Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoogte instellen van een grijsgradatiefilter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hoogte instellen van een grijsgradatiefilter

Ik heb gisteren van cokin een aantal ND grijsgradatiefilters aangeschaft, maar als ik deze op mn lens bevestig dan kan ik (als ik door mn camera kijk) met geen mogelijkheid de overgang tussen donker en licht zien. Als ik aan de voorkant van mn camera kijk dan zie ik de overgang wel.
    Mijn vraag is, hoe kan ik het beste de hoogte van het ND-filter instellen zodat het donkere gedeelte van het filter qua hoogte gelijk komt te staan met de lucht? Ik vind dit erg lastig.. misschien is daar een handigheidje voor.. Ik heb zelf al zitten vogelen om op de scheidslijn tussen donker en licht een envelop te houden en dan door mn camera kijken zodat ik het beter kan zien en daardoor makkelijker het filter naar de juiste hoogte kan verschuiven, maar dat is een vrij omslachtige methode.. Misschien dat er iemand een tip heeft, hoe ik de hoogte van het filter het makkelijkst kan instellen?

Ik hoop dat mn vraag duidelijk is..

Groet,

Re: Hoogte instellen van een grijsgradatiefilter

je vraag is meer dan duidelijk maar ik snap niet dat je dat niet kan zien. bij mijn grijsgradatiefilter zie ik meer dan duidelijk de overgang tussen donkerder en lichter...
    zorg er wel voor dat je als je de filter verschuift, door de zoeker kijkt op het moment dat je dat doet, dan moet je normaal wel het verschil zien hoor
    5DmkIII en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
      je vraag is meer dan duidelijk maar ik snap niet dat je dat niet kan zien. bij mijn grijsgradatiefilter zie ik meer dan duidelijk de overgang tussen donkerder en lichter...
      zorg er wel voor dat je als je de filter verschuift, door de zoeker kijkt op het moment dat je dat doet, dan moet je normaal wel het verschil zien hoor

Ik kan het aan het filter uiteraard wel zien, maar zodra ik door de zoeker kijk dan is de overgang niet te zien en dat is dus mijn probleem.

Comment

ja, maar dat bedoel ik hoor. als ik door de zoeker kijk tijdens het verschuiven van de filter, zie ik meer dan duidelijk genoeg de overgang...
        zorg wel dat je naar iets licht kijkt en niet in een donkere kamer ofzo doet...
        5DmkIII en wat glas

Comment

ja, maar dat bedoel ik hoor. als ik door de zoeker kijk tijdens het verschuiven van de filter, zie ik meer dan duidelijk genoeg de overgang...
          zorg wel dat je naar iets licht kijkt en niet in een donkere kamer ofzo doet...

Dus als je het filter stil houdt (tijdens het kijken door de zoeker) dan zie je de overgang ook niet? Dus alleen tijdens de beweging/verschuiving?

Overigens heb ik het ook al tegen het licht geprobeerd, maar ik zie het toch echt niet...
          Last edited by natuurfreak; 16 juni 2007, 22:59.

Comment

als je hem stil houdt zie je het amper ja. logisch want anders zou het gewoon storend zijn op de foto
            zie je het ook niet als je naar een volledig egale lucht kijkt? zoniet dan is er ofwel iets mis met je filter, of met je ogen
            5DmkIII en wat glas

Comment

Beste,
              Gebruik - als die hebt - je scherptediepteknop.
              Als je deze indrukt wordt - bij kleinere diafragma's - het beeld donkerder, maar je zult ook het effect van je filter door de zoeker kunnen zien. En dan is het natuurlijk schuiven geblazen tot je overgang in de buurt van de horizon komt te zitten. Hoe kleiner je diafragma hoe duidelijker de overgang.
              Succes,
              Marc

Comment

Ik heb standaard mijn polarisatie-filter op mn lens heb zitten (ik dacht dat dat wel kon met filters) en daarbovenop heb ik dus de cokinfilters geplaatst, ik denk dat de donkerte van mijn polafilter het extra moelijk maakt om de overgang te zien, ik heb net even een UV-filter geplaatst en zie de overgang nu een fractie beter, maar helaas is (op het moment) de lucht egaal donker grijs, dus niet echt lekker weer om het opnieuw te testen, maar als de lucht straks iets beter is zal ik het opnieuw even testen, wellicht dat mn polafilter de oorzaak is geweest?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door natuurfreak Bekijk bericht
                  Ik heb standaard mijn polarisatie-filter op mn lens heb zitten (ik dacht dat dat wel kon met filters) en daarbovenop heb ik dus de cokinfilters geplaatst, ik denk dat de donkerte van mijn polafilter het extra moelijk maakt om de overgang te zien, ik heb net even een UV-filter geplaatst en zie de overgang nu een fractie beter, maar helaas is (op het moment) de lucht egaal donker grijs, dus niet echt lekker weer om het opnieuw te testen, maar als de lucht straks iets beter is zal ik het opnieuw even testen, wellicht dat mn polafilter de oorzaak is geweest?
                  proberen en nog eens proberen tot het lukt zou ik zeggen. maar zelf al is de lucht grijs, hij is toch nog altijd licht genoeg om het effect te kunnen zien...
                  5DmkIII en wat glas

Comment

proberen en nog eens proberen tot het lukt zou ik zeggen. maar zelf al is de lucht grijs, hij is toch nog altijd licht genoeg om het effect te kunnen zien...

ik zal het proberen... maar even los daarvan is het vast niet verstandig om een polafilter op de lens te plaatsen?

Comment

Ik heb het nog even geprobeerd, ik zie het (zonder pola) nu idd een stuk beter..... bedankt allemaal voor het meedenken... Doordat jullie zo duidelijk waren dat het te zien moet zijn, ben ik mij gaan afvragen wat ik verkeerd deed.. het komt toch echt door de polafilter, met uv filter is het idd makkelijker te zien..

bedankt!

Comment

probeer zo weinig mogelijk filters boven elkaar te zetten!!!
                        foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
                          probeer zo weinig mogelijk filters boven elkaar te zetten!!!

Thanks..

Ja, daar ben ik nu ook achter... Ik had het pola-filter er al opgeschroeft en dan is de overgang van het ND filter niet te zien..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door natuurfreak Bekijk bericht
                            Thanks..

Ja, daar ben ik nu ook achter... Ik had het pola-filter er al opgeschroeft en dan is de overgang van het ND filter niet te zien..
                            hoe meer filters overelkaar hoe meer (interne) reflecties je krijgt. maw: je beeldkwaliteit gaat achteruit (lichtverlies, flares,...)
                            foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
                              hoe meer filters overelkaar hoe meer (interne) reflecties je krijgt. maw: je beeldkwaliteit gaat achteruit (lichtverlies, flares,...)
                              met andere woorden, haal die uv filter er ook af en zet enkel de ND filter erop...
                              5DmkIII en wat glas

Comment

Working...
                              X