Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Iemand ervaring met Katz Eye?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Iemand ervaring met Katz Eye?

Ik wil voor mijne ist D een nieuw matglas installeren. Ben deze tegengekomen: http://www.katzeyeoptics.com

Ziet er wel interessant uit en al heel veel info te vinden op deze site zelf...

Enige vraag die ik heb: zijn ze zo goed als ze zelf zeggen? Want... amai mijne frak, da's niet goedkoop!

Dus graag alle info...

Txs,
    Marc
    http://www.digifotofreak.nl

Re: Iemand ervaring met Katz Eye?

Ik zou eerder gaan voor een hoekzoeker met vergroting om eerlijk te zijn.
    Snap niet goed waarom je zoveel geld wil uitgeven aan een focus screen.

Comment

Met deze van Katz Eye heb ik geen ervaring, maar ik heb er ondertussen wel eentje besteld van haoda. Ben er nog wel op aan het wachten. Als het hier is en geinstalleerd zal ik een (klein) verslagje geven. Heb dit van haoda gekozen wegens het (grote) prijsverschil. Hoop dat dit zal meevallen
      Olympus OM-D EM-5 + wat glas

Comment

@jdude: kun je wat meer info geven. Heb er nog nooit van gehoord...

Heeft nu echt niemand zo'n Katzeye?

Comment

ik heb een Katz eye op m'n D200...
          gewoon de plus versie zonder opti-brite

is handig voor manuele focus lenzen...
          wel even mee oefenen...
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
            ik heb een Katz eye op m'n D200...
            gewoon de plus versie zonder opti-brite

is handig voor manuele focus lenzen...
            wel even mee oefenen...
            wat is dan juist het verschil?
            foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht
              @jdude: kun je wat meer info geven. Heb er nog nooit van gehoord...
              Ga eens kijken op http://haodascreen.com/default.aspx.
              Veel meer kan ik (nog) niet vertellen. Maar dat komt nog wel.
              Olympus OM-D EM-5 + wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
                wat is dan juist het verschil?
                je hebt een split screen in je zoeker, zoals met de vroegere analoge camera's...
                wanneer je beide screens gelijk hebt, dan staat ie scherp...

gebruik het vooral voor macro...

enkele links...

Last edited by d_oracle; 10 juni 2007, 13:35.
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Ik gebruikte ook haoda en hierna een split focus screen welke niet horizontaal zit maar op 45 graden.

Dt is volgens mij makelijker voor als je je camera in portait stand gebruikt.

Zoals hierboven omschreven gebruik je dit vooral voor macro lenzen!

De versie die ik nu heb koste incl verzendkosten 33 Euro en zijn gemaakt van Pentax MX1000 screens. Deze zijn ook met een tabje voor het makelijk inbrengen. Ook die zonder tabje is geen probleem om in te brengen.

Enig probleem zou kunnen zijn dat deze matscreens (geld voor alle versies welke te koop zijn) kunnen blackouten met lenzen hoger dan f/5.6 .

Blackout probleem is dat 1 helft van de split screen zwart wordt waardoor focussen met splitscreen niet meer lukt.

Dit hoeft geen probleem te zijn als je je oog opnieuw focust of iets verplaatst waardoor je die blackout gedeeltelijk opheft!

lenzen met een diafragma lager dan f4 hebben met deze matscreens geen last van blackout.

Ik ben er zelf zeer tevreden mee

mvgr Walter
                  ~ Canon + weinig glaswerk

WalterSoestbergen.nl website = vernieuwd

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                    je hebt een split screen in je zoeker, zoals met de vroegere analoge camera's...
                    wanneer je beide screens gelijk hebt, dan staat ie scherp...

gebruik het vooral voor macro...

enkele links...

http://forums.dpreview.com/forums/re...ssage=14612344
                    Heb je een nadeel bij gewoon AF ?
                    Ik had ook al gelezen dat je spot-meeting niet meer accuraat zou werken. Enige ervaring.
                    BD0497BE : Nikon body + glas
                    www.RudyVerrijt.info

Comment

Spotmeting is inderdaad een probleem als je een matglas met split focus neemt. Zeker met trager glas.

Een ander probleem krijg je met ouder glas op de Pentaxen. Dat moet je immers diafragmeren om het licht te meten. Op zich is dat maar een knopje extra indrukken, maar dat zorgt wel dat het split focus gedeelte half zwart wordt waardoor de lichtmeting niet voldoende licht registreert en instellingen oplevert die een overbelicht resultaat geven. Met matrixmeting zou dat mss niet zo'n probleem zijn, maar dat oude glas werkt enkel met centerweighted of spotmeting. Op zich wel jammer, want het is juist voor dat oude manuele glas dat een split focus screen interessant is...

