Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

grijskaart

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• grijskaart

Ik moet binnen enkele dagen een vriendin helpen met een kunstproject. Ze moet een schilderij namaken met echte personen en voorwerpen, en daar dan een foto van maken. Ze heeft mijn hulp ingeroepen voor het fotogedeelte.

Meestal werk ik met een automatische witbalans, maar voor dit geval zou ik toch wel een correcte waarde willen hebben. Omdat het binnen 2 dagen plaats vindt, geraak ik niet meer op tijd bij een fotowinkel om een grijskaart te kopen. Daarom zou ik zelf een grijskaart in elkaar willen steken.

Ik was eerst van plan om gewoon een wit A4-blad te gebruiken, maar dan dacht ik eraan om in Photoshop gewoon een vlak te maken met 18% grijs en dit af te printen.

Hier heb ik dit ingesteld:

Nu zit ik met enkele vragen:
    - zou dit lukken om zo een correcte witbalans in te stellen?
    - is mijn ingestelde waarde correct?

Alvast bedankt

EDIT: dit is mijn 250ste post

Re: grijskaart

Hoi,

ik ben helemaal geen kenner maar ik zou het niet moeilijker maken dan het is en een wit blad nemen voor de witbalans.

Ik weet dat er ook vele tinten van wit zijn in wit papier maar het verschil zal volgens mij toch kleiner zijn dan een afgedrukt blad papier. Daar heb je nog verschillende achtergronden qua kleur, de "dekbaarheid" (neem dan best fotopapier denk ik) en de dekking van de toner of de inkt zelf.

Gewoon mijn indruk.
    Johan.
    Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
    BE-Wommelgem
    .: 20D & D700 :.

Comment

Denk niet dat printen gaat lukken. Die kaarten kosten niet voor niets een klein vermogen als je ze koopt. En een wit stuk papier hmmm... dat is een optie hoewel er ook daar in een stuk of 1000 kleuren wit te krijgen zijn
      Moeilijk vraag hoor.
      Groetjes, Jörgen
      www.beautyshoot.nl

Comment

Printen ? Is jou printer gecallibreerd ? anders ge je nooit die 18% juist eruit krijgen.
        Even de bemerking, zo een grijskaart heeft 2 kanten, 1wit en 1 grijs18%
        De witte kant is bedoelt om de witballans te regelen en de grijze kant is om een lichtmeting op uit te voeren.
        Indien geen grijskaart gebruik dan voor de witballans gewoon een blad wit papier.
        Vriendelijke groeten,Raf

www.rafvandenbogaert.be

Comment

Hoi Max,

Doe jezelf een plezier en koop een expodisk. Gewoon superhandig en je kan met je camera dan eveneens opvallend licht meten.

Groeten,

Wim
          BD0808BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door photogRAF Bekijk bericht
            Printen ? Is jou printer gecallibreerd ? anders ge je nooit die 18% juist eruit krijgen.
            Even de bemerking, zo een grijskaart heeft 2 kanten, 1wit en 1 grijs18%
            De witte kant is bedoelt om de witballans te regelen en de grijze kant is om een lichtmeting op uit te voeren.
            Indien geen grijskaart gebruik dan voor de witballans gewoon een blad wit papier.
            Een printer kaliberen? Je bedoelt waarschijnlijk een printer profiel hebben. Een printer kan je niet kaliberen.

Met een egale grijskaart, met een 3 stappen grijskaart en zelfs met een kleurenkaart kan je een perfecte witbalans maken.
            Ik heb een eenvoudige goedkope grijskaart van Lastolite en hier meet ik perfect de kleurtemperatuur van mijn flitsers mee op.

