle "histogram" na de foto te hebben genomen.
          Sorry voor al deze bijkomende vragen (d.i., ik wil de TS zijn "thread" niet "hijacken"), maar zoals gezegd: deze discussie heeft mijn interesse gewekt om mijn grip te "activeren"! Dank bij voorbaat voor alle nuttige input.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Er moet sowieso 1 batterij in want de grip gaat ook voor een stuk het batterijcompartiment van de camera in en dus is er daar geen plaats meer. 2 batterijen is echter geen verplichting.
            Ik werkt meestal met slechts 1 batterij in de grip en de 2e op zak (kwestie van niet voor verrassingen te staan dat ineens beide batterijen leeg zijn).

Comment

Even een extra stem laten horen voor het gebruik van een grip.

Er zijn twee aspecten: het gebruiksgemak en de uitgebreide mogelijkheden. Beide variëren naargelang de merken.

Op m'n Pentax K10D past de grip heel mooi onder de body. Ze grijpt niet in het batterij-compartiment, maar heeft een aparte connector onderaan de body waardoor de grip apart een stuk compacter weg te stoppen is dan wat ik bij andere merken zie. Er zitten aan/uit/scherptedieptepreview schakelaar, ontspanner, twee instelwieltjes, belichtingsgeheugenknop en belichtingscompensatieknop op. De grip kan een extra batterij bevatten (de batterij in de body blijft behouden, in tgstelling tot andere merken) en heeft ook ruimte voor afstandbediening en een reserve geheugenkaart.

Concreet komt mijn grip nooit van de body af, tenzij de grip in de weg zit als ik de camera met een objectief met geďntegreerde statiefgondel op m'n statief zet. Dan kan de grip wel eens in de weg van de handvaten op m'n statiefkop zitten. Deze overweging las ik hier nog niet, mss toch eens bedenken of je vaak op statief werkt met lang glas?

Verticale fotografie is zo veel makkelijker met grip, en de extra batterij is een life saver. En ook bij horizontale fotografie geeft de grip houvast aan m'n pink die anders onder de camera zit.

Ik zou niet zonder kunnen...

Wim
              Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Bij de D300 grip heb je nog als voordeel dat je een scherpstelspotkeuzepookje(woordwaarde...) hebt naats de ontspanknop. Nu kun je ook makkelijk je scherpstespot kiezen in de portretstand, bij de D200 kan ik net niet bij de 4-weg.
                Bij de MB-D200 gaat dit via de AF-ON knop en een instelwiel ( maar echt handig is dit niet)

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                Dank voor die snelle reactie. Passen er zelfs twee in, zeg je? Maar moet het om de knoppen te laten functioneren? Of is één genoeg? Of helemaal geen? Zoals gezegd, kom ik vlotjes toe met mijn ene batterij in de camera zelf. Gaat het om originele Canon batterijen, of third-party? Bij de aankoop van een Ixux voor mijn vrouw, bood de verkoper bij Konijn een extra (merkloze?) batterij aan voor zo'n €20.-, denk ik. Heb nu spijt het niet gedaan te hebben, want die Ixus (of beter: mijn vrouw met die Ixus ) slikt wel batterijen. Kwestie van vaak het LCD-schermpje te gebruiken, denk ik, iets dat ik bij de 350D nauwelijks doe, enkele een snelle "histogram" na de foto te hebben genomen.
                Sorry voor al deze bijkomende vragen (d.i., ik wil de TS zijn "thread" niet "hijacken"), maar zoals gezegd: deze discussie heeft mijn interesse gewekt om mijn grip te "activeren"! Dank bij voorbaat voor alle nuttige input.
                Haal hem eens uit de doos en probeer hem eens zou ik zeggen.

Aan de TS,
                Inderdaad zoals hier voorgesteld word, ga hem eens voelen in de winkel.
                Werk je veel in portretstand is het voor jou een goede toevoeging.
                Wil je meer FPS is het eveneens een goede toevoeging.
                Is het alleen om geld uit te geven ga dan voor de 85mm f1.8, en ja die zal wel beter gaan presteren dan de 28-75 maar of je het gebruiksgemak niet gaat missen kan je alleen uittesten door je lens op 75mm vast te plakken en hier enkele shoots mee te doen.

Bij mij komt de grip er alleen maar af als ik op statief ga werken met een lens zonder statiefgondel voor de rest werkt het voor mij super mede door het extra gewicht.

Greetz rich
                Last edited by DrJeckyll; 4 maart 2008, 13:06.
                D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

Comment

Dank voor alle reacties. Inderdaad, zoals ze in het Engels zeggen: the proof of the pudding is in the tasting...
                  En nog in het Engels It figures dat de batterijgrip op de plaats van de interne batterij aanhecht, en dat die batterij dus naar de grip kan. Toch maar een tweede exemplaar aanschaffen, denk ik.
                  Nogmaals dank.
                  Les

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wonnie Bekijk bericht
                    Ik heb bij mijn 350D een batterijgrip. Ik vind dat je dan een beetje meer grip hebt.
                    Daar kan niemand iets tegen in brengen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ghrrm Bekijk bericht

Maar... .vrouwlief vind het hele gevaarte veel te zwaar
                      Ik hoop voor je dat je het over je camera hebt
                      Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

Ik ben eruit...ik ga voor de grip gaan. Ik denk dat hij zeer goed van pas gaat komen in de studio. Mijn tamron 28-75 doet eigenlijk zeer goed dienst in de studio en met een prime zou ik toch regelmatig moeten wisselen van lens (...wat niet weglaat dat ik me de 85 1.8 toch nog eens ga aanschaffen...)
                        Alleszin , allemaal fel bedankt voor jullie reacties.

JanMetDePet
                        Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

Comment

Succes met je aankoop, hoop dat'ie jou ook goed gaat bevallen!

Ed
                          ---------------- Ik doe niet meer mee

Comment

Je gaat er zeker geen spijt van krijgen, Herman.
                            Vergeet niet de 2e accu bij te bestellen.

Gr kees
                            Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

Kees,

Als ik het goed begrijp zit er al eentje in het pakket?

Herman

Oorspronkelijk geplaatst door KvP Bekijk bericht
                              Je gaat er zeker geen spijt van krijgen, Herman.
                              Vergeet niet de 2e accu bij te bestellen.

Gr kees
                              Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JanMetDePet Bekijk bericht
                                Kees,

Als ik het goed begrijp zit er al eentje in het pakket?

Herman
                                Pakket?
                                Ik weet dat kamera-express een boost pakket heeft waar een EN-EL4 in zit maar in de MB-D10 zit niets van batterijen in enkel:
                                - de grip
                                - een houder voor een EN-EL3e
                                - een houder voor 8 AA's
                                - een boekje
                                Je heb de tweede batterij niet nodig als je:
                                - het enkel voor de "grip" doet
                                - of AA's gebruikt voor de 8fps
                                Let op: geen 8fps met EN EL3e, zelfs niet met 2. Enkel met AA's of met EN-EL4

Hubert
                                Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Working...
                                X