Ik moet binnen enkele dagen een vriendin helpen met een kunstproject. Ze moet een schilderij namaken met echte personen en voorwerpen, en daar dan een foto van maken. Ze heeft mijn hulp ingeroepen voor het fotogedeelte.
Meestal werk ik met een automatische witbalans, maar voor dit geval zou ik toch wel een correcte waarde willen hebben. Omdat het binnen 2 dagen plaats vindt, geraak ik niet meer op tijd bij een fotowinkel om een grijskaart te kopen. Daarom zou ik zelf een grijskaart in elkaar willen steken.
Ik was eerst van plan om gewoon een wit A4-blad te gebruiken, maar dan dacht ik eraan om in Photoshop gewoon een vlak te maken met 18% grijs en dit af te printen.
Hier heb ik dit ingesteld:

Nu zit ik met enkele vragen:
- zou dit lukken om zo een correcte witbalans in te stellen?
- is mijn ingestelde waarde correct?
Alvast bedankt
EDIT: dit is mijn 250ste post
Meestal werk ik met een automatische witbalans, maar voor dit geval zou ik toch wel een correcte waarde willen hebben. Omdat het binnen 2 dagen plaats vindt, geraak ik niet meer op tijd bij een fotowinkel om een grijskaart te kopen. Daarom zou ik zelf een grijskaart in elkaar willen steken.
Ik was eerst van plan om gewoon een wit A4-blad te gebruiken, maar dan dacht ik eraan om in Photoshop gewoon een vlak te maken met 18% grijs en dit af te printen.
Hier heb ik dit ingesteld:

Nu zit ik met enkele vragen:
- zou dit lukken om zo een correcte witbalans in te stellen?
- is mijn ingestelde waarde correct?
Alvast bedankt
EDIT: dit is mijn 250ste post

Comment