Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zonnekap

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Zonnekap

Hallo,

Ik heb sinds eergisteren een panasonic FZ-50.
    Daar zit een zonnekap bij, maar wanneer moet je die gebruiken?
    Waarschijnlijk als er veel zon is, maar moet hij enkel gebruikt worden bij teveel zonlicht?
    Nikon D90 + Tamron 17 - 50 f:2.8 VC + nikkor 50 f:1,8 + Sigma 150 2.8 macro + SB 900

Re: Zonnekap

Ik gebruik altijd een zonnekap, en op elke lens.

Het is niet alleen bij zonlicht, er zijn nog andere situaties waarbij er licht vanuit een verkeerde hoek op je lens kan geraken (nachtfoto's bijvoorbeeld). Daardoor krijg je dan lensflare (lichtvlekken op de foto).

En die zonnekap biedt ook wat extra bescherming voor het voorste lenselement.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

kan het ook niet zijn dat met een zonnekap je vaak een beter contrast krijgt op je foto? dacht dit eens ergens gelezen te hebben maar heb dit eigenlijk nog nooit getest... allesinds, ik heb ook altijd de zonnekappen op mijn lenzen staan...

ziet er ook nog professioneler uit
      With Canon, I can (or at least try)
      Photastic.be ~ Passion for the picture
      Nieuwe site

Comment

Altijd zonnekap gebruiken, ook bij bewolkt weer en zelfs binnenshuis.
        Dit vermindert de invloed van het zogenaamde strooilicht en verhoogt het contrast. Bescherming van de frontlens is uiteraard ook een punt.
        Gebruik bij voorkeur de originele zonnekappen van het merk zelf.
        Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
          Altijd zonnekap gebruiken, ook bij bewolkt weer en zelfs binnenshuis.
          Dit vermindert de invloed van het zogenaamde strooilicht en verhoogt het contrast. Bescherming van de frontlens is uiteraard ook een punt.
          Gebruik bij voorkeur de originele zonnekappen van het merk zelf.
          mee eens, vooral met de laatste zin.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

ik gebruik nooit een lens zonder zonnekap (behalve de 50mm waarvan ik er geen heb en natuurlijk de fisheye...)
            en zonnekap zal nooit kwaad kunnen, en alleen maar de kans verminderen op flare...
            zoals reeds gezegd is een zonnekap ook heel belangrijk op bvb fuiven en nachtfoto's, want daar kan het effect van een lichtstraal het meest zichtbare flare veroorzaken
            5DmkIII en wat glas

Comment

Bedankt voor de reacties hoor
              Nikon D90 + Tamron 17 - 50 f:2.8 VC + nikkor 50 f:1,8 + Sigma 150 2.8 macro + SB 900

Comment

Working...
              X