Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waarom zoomt een flitser niet onder hoek ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Waarom zoomt een flitser niet onder hoek ?

Hoi,

Ik vraag me af waarom een flitser niet meezoomt eens hij onder een hoek staat?
    Ik flits nogal veel onder 45 ° om de schaduwen te beperken, maar dan is het uiteraard zo dat de belichting helemaal anders is op 17mm dan op 70mm (wat logisch is als de flitser niet meezoomt)

Maar waarom zoomt een flitser niet mee onder een hoek ?
    Canon EOS 400D met Canon 50 1.8 II + Sigma 17-70 + gripje + Tokina 12-24 + Canon 75 - 300 III USM + 430EX
    http://www.suntronics.be Uw partner in zonne-energie!

Re: Waarom zoomt een flitser niet onder hoek ?

Hoezo flitst niet mee onder een hoek? De mijne (420EX) doet het wel hoor, behalve als ie in slave staat, dan gaat die vanzelf op 24mm staan.
    Misschien gewoon een van je instellingen.
    Groetjes,
    Lennert

Comment

Mijn 580 zoomt ook niet mee als ie 45/90° omhoog staat...waar verander je dan die instellingen?
      Monkey business
      [SIZE="1"][COLOR="Gray"]Nikon D300s

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThEScReW Bekijk bericht
        Hoi,

Ik vraag me af waarom een flitser niet meezoomt eens hij onder een hoek staat?
        Ik flits nogal veel onder 45 ° om de schaduwen te beperken, maar dan is het uiteraard zo dat de belichting helemaal anders is op 17mm dan op 70mm (wat logisch is als de flitser niet meezoomt)

Maar waarom zoomt een flitser niet mee onder een hoek ?
        Bij mij zoomt die dus ook niet mee, maar dan zet 'k 'm manueel op de juiste mm...
        Monkey business

Comment

Ik snap niet echt wat bedoeld wordt met 'meezoomen'.
          Als ik de 420EX op mijn toestel heb staan, dan past de flits zich aan, aan het aantal mm's op de lens. bvb Brandpuntafstand 28 => flits op 24 (28 gaat niet)
          Zoom ik op 50mm ==> flits op 50mm.. ook als deze naar omhoog/links/rechts staat.
          Ik dacht dat dit bij elke flits was of bedoel je iets anders misschien?
          Groetjes,
          Lennert

Comment

We bedoelen inderdaad dat ie omhoog staat: nl. dat de flitskop op 45° of 90° omhoog wordt gezet...nog eens, ik doe 't dan zo: manueel je mm's instellen!

Waar stel jij dat in Lennert?
            Monkey business

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ken Bekijk bericht
              We bedoelen inderdaad dat ie omhoog staat: nl. dat de flitskop op 45° of 90° omhoog wordt gezet...nog eens, ik doe 't dan zo: manueel je mm's instellen!

Waar stel jij dat in Lennert?
              Niet! Ik heb de 420EX, zo'n oud ding.. Het enige wat je kunt instellen gebeurd 'in' de camera: van -2 to +2 stops voor de sterkte, en dan nog 'high sinc flash on en off' (geen idee waar dat voor staat). Maar het zoomen gebeurd helemaal automatatisch
              Nu, daar is thescrew nog niet mee geholpen..

Comment

De flitsen zoomen niet mee onder hoek omdat het nutteloos is. Weet de flits veel hoe hoog het plafond is!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
                  Ik snap niet echt wat bedoeld wordt met 'meezoomen'.
                  Als ik de 420EX op mijn toestel heb staan, dan past de flits zich aan, aan het aantal mm's op de lens. bvb Brandpuntafstand 28 => flits op 24 (28 gaat niet)
                  Zoom ik op 50mm ==> flits op 50mm.. ook als deze naar omhoog/links/rechts staat.
                  Ik dacht dat dit bij elke flits was of bedoel je iets anders misschien?
                  Groetjes,
                  Lennert
                  Volgens mij is uwe signature nie echt overdreven : "...en veel fantasie..."

