Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

analoog vraagje; welke Z/W-film

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• analoog vraagje; welke Z/W-film

ik ben een tijdje terug wat bezig met analoog. Nu gebruik ik kodak-films (zwart-wit).
    ik heb nu deze tegengekomen; Fuji Neopan 1600 .

iemand ervaringen mee? of andere tips van goeie z/w films?

merci
    Photography helps people to see
    -Berenice Abbott-
    BD1050BE

Re: analoog vraagje; welke Z/W-film

Fuji Neopan 1600 is een goede zwart-wit film. Zeker voor situaties waarbij je weinig licht hebt. Neopan 1600 laat zich ook makkelijk pushen naar 3200 iso.

De film die ik het meest gebruik is Tri-X(mss beter bekend als Kodak 400TX). Nogal korrelig, maar geeft fantastische contrasten. Kan ook gepushed worden naar 3200 iso.

Tenslotte.. enkele goeie 100 iso films: Fuji Neopan Acros 100, Agfa APX100, Kodak Plus-X.

(de Agfa film wordt momenteel niet meer gemaakt, maar in sommige winkels kan je hem wel nog vinden. De Kodak-film is ook moeilijk vindbaar. Hoe dan ook... Neopan Acros is ook fantastische film. Zeer flexibel enz.)
    http://www.flickr.com/photos/pentaprism_/
    http://blog.bertwynant.net

Comment

Ik gebruik ook de Kodak 400TX maar over de resultaten kan ik nog niets zeggen, foto 32 van 36 is net genomen

Als je die film pusched naar een hogere iso, klopt je lichtmeting dan nog? Of baseerd de body zich op de iso400 waarde?
      www.fotofolio.be

Comment

Stel je neemt een Tri-X film(dus 400 iso) en je wil hem pushen naar 1600 iso(= 2 stops verschil), dan stel je je camera in op 1600 iso en dan meet je camera het licht alsof je met een 1600 iso film werkt.

Bij het ontwikkelen moet je dan gewoon de film ontwikkelen alsof het een 1600 iso film is. Voor een gewone Tri-X film(400 iso) ontwikkel ik 9min30(ontwikkelaar: xtol 1:1), dus voor een Tri-X@1600 iso ontwikkel ik langer... zo'n 17 minuten.

Als je je film niet zelf ontwikkelt, dan moet je gewoon aan het lab waar je je film laat ontwikkelen zeggen dat ze de film met 2 stops moeten pushen

PS@Lieven0303: Naast de filmtips die ik gegeven heb, kan ik alleen maar aanraden om van elke soort eens één filmrolletje te kopen(ook ilford film enz) en dan zelf te kijken welke film je het best bevalt.. want voor iedereen is dat verschillend(de ene heeft graag korrel, de ander niet,...)
        Last edited by pentaprism; 9 februari 2008, 12:04.

Comment

Ok, tnx!

Ik wil graag korrel + veel contrast.
          www.fotofolio.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pentaprism Bekijk bericht
            Als je je film niet zelf ontwikkelt, dan moet je gewoon aan het lab waar je je film laat ontwikkelen zeggen dat ze de film met 2 stops moeten pushen
            En zorgen dat de DX-code niet meer te lezen is, dan moeten ze wel lezen wat er op de cassette staat.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
              Ok, tnx!

Ik wil graag korrel + veel contrast.
              dan raadt ik je aan om zelf je filmpjes te ontwikkelen, want die dingen hebben je in de hand tijdens de ontwikkeling. ok.. met het contrast kan je ook nog spelen tijdens het afdrukken, maar toch...

