Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitser in combinatie met Av

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Flitser in combinatie met Av

Hallo,

Ik heb net een externe flitser gekocht (430EX). Nu heb ik een probleem als ik in Av sta. De sluitertijd blijft dezelfde als wanneer ik geen flitser gebruik. In P is dat niet zo. Ik zou echter graag mijn diafragma zelf kiezen en dan met de flits een korte tijd verkrijgen. Hoe zit dat ?

Tom.

Re: Flitser in combinatie met Av

In Av werkt de flitser enkel als invulflits.
    Je kan dan eventueel flitscompensatie gebruiken.

Hans
    Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

Comment

Je kan met flits niet een ongelimiteerd korte tijd krijgen. Sync tijd van de camera is de kortst haalbare. Waarschijnlijk is dat ook de tijd waar ie niet van af wil
      Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

Comment

Probeer is manueel,

zet je toestel in Manuele modus
        op een snelheid die je wil gebruiken
        en ook op een diafragma dat je wil gebruiken.
        Kies daarbij ook een gevoeligheid.

Zet je flits op ETTL en op high sync (heeft ne 430 da ?)

Zo doe ik het met een 580 EX maar ik heb geen 430 bij hand om het zelf te testen.

Met deze instellingen kan je flitsen op alle tijden zelfs tot een 8000 ste maar met lichtverlies als gevolg.

MVG, Jeff
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

handleiding pagina 16 : High-Speed Sync

Als je dat opzet, kan je snellere sluitertijden gebruiken

Altijd boekje lezen bij nieuw speelgoed

Op Av werkt de flits inderdaad als invulflits. Als jij dan echter een groot diafragma (klein getal) gebruikt, gaan de sluitertijden omhoog en zonder High-Speed Sync te gebruiken blijft dat ook zo.

Veel succes!

Je kan ook, als je een mondje engels kan, Flash Photography with Canon EOS Cameras downloaden van mijn website (pdf-formaat). Daar staat een massa aan info in!
          Last edited by Hans Swolfs; 28 februari 2008, 12:19. Reden: toevoeging Flash Photography with Canon EOS Cameras.pdf
          With Canon, I can (or at least try)
          Photastic.be ~ Passion for the picture
          Nieuwe site

Comment

Misschien makkelijker te begrijpen: als je manueel werkt, werkt je flits als de hoofdverlichting. In slechte lichtomstandigheden zal je dat logischerwijs dikwijls gaan gebruiken. In Av of Tv is het aanwezige licht de hoofdverlichting en dient de flitser enkel om je onderwerp bij te lichten.
            ______
            www.vue.photo

Comment

Simplephotography, je hebt je naam niet gestolen. Ik zoek me al de hele morgen blauw naar een begrijpbare uitleg ivm invulflits. En jouw uitleg begrijp ik!
              Is begonnen met een praktisch probleem: hoe reduceer ik slagschaduw op mensen hun gelaat? Enkele weken geleden een aantal foto's van kleindochter en grootmoeder genomen, maar terwijl het kind de volle zon krijgt, heeft grootmoe teveel schaduw op haar gelaat. Ik werk deze nu in PS bij, maar beter bij de bron te verhelpen, in het vervolg natuurlijk... Dank dus voor jouw uitleg.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                als je manueel werkt, werkt je flits als de hoofdverlichting.
                Beetje ongelukkig geformuleerd. Als ik flits, en dat is dan heel dikwijls als invulflits en niet als hoofdverlichting, doe ik dat vaak met de camera en de flits op manueel.
                En er zijn er nog hier op het forum die zo werken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                  Beetje ongelukkig geformuleerd. Als ik flits, en dat is dan heel dikwijls als invulflits en niet als hoofdverlichting, doe ik dat vaak met de camera en de flits op manueel.
                  Het lijkt me dus beter geformuleerd als je zegt dat je met de camera op 'Manueel' zelf kiest of je de flitser gebruikt als hoofdlicht of invullicht (zelfs als je E-TTL gebruikt), terwijl je bij Av de keuze aan de camera hebt gegeven. (en die kiest dus automatisch voor invullicht). ?
                  www.indetailfotografie.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                    Is begonnen met een praktisch probleem: hoe reduceer ik slagschaduw op mensen hun gelaat? Enkele weken geleden een aantal foto's van kleindochter en grootmoeder genomen, maar terwijl het kind de volle zon krijgt, heeft grootmoe teveel schaduw op haar gelaat. Ik werk deze nu in PS bij, maar beter bij de bron te verhelpen, in het vervolg natuurlijk... Dank dus voor jouw uitleg.
                    ik denk dat je dit al kan doen door een omnibounce op je flitser te zetten. Het flitslicht is dan minder hard.

Wat je ook kan doen, denk ik, is flash exposure compensation gebruiken om je flits minder hard te laten flitsen.

