Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

UV-filter en polarisatiefilter...nikon D50

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• UV-filter en polarisatiefilter...nikon D50

even enkele vraagjes:

is het nodig om een UV-filter te gebruiken, het zou de lens beter beschermen en dergelijke meer maar ik ken evenveel mensen die het niet gebruiken als wel dus wat is jullie gedacht hierover?!

en dan mijn tweede vraagje, ik zou graag een polarisatie filter kopen maar naar wat moet ik kijken bij de aankoop en wat zijn zoal de goede merken?!

weet hier iemand wat meer over te vertellen dan zou ik dat graag horen

gegroet

Re: UV-filter en polarisatiefilter...nikon D50

1. neen, niet nodig, verbeterd niets aan je beeldkwaliteit. Sommige beweren dat er wel reflecties kunnen optreden die je zonder filter niet zou hebben. Ik heb zelfs al een paar keer meegemaakt dat ik minder reflectie had met een filter dan zonder (tegen zon intrekken)...

Persoonlijk heb ik hem er gewoon opzitten ter bescherming van de lens tegen vuil en krasjes... ik poets liever de filter dan mijn lens...

2. goed merk B+W. Liefst circulair (manier van polariseren, dit zou voor AF objectieven beter werken dan lineaire). Bij B+W heb je de gewone en de MRC. Deze laatste hebben meerdere coatings en zijn krasvaster, helaas ook duurder.
    Nikon D80 / Sony DSC-H5

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Steven_V Bekijk bericht
      2. goed merk B+W. Liefst circulair (manier van polariseren, dit zou voor AF objectieven beter werken dan lineaire). Bij B+W heb je de gewone en de MRC. Deze laatste hebben meerdere coatings en zijn krasvaster, helaas ook duurder.
      De werking van eenlin of pol heeft niets met de lens te maken, maar lin. pol filters kunnen de AF funktie van sommige camera's in de war sturen.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

inderdaad. Voor een D50 zal je sowieso een circulaire polarisatiefilter moeten gebruiken.

Ik heb een goedkope van Hama gekocht voor op de 18-55mm kitlens (52mm) en die kostte iets van een 50€ denk ik.
        Geen topkwaliteit (soms geeft hij "flare" wanneer ik foto's neem met de zon in de zoeker), maar voor mij voldoet die.

Een UV-filter gebruik ik wanneer ik buiten ben en er kans is dat er iets mijn lens kan raken (bv. takken in een bos, waterspatten, enz.).
        Flickr! :: Blog
        Nikon D50 : Nikkor 18-55mm f3.5 : Nikkor 50mm f1.8 : Tamron 28-200mm f3.8 : Tokina 12-24mm f4 : SB 600

Comment

Working...
        X