Comment

Ik beschik momenteel niet over de kennis noch over het materiaal om in de doka te werken. Maar indien ik tevreden ben over mijn eerste rolletje dan zou ik wel eens de stap durven zetten om zelf te gaan ontwikkelen.
                www.fotofolio.be

Comment

Ik gebruik zelf vooral Tri-X omdat die een schitterende korrel heeft (tamelijk grof, zeker in vergelijking met tmax 400) en omdat de film zelf niet al te veel contrast heeft. Je kunt dan nog altijd bij het afdrukken met contrastfilters en multigrade papier zelf je contrast bepalen. Tmax 400 heeft meer contrast in de film zelf, bij tri-x heb ik dat beter in de hand. Als de korrel van Tri-X te grof begint te worden naar je goesting kan Tmax wel een uitkomst bieden.
                  Tmax 3200 resulteert ook in zeer leuke resultaten en een prachtige, maar zeer grove korrel.

Als je meer korrel wil kun je ook `foefelen.' Vooral je ontwikkeltank extra veel draaien tijdens het ontwikkelen kan zeer leuke resultaten geven, maar daarmee experimenteer je best wel intensief voor je het doet met filmpjes die perfect moeten ontwikkeld zijn omdat ze once-in-a lifetime foto's bevatten.

Ilford HP5 produceert ook mooie resultaten. Ik heb maar een beperkte ervaring met Neopan 1600 (2 filmpjes 2 jaar geleden), maar die vielen voor mij tegen, dat wil echter niet zeggen dat dat voor jou ook zo zal zijn. Experimenteer, dan zul je snel te weten komen wat je wil. Zelf heb ik meestal een tiental rolletjes tri-x en een vijftal rolletjes tmax 3200 klaar liggen, ookal fotografeer ik hoofdzakelijk digitaal.

Zelf ontwikkelen en afdrukken (of een heel duur labo) zijn wel de enige manieren om echt over de verschillen te kunnen oordelen.

Comment

Ik heb tot nu toe met de Kodak Tmax 100 en 400 gewerkt.
                    Dit geeft goede resultaten op rolfilm. Ik ga in de toekomst Tri-X ook zeker eens proberen, omwille van de contrast-eigenschappen.

Maar zoals de meesten zeggen, zelf ontwikkelen is het beste.
                    En het is heus niet zo moeilijk!
                    How a terrible thing is knowledge, when it brings no profit to the wise?

Portfolio Website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sharkdog Bekijk bericht
                      Ik heb tot nu toe met de Kodak Tmax 100 en 400 gewerkt.
                      Dit geeft goede resultaten op rolfilm. Ik ga in de toekomst Tri-X ook zeker eens proberen, omwille van de contrast-eigenschappen.

Maar zoals de meesten zeggen, zelf ontwikkelen is het beste.
                      En het is heus niet zo moeilijk!
                      heb je ergens een overzicht wat je nodig hebt hiervoor en hoe te gebruiken (als dat toch niet zo moeilijk is)?

merci
                      Photography helps people to see
                      -Berenice Abbott-
                      BD1050BE

Comment

Als je met gewone zwart-wit film werkt is dat inderdaad niet zo moeilijk, ik werk momenteel met de Kodak BW400CN en die moet helaas als kleur ontwikkeld worden
                        Je moet toch je producten op de juiste temp bewaren dacht ik?
                        Ik zou het ook zooo graag zelf doen maar durf er niet echt aan te beginnen...
                        StijnDeGrauwe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lieven0303 Bekijk bericht
                          heb je ergens een overzicht wat je nodig hebt hiervoor en hoe te gebruiken (als dat toch niet zo moeilijk is)?

