Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Statief voor 400D+70-200mm 2.8L

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Statief voor 400D+70-200mm 2.8L

Hallo,

Ik ben van plan binnenkort een 70-200mm f/2.8L lens aan te schaffen en ik vrees dat mijn hama statiefje van 30 euro dat niet gaat kunnen tillen

Nu ben ik dus op zoek naar een nieuw statief dat zulk gewicht wel aankan. Ik dacht zelf aan een manfrotto statief + hoofd, omdat ik daar nogal positieve berichten over heb gehoord, maar ik zou graag meerdere meningen willen horen (lezen) van mensen die ervaring hebben met dergelijke statieven. Ik zie eigenlijk door de bomen het bos en het stuk heide ernaast niet meer.

Het statief moet dus een 400D met 70-200mm 2.8L lens plus een battery grip en een flitser kunnen dragen. Ook wil ik het liefst een zo hoog mogelijk statief (omdat ik met mijn bijna 2 meter het aardig zat word om telkens te moeten bukken bij mijn huidig statief ), maar het moet wel stevig zijn natuurlijk. Gewicht maakt me niet zoveel uit.

Wat het budget betreft wil ik tot ongeveer 300 euro aan het statief zelf uitgeven en ongeveer 100 aan het statiefhoofd.

Alvast bedankt

EDIT: Daar denk ik dan weer niet bij na he: Ben vergeten te zeggen dat ik het liefst een 3-weg hoofd wil. Een balhoofd kan evt. ook maar ik geloof dat die veel duurder zijn (de goeie tenminste )

Ben ook vergeten te zeggen dat ik zoek naar een statief zonder (of met een verwijderbare-) middencolum. Dit omdat ik die toch niet gebruik wegens onstabiliteit + ik vind zo'n middencolum onhandig.
    Last edited by ParadoX; 14 januari 2007, 08:56.

Re: Statief voor 400D+70-200mm 2.8L

ik heb hier voor mij volgende combi op eht verlanglijsteje staan (kben zelf 1m90 ken eht probleem)

manfrotto 055PROB (129 bij Corné) 7 kg max gewicht
    niet van de lichste statieven maar ik heb liever iets zwaarder dat stabieler staat dan schrikhebben dat het statief toch niet gaat houden

manfrotto 322RC2 (99 bij Corné) 5 kg max
    het leek me een handig systeem en na positive revieuws hier van (ff zoekfunctie gebruiken) knoop door gehakt die wordt het

op de site van manfrotto staat er een wijzer die je wat verhelpt (dit is echter alleen qua gewicht schrijf die nrs op en kijk in hun productlijst)
    Discover the best camera and video camera tripods, monopods and photography accessories from Manfrotto US. Fast delivery, order today!
    BD0789BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cozze Bekijk bericht
      ik heb hier voor mij volgende combi op eht verlanglijsteje staan (kben zelf 1m90 ken eht probleem)

manfrotto 055PROB (129 bij Corné) 7 kg max gewicht
      niet van de lichste statieven maar ik heb liever iets zwaarder dat stabieler staat dan schrikhebben dat het statief toch niet gaat houden

manfrotto 322RC2 (99 bij Corné) 5 kg max
      het leek me een handig systeem en na positive revieuws hier van (ff zoekfunctie gebruiken) knoop door gehakt die wordt het

op de site van manfrotto staat er een wijzer die je wat verhelpt (dit is echter alleen qua gewicht schrijf die nrs op en kijk in hun productlijst)
      http://www.manfrotto.com/Jahia/site/...fonce/pid/4482
      Bedankt Cozze, ik heb die wijzer al meerdere keren gebruikt maar kom er toch niet helemaal uit. Ik had bijvoorbeeld als hoofd graag de 808RC4 gehad, maar nu kan ik die nergens vinden

Vandaar dat ik hier even navraag doe.

PS. Je weet wel dat zonder middencolum dat 055prob statief maar 135 (!) cm hoog is?! Dat is toch echt te laag voor mij, ik denk dat hij ook te laag voor jou zal zijn.. En de middencolum gebruiken is af te raden omdat daarmee je hele statief onstabiel wordt ..Dat heb ik gehoord tenminste. Misschien is het helemaal niet waar en kan je bij de betere statieven rustig de middencolum gebruiken zonder dat je bewogen beelden krijgt. Iemand die daar ervaring mee heeft?
      Last edited by ParadoX; 14 januari 2007, 08:47.

