Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ND filters (en hoe te kiezen)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• ND filters (en hoe te kiezen)

Hier even een vraagje met een antwoord die ik via de zoekfunctie niet vind.
    IN landschapsfotografie wordt veel met een ND (grijsfilter) gewerkt.
    Nu ben ik op de website van konijn eens op zoek gegaan naar zo'n filter en tot mijn verbazing bleek er niet "een ND filter" te zijn maar een hele resem.
    Ik snap wel dat er filters met verschillende diameters zijn voor verschillende lensen maar waar moet ik nog op letten bij het kopen van zo'n filter?
    Welke waardes zijn van belang (behalve de diameter)?

Alvast bedankt

Re: ND filters (en hoe te kiezen)

Dag

Een gewoon nd filter blokkeerd licht . Hoe sterker het filter hoe meer licht hij tegenhoud en hoe donkerder het filter is. Je hebt filters die 1,2,3....10 stops licht tegenhouden ( 1stop= halvering van het binnenvallend licht in een objectief). Deze filters hebben een egaal filterend effect over gans het filteroppervlak. Bruikbaar wanneer je een anders te sterke lichtbron wil fotograferen of wanneer je behoefte hebt aan een tragere sluitertijd in een bepaalde situatie. Er zijn zowel circulaire(ronde)filters als vierkante(de soort die je in een speciale filterhouder gebruikt) nd filters verkrijgbaar.

Een graduele nd filter houd het licht maar op een gedeelte van het filteroppervlak tegen. Een stuk van deze filters blokkeerd het licht ten dele terwijl een ander stuk vd filter het licht gewoon door laat. Circulaire(ronde)graduele nd filters zijn voor de helft verdonkerd en de andere helft is ongefilterd.Je hebt in deze nog twee soorten ; filters met een harde overgangszone of zachte overgangszone(overgangszone= het deel waar de filter van niet filterend naar filterend gaat).
    Bij vierkante nd filters kan je zelf bepalen waar je het filterende effect wil plaatsen.Deze filters kan je op en neer schuiven in een filterhouder.Bij circulaire filters zit de overgang altijd ong. in het midden. Al deze filters( circuliare of vierkant graduele filters) zijn bruikbaar om een landschap een beter gebalanceerde belichting te geven.
    In veel gevallen is de lucht te bleek in verhouding met de voorgrond waardoor de lucht vaak uitgebrande overbelichte delen bevat. Met een gradueel filter kan je de lucht gedeeltelijk bedekken(dempen, verminderen in helderheid)terwijl de voorgrond ongefilterd blijft. Je kan een gradueel nd filter vergelijken met een zonnebril. Bovenaan is het glas van een zonnebril donkerder waardoor je minder last hebt van het sterke zonlicht .Onderaan is de bril transparanter waardoor je toch alles in de voorgrond kunt waarnemen terwijl je toch in de richting van een sterke lichtbron kijkt.
    Graduele nd filters bestaan ook in verschillende sterktes en met zachte of harde overgangszones.
    Last edited by RUPSELKOPKE; 4 juli 2007, 11:26.
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Working...
    X