Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag ivm 580 EX & 400D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vraag ivm 580 EX & 400D

hallo,

ik heb even geleden een Canon 580 EX gekocht om te gebruiken met mijn EOS 400D...

Ik heb even een vraagje... als de flitser op volautomatisch staat en ofwel recht naar het onderwerp ofwel bounce via het plafond, en de camera staat op Av, dan meet mijn camera alsof de 580 EX niet aanstaat...

bv : Av mode - f/5.6 in een redelijk belichte kamer geeft een sluitertijd van 1" met de 580 EX ingeschakeld en op volautomaat... foto mega-overbelicht uiteraard want de flits gaat af.

M mode - f/5.6, 1/60 - flist volautomatisch = goed belichte foto

Waarom houd de camera dus geen rekening met de actieve flits in Av modus? Is dit ergens een instelling of doe ik iets mis?

Ik ben een echte beginner op het gebied van flits-fotografie...
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

Re: Vraag ivm 580 EX & 400D

In Av en Tv mode wordt de flitser gebruikt als invulflits. Dat betekent m.a.w. dat die afgaat zodat ook de achtergrond mee belicht wordt. Daartoe wordt de belichtingsmeting idd op de klassieke manier gedaan, zonder rekening te houden met de flitser.

In de automatische modi (inclusief "P"-mode), wordt de flitser gebruikt om het hoofdonderwerp te belichten. De sluitertijd wordt gehouden tussen 1/60s en de snelste X-sync van de flitser (zodat bewegingonscherpte vermeden wordt) en het diafragma wordt navenant gekozen.

In M mode doet de belichtingmeting er niet toe: daar kies je namelijk zelf zowel sluitertijd als diafragma (en ISO)...
    1D MkIIN | EF 24-70 f/2,8 L USM | EF 70-200 f/4 L USM | EF 100-400 f/4,5-5,6 L USM IS | 430EX | backpack full of ammo

Comment

bedankt voor de uitleg...

is dit een beperking van mijn body of hebben hogere reeksen (30D/5D/......)
      dit ook?
      Nieuwe site

Comment

Het is de manier waarop Canon met een flitser algemeen omgaat en is dus geen beperking van je body. Hier kan je *veel* meer lezen over flitsers bij Canon...
        1D MkIIN | EF 24-70 f/2,8 L USM | EF 70-200 f/4 L USM | EF 100-400 f/4,5-5,6 L USM IS | 430EX | backpack full of ammo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht
          bedankt voor de uitleg...

is dit een beperking van mijn body of hebben hogere reeksen (30D/5D/......)
          dit ook?
          hola hola, geen beperking hé, juist een voordeel
          5DmkIII en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door apa Bekijk bericht
            Het is de manier waarop Canon met een flitser algemeen omgaat en is dus geen beperking van je body. Hier kan je *veel* meer lezen over flitsers bij Canon...
            hehehe, die had ik al een hele tijd geleden gedownload maar heb de tijd nog niet gehad om die te bekijken... nu ik de link zie, herinner ik me weer dat ik die heb
            Nieuwe site

Comment

Heb ook de 580EX.
              op 400D of 30D; je zet gewoon de WitBalans op FLITS en het communiceert wederzijds perfect!
              (Zelfs de + of - die je op je flitser instelt krijg je op je camera-display met een apart smymbooltje te zien)
              Zeer tevree mee.
              'k ga voor de plaatjes, hardware en techniek zijn voor mij daaraan onderschikt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Astral Bekijk bericht
                Heb ook de 580EX.
                op 400D of 30D; je zet gewoon de WitBalans op FLITS en het communiceert wederzijds perfect!
                (Zelfs de + of - die je op je flitser instelt krijg je op je camera-display met een apart smymbooltje te zien)
                Zeer tevree mee.
                bedankt voor de tip! ga ik zeker uitproberen!
                Nieuwe site

Comment

Working...
                X