merci
                          Zelf ontwikkelen is niet echt moeilijk, even in het kort wat je nodig hebt:
                          - Een ontwikkeltankje: om de film in te ontwikkelen en alle producten in te gieten. Hier kan je ook mee schudden (=agiteren).
                          - Een ontwikkelaar: veel soorten, elk met specifieke eigenschappen, even een kleine samenvatting:
                          Xtol (kodak) is +/- gelijk aan zijn ilford tegenhanger ID-11: een standaardontwikkelaar, hier kan je elke film met een heel redelijk tot goed resultaat. Verdunning is meestal 1:1 ( 50% water, 50% ontwikkelaar )
                          Rodinal: mijn favoriet voor tri-x, benadrukt de korrel nog meer. Voor 35 mm film best met een kleine verdunning werken ( 1:50 tot 1:75 ), anders krijg je een korrel even groot als tennisballen. Bij 120 mm film komt hij het best tot zijn recht: hier gebruik ik meestal 1:25 tot 1:50.
                          Voor de rest heb je ook nog een aantal fijnkorrelontwikkelaars, deze gebruik om bv bij tmax 3200 of delta 3200 te korrel nog een beetje te beperken. microphen is een voorbeeld hiervan.
                          - Een stopmiddel: om het ontwikkelen van de film te stoppen: sommigen gebruiken gewoon water ( met een scheut azijn ), maar voor wat het kost raad ik het gebruik van een product aan, welk maakt niet zoveel uit.
                          - Een fixeermiddel: om alles vast te zetten op de film. Welk product je hier gebruikt maakt niet zoveel uit.
                          - Spoelen om je film op te rollen en in je ontwikkeltankje te doen.
                          - Enkele maatbekers: spreekt voor zich.
                          - Een thermometer: temperatuur is heel belangrijk, hoe hoger de temp van de ontwikkelaar; hoe korter de ontwikkeltijden. Meestal rond de 21 graden.
                          - Een volledig dokere kamer om de film op de spoel te rollen.

Dan heb je je negatieven en kan je gaan afdrukken . De ontwikkeltijden van de verschillende combinaties film><ontwikkelaar zijn hier te vinden.

Voor de rest ook nog:
                          - Langer ontwikkelen dan aangeraden=meer contrast
                          - Meer schudden dan aangegeven=meer korrel.

Qua filmkeuze:
                          Lage asa=fijne korrel: afga apx 100, fuji neopan acros 100, kodak tmax 400 en ilford fp4(+)=asa125
                          Middelsnele film: kodak trix 400, kodak tmax 400 ( nieuwe emulisie, scherper en minder korrel), fuji neopan 400 en ilford hp5(+)
                          Snelle films=meer korrel: fuji neopan 1600, ilford delta 3200 en kodak tmax 3200.

Trix is mijn favoriet: te pullen (verlagen ) naar 200, gewoon te gebruiken op 400, en zelfs gepusht naar 800 en 1600 nog goed te gebruiken.

Als je goedkoop wil beginnen kan ik aanraden: adox 125 en adox 400 hebben dezelfde emulsie als ilford fp4 en hp5 maar zijn goedkoper. Te bestellen via adox.nl.

Waar kan je dit allemaal nog vinden? Wel, Grobet in Antwerpen en Focilux in Gent bieden nog veel aan en online is foto-impex een van de grootste.

Hopelijk heb je hier iets aan, en als je nog vragen hebt: laat maar iets weten. Analoog werken is fantastisch, maar heel veel werk als je digitaal gewoon bent...

Bert
                          Last edited by Bert Ydiers; 10 februari 2008, 20:34.

Comment

Net nu ik ook erover aan het denken was om analoge Z/W-fotografie te proberen

Zijn er boeken die de "oude rotten" kunnen aanbevelen ivm Z/W-fotografie en doka? Ik heb enkel ervaring met digitale fotografie, maar over Z/W-omzettingen ben ik eigenlijk nooit tevreden...
                            :::[ w w w . f o t o m a c h i . m x ]::: :::[ M a c h i g l a z k i . О п т и к . B l o g ]:::

Comment

Marchi, ik hier een interessant boek(je) liggen.

Zwartwit Dokareeks
                              Ontwikkelen en Afdrukken Julien Busselle

Van FotoArt.

Heeft me bij de Slechte €4,99 gekost en er staat (in mensentaal) in uitgelegd welke technieken er zijn, hoe ze te gebruiken, welke material, .....

Zeer interessant dus !

Ik hoop wel dat je hem nog vindt want we moesten hem kopen van onze leerkrachten dus de kans bestaat dat er geen meer zijn

Comment

Working...
                              X