Comment

Ik denk niet dat een balhoofd duurder is dan een 3wayhead.

Ik heb een 190DB met 486RC balhoofd en 411RC 3wayhead. Dat balhoofd is handiger, tenzij je precisie nodig hebt (voor panorama's ofzo).

Een nadeel aan de DB versie van de 190 is dat je de middenkolom niet horizontaal kunt plaatsen voor macros. de 190PRO kan dat wel, volgens mij.

Dave
        pixelpusher

Comment

Ik heb me een maand geleden een Manfrotto statief 055PROB gekocht met middenzuil (die gemakkelijk verwijderbaar is) prijs met zuil 143 €
          En een balhoofd Manfrotto 488RC2 , prijs 95 €
          De manfrotto adapterplaat 200PL-14 zat in verpakkinsdoos bij het balhoofd.
          Het statief met balhoofd gemonteerd is precies in de open stand (benen open dus) 151 cm. en staat zeer stevig.
          Gisteren nog opnamen mee gemaakt in het Molsbroek Lokeren, met de zware nikon 105 mm makrolens, en ook met een 80-200 mm lens.
          Dit alles gekocht bij Konijnenberg in Turnhout, zeer tevreden van het onthaal en de hulp bij aankoop, en zeer tevreden over het statief dat inderdaad zwaar is, en dat u in dezelfde kwaliteit (stevigheid) altijd kan krijgen in koolstof, wel 100 € duurder maar ook heel wat lichter.

Broken-wing

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ParadoX Bekijk bericht

PS. Je weet wel dat zonder middencolum dat 055prob statief maar 135 (!) cm hoog is?! Dat is toch echt te laag voor mij, ik denk dat hij ook te laag voor jou zal zijn.. En de middencolum gebruiken is af te raden omdat daarmee je hele statief onstabiel wordt ..Dat heb ik gehoord tenminste. Misschien is het helemaal niet waar en kan je bij de betere statieven rustig de middencolum gebruiken zonder dat je bewogen beelden krijgt. Iemand die daar ervaring mee heeft?
            Hoi,

Ik kon het niet laten om toch even statief (055prob/329RC kop) met D200 en 70-200 lens op te stellen. Ben zelf een 186 cm lang en moet de middenkolom ook iets uittrekken (ong een 95mm) om gewoon door de kamera te kunnen kijken.
            Of de kolom uitgetrokken is of niet maakt niets uit voor de onstabiliteit. Deze is voor mijn POV hetzelfde of je nu de middenkolom uittrekt of niet. Er is wel meer onstabiliteit is naarmate je de kolom verder moet uittrekken.
            Maar of dit bij gebruik een probleem oplevert/is?
            Heb tot nu toe geen problemen gehad bij gebruik van het statief.

Grtz

Bryan
            Nikon D3/D300/D200 met grip & wat AF-S glas; 50mm F1.8, Nikon 1.4/1.7x converter; SB900/SB800/2 SB600; Coolwalker I-tank. Panasonic Lumix TZ5 voor als elke gram er een te veel is

Comment

Bedankt voor jullie reacties. Het schijnt dat de 055PROB zo'n beetje het meest populaire statief is hier

@GroovBird: Ik kan de 486RC balhoofd en 411RC 3wayhead nergens vinden, ze staan zelfs niet op de site van manfrotto

@B-man: Wat bedoel je met POV?

Comment

Balhoofd: 486RC2
                Threeway Head: 141RC (my mistake) is blijkbaar "discontinued", maar zul je her en der nog wel aantreffen.

Dave
                pixelpusher

Comment

Bedankt voor jullie reacties. Het schijnt dat de 055PROB zo'n beetje het meest populaire statief is hier

@GroovBird: Ik kan de 486RC balhoofd en 411RC 3wayhead nergens vinden, ze staan zelfs niet op de site van manfrotto

@B-man: Wat bedoel je met POV?
                  Hoi,

Wellicht verkeurde woordkeuze genomen. bedoel hier eigenlijk mee dat je zoals je normaal rechtopstaat door de zoeker kijkt.

