Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Filter tegen overbelichting

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Filter tegen overbelichting

Welke filter kan ik plaatsen om de overbelichting weg te werken zodat ik mijn kamera niet van automatisch moet zetten
    Vooral bij zon ,heb al rondgesnuffeld maar twijfel steeds meer
    PENTAX K100D + 18-55/F3.5-5.6AL + 55-200/F4-5.6 ED + HAMA HTMC-UV390(O-HAZE) M52

Re: Filter tegen overbelichting

ND filters zijn hiervoor.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Tegen overbelichting is er geen filter. Zelfs mocht je 'n filter erop zetten dan nog is het je toestel die de lichtmeting doet en de tijd+diafragma zodanig zal aanpassen waardoor je terug overbelichting hebt.
      Je moet je toestel zelf instellen om onder te belichten, bvb op -1EV (of in ieder geval iets tussen 0EV en -1EV).
      Hoe? ---> Handleiding.
      Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
      MySite - All your base are belong to us - What you say

Comment

Mijn 30D staat altijd ingesteld met belichtingscompensatie op -2/3 EV.
        Ook bij fotograferen in het donker

Comment

Meteen goed belichten kan ook helpen
          ______
          www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
            Meteen goed belichten kan ook helpen
            Zéér waardevolle opmerking, daar kun je wat mee.

Zelf heb ik de belichting ook standaard op -1/3 staan omdat ik liever wat té donkere platen heb dan té lichte.
            Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
            Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jan.brouwers Bekijk bericht
              Zéér waardevolle opmerking, daar kun je wat mee.

Zelf heb ik de belichting ook standaard op -1/3 staan omdat ik liever wat té donkere platen heb dan té lichte.
              Donkere foto's oplichten geeft veel kwaliteitsverlies. Werk manueel en probeer je foto zo licht mogelijk te maken zonder je highlights te clippen. je hebt een digitaal toestel, dus kan je je histogram onmiddellijk bekijken. Is 't niet goed: maak de foto nog eens. In Photoshop kan je je foto dan verdonkeren indien nodig, waardoor je geen ruis zult hebben. Het vergt wat oefening, maar 't is mijns inziens echt wel de beste manier. Onderbelichten = digitale informatie weggooien. Om zeker te zijn dat je een foto hebt waarbij geen highlights geclipped zijn, kan je ook een foto of vier maken, zodat er zeker eentje bij zit die goed is. Google maar eens op 'expose to the right' en er zal veel duidelijk worden.
              ______
              www.vue.photo

Comment

Stel je toestel in op spotmetering in plaats van matrix metering, mik dan met je middenpunt in je viewfinder op het meest lichte deel en druk op AE-L (Auto Exposure Lock, zoek dit even op in de handleiding van je camera hoe deze funktie werkt op jouw toestel), herkadreer, focus opnieuw en druk af.
                Nu heb je een foto met geen overbelichte delen.
                Let op: soms is het contrast (lees: dynamisch bereik) tussen het meest opgelichte deel en het meest donkere deel gewoonweg te groot, waardoor je zowiezo een compromis tussen overbelicht of onderbelicht moet maken.
                Je kan eventueel bracketing gebruiken met 3 frames op -0.7 en +0.7. Zo kan je er de beste foto uitpikken en deze bijwerken.

Succes!

Thierry
                Nikon stuff rocks :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tbotten Bekijk bericht
                  Stel je toestel in op spotmetering in plaats van matrix metering, mik dan met je middenpunt in je viewfinder op het meest lichte deel en druk op AE-L (Auto Exposure Lock, zoek dit even op in de handleiding van je camera hoe deze funktie werkt op jouw toestel), herkadreer, focus opnieuw en druk af.
                  Nu heb je een foto met geen overbelichte delen.
                  Zo krijg je weer een foto die te donker is. Je moet gaan zoeken naar een deel dat tussen de twee uitersten zit. Wat ik vaak doe is belichten op de straat, da's redelijk neutraal in de meeste lichtomstandigheden. Maar altijd je histogram bekijken.
                  ______
                  www.vue.photo

Comment

Wellicht een amateurmethode waar de "echte" fotografen kouwe rillingen van krijgen, maar: je kan altijd eens een foto maken, kijken op het schermpje of hij overbelicht is of niet, en corrigeren. Dat is het leuke aan digitaal... Maar dan moet je je toestel natuurlijk wel uit die auto-stand halen.

Comment

Aangezien de vraag over een filter gaat even verplaatst naar gepaster forum . . .
                      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                        Aangezien de vraag over een filter gaat even verplaatst naar gepaster forum . . .
                        Filter? Niet echt, 'k zou eerder zeggen dat dees in 't camera-forum moet, nee?
                        Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                        MySite - All your base are belong to us - What you say

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TedereTijger Bekijk bericht
                          Filter? Niet echt, 'k zou eerder zeggen dat dees in 't camera-forum moet, nee?
                          De titel van de TS spreekt heel duidelijk over een filter, niet? . . .
                          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vanslycken Bekijk bericht
                            Wellicht een amateurmethode waar de "echte" fotografen kouwe rillingen van krijgen, maar: je kan altijd eens een foto maken, kijken op het schermpje of hij overbelicht is of niet, en corrigeren. Dat is het leuke aan digitaal... Maar dan moet je je toestel natuurlijk wel uit die auto-stand halen.
                            Waarom kijkt er niemand naar het histogram? Dat bekijk je ook op je LCDtje en je zit onmiddellijk of je ernaast zit of niet.
                            ______
                            www.vue.photo

Comment

Working...
                            X