Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk statief?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welk statief?

Hallo,

ik heb zonet een canon 30d aangeschaft. Ik heb hier nu nog een oud statief liggen waar het echter heel moeilijk werken mee is en zou stilaan ook willen uitkijken naar een ander statief. Er werd mij het volgende statief van bilora aangeraden omdat dat toch zeer goed bij prijs is en verder toch voldoende capaciteiten heeft.
    Bilora Professional Combi II -> http://www.bilora.de/eng/index.html

Ik ken echter niks van statieven. Is dit een goede aankoop?
    Welk statief raden jullie aan?
    (Ik zou het toch rond de 100 euro willen houden)
    Canon 30d + 28-135mm IS USM

Re: Welk statief?

Beste Rocca,

Ik sta ook al een tijd voor deze lastige keuze. Ook ik wil niet meteen 100-den euro's uitgeven voor een statief. Ik ben nog aan het kijken of ik alleen een 3-poot zal aanschaffen of meteen een 3-poot en een mono erbij. Voor de laatste optie kijk ik ook onder andere naar Bilora. Via Topfoto in Duitsland heb je voor iets meer dan € 100,- een mono en een 3-poot, maar dan zonder 3-weg-kop. Voor € 104,80 zit er op de mono en op de tripod een balhoofd.
    Zie onderstaande links:
    monopod -> www.top-foto.de?artnum=BILSTAT1119
    tripod -> www.top-foto.de?artnum=BILSTAT1121

De tegenhanger in deze keuze is Walimex. Hiervan hoor ik goede, maar ook minder goede berichten. Hier is mijn keuze gevallen op:
    monopod -> http://foto-walser.biz/shop/default....=1&IT=78&CT=71
    tripod -> http://foto-walser.biz/shop/default....1&IT=745&CT=75

In de laatste combi ben je net geen € 120,- kwijt. Ik heb geen idee of er überhaupt verschillen zijn. Ik persoonlijk vind de Walimex en de Bilora zo veel op elkaar lijken dat het mij niets zou verbazen als ze uit dezelfde fabriek komen.

Zoek je alleen een sterke tripod, en je wil daar zo'n royale € 100,- aan uitgeven zou ik eens kijken naar deze:

In ieder geval succes bij je keuze. Mocht je ergens anders nog iets interessants tegenkomen, hou ik me aanbevolen.

Groeten,
    Mischa
    Pentax ist DL ; DA 16-45/4 AL ED ; Tamron 28-300 f/3,5-6,3 AF Aspherical XR IF Macro ; Pentax-A SMC 50mm f/1,7 ; Pentax 1,7x AF Conv ; Sigma EF-500 DG ST ; Fujifilm Finepix HS20exr ; Fujifilm Finepix F70EXR

Comment

Niemand anders die nog tips kan geven over de aankoop van een statief of die aanbevelingen heeft over gekende statieven?
      Met welke statieven werken jullie?

Comment

Alles staat en valt met wat je eventueel in de toekomst van plan bent te doen, ik had tot voor kort ook een Manfrotto ( 055PROB ) , op zich een goed statief ( ook vrij licht dus neemt makkelijk mee ) maar voor gebruik met langere telelenzen minder bruikbaar ( 400mm en meer ). Nu heb ik een zware Gitzo met een deftig Manfrotto balhoofd en ik moet zeggen dat er toch een wereld van verschil is, alleen is dit natuurlijk geen statief meer om een namiddag mee rond te zeulen. Dus eerst goed overwegen wat je wil gaan gebruiken vooraleer een aankoop te doen.
        1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Dat is een zeer goeie keuze !!!
          Ikzelf heb die niet maar toen ik mijn manfrotto kocht kwam "bartekek" met dat statief op de proppen om eens te vregelijken.
          Wat bleek :
          Zijn statief is even hoog.
          Zijn statief is even stabiel
          Zijn statief is even zwaar
          Er staat ook een metalen 3 weg kop op.
          Zijn statief is afgewerkt met mouse rond de buizen ( groot voordeel voor in de winter ).
          Zijn statief heeft een snelkoppeling op de poten. Ik bedoel, klepke los en de poot komt naar beneden klepke terug vast en klaar is kees. Tegen de tijd dat ik mijn vleugelschroef open draai om mijn poot er uit te trekken ( ja, trekken !! ) staat zijn statief al open en klaar.
          Op de poten van zijn statief staan goeie rubberen voetjes die hij niet kan verliezen zoals ik.
          Ook zit er op zijn statief een snelwisselplaat + hij kreeg er nog eentje gratis bij, wat ik niet kreeg bij mijn manfrotto.

