Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk statief?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Welk statief?

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
    Goedkoop kan op de lange tijd duurkoop worden.
    Ik ben al maanden bezig met het zoek naar een hoogwaardig statief (dure klasse). Goede en dure optiek vereist een evenwaardig