Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Statiefgondels op maat?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Statiefgondels op maat?

Hallo allemaal,

Ik heb sinds een hele tijd een Pentax FA*300/4.5 objectief dat veruit m'n favoriete lange tele is op m'n Pentax DSLRs. Zoals je ziet onder de link heeft dit objectief echter geen statiefgondel. Met de SR op de K10D is dit meestal geen probleem, maar in sommige gevallen wil ik deze wel eens op statief gebruiken, en dan is het objectief toch iets te zwaar als ik de camera op het statief zet, waardoor de geheel niet erg stabiel is. Ik ben dus op zoek naar een statiefgondel.

Tot nu vond ik deze twee bronnen:
    SRB-Griturn maakt op maat, maar ik vind hun design niet zo ideaal. Nogal basic onderdelen, en het steunpunt zit vlak onder de gondel, wat ook niet ideaal is.
    Rainer Burzynski maakt ook specifieke gondels, maar het is me niet duidelijk of die op maat kunnen. Materiaal ziet er een stuk beter uit en ook het systeem lijkt me handiger. De man is echter niet rechtstreeks electronisch bereikbaar, en verkoopt z'n spullen via www.isarfoto.de.

Heeft iemand ervaring met één van beiden of eventueel een alternatief?

Alvast bedankt!!

Wim
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Re: Statiefgondels op maat?

En zeker dat de diameter niet overeenkomt met tripod sockets die standaard in de handel verkrijgbaar zijn zoals bvb van Sigma?
    Groetjes van tozumi

Bezoek hier mijn webstek

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tozumi Bekijk bericht
      En zeker dat de diameter niet overeenkomt met tripod sockets die standaard in de handel verkrijgbaar zijn zoals bvb van Sigma?
      Ik heb zelf de Sigma EX 70-200/2.8 met gondel, maar die past niet (te ruim). Ik zou het eens kunnen testen, maar weet iemand waar ik de juiste modellen en afmetingen kan vinden? Bij de fotohandel hebben ze die info niet...

Wim
      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Misschien best eens de juiste diameter doorgeven? Ik heb hier nog wel ergens een oude Tokina 400 mm liggen waar de statiefgondel mag afgesloopt worden...
        Nog een mogelijkheid: een buis zoeken die in de gondel van uw Sigma past en die buis aan de binnenkant met vilt bekleden...
        Groetjes van tozumi

Bezoek hier mijn webstek

Comment

Misschien best eens de juiste diameter doorgeven? Ik heb hier nog wel ergens een oude Tokina 400 mm liggen waar de statiefgondel mag afgesloopt worden...
          Nog een mogelijkheid: een buis zoeken die in de gondel van uw Sigma past en die buis aan de binnenkant met vilt bekleden...
          Dat van die buis ga ik eens bekijken, maar 't is mogelijk (75% kans) dat m'n Sigma binnenkort te koop gaat en dan verkoop ik 'm liever met statiefgondel opdat potentiële kopers zo een volledig pakket krijgen.

Ik heb de afmetingen genomen zoals bij SRB-Griturn staat aangeduid. De clamping diameter is 206mm en de clamping width 11mm.

Heb trouwens inmiddels een mailtje heen en weer gestuurd naar isarfoto, maar daar verwijzen ze me naar Rainer Burzynski via een telefoonnummer. Mss dat ik 'm eens zal bellen, maar ik hoop dat de man Engels spreekt, m'n Duits zit immers onder een dikke laag stof verscholen... Dat zal voor later deze week zijn als ik geen alternatief vind. Volgens wat ik vind zal 't niet gratis zijn...

Wim

Comment

De gondel die ik hier liggen heb is in ieder geval te klein (lensomtrek 155 mm), maar iedere doe het zelver die over een draaibankske beschikt kan dit snel en voor een habbekrats op maat maken in ertalon of dergelijk materiaal
            Groetjes van tozumi

Bezoek hier mijn webstek

Comment

Het is misschien een domme vraag, maar heb je al contact gehad met de importeur. Je zal toch niet de enige zijn met dit probleem.

Importeur in Nederland: De Beukelaer B.V., Stationspark 430, 3364 DA Sliedrecht, Tel.: +31 (0)184 43 30 50

Groetjes,
              Bram

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door -Bram- Bekijk bericht
                Het is misschien een domme vraag, maar heb je al contact gehad met de importeur. Je zal toch niet de enige zijn met dit probleem.

