Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

analoog vraagje; welke Z/W-film

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: analoog vraagje; welke Z/W-film

Mochten er mensen interesse hebben om de doka in te duiken: ik heb nog wat Ilford ontwikkelaar, fixeer, stopbad ... (nieuw ongeopend), zal vanavond eens kijken.
    Ook nog wat ontwikkeltankjes met spoeltjes, spoelbaden enz...

Het ligt eigenlijk in mijn weg, iemand die interesse heeft mag het ganse pakket gratis komen afhalen (Brugge).
    It's the mind and heart behind a camera that matters, not the gear.

Comment

Toen ik vroeger eens een superluie bui had of niet door mijn werk geraakte,gebruikte ik wel eens KODAK T400 CN. Dat is zeer vergelijkbaar met Trix die je in D76 ontwikkelde, maar bij deze kan je het rolletje gewoon met de C41 kleurfilmkes meesturen. Voor de luie dokawerker een ware zegen !
      Bestaan die CN's nog ?
      Gurdy

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gurdy Bekijk bericht
        Bestaan die CN's nog ?
        Ja, althans 2 jaar geleden nog. Sindsdien heb ik ze niet meer gebruikt, maar ik dacht dat ik er deze zomer nog iemand heb mee weten werken.
        Ik ben er geen fan van.

Comment

Heel veel gewerkt met Ilford. Zeer goede films.
          maar een paar goede raadgevingen:
          - als je voor zw/w gaat: ZELF films ontwikkelen, anders heb je steeds gemiddelde resultaten.
          - Gebruik 1 type film en experimenteer daarmee. Alle films zijn goed, je moet ze alleen leren gebruiken. Kies een film en ontwikkelaar en werk daarmee verder. Jef gebruikt merk A en Louis merk B en je gaat blijven ronddolen.
          -Als je veel korrel wil moet je op een hoge temperatuur ontwikkelen. 30 graden of hoger(natuurlijk de ontwikkeltijd aanpassen).
          -Koop film aan de rol, (17 m of 30m) en maak er korte filmpjes van, die je vlug kan ontwikkelen. Of als je film (van 36 opnamen nog niet op is, ga naar de doka, licht uit, body open en knip de film af en ontwikkel het reeds gebruikte stuk. Aan de ongebruikte film knip je een nieuwe aanloopstrook en gebruik je verder. Zo bespaar je op film.

-Tenslotte: Wat je bereikt met zwartwitfilm en zelf afdrukken in de doka, moet nog uitgevonden worden in digitaal. Ik werk reeds 4 jaar digitaal, en ga nog regelmatig terug naar zw/w-film omdat die kwaliteit niet te halen is.

veel geluk in de doka

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Petertje Bekijk bericht
            Mochten er mensen interesse hebben om de doka in te duiken: ik heb nog wat Ilford ontwikkelaar, fixeer, stopbad ... (nieuw ongeopend), zal vanavond eens kijken.
            Ook nog wat ontwikkeltankjes met spoeltjes, spoelbaden enz...

Het ligt eigenlijk in mijn weg, iemand die interesse heeft mag het ganse pakket gratis komen afhalen (Brugge).
            Ooooh
            misschien wel handig voor school.
            Ik zal eens vragen aan m'n lerares fotografie
            of ze nog dingen kan gebruiken.
            Dit zal ik pas ten vroegste woensdag weten .
            Pentax K7,Pentax K100d,18-55mm,Tamrac velocity 7,20giga geheugen,Tamron 24-135mm,Pentax Mz 50+35-72mm,minolta Z10, Sigma 30mm f1.4,Pentax 50mm f1.4, Sigma 24 mm f2.8, Batterygrip.

Comment

Blij te horen dat er nog wat analoog leeft:
              Tri-X in id11 1:1 moet nog geklopt worden !
              -M-
              Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Working...
              X