Grtz

Bryan
                  Nikon D3/D300/D200 met grip & wat AF-S glas; 50mm F1.8, Nikon 1.4/1.7x converter; SB900/SB800/2 SB600; Coolwalker I-tank. Panasonic Lumix TZ5 voor als elke gram er een te veel is

Comment

Ik ben eruit geloof ik. Ik wil nog even kijken of ik het statief in een winkel ergens kan uitproberen o.i.d. maar ik ga waarschijnlijk de 055PRO/055PROB (verschil is de kleur ) en een 808RC4 hoofd kopen. Heb toch liever een 3-way head omdat ik dat meer gewend ben dan een balhoofd, en dat met dat creep v/h balhoofd zie ik niet zitten

Bedankt voor jullie reacties, en als iemand vind dat mijn keuze niet de goede is, hoor ik graag waarom

PS. Nog 1 vraagje: de klemmetjes om de poten mee vast te zetten op de 055PRO, zijn die van aluminium of plastic? Op mijn huidig statief zitten namelijk plastic klemmetjes en die heb ik al bijna doormidden
                    Last edited by ParadoX; 16 januari 2007, 17:56.

Comment

Ik ben eruit geloof ik. Ik wil nog even kijken of ik het statief in een winkel ergens kan uitproberen o.i.d. maar ik ga waarschijnlijk de 055PRO/055PROB (verschil is de kleur ) en een 808RC4 hoofd kopen. Heb toch liever een 3-way head omdat ik dat meer gewend ben dan een balhoofd, en dat met dat creep v/h balhoofd zie ik niet zitten

Bedankt voor jullie reacties, en als iemand vind dat mijn keuze niet de goede is, hoor ik graag waarom

PS. Nog 1 vraagje: de klemmetjes om de poten mee vast te zetten op de 055PRO, zijn die van aluminium of plastic? Op mijn huidig statief zitten namelijk plastic klemmetjes en die heb ik al bijna doormidden
                      Hoi,

Zover ik kan zien zijn deze ook van plastic, maar steviger gebouwd en mocht er een kapot gaan, zou je deze gewoon kunnen kopen als onderdeel ( tenminste vlgs de fotozaak waar ik deze gekocht heb)

Grtz

Bryan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door B-man Bekijk bericht
                        Hoi,

Zover ik kan zien zijn deze ook van plastic, maar steviger gebouwd en mocht er een kapot gaan, zou je deze gewoon kunnen kopen als onderdeel ( tenminste vlgs de fotozaak waar ik deze gekocht heb)

Grtz

Bryan
                        Bedankt. Dat is toch al anders dan het hama statiefje dat ik nu heb, daar zitten de klemmetjes gewoon aan vastgelijmt lijkt het.

Comment

Sorry voor het ophalen van dit topic maar ik begin nu toch weer te twijfelen. Dat het 055PRO statief stevig is wil ik best geloven, maar zonder de middencolum te gebruiken is het toch maar 150cm hoog met een 3-weg hoofd erop. Is er niet een statief dat precies of ongeveer hetzelfde is als de 055 maar dan 20cm hoger oid?

Ik wil er namelijk niet na de aankoop van het statief alsnog achter komen dat het statief niet stevig genoeg is als ik de middencolum gebruik. En er is ook geen winkel in de buurt die manfrotto's heeft staan zodat ik ze even kan uitproberen

Comment

Is er eigenlijk een winkel waar je statieven eens kunt bekijken? Ik wil er ook één kopen, maar liever niet zomaar van een fotootje op het net; eens kijken, voelen, toestel op monteren vind ik wel handig...

Comment

Bij foto Nelissen in Mechelen kan dit (Manfrotto, Velbon, ...)

Heb mijn Manfrotto statief daar ook gekocht Had een budget van 150 EUR...
                              Ik kwam toe voor hetgeen de verkoper zei dat ze hadden ... maar dan bleek dat ze het niet meer hadden, en was er enkel nog de versie met de nieuwere 3-way-head, die kwam op ca. 190 EUR

De verkoper heeft dan maar 20% korting gegeven waardoor ik nog binnen mijn budget zat

Welk type het juist is weet ik niet vanbuiten, en ik zit nu op het werk
                              Website
                              Nikon D800s + Nikon D70s + Nikkor 50mm + Nikkor 80-200mm + Nikkor 16-35mm + batterygrip + SB-800

Comment

Working...
                              X