Importeur in Nederland: De Beukelaer B.V., Stationspark 430, 3364 DA Sliedrecht, Tel.: +31 (0)184 43 30 50

Groetjes,
                Bram
                Eigenlijk nog niet aan gedacht neen. Ik denk dat het een long shot is, maar ik zal de Beukelaer eens mailen...

tx, Wim

Comment

Sparen voor een DA*300/4 en die FA*300/4.5 voor een prijske aan mij verkopen?
                  Groetjes van tozumi

Bezoek hier mijn webstek

Comment

Sparen voor een DA*300/4 en die FA*300/4.5 voor een prijske aan mij verkopen?
                    Grapjas! Dat zit er nog niet aan te komen. Eerst nog centjes bijeen rijven voor de DA*16-50/2.8 en de DA*50-135/2.8. Dan afwachten wanneer de volgende reeks DA*s er komt. Ik vrees dat de DA*300/4 een pak duurder gaat zijn dan wat ik voor m'n FA*300/4.5 betaalde, en dat was al genoeg.

Eerlijk gezegd kijk ik eerder uit naar de DA*60-250/4, maar hoop ik dat Pentax een nog wat langere op de roadmap zet. Ik droom van een FA*250-600 equivalent in een nieuw jasje (en wat goedkoper). En ik doe iedere avond een schietgebedje voor een setje DA* teleconverters.

Wim

Comment

De clamping diameter is 206mm en de clamping width 11mm.
                      206mm heb je dat niet verkeerd voor? of bedoel je de omtrek ?

Waar woon je ishpuini ? indien niet te ver wil ik er wel eens een voor je draaien maar ik zou wel zelf de maat willen nemen, 300 mm f4.5 heeft theoretisch maar een frontlens van diameter 66,6mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        206mm heb je dat niet verkeerd voor? of bedoel je de omtrek ?

Waar woon je ishpuini ? indien niet te ver wil ik er wel eens een voor je draaien maar ik zou wel zelf de maat willen nemen, 300 mm f4.5 heeft theoretisch maar een frontlens van diameter 66,6mm
                        Oops , goed dat je me opmerkzaam maakt op m'n typo. Ik nam de maten als hier beschreven:
                        SRB-Griturn - Taking the Measurements
                        Maar nam de omtrek zoals ze beschreven opdat zij zelf de doormeter kunnen uitrekenen. Lijkt me net iets precieser. Ik copy/paste echter wel de benamingen en maakte daarbij idd een foutje... Tx!!!

Ik ben van Boom, maar zit meestal in Antwerpen. Dat heb je met twee woonsten...

Ik ben absoluut geen doe-het-zelver (de grens licht bij het inelkaarsteken van Ikea-kasten, muren schilderen en Quickstep vloeren leggen), dus heb geen idee wat mogelijk is. Kan je daar makkelijk een voet onder zetten met een steunpunt voor 't statief dat ietsje meer naar voren zit tov de plaats waar de gondel het objectief houdt?

tx, Wim

Comment

Dit kun je ook gebruiken, alleen heb ik niet zo direct een idee waar je het hier in de buurt kunt vinden/uittesten.

Ik heb het al eens zien liggen op een 2e hands beurs.

Jo.
                          A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
                          Nikon stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jwllms Bekijk bericht
                            Dit kun je ook gebruiken, alleen heb ik niet zo direct een idee waar je het hier in de buurt kunt vinden/uittesten.

Ik heb het al eens zien liggen op een 2e hands beurs.

Jo.
                            Die ken ik inderdaad. Ik heb er een tijdje terug zelfs aan gedacht me er zo eentje aante schaffen, maar heb het niet gedaan omdat het me toch niet zo handig leek. 't Was toen voor m'n K300/4 wat een manueel focus objectief is, en dan moet de focus ring natuurlijk vrij kunnen draaien, wat deze constructie niet toeliet. Voor de FA*300/4.5 zou het beter werken, maar een statiefgondel is toch een stuk makkelijker.

tx, Wim

Comment

Ik heb overigens intss een offerte gevraagd aan SRB-Griturn voor een gondel met extended foot, dwz geen met steunpunt vlak onder de gondel, maar eerder een beetje meer naar voren onder het zwaartepunt van body+objectief.

Als ik meer weet post ik het hier...

Wim

Comment

Working...
                              X