Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

UV (protective) filter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• UV (protective) filter

Ik heb bij mijn Nikkor 18-200 een UV-filter gekregen zonder merknaam erop . Gisteren heb ik op statief de proef op de som genomen en gezien dat die filter de scherpte en het contrast van de foto danig naar beneden haalt. Daarom dus op zoek naar iets beter, maar het consulteren van diverse online-winkels leert dat er onnoemelijk veel keuze is.

Enkel zonnekap is geen optie, gezien het toestel al eens bovengehaald wordt in minder fraaie weersomstandigheden. Wat raadt men hier aan? Ik hoor dat B+W en Cokin goeie spullen hebben, maar ook daar weer keuze te over.

Alvast bedankt!
    Nikon D80
    18-200 VR
    www.circuitfotografie.be

Re: UV (protective) filter

Oorspronkelijk geplaatst door funem Bekijk bericht
    Ik heb bij mijn Nikkor 18-200 een UV-filter gekregen zonder merknaam erop . Gisteren heb ik op statief de proef op de som genomen en gezien dat die filter de scherpte en het contrast van de foto danig naar beneden haalt. Daarom dus op zoek naar iets beter, maar het consulteren van diverse online-winkels leert dat er onnoemelijk veel keuze is.

Enkel zonnekap is geen optie, gezien het toestel al eens bovengehaald wordt in minder fraaie weersomstandigheden. Wat raadt men hier aan? Ik hoor dat B+W en Cokin goeie spullen hebben, maar ook daar weer keuze te over.

Alvast bedankt!
    Ik zou een UV van B+W sterk aanbevelen, zit standaard op al mijn lenzen hoor.
    Daar heb je geen kwaliteitsverlies.

Dus Filters OK, maar wel best goeie kwaliteit !
    Photography helps people to see
    -Berenice Abbott-
    BD1050BE

Comment

Best een Multi-Coated (MC) exemplaar nemen van een gekend merk.
      BD2465BE - Nikon D70 + D300 + D800 + 14 2.8, 18-70, 20-35 2.8, 35-70 2.8, 80-200 2.8, 28-300VR + SB400 + Metz 58 AF-2 // Lumix LX100

Comment

Enkel zonnekap is geen optie, gezien het toestel al eens bovengehaald wordt in minder fraaie weersomstandigheden.
        Ik wist niet dat "weersomstandigheden" een lens konden aantasten?

Comment

Enkel zonnekap is geen optie, gezien het toestel al eens bovengehaald wordt in minder fraaie weersomstandigheden.
          wil je dat eens uitleggen?
          ook bij "minder fraaie" omstandigheden heeft die zonnekap zijn nut hoor.
          bescherming van je frontlens al goed en wel, maar zoals je zelf al merkte
          haal je de beeldkwaliteit ermee naar beneden. oké, met een duurdere al
          (heel) wat minder, maar toch. ook van reflecties zul je sneller last hebben,
          en de AF zal een fractie trager werken, maar dat zul je enkel in kritieke
          omstandigheden kunnen vaststellen.

als beeldkwaliteit je gestolen kan worden, en je je frontelement
          onberispelijk schoon wil houden om de doorverkoopwaarde zo hoog
          mogelijk wil houden, doe maar een UV-filterke dan.

als je de beste beeldresultaten wil halen uit je lens, beseffende dat een of
          enkele krasjes op je voorste element helemaal geen invloed hebben op
          die kwaliteit, haal ze er dan af en gebruik steeds een zonnekap!

mm
          Last edited by mm; 19 november 2007, 11:21. Reden: vond geen definitie van "beeldresukltaten" ...
          ∏__|_ ∏__|_
          "no rules, great shots"
          Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

het glas van je lens beschermen..... wat denkt je van de rest(draaiende gedeelten) van je lens en of de bevestiging aan je camera, zou de boel dan alleen naar boven halen met mooi en droog weer hoor, anders gewoon in de tas laten zitten.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Iedere UV filter verhoogt de kans op onscherpte, flare en abberatie.
              Een digitale sensor is uitgerust om UV stralen te filteren.
              Een filter zal er dus enkel voor zorgen dat er geen krassen komen op de
              voorste lens.
              Dit overwegende vind ik een "beschermfilter" af te raden; beter steeds,
              dus in alle weersomstandigheden, je zonnekap gebruiken, dit beschermt ook.

Filters die wel nog een fotografisch nut hebben: polarisatie & neutral density filters. ( natuurlijk ook nog kleurfilters )
              Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

Comment

Wel, toch even een reactie:

Tijdens een bergtocht kan er nogal eens wat storm optreden. Horizontale hagel (enkele weken geleden nog meegemaakt), moddervlagen, plotse sneeuw, vallende steentjes ...

Op circuit moet er maar één steentje zijn dat door het wiel van een wagen/motor richting uw lens wordt gecatapulteerd en hij is naar de filistijnen. Dan sta je daar met je zonnenkap.

Ik heb net iets te lang moeten sparen voor mijn materiaal om risico's te nemen. Als het kan laat ik die filter ook thuis, maar liever voorkomen dan genezen. Bovendien is er wel erg veel keuze en prijsverschil in die spullen om compleet zinloos te zijn.
                Nikon D80
                18-200 VR
                www.circuitfotografie.be

Comment

Wel, toch even een reactie:

Tijdens een bergtocht kan er nogal eens wat storm optreden. Horizontale hagel (enkele weken geleden nog meegemaakt), moddervlagen, plotse sneeuw, vallende steentjes ...

Op circuit moet er maar één steentje zijn dat door het wiel van een wagen/motor richting uw lens wordt gecatapulteerd en hij is naar de filistijnen. Dan sta je daar met je zonnenkap.

Ik heb net iets te lang moeten sparen voor mijn materiaal om risico's te nemen. Als het kan laat ik die filter ook thuis, maar liever voorkomen dan genezen. Bovendien is er wel erg veel keuze en prijsverschil in die spullen om compleet zinloos te zijn.
                  Ja, de omstandigheden die je opnoemt, daar zal een zonnekap niet helpen.
                  Toch denk ik niet dat zoiets frequent voorkomt. Het is natuurlijk steeds
                  een keuze. Ik zal een UV filter echter niet gebruiken tijdens het fotograferen.
                  Indien u ook tijdens het fotograferen een beschermfilter wenst te gebruiken
                  dan kan je misschien kiezen voor een NC filter van Nikon zelf.
                  Nikon heeft een goede reputatie met deze filters.

... compleet zinloos...: Er bestaat ook nog analoge fotografie waar UV filters
                  wel nog zin hebben. Tevens is dit een topic die al dikwijls besproken werd op BD
                  Je moet maar eens de zoekfunctie gebruiken.
                  Last edited by dyafani; 19 november 2007, 19:50.
                  Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

Comment

Ik vroeg laatst een fotograaf waarom hij altijd een filter erop had steken.
                    Hij vertelde me dat toen hij zn camera van zn schouder haalde, hij een mooie ster zag.. gelukkig in de filter. En daarbinnen vlogen geen steentjes in het rond.

Comment

Working...
                    X