Eentje zonder split focus, maar met extra aanduidingen is wat anders. Er kunnen ook lichte afwijkingen in lichtmeting ontstaan omdat de helderheid wat afwijkt van deze van het standaard matglas (want daarop gebeurt de lichtmeting), maar dat wijkt niet meer dan een halve stop af geloof ik. Andere aanduidingen kunnen helpen voor verschillende dingen (schaal voor macro, 3x3 grid voor klassieke compo en rechte horizon, gewoon niks als alles toch in de weg...), maar de standaard Pentax matglazen bieden daar zowiezo al wat alternatieven. De Katzeyes zijn natuurlijk customizeerbaar, en dus in zekere mate naar de eigen hand te zetten.

Heb er al vaak over zitten twijfelen, maar besloot het nooit te doen... Ik verkoos idd een zoekerloepe om met een grotere zoeker makkerlijker scherp te stellen ipv een split focus, en die aanduidingen kunnen helpen, maar soms ook te strikt werken. 3x3 is handig om compositie te leren, maar eens je het doorhebt kan je die expliciete regel best vergeten...

Wim
                      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

een mat glas beiinvloed niet een AF lens bij autofocus! Bij spotmetering is een instelling van -0.7 voldoende om de overbelichting te compenseren.

Die lijnjes geven misschien zoals wim zegt een tijdje een verduidelijking maar ik heb ze op mijn schermpje nog niet gemist!

Teven is het prijsverschil met verzend kosten voor 1 met lijntjes en 1 zonder lijntjes ander merk 125 US$ en dat was mij net iets te veel

mvgr Walter
                        ~ Canon + weinig glaswerk

WalterSoestbergen.nl website = vernieuwd

Comment

Ik begreep in het begin niet goed wat je bedoelde, maar ondertussen heb ik me eentje besteld. (Een namaak vanuit Hongkong wel te verstaan )
                          Ik laat je weten wat mijn bevindingen zijn als ik het ontvang en geïnstalleerd heb.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ToXiQ Bekijk bericht
                            Ik gebruikte ook haoda en hierna een split focus screen welke niet horizontaal zit maar op 45 graden.

Dt is volgens mij makelijker voor als je je camera in portait stand gebruikt.

Zoals hierboven omschreven gebruik je dit vooral voor macro lenzen!

De versie die ik nu heb koste incl verzendkosten 33 Euro en zijn gemaakt van Pentax MX1000 screens. Deze zijn ook met een tabje voor het makelijk inbrengen. Ook die zonder tabje is geen probleem om in te brengen.

Enig probleem zou kunnen zijn dat deze matscreens (geld voor alle versies welke te koop zijn) kunnen blackouten met lenzen hoger dan f/5.6 .

Blackout probleem is dat 1 helft van de split screen zwart wordt waardoor focussen met splitscreen niet meer lukt.

Dit hoeft geen probleem te zijn als je je oog opnieuw focust of iets verplaatst waardoor je die blackout gedeeltelijk opheft!

lenzen met een diafragma lager dan f4 hebben met deze matscreens geen last van blackout.

Ik ben er zelf zeer tevreden mee

mvgr Walter
                            Hoi Walter:
                            als die Haoda's screens zijn die gesneden zijn uit een matglas van een K1000, dan pas ik: de K1000 dateert van begin jaren zeventig, en met alle respect, maar de technologie is er sindsdien op vooruit gegaan (lees: matglazen zijn helderder geworden.) Wat je zegt over blackout: de Katzeyes zouden dat fenomeen niet meer hebben...

Ik heb dringend nood aan een instelglas met focusindicatie (liefst van al had ik gewoon enkel prisma's, maar als het niet anders kan, dan maar met splitscreen.) Mijn ogen zijn blijkbaar niet zo goed meer, en tegenwoordig zit ik er nogal vaak eens naast als ik niet AF lenzen gebruikt (90% van de tijd is dat.) De Katzeyes lijken me dan heel aantrekkelijk, want (claimen ze) helderder dan de standaardinstelglazen en geen black out meer. Alles wat ik rond de instelglazen (Katzeye, Hadoa ea.) lees is hoe gemakkelijk dat instellen wel gaat, en dat de lichtmeter niet meer ten volle marcheert etc. Wat ik echter zou willen weten: zijn ze helderder dan de standaard instelglazen (zou voor mij handig zijn) en zijn ze gemakkelijk in gebruik? Daarover lees ik nu eens niks...

Comment

als je wilt mag je altijd eens komen uitproberen... (Wilsele bij Leuven) Katz Eye plus heeft geen black out tot F11 en als dat nog een probleem zou zijn, hebben ze nog opti-brite... heb ik niet gekocht... voor jou zou opti-brite wel handig zijn, kost iets van 5O$ extra...

gebruiksgemak is prima, soms zie ik dat m'n AF niet perfect focust door m'n katz eye en focus dan opnieuw of ga manueel bij sturen... Focussen natuurlijk in een horizontaal of verticaal vlak naargelang je de camera houdt...

Comment

Working...
                              X