Dit moet wel nog door een "pro" bevestigd worden maar ik denk dat ik er niet ver naast zit.

Verder kan je ook bouncen via een plafond of zo... dan moet je de flitskop naar boven draaien zodat je indirect flitst...
                    With Canon, I can (or at least try)
                    Photastic.be ~ Passion for the picture
                    Nieuwe site

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                      Ja hallo, ik ook hoor, maar Ts vroeg wel naar het waarom van de lange sluitertijden bij Av hé, en in dat opzicht is mijn uitleg heel simpel en ook correct, helemaal niet ongelukkig geformuleerd. In 't begin deed jij het ook zo wed ik, net zoals iedereen die met flitsen begint. Aan een ingewikkelde uitleg met de hele zwik op manueel, heeft TS helemaal niets, dus geef ik die ook niet.
                      ______
                      www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht
                        ik denk dat je dit al kan doen door een omnibounce op je flitser te zetten. Het flitslicht is dan minder hard.

Wat je ook kan doen, denk ik, is flash exposure compensation gebruiken om je flits minder hard te laten flitsen.

Dit moet wel nog door een "pro" bevestigd worden maar ik denk dat ik er niet ver naast zit.

Verder kan je ook bouncen via een plafond of zo... dan moet je de flitskop naar boven draaien zodat je indirect flitst...
                        Dit klopt wel ja. Hier is hoe het simpel kan:

Flits je binnen in donkere omstandigheden (flits levert het hoofdlicht), zet je flitskop dan 45° naar boven als je een licht plafond hebt, anders naar opzij tegen een lichte muur: als 't maar licht is. Zo heb je zacht licht en weinig tot geen schaduwen. Gebruik je camera op M en zet je sluitertijd op wat je nodig acht (ik gebruik typisch 1/200) en idem voor je diafragma (voor portretten op 50mm gebruik ik 5.6).
                        Wil je buiten schaduwen inflitsen, dan kan je je camera op Av zetten (bijvoorbeeeld 5.6 op 50mm of voor headshots f8/f9 op 200mm). Je flitskop naar voren met de omnibounce erop en je flitser op -1 zetten. Zo werk je schaduwen weg en zie je toch niet of nauwelijks dat er geflitst is.
                        Als je daarmee begint, zou je al aardig goeie flitsfoto's moeten kunnen maken.
                        ______
                        www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht

Misschien een beetje ongelukkig geformuleerd... Het waren buitenopnames, zonder flits. Het kind zat in volle zonlicht, de grootmoeder had zware slagschaduwen. Door vanmorgen een en ander te lezen (en o.a. ook door dat document Flash Photography with Canon EOS Cameras van jouw website te downloaden en te lezen) dacht ik: ik had invul-flits moeten gebruiken. Maar hoe begin ik daaraan? Vandaar de zoektocht die me tot deze thread bracht.
                          Toch blijf ik deze interessante discussie met zeer leerrijke posts volgen...
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                            Dit klopt wel ja. Hier is hoe het simpel kan:

Flits je binnen in donkere omstandigheden (flits levert het hoofdlicht), zet je flitskop dan 45° naar boven als je een licht plafond hebt, anders naar opzij tegen een lichte muur: als 't maar licht is. Zo heb je zacht licht en weinig tot geen schaduwen. Gebruik je camera op M en zet je sluitertijd op wat je nodig acht (ik gebruik typisch 1/200) en idem voor je diafragma (voor portretten op 50mm gebruik ik 5.6).
                            Wil je buiten schaduwen inflitsen, dan kan je je camera op Av zetten (bijvoorbeeeld 5.6 op 50mm of voor headshots f8/f9 op 200mm). Je flitskop naar voren met de omnibounce erop en je flitser op -1 zetten. Zo werk je schaduwen weg en zie je toch niet of nauwelijks dat er geflitst is.
                            Als je daarmee begint, zou je al aardig goeie flitsfoto's moeten kunnen maken.
                            Nogmaals (voor mij) een duidelijke en "simpele" uitleg waarvoor mijn waardering en dank!

Comment

Stel dat ik binnen fotografeer in nogal donkere omstandigheden :

Ik kies voor Av: diafragma f10 én ZONDER flits. Dan zal de camera bv 4sec als belichting instellen (ik zeg maar iets).

Ik kies voor M: f10 én 1/50 sec én MET flits. Ik kies dus voor een kortere belichting als hierboven. Zal de flits nu gewoon volle kracht flitsen ?

Zo ja, dan is het maar te hopen dat de foto goed belicht is.
                              Zo nee, berekent de flits dan het tekort aan licht om dan dit tekort bij te lichten om toch f10 en 1/50 te kunnen halen ?

Tom.

Comment

Working...
                              X