Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoogte instellen van een grijsgradatiefilter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Hoogte instellen van een grijsgradatiefilter

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
    met andere woorden, haal die uv filter er ook af en zet enkel de ND filter erop...
    Ja, dat is misschien wel het beste... maar ik heb toch snel een aantal krasjes op mijn uv-filter zitten, en dat zou zonde zijn als ik die op mijn lens zou hebben.. dus het is een beetjes kiezen uit twee kwaden.. dus laat mn uv-filter er maar opzitten ter bescherming.. zolang ik vrijwel geen last heb van flare e.d vind ik het wel goed zo..

Comment

Ik vraag werkelijk af waarom je een pola standaard op een lens zou zetten? De enige reden die ik kan verzinnen is een lens 2 stops langzamer te maken, maar waarom je dat zou doen??????
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Ik vraag werkelijk af waarom je een pola standaard op een lens zou zetten? De enige reden die ik kan verzinnen is een lens 2 stops langzamer te maken, maar waarom je dat zou doen??????
        ja, je hebt gelijk, is ook niet echt logisch.. maar toen ik hem kocht zei de verkoper dat hij hem er zelf altijd op had zitten, en zo vreselijk lang fotografeer ik nog niet, dus ik heb een beetje blindelings zijn advies opgevolgd en zolang de resultaten goed bleven zag ik geen aanleiding om hem er af te schroeven.. Maar nu ik de grijsgradatiefilters heb zal ik vaker het UV-filter gaan gebruiken..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          toen ik in het begin begon met fotografie had ik ook enkel een oude pola-filter van mij pa op (ook de zijne)100-300...
          tot ik hem eraf schroefde en dan eens foto's trok, dacht ik ook dat het geen kwaad zou kunnen, maar je verliest inderdaad een heel pak licht met een polarisatiefilter
          5DmkIII en wat glas

Comment

waarom zo bang voor je lens? denk je dat er krassen in zullen komen terwijl je een foto maakt? gebruik gewoon de zonnekap en het lens kapje, dan heb je helemaal geen filters nodig. en zet er een filter op wanneer nodig, maar dan niet ter bescherming, doch wel omdat je die filter nodig hebt.
            je kwaliteit zal erop vooruit gaan...
            Ik gebruik nooit standaard uv filters or iets anders op m'n lenzen...
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
              waarom zo bang voor je lens? denk je dat er krassen in zullen komen terwijl je een foto maakt?
              Dat denk ik niet alleen, dat weet ik wel zeker... Op de een of andere manier krijg ik redelijk snel krasjes op mn uv-filter.. die van mijn macrolens is al aan vervanging toe... Vraag me niet hoe ik het doe, het gebeurd gewoon..

Comment

Los van het feit hoe goed je het effect van je filter kan zien door je zoeker, je kan niet zien hoe het effect zal zijn op je uiteindelijke foto.

Dit vuistregeltje heb ik op de doosjes van m'n ND grads geschreven:
                -Klein diafragma getal, bvb 2.8, zorgt voor een vloeiende overgang.
                -Groot diafragma getal, bvb >8, zorgt voor een scherpere overgang.
                -Lange brandpuntafstand (bvb 200mm) zorgt dat de overgang vloeiender wordt.
                -Korte brandpuntsafstand (bvb 28mm) zorgt dat de overgang scherper wordt.

Met scherpe overgang bedoel ik dat het gebruik van de filter duidelijk te onderscheiden is, er loopt als het ware een lijn door de foto.

Groeten ,
                Patrick
                Wat je niet probeert, dat weet je niet...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door P@trick Bekijk bericht
                  Los van het feit hoe goed je het effect van je filter kan zien door je zoeker, je kan niet zien hoe het effect zal zijn op je uiteindelijke foto.

Met scherpe overgang bedoel ik dat het gebruik van de filter duidelijk te onderscheiden is, er loopt als het ware een lijn door de foto.

Groeten ,
                  Patrick
                  handige regeltjes
                  deze komen alvast ook op de achterkant van mijn doosje
                  5DmkIII en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door natuurfreak Bekijk bericht
                    Dat denk ik niet alleen, dat weet ik wel zeker... Op de een of andere manier krijg ik redelijk snel krasjes op mn uv-filter.. die van mijn macrolens is al aan vervanging toe... Vraag me niet hoe ik het doe, het gebeurd gewoon..
                    misschien voetbal je ermee? of zit er geen degelijke zonnekap op.
                    Er zijn heel goede boeken over foto- en objectieftechniek. ALs je die leest ipv naar verkoper etc te luisteren dan wordt je veel wijzer. Bij de Leica-school bijvoorbeeld kreeg je bijna een pak slaag als je filters gebruikte als dat niet strikt noodzakelijk was. en zeker als je er meerdere over elkaar zet. Het kan uiteraard wel en je krijgt ook foto's maar als je gaat voor topkwaliteit dan wordt het anders. Elk lens-lucht vlak geeft vermindering van de kwaliteit die het objectief levert. Hoe goed de coating van de filters ook is. Dus als het niet nodig is niet doen! Een goede zonnekap is een must. ook als de zon niet schijnt! het zorgt voor het hoogst mogelijke contrast en het beschermt tegen regen en stoten/krassen. Niet voor niets werken profs vaak met een compendium (balgzonnekap) omdat daarmee de meest effectieve afscherming te bereiken is.
                    Nikon D300, Nikon 12-24mm - 18-200VR - Nikon f 2,8/80-200mm - Sigma 70mm macro - Sigma 50-500mm - tamron 1,4 pro converter en verder veel MF Nikon glas, 4 Gitzo's, Tassen en een complete Haselblad en Leica set die met pensioen zijn

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door P@trick Bekijk bericht

Groeten ,
                      Patrick

Thanks...

Comment

Nog één opmerking ivm met gebruik van een polarisatiefilter: door de specifieke eigenschap om selectief licht door te laten zet je, indien je deze filter samen met andere gebruikt, de polarisatiefilter altijd als de buitenste filter. Dit in geval je toch combinaties van filters wil gebruiken.

Sommige lenssystemen zoals Lee voorzien hierin door een aparte ring die je op de "buitenkant" van je filtersysteem plaatst speciaal voor een 105 mm polarisatiefiler.
                        Web: http://www.hanscouwenbergh.be
                        Like my page! https://www.facebook.com/HansCouwenberghPhotography?ref=hl

Comment

Working...
                        X