Comment

Waarom niet in RAW schieten, en achteraf met Ps je witbalans bijstellen?
              Een nieuwe laag aanmaken, opvullen met 50% grijs (neutraal grijs), daarna de drempel bepalen en aanpassen. Is niet 100% sluitend, maar geeft in vele gevallen toch al aardige resultaten (dus niet altijd)
              Mvg.
              Mvg, Tin_tin
              Problems can not be solved by the same level of thinking that created them (Einstein)

Comment

of gewoon simpelweg een grijskaart bestellen bij marc en ciel (google even)

of een whibal
                Fotografie betekent 'schrijven met licht' Xposed
                Fujifilm X-Pro1 - Fujinon 35mm F/1.4 - Compact drive PD70X - Manfrotto 475B, 808RC4 en statieftas M100P - Ona Brixton field tan .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tin_tin Bekijk bericht
                  Waarom niet in RAW schieten, en achteraf met Ps je witbalans bijstellen?
                  Een nieuwe laag aanmaken, opvullen met 50% grijs (neutraal grijs), daarna de drempel bepalen en aanpassen. Is niet 100% sluitend, maar geeft in vele gevallen toch al aardige resultaten (dus niet altijd)
                  Mvg.
                  De witbalans stel je toch al bij in de ACR voordat je in PS komt?
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door *wim* Bekijk bericht
                    Hoi Max,

Doe jezelf een plezier en koop een expodisk. Gewoon superhandig en je kan met je camera dan eveneens opvallend licht meten.

Groeten,

Wim
                    Even vraagje tussendoor; hoe werkt een expodisk? Heb op google wel wat gevonden maar t word me niet duidelijk. En heb je daar wat aan als je in RAW foto's maakt?
                    Groetjes, Damiaan.
                    Photoshop Articles + Albus Webdesign ... proud owner of a Olympus OM-D EM-5

Comment

Ik leg het je even uit. De expodisk is een tool die je gebruikt om je witbalans in te stellen. Het werkt als volgt :

- Zet de expodisk op je toestel
                      - Neem een foto met de witbalans op auto, mét de expodisk op je lens.
                      - Zet de witbalans op manueel en refereer naar de zonet gemaakte foto met de expodisk
                      - verwijder de expodisk en begin uw opnames, de witbalans staat nu correct.

Dit werkt ook als je bv. met een flash moet werken die via een plafond moet bouncen, zeker als dat plafond dan ook nog niet wit is.

Bijkomend voordeel : Als je een foto moet nemen waar je beter het opvallend licht meet, zet je weer de expodisk op je lens, en houd je je camera voor je onderwerp, gericht naar de lichtbron en je noteert de belichting.

Zet dan je camera op manueel met de gemeten waarden en start shooting.

Mvg,

Wim
                      BD0808BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door *wim* Bekijk bericht
                        Hoi Max,

Groeten,

Wim
                        Kan dit alleen maar bijtreden...heb iets soortgelijks ... denk dat het namaak is, doch werkt perfect
                        Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

Comment

In het kleurenpalet in photoschop geef je bij de R G B in elk vakje waardes in van 120.
                          Dat is de kleur die op mijn grijskaart zit ( heb deze net gescand).
                          Als je dit afdrukt zal je heel kort de waarden van 18% grijs benaderen. Wel in beste kwaliteit afdrukken op een mat stuk fotopapier om een volledige dekking van het witte blad te verzekeren.
                          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Bedankt voor de reacties allemaal.

Ik een blad gemaakt met 3 vlakken: 1 met mijn 18% methode van PS, dan een vlak met de ingestelde waarden van rupselkopke, en een wit vlak. Ik zal er eens mee experimenteren, en de resultaten laten weten. Het document is op 600dpi afgedrukt en ziet er op het eerste zicht toch vrij egaal uit.

die expodisc lijkt me inderdaad wel iets handig, maar je kan hem nu ook niet bepaald goedkoop noemen. Als het voorlopig met mijn blad papier lukt, dan doe ik daar nog wat mee verder. Toch bedankt voor de tip

Ik heb eens rondgekeken op de site van marc en ciel, en ben daar dit document tegen gekomen. Lijkt me heel handig voor het verwerken van een groot aantal foto's

en *wim*, ik heet Bert, niet Max

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vanquisher Bekijk bericht
                              Ik heb eens rondgekeken op de site van marc en ciel, en ben daar dit document tegen gekomen. Lijkt me heel handig voor het verwerken van een groot aantal foto's
                              Yep, zeer handig. Ook zeer aan te raden is de halve dag cursus.

Jos
                              Meerdere zwarte kastjes waar Nikon opstaat en ook enkele doorzichtige zwarte buizen met dezelfde vreemde opdruk...

Comment

Working...
                              X