Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Statief... hmm, niet makkelijk.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Statief... hmm, niet makkelijk.

Hoi,

Ik doe heel regelmatig aan macrofotografie. Ik heb een Sigma 150mm, en wanneer ik een reeks foto's maak, moet ik thuis altijd vaststellen dat bijna geen enkele foto scherp is. Blijkbaar heb ik niet zo een vaste hand. Ik vind dit heel jammer want ik heb het gevoel dat ik niet alles uit mijn lens krijg...

Nu denk ik dat ik aan een statief veel meer plezier ga beleven bij het maken van macro's. Ik zal meer tijd hebben mn compositie uit te zoeken, en ik zal minder foto's recht naar de prullenbak mogen slepen.

Ok, ik ben dus al een tijd het internet aan het afschuimen op zoek naar informatie over statieven die te gebruiken zijn laag bij de grond, maar ik geraak er echt niet aan uit.
    Mijn eerste idee was om een Manfrotto 055Prob aan te schaffen deze leek mij geschikt voor mijn werk. Maar na enkele topics op het forum te hebben doorlezen blijkt deze niet altijd even goed te zijn. Velen zijn daarom overgestapt naar een Gitzo of dergelijke. Ok, ik zoek wat Gitzo statieven op, en deze lijken mij ideaal. Alleen begint mijn maag te draaien wanneer ik de prijzen bekijk... De G1325 lijkt mij een goed statief dat relatief laag bij de grond kan komen. Ook ben ik de GT2220 tegengekomen met zijn off-center middenzuil. Deze laatste lijkt mij wel iets minder stabiel wanneer je laag bij de grond wil komen.

Ik kom dus nu bij mijn hoofdvraag:
    Koop ik een goedkopere 055Prob, waar ik later misschien spijt van krijg? Of koop ik beter direct een Gitzo die meezal gaan voor het leven?

En als ik kies voor een Gitzo, neem ik beter een G1325 of een GT2220?
    Zijn er iets (goedkopere) alternatieven voor de G1325 met nagenoeg de zelfde specs en prestaties?
    Bij de GT2220 heb ik niet het gevoel dat het een statief voor het leven is...

Als balhoofd ben ik er zo goed als zeker uit een Markins Q3 Emille aan te schaffen, aangezien iedereen zeer te vreden is over Markins balhoofden.

Ik heb enkel nog wat vragen over de G1325.
    Op konijn is hij te koop, maar is al een tijdje niet meer op voorraad. Is dit een ouder product? of zal hij zeker terug op voorraad komen.

Wie kan mij verder helpen zodat ik kan beslissen en savond's niet meer wakker moet liggen in mijn bed

Re: Statief... hmm, niet makelijk.

ik had ongeveer hetzelfde in gedachte :
    Manfrotto Tripod 055PROB with Manfrotto 804RC2 3-Way Pan/Tilt Head with Quick Release - Supports 4 kilo and trippdcase voor 229.5euro.

Maar als er teveel negatieve reacties zijn, dan zal ik mijn keuze wel moeten herzien, vrees ik.

Het moet wel binnen hetzelfde budget een beetje blijven (tot 300euro).

dank,

mario
    Canon EOS 5D met EF 24-70mm L f2.8 + EF 70-200mm L f2.8 IS + EF 50mm II f1.8 + Speedlite 580EX

Comment

Goeie statieven in een prijsklasse tussen Manfrotto en Gitzo :
      Velbon Sherpa Pro, de carbonreeks. Verschillende natuurfotografie - amateurs
      die ik ken hebben er eentje uit die reeks en allemaal om dezelfde reden : stabiel,
      kan tot tegen de grond én op manshoogte zonder middenkolom en zeer licht om dragen. En bovendien nog vrij betaalbaar ook.
      fotosite

Comment

Die Velbon Sherpa Pro reeks kende ik niet !
        Er zitten idd ook goede statieven bij, had ik eerlijk gezegd niet gedacht.
        Mijn voorkeur gaat nu uit naar een Velbon Sherpa Pro CF-640.

Ik heb ook eens die minimum hoogtes uitgeprobeerd met een lat naast mij, en 15cm + 9cm (Emille) is niet zo laag meer als ik dacht :s

Zijn er mensen die ervaring hebben met dit statief en lage macro?

Comment

Op m'n site een uitgebreid verhaal over de verschillende statieven.
          De lichte Velbons bekeken op de laatste Photokina. Ze waaien gemakkelijk om.
          Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis Bekijk bericht
            De lichte Velbons bekeken op de laatste Photokina. Ze waaien gemakkelijk om.
            Was daar zoveel wind?

