Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro-omkeerring vraag

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Macro-omkeerring vraag

Ik wil mij wat meer gaan toeleggen op macro met omkeerring.Ik heb gemerkt dat ik met mijn Sigma 10-20,omgekeerd voor de camera gehouden,spectaculaire resultaten kan halen,dus zonder eerst een objectief op normale wijze aan de camera te hechten.Wat ik dus eigenlijk nodig heb,is een bajonetvatting die aan de ene kant aan mijn camera kan bevestigd worden,en aan de andere kant een schroefdraad heeft,zodat ik met eventueel step-up ringen en een double male tot aan 77mm kan geraken en er mijn Sigma kan opschroeven.
    Weet iemand of zoiets bestaat?Op de site van Konijn vind ik,na gezocht te hebben op "omkeering" wel ondermeer een "Nikon Br6",maar er staat geen uitleg bij en ik kan uit de foto niet opmaken hoe het ding er precies uitziet en waarvoor het dient

Walter
    D850

Re: Macro-omkeerring vraag

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
    Ik wil mij wat meer gaan toeleggen op macro met omkeerring.Ik heb gemerkt dat ik met mijn Sigma 10-20,omgekeerd voor de camera gehouden,spectaculaire resultaten kan halen,dus zonder eerst een objectief op normale wijze aan de camera te hechten.Wat ik dus eigenlijk nodig heb,is een bajonetvatting die aan de ene kant aan mijn camera kan bevestigd worden,en aan de andere kant een schroefdraad heeft,zodat ik met eventueel step-up ringen en een double male tot aan 77mm kan geraken en er mijn Sigma kan opschroeven.
    Weet iemand of zoiets bestaat?Op de site van Konijn vind ik,na gezocht te hebben op "omkeering" wel ondermeer een "Nikon Br6",maar er staat geen uitleg bij en ik kan uit de foto niet opmaken hoe het ding er precies uitziet en waarvoor het dient

Walter
    Ik denk dat je op de site van BD-lid Hans Braakhuis de nodige info kan vinden.

Comment

De omkeerring voor Nikon heet BR-2a. Daar passen 52mm objectieven op.

Met de BR-6 zou je dat objectief middels de AR-4, AR-7 of AR-10 (afhankelijk van je camera) weer semi automatisch (alleen het diafragma) weer kunnen gebruiken.

Wat je nodig hebt is een verloopring van 52 naar .... mm

De Nikon BR-5 verloopring kun je 62mm objectieven gebruiken op de BR-2a. Naar 77mm ???

Een advies, gebruik geen zoomobjectief.
      Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

een kleine zoektocht op ebay (marco reverse) en je zult ze vinden
        maar let op: als je je objectief steeds wisselt krijg je veel stof beide kanten van je objectief en hebt je voor je het goed en wel beseft het stof op je sensor. Koop eerder een macro filter die je kun schroeven op je gewoon objectief. Kost ook driemaal niets en toch goed resultaat.
        mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
        D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
          maar let op: als je je objectief steeds wisselt krijg je veel stof beide kanten van je objectief en hebt je voor je het goed en wel beseft het stof op je sensor. Koop eerder een macro filter die je kun schroeven op je gewoon objectief. Kost ook driemaal niets en toch goed resultaat.
          Ik vind dit niet echt een goede raad. Een macrofilter geeft beslist niet zo'n goed resultaat als een macrolens of een omkeerring. En je laat je toch niet afschrikken door een stofje zeker?

Comment

Je kan ook zelf een omkeerring maken
            Neem 2 goedkope oude of beschadigde filtertjes, plak ze aan elkaar en schroef er je lenzen op. dan heb je wat je nodig hebt!
            Website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mr macro Bekijk bericht
              Je kan ook zelf een omkeerring maken
              Neem 2 goedkope oude of beschadigde filtertjes, plak ze aan elkaar en schroef er je lenzen op. dan heb je wat je nodig hebt!
              Dat is dan een omkeerring die je gebruikt om een tweede objectief te bevestigen op het objectief dat al op je toestel zit. Dan valt het stofargument helemaal weg, maar je voegt wel heel wat glas toe, met bijkomend verlies aan lichtsterkte.
              Kan perfect met bv oude Cokin-systeemringen. En degelijke secondenlijm.
              De Nikon BR2A daarentegen laat je toe een lens rechtstreeks omgekeerd op je toestel te zetten. Heeft aan 1 kant bajonet en aan de andere kant 52mm draad.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
                Eigenlijk stel jij hier gewoon het gebruik van een macrolens tout-court in vraag .

Comment

Working...
                X