Die 420EX zoomt helemaal niet als de flits in een andere dan standaard positie wordt gebracht; in dat geval wordt de flitskop op 50mm gezoomd en flikkert het 50mm lichtje.

Had voordien een 380EX en ook daar idem dito.
                  :::: Canon :::: 1D MkII N
                  :::: Lenzen :: 17-40 4.0│24-105 4.0 IS│70-200 2.8 IS│100-400 4.5-5.6 IS
                  :::: Varia ::::: 1.4 X│1.7 X│2.0 X│420EX│G6

Comment

als ik start en ik stel mij flits in op +1ev door het plafond bvb, dan wil ik gewoon dat ie meezoomt als ik ga zoomen. Dit is voor mij toch het mest logische ...
                    Canon EOS 400D met Canon 50 1.8 II + Sigma 17-70 + gripje + Tokina 12-24 + Canon 75 - 300 III USM + 430EX
                    http://www.suntronics.be Uw partner in zonne-energie!

Comment

Laat niet met u sollen: eis een zoomende flash !
                      Hier een Nikon met een Metz 54 en een 58: zoomen allebei mee, zelfs als de kop 90° naar boven of 180° naar achteren gedraaid staat...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                        Laat niet met u sollen: eis een zoomende flash !
                        Hier een Nikon met een Metz 54 en een 58: zoomen allebei mee, zelfs als de kop 90° naar boven of 180° naar achteren gedraaid staat...
                        Nikon SB 800-600 enz zoomt ook gewoon mee eender onder welke hoek je deze zet, tenzij je het defuserglaasje uittrekt of de bounchkap er op zet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThEScReW Bekijk bericht
                          als ik start en ik stel mij flits in op +1ev door het plafond bvb, dan wil ik gewoon dat ie meezoomt als ik ga zoomen. Dit is voor mij toch het mest logische ...
                          Waarom zoomt een flits mee met de lens: omdat hij op die manier "gerichter" zijn licht naar het onderwerp kan sturen...
                          Wat heeft het voor nut dat de flits meezoomt als je die niet naar het onderwerp richt: absoluut GEEN. Aangezien hij toch niet rechtstreeks op het onderwerp gericht is... Wat jouw flits doet is absoluut normaal, en wat je ervan vraagt brengt niets bij, dus daarom hebben ze het ook niet ingebouwd (of eerder, hebben ze ingebouwd dat hij niet zoomt als hij niet op 90° voorwaarts staat)...
                          Canon 10D, glass, flashes & extra's
                          Fuji S602Z & extra's
                          www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CooMa Bekijk bericht
                            Waarom zoomt een flits mee met de lens: omdat hij op die manier "gerichter" zijn licht naar het onderwerp kan sturen...
                            Wat heeft het voor nut dat de flits meezoomt als je die niet naar het onderwerp richt: absoluut GEEN. Aangezien hij toch niet rechtstreeks op het onderwerp gericht is... Wat jouw flits doet is absoluut normaal, en wat je ervan vraagt brengt niets bij, dus daarom hebben ze het ook niet ingebouwd (of eerder, hebben ze ingebouwd dat hij niet zoomt als hij niet op 90° voorwaarts staat)...
                            Op mijn Metz kan ik dat aan en uit zetten. Bij manuele zoom kan ik dus zelf kiezen hoe smal of breed de lichtbundel zal zijn.
                            En het kan zeker nuttig zijn dat de flits zoomt bij het bouncen.

Comment

Grappig! Een flits die zoomt.
                              Het enige wat er gebeurt is dat de lichtbron iets meer naar achter wordt getrokken om de lichtbundel te versmallen. Zou nuttig kunnen zijn bij indirect flitsen als je ergens een klein wit vlak hebt waar je alle lichtenergie op wil richten. Maar zonder statief heb je weinig controle waar je flitslicht heen gaat terwijl je door je lens kijkt. Mijn oplossing zou dan zijn om een studioflitser met conische snoot of barndoors te gebruiken.
                              Kost minder
                              Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

Comment

Working...
                              X