Comment

Ik heb het zelfde probleem als u: héél graag macro's nemen maar ook neen"bibberaar". Ik heb advies gevraagd bij Konijnenberg en zij gaven het volgende aan:
              - Manfrotto 055 ProB 143,50 Euro
              - Manfrotto 488RC2 balhoofd 95,58 Euro

Comment

Hans, bedankt, ik heb je verhaal eens doorgelezen.

Wat dat makelijk omwaaien betreft kan je toch makelijk iets aan je statief hangen voor wat meer gewicht?!
                Je kan de stabiliteit toch ook vergroten door de poten wat verder uit elkaar te zetten?! volgens mij niet zo een groot probleem.

De Velbon weegt maar een kleine 80% van de Gitzo, dus das ook niet zo een groot verschil.

Ik merk dat de Gitzo G1325 uit productie is, en dat zijn vervanger een pak duurder is.

Ik denk dat ik op het punt sta een Velbon CF-640 aan te schaffen. De prijs is mij zeer gunstig (230euro). De Markins Emille balhead zal me al genoeg kosten.

Comment

Die nieuwe velbons omwaaien ? Als het stormt misschien wel ja
                  De 640 is goed, de 740 heb ik zelf en die staat als een huis, wordt geleverd met een haak om aan de middenkolom te bevestigen en met een stenenzak om aan de poten te bevestigen (zonder stenen ) en ze hebben spikes van een dikke centimeter. met dat omwaaien zal het nogal meevallen denk ik.
                  fotosite

Comment

de 1325 is inderdaad uit p[roductie. Ik ben destijds van een 1325 naar een 1327 gegaan (met middenzuil)
                    dat gaf toch wat mee speelruimte. Verder daar een korte middenzuil bijgekocht.
                    Let wel, de 1325/27 is een redelijk groot statief en daardoor ook wat lomp
                    Ik had de lengte nodig ivm mijn lengte van 192, ben je kleiner kijk dan naar een iets kleinere maat van gitzo
                    Is het hoofdzakelijk voor macro neem en dan een met 4 delen ipv drie. Neemt minder ruimte in beslag en op de grond heb je ook minder ruimte nodig

Er staat trouwens een 1325 te koop op marktplaats onder gitzo

alex
                    Website : www.alextimmermans.com
                    Collodion weblog : http://collodion-art.blogspot.com/
                    Collodion movie : http://www.youtube.com/watch?v=mzCCjlubQ2o

Comment

Re: Statief... hmm, niet makkelijk.

Ik heb de manfrotto 055 ProB en het 488 Rc2 balhoofd die Linda beschrijft van bij Konijnenberg nu ongeveer 1 jaar, en ben daar zeer tevreden over.
                      Ik gebruik het regelmatig met een Nikon VR macrolens 105 mm. en een 70-200 mm.VR zoomlens.
                      Voor zwaardere lenzen zou ik hem niet aanraden, daarvoor vind ik het statief en het balhoofd wat te licht.

Broken-wing

Comment

Hey juppekes

Ik ben net thuisgekomen met een velbon sherpa 450R

Dit lijkt mij een stevig statief en nog betaalbaar € 99.00

Nu nog leren gebruiken he
                        Bootjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
                          De 640 is goed, de 740 heb ik zelf en die staat als een huis, wordt geleverd met een haak om aan de middenkolom te bevestigen en met een stenenzak om aan de poten te bevestigen (zonder stenen ) en ze hebben spikes van een dikke centimeter. met dat omwaaien zal het nogal meevallen denk ik.
                          Wie schrik heeft dat z'n statief omwaait moet er maar gewoon zijn rugzak onderaan hangen.

Comment

voor mijn macro (en andere) fotografie heb ik een 055prob en een balhoofd van gitzo 1378m wel een kleine 400euro maar in de winkel vond ik de balhoofden van manfroto toch niet echt goed...
                            [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door littlewan Bekijk bericht
                              Ik denk dat ik op het punt sta een Velbon CF-640 aan te schaffen. De prijs is mij zeer gunstig (230euro). De Markins Emille balhead zal me al genoeg kosten.

Heb de velbon 641 in combinatie met een markins. Tot mijn volle tevredenheid! Het mijne heeft al in stevige wind rechtgestaan op volle lengte en het is niet omgewaaid
                              https://www.behance.net/Lynx1966

Comment

Working...
                              X