En het mooiste van alles is dat zijn statief de helft minder duur is dan dat van mij !!!

DUS: ZEKER KOPEN DAT STATIEF ( niet kwaad worden omdat ik roep he !! ) !!
          Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
            Ikzelf heb die niet maar toen ik mijn manfrotto kocht kwam "bartekek" met dat statief op de proppen om eens te vregelijken.
            Wat bleek :
            Zijn statief is afgewerkt met mouse rond de buizen ( groot voordeel voor in de winter ).
            Zijn statief heeft een snelkoppeling op de poten. Ik bedoel, klepke los en de poot komt naar beneden klepke terug vast en klaar is kees. Tegen de tijd dat ik mijn vleugelschroef open draai om mijn poot er uit te trekken ( ja, trekken !! ) staat zijn statief al open en klaar.
            Op de poten van zijn statief staan goeie rubberen voetjes die hij niet kan verliezen zoals ik.
            Ook zit er op zijn statief een snelwisselplaat + hij kreeg er nog eentje gratis bij, wat ik niet kreeg bij mijn manfrotto.

En het mooiste van alles is dat zijn statief de helft minder duur is dan dat van mij !!!

Ga ik zeker ook eens naar kijken dan

Gr,

Matijs

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
              Alles staat en valt met wat je eventueel in de toekomst van plan bent te doen, ik had tot voor kort ook een Manfrotto ( 055PROB ) , op zich een goed statief ( ook vrij licht dus neemt makkelijk mee ) maar voor gebruik met langere telelenzen minder bruikbaar ( 400mm en meer ). Nu heb ik een zware Gitzo met een deftig Manfrotto balhoofd en ik moet zeggen dat er toch een wereld van verschil is, alleen is dit natuurlijk geen statief meer om een namiddag mee rond te zeulen. Dus eerst goed overwegen wat je wil gaan gebruiken vooraleer een aankoop te doen.
              Over welke prijzen praat men dan ,als ik vragen mag ?Ik ben namelijk ook op zoek naar een goed statief voor mijn 30D met een 300 mm + een converter erop .
              Dank bij voorbaat

wingske

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wingske Bekijk bericht
                Over welke prijzen praat men dan ,als ik vragen mag ?Ik ben namelijk ook op zoek naar een goed statief voor mijn 30D met een 300 mm + een converter erop .
                Dank bij voorbaat

wingske
                vraag is welke 300mm ? diafragma dan ? indien de F4 versie is die zeker niet zwaar en met een eerder genoemde manfrotto zal dit zeker lukken, de 2.8 versie van deze lens weegt echter stukken meer, voor een zware gitzo zal je al snel 300 a 400 euro lichter zijn, dan nog een goede kop die ook snel 200 euro gaat kosten, nu je kan er ook het dubbele van deze bedragen aan besteden hoor
                1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rocca Bekijk bericht
                  Er werd mij het volgende statief van bilora aangeraden omdat dat toch zeer goed bij prijs is en verder toch voldoende capaciteiten heeft. Bilora Professional Combi II -> http://www.bilora.de/eng/index.html
                  Rocca,

Een tijdje geleden kocht ik deze combi : Monopod Bilora Professional Mono 1119 en Statief Bilora Professional Combi II 1122. (bij top-foto)

Hoewel ik ook eerst voor een Manfrotto wou gaan ben ik er nu meer dan tevreden mee.

De zwaarste combo die ik er tot nu toe op plaatste was de D200 (zonder grip) en de Sigma 70-200 f/2,8 + 1.4 extender, dit alles zonder problemen.

