Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

kleur van true-light daylight 6000 lampen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • kleur van true-light daylight 6000 lampen

    Ik stel me de vraag wat de echte kleur is van true light lampen.

    Volgens de fabrikant 6000K
    Volgens een spectrale meting bij www.marc-en-ciel.be/licht.html: 5441K

    Wanneer ik onder dit licht met een D200 een foto neem van een grijskaart, voor ingestelde Kelvin waarden van 5000K tot 6000K, krijg ik steeds een groenachtige kleur i.p.v. grijs.

    Dit doet mij besluiten dat het licht geen zuiver wit is en ik er niet kom met een standaard Kelvin waarde.
    Weet iemand welke de CIE x y waarden zijn van true light.

    De reden waarom ik dit graag zou weten is omdat ik voor mijn monitor calibratie een wit punt moet instellen dat overeenkomt met het true light omgevingslicht.

  • #2
    Re: kleur van true-light daylight 6000 lampen

    Oorspronkelijk geplaatst door f0t0n Bekijk bericht
    Ik stel me de vraag wat de echte kleur is van true light lampen.

    Volgens de fabrikant 6000K
    Volgens een spectrale meting bij www.marc-en-ciel.be/licht.html: 5441K

    Wanneer ik onder dit licht met een D200 een foto neem van een grijskaart, voor ingestelde Kelvin waarden van 5000K tot 6000K, krijg ik steeds een groenachtige kleur i.p.v. grijs.

    Dit doet mij besluiten dat het licht geen zuiver wit is en ik er niet kom met een standaard Kelvin waarde.
    Weet iemand welke de CIE x y waarden zijn van true light.

    De reden waarom ik dit graag zou weten is omdat ik voor mijn monitor calibratie een wit punt moet instellen dat overeenkomt met het true light omgevingslicht.
    Gebruik je een armatuur voor je true light? Het is best mogelijk dat je armatuur een kleurverschuiving geeft.

    Ik gebruik indirect licht, waar ik via plafond weerkaats en dat doet de kleurtemperatuur dalen.

    Voor monitorcalibratie zul je met 5500K al zeer goed zitten.

    Alain

    PS. Ik zal de lamp eens gebruiken om een wit- en grijskaart te fotograferen.

    Comment


    • #3
      Re: kleur van true-light daylight 6000 lampen

      Ik gebruik een lamp zonder armatuur. Er is een gedeelte direct licht en een stuk weerkaatsing op het plafond (wit plafond).

      Als je een wit of grijskaart fotografeert: een vaste kleur waarde kiezen bv 5600K. De AWB of de WB preset van de D200 slaagt erin om goed grijs te produceren, maar hij past dan ook de x en y componenten aan. Jammer dat ik die waarden niet kan uitlezen.

      Comment


      • #4
        Re: kleur van true-light daylight 6000 lampen

        Daarnet enkele metingen gedaan:

        Bij 5500K krijg ik bij de true light bijna gelijke R en B waarden en zou de kleurtemperatuur dus in orde moeten zijn. Ik heb inderdaad ook een zeer lichte groenkleur, amper merkbaar op het scherm, waar wel afleesbaar met de RGB waarden bv. (154,157,154). Directe meting zonder reflector.

        Ter referentie een Osram Biolux die indirect via het plafond verlicht gemeten en deze heeft geen hogere groenwaarde, de kleurtemperatuur is wel iets lager (wat logisch door de witte plafond en armatuur).

        Ik heb de lampen wel maar enkele minuten laten branden alvorens te meten, om goed te zijn zou dit langer moeten zijn...

        Alain

        Comment


        • #5
          Re: kleur van true-light daylight 6000 lampen

          De xy-waarden voor de truelight zijn: x=0.3374 y=0.3593.
          Deze waarden zijn altijd benaderend.

          De meting werd gedaan in een totaal verduisterde ruimte, zonder weerkaatsingen, op een afstand van 1m.
          De lamp werd één uur op voorhand aangezet.

