Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waarom zoomt een flitser niet onder hoek ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Waarom zoomt een flitser niet onder hoek ?

Oorspronkelijk geplaatst door ThEScReW Bekijk bericht
    Hoi,

Ik vraag me af waarom een flitser niet meezoomt eens hij onder een hoek staat?
    Ik flits nogal veel onder 45 ° om de schaduwen te beperken, maar dan is het uiteraard zo dat de belichting helemaal anders is op 17mm dan op 70mm (wat logisch is als de flitser niet meezoomt)

Maar waarom zoomt een flitser niet mee onder een hoek ?
    omdat dit niet nodig is. De flits word meestal gedraaid in een hoek om indirect te flitsen. DWZ langs een plafond of langs een wand. Dit resulteerd in een mooiere natuurlijke schaduw rondom het portret. Wanneer die bundel licht wordt gecentreerd door meezoomen, dan gaat er ook een deel van dit natuurlijk flitslicht verloren.

Wat ik niet begrijp is je stelling dat bij niet meezoemende flits dat de belichting anders is als je de brandpunten veranderd van je lens. De flits zoomt niet mee, dus kan de belichting niet anders zijn toch ?

Comment

Als ik van dichtbij ren foto neem : 2m van het onderwerp, dan moet de er lichtbundel veel breder zijn, anders zal het onderwerp te fel belicht zijn.

Als ik nu 2 meter verder achteruit ga en nog eens een foto neem, dan moet de lichtbundel toch iets dichter zijn om het onderwerp evensterk te belichting als ik er 2 meter dichter zou bijstaan...
      Canon EOS 400D met Canon 50 1.8 II + Sigma 17-70 + gripje + Tokina 12-24 + Canon 75 - 300 III USM + 430EX
      http://www.suntronics.be Uw partner in zonne-energie!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koen Bé Bekijk bericht
        Grappig! Een flits die zoomt.
        Het enige wat er gebeurt is dat de lichtbron iets meer naar achter wordt getrokken om de lichtbundel te versmallen. Zou nuttig kunnen zijn bij indirect flitsen als je ergens een klein wit vlak hebt waar je alle lichtenergie op wil richten. Maar zonder statief heb je weinig controle waar je flitslicht heen gaat terwijl je door je lens kijkt. Mijn oplossing zou dan zijn om een studioflitser met conische snoot of barndoors te gebruiken.
        Kost minder
        Belangrijkste reden van het "zoomen' van de flits is om de breedte en dus de lichtopbrengst af te stemmen op gebruikte brandpunt. Bij groothoek wordt het licht breder uitgewaaierd, en heb je dus minder lichtopbrengst. Bij tele wordt het licht meer geconcentreerd en dus meer bereik. Je zult in de gebruiksaanwijzing ook verschillende bereiken voor verschillende "zoom"standen vinden.
        Het is dus niet om verrstrooiing te voorkomen zoals barndoors of een snoot.
        Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

Comment

Working...
        X