Voordelen :

- per statief/monopod krijg je er 2 snelkoppelingplaatjes bij
                  - de koppen zijn inbegrepen (3-weg bij statief en balhoofd bij monopod)
                  - de statieven in degelijke draagtassen zitten
                  - de koppen volledig compatibel zijn met de koppen van manfrotto
                  - plus de hierboven aangehaalde zaken

Mocht je ze eens willen bekijken, laat me dan maar iets weten.

Mvg,
                  Chris.
                  www.christian-bailleul.be | Blog

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                    vraag is welke 300mm ? diafragma dan ? indien de F4 versie is die zeker niet zwaar en met een eerder genoemde manfrotto zal dit zeker lukken, de 2.8 versie van deze lens weegt echter stukken meer, voor een zware gitzo zal je al snel 300 a 400 euro lichter zijn, dan nog een goede kop die ook snel 200 euro gaat kosten, nu je kan er ook het dubbele van deze bedragen aan besteden hoor
                    Is de 300mm f4

wingske :

Comment

Allen enorm bedankt voor de reakties... Na de goeie commentaren over het bilorastatief denk ik dat ik het maar ga bestellen. Ik had het zondag reeds in de handen bij topfoto. Ik geloof dat de prijs daar 79 euro bedroeg wat ik best een goede prijs vind voor wat ik er allemaal voor krijg (zoals traveltoy hier ook aanhaalt).
                      Het gewicht dat ik er voorlopig op moet plaatsen (30d + canon 28mm - 135mm IS USM) is zeker niet zo hoog als hier reeds werd aangehaalt dus dat is ook wel in orde.

Nogmaals bedankt voor de reakties.

Comment

Wat bleek :

en over welk satief heb je het nu eigenlijk?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rocca Bekijk bericht
                          Allen enorm bedankt voor de reakties... Na de goeie commentaren over het bilorastatief denk ik dat ik het maar ga bestellen. Ik had het zondag reeds in de handen bij topfoto. Ik geloof dat de prijs daar 79 euro bedroeg wat ik best een goede prijs vind voor wat ik er allemaal voor krijg (zoals traveltoy hier ook aanhaalt).
                          Het gewicht dat ik er voorlopig op moet plaatsen (30d + canon 28mm - 135mm IS USM) is zeker niet zo hoog als hier reeds werd aangehaalt dus dat is ook wel in orde.

Nogmaals bedankt voor de reakties.
                          Is dat topfoto in Duitsland? If not, waar zou jij het halen dan, kwestie dat ik ook eens kan kijken...als ik die prijs hoor is het al eens de moeite om geen manfrotto ofzo te nemen.

Groeten,

Matijs

Comment

Neem nooit een statief met een snelkoppeling !!!.

Als ik een dagje op het wad onder Ameland fotografeer, dan kan ik na afloop thuis alles uit elkaar draaien en schoonspuiten.

Ik ben begonnen met een prutske van Velbon. Ook daar was de snelklem open te schroeven. De veertjes en klemplaatjes vlogen alle kanten op, af en toe kom ik er nog een tegen.

Gebruik nu al meer dan 30 jaar een klein Gitzo Studex statief. En de volgende 50 jaar geeft dat ding ook geen probleem.
                            Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

Ik ben begonnen met een prutske van Velbon. Ook daar was de snelklem open te schroeven. De veertjes en klemplaatjes vlogen alle kanten op, af en toe kom ik er nog een tegen.
                              Niet zeveren hé Hans,
                              Ik heb een Velbon Sherpa Pro CF640 Carbonstatief, waar ik uiterst tevreden over ben, deze serie is uiteraard niet te vergelijken met de aluminium uitvoeringen van Velbon, maar als je wat geld uitgeeft aan een Velbon statief heb je OOK kwaliteit.

Ik ken je persoonlijk, en kan moeilijk geloven, dat bij jou de veertjes en klemplaatjes in het rond vliegen als je wat openschroeft, daarvoor ben je te handig in wat je doet.

Comment

Working...
                              X