          Je zal in een gewone werkruimte rekening moeten houden met alle mogelijke weerkaatsingen.
          Je kan je monitor kalibreren naar 5500 K omdat dit de best benaderende waarde is. Blijkt dit te warm, dan kan je ook 6000 K nemen (de kleurtemperatuur die door de fabrikant opgegeven werd)

          De groene schijn in je opnames kan je vermijden door de witbalans op automatisch te zetten, of door de witbalans te meten. Een vaste instelling voor witbalans is bij dit soort licht nooit bruikbaar.

          Bijna alle tl-licht (ook spaarlampen) geeft in meer of mindere mate deze groene schijn, omdat er hiaten zijn in het spectrum.

          De Philips Graphica Pro heeft hier iets minder last van. Bij deze lamp moet je je scherm op 6500 K kalibreren, ook al meet je meestal lagere waarden.

          Wil je echt betrouwbaar licht, dan zal je moeten uitkijken naar deze Philips Graphica (ongeveer €12) of naar Normlicht (ongeveer €25).

          Feestelijke groetjes,
          aan mijn kleurbeheer mag je twijfelen, maar mijn pizza's zijn niet te evenaren!
          grtz
          marc-en-ciel

          Comment


          • #6
            Re: kleur van true-light daylight 6000 lampen

            Een vraagje Marc. Ik zie op jouw site dat jij en Alain veel met de Grafica Pro 965 (6500K) hebben gemeten. Er bestaat echter ook een 950 (5300K) versie ervan. Hebben jullie enige metingen daarmee gemaakt? Mischien dat juist een combinatie van de twee een nog egaler spectrum zal geven.
            vriendelijke groeten, Helen
            Updated WWW.HELENICA.NL
            ---- DE INHOUD VAN EEN BEELD IS TOCH VAN GROTER BELANG DAN DE AANTAL PIXELS ----

            Comment


            • #7
              Re: kleur van true-light daylight 6000 lampen

              Wil je echt betrouwbaar licht, dan zal je moeten uitkijken naar deze Philips Graphica (ongeveer €12) of naar Normlicht (ongeveer €25).
              Waar zijn deze te koop ? ik heb hier namelijk nog hopen Hf. voorschakel apparatuur liggen, en zou ook nog wel een paar van die lichtbakken willen monteren.

              Groeten Geert.

              Comment


              • #8
                Re: kleur van true-light daylight 6000 lampen

                Allen bedankt voor de informatie.

                Volgens mijn calibratie software (Monoaco Optix Pro) komt x = 0.3374, y = 3593 overeen met 5327K. Als ik mijn monitor hierop instel dan toont een wit scherm roodachtig t.o.v. het true light omgevingslicht. Mijn omgevingslicht is dus koeler. Waarschijnlijk heb ik gereflecteerd licht dat koeler is. Als ik op zicht mijn monitor afregel zodat een wit vlak er wit uitziet dan komt dit volgens Monaco Optix overeen met 5800K. (Ik regel de monitor zodanig dat Monaco Optix een vooraf bepaalde K waarde meet en voor waarden rond 5700K en 5800K krijg ik de indruk dat het scherm wit is. 5500K toont nog steeds roodachtig.)
                Kan het dat gereflecteerd licht de kleurtemperatuur zo sterk beïnvloedt ?

                Ik heb ondertussen een true-light 5500K 18W TL lamp in bruikleen die ik vanavond eens zal uitproberen.

                Welke kleurtemperatuur heeft normlicht en wat voor soort lamp is dit ?

                Comment


                • #9
                  Re: kleur van true-light daylight 6000 lampen

                  Oorspronkelijk geplaatst door f0t0n Bekijk bericht
                  Allen bedankt voor de informatie.

                  Volgens mijn calibratie software (Monoaco Optix Pro) komt x = 0.3374, y = 3593 overeen met 5327K. Als ik mijn monitor hierop instel dan toont een wit scherm roodachtig t.o.v. het true light omgevingslicht. Mijn omgevingslicht is dus koeler. Waarschijnlijk heb ik gereflecteerd licht dat koeler is. Als ik op zicht mijn monitor afregel zodat een wit vlak er wit uitziet dan komt dit volgens Monaco Optix overeen met 5800K. (Ik regel de monitor zodanig dat Monaco Optix een vooraf bepaalde K waarde meet en voor waarden rond 5700K en 5800K krijg ik de indruk dat het scherm wit is. 5500K toont nog steeds roodachtig.)
                  Kan het dat gereflecteerd licht de kleurtemperatuur zo sterk beïnvloedt ?

                  Ik heb ondertussen een true-light 5500K 18W TL lamp in bruikleen die ik vanavond eens zal uitproberen.

                  Welke kleurtemperatuur heeft normlicht en wat voor soort lamp is dit ?
                  Just normlicht, o.a. te koop bij transfert in Kontich.

                  Comment


                  • #10
                    Re: kleur van true-light daylight 6000 lampen

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Waar zijn deze te koop ? ik heb hier namelijk nog hopen Hf. voorschakel apparatuur liggen, en zou ook nog wel een paar van die lichtbakken willen monteren.

                    Groeten Geert.
                    Probleem is dat de meeste lampen per 25 moeten besteld worden door de winkelier en dat ze er dan ook moeilijk vanaf geraken. Een TL-lamp verzenden is ook niet vanzelfsprekend.

                    In Hoboken (Antwerpen) heeft/had Electro Caillet de Osram biolux lampen.
                    In Kontich (net ten zuiden van Antwerpen) heeft Transfert de "Just normlicht" lampen.

                    Biohome in Leuven en Heist o/d Berg heeft de true light lampen.

                    Marc heeft zelf de Philips Graphica Pro lampen.

                    Alain
                    Last edited by alainD; 26 december 2006, 16:30. Reden: schikking

                    Comment


                    • #11
                      Re: kleur van true-light daylight 6000 lampen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Helen Bekijk bericht
                      Een vraagje Marc. Ik zie op jouw site dat jij en Alain veel met de Grafica Pro 965 (6500K) hebben gemeten. Er bestaat echter ook een 950 (5300K) versie ervan. Hebben jullie enige metingen daarmee gemaakt? Mischien dat juist een combinatie van de twee een nog egaler spectrum zal geven.
                      Ik ga er zo spoedig mogelijk navraag naar doen, via mijn vaste leverancier.

                      Ik kan inderdaad de Graphica Pro leveren (3 maten op voorraad), maar alleen mits afhaling.
                      aan mijn kleurbeheer mag je twijfelen, maar mijn pizza's zijn niet te evenaren!
                      grtz
                      marc-en-ciel

                      Comment


                      • #12
                        Re: kleur van true-light daylight 6000 lampen

                        Oorspronkelijk geplaatst door f0t0n Bekijk bericht
                        Allen bedankt voor de informatie.

                        Volgens mijn calibratie software (Monoaco Optix Pro) komt x = 0.3374, y = 3593 overeen met 5327K. Als ik mijn monitor hierop instel dan toont een wit scherm roodachtig t.o.v. het true light omgevingslicht. Mijn omgevingslicht is dus koeler. Kan het dat gereflecteerd licht de kleurtemperatuur zo sterk beïnvloedt ?

                        Welke kleurtemperatuur heeft normlicht en wat voor soort lamp is dit ?
                        Ik heb ondervonden dat je beter kalibreert naar de kleurtemperatuur die de fabrikant opgeeft, dus 6000 K voor de TrueLight en 6500 K voor de Graphica Pro.
                        Als je exact de gemeten kleurtemperatuur gebruikt is je scherm meestal te rood.

                        Normlicht heeft naar keuze 5000 K of 6500 K als kleurtemperatuur. Helaas moet ik ze per 25 stuks bestellen en zijn ze vrij duur.
                        Je bent goedkoper af met de Graphica Pro.
                        aan mijn kleurbeheer mag je twijfelen, maar mijn pizza's zijn niet te evenaren!
                        grtz
                        marc-en-ciel

                        Comment


                        • #13
                          Re: kleur van true-light daylight 6000 lampen

                          Ook Osram heeft kennelijk een heel gamma aan "goede" daglichtlampen. Het probleem is ze te kopen in kleine hoeveelheden.

                          Hier een Osram brochure met op pagina 14 summiere spectrale verdelingen. De 950 colorproof komt daar zeer goed uit net als de biolux, het verschil met lampen uit de 8xx reeks is opmerkelijk.

                          Comment


                          • #14
                            Re: kleur van true-light daylight 6000 lampen

                            Oorspronkelijk geplaatst door Helen Bekijk bericht
                            Een vraagje Marc. Ik zie op jouw site dat jij en Alain veel met de Grafica Pro 965 (6500K) hebben gemeten. Er bestaat echter ook een 950 (5300K) versie ervan. Hebben jullie enige metingen daarmee gemaakt? Mischien dat juist een combinatie van de twee een nog egaler spectrum zal geven.
                            Eerst en vooral, Marc heeft het grote werk gedaan met alle metingen en de opzet ervan, ik heb daar het materiaal niet voor. Ik heb vooral te meten materialen klaargemaakt en aangeleverd, alsmede wat potentiële tips gegeven.

                            Ik ben niet zeker of de combinatie van twee TL-lampen met een hoge cri en een andere kleurtemperatuur een beter spectrum gaat geven. Ik twijfel daar sterk aan omdat er vaak dezelfde fosfors gebruikt worden die dan in een andere mengverhouding gebruikt worden. De slechte "pieken" komen dan op dezelfde plaats in het spectrum en blijven dus behouden.

                            Dat de meeste fabrikanten zowel 6500K als 5000K in hun gamma hebben, heeft te maken met de wijziging van normering. Tot op heden wordt zeer vaak 6500K gebruikt op basis van DIN 6173, maar de nieuwe ISO norm (3664:2000) schrijft 5000K voor.

                            Just Normlicht is een leverancier van zulke systemen, maar dan wel voor de professionelen.

                            Alain

                            Comment


                            • #15
                              Re: kleur van true-light daylight 6000 lampen

                              Ook Osram heeft kennelijk een heel gamma aan "goede" daglichtlampen.
                              Osram en Philips, zijn net hetzelfde, wat de één niet maakt maakt de ander, en omgekeerd, uiteraard van hun eigen merknaam voorzien, zie maar eens naar de metalogeenlampen, exact hetzelfde concept.
                              Ik kan het weten, want ik ben zelf een ex Philips medewerker, maar jammer genoeg kan ik nu geen lampen meer aankopen, daar wij nu Vishay geworden zijn, en er geen personeelswinkel meer is, maar blijkbaar zouden met onze batchkaart nog bestellingen naar de personeelswinkel van Philips Brugge kunnen plaatsen, maar daar zal ook wel per aantal moeten aangekocht worden
                              Ik doe eens navraag, en indien de voorwaarden goed zijn, kunnen we mischien wel een gezamelijke aankoop doen.
                              Weliswaar is het aanbod in de Philips catalogus enorm groot zelfs per diameter kan een keuze worden gemaakt, ik heb gezien dat je de lampen ook kan verkrijgen in diameter 16mm, 25mm, en zelfs nog in 38mm.
                              Hier kan je de nederlanstalige PDF gaan ophalen (312 pagina's en met prijzen vermeld) de kleurtemperatuur kan je afleiden uit de achterste twee cijfers in het typenummer,Bv.TL514W865 is 6500 K, dus de twee laatste cijfers met twee nullen, zie vanaf pagina 2-128
                              Last edited by Guest42; 29 december 2006, 07:33.

                              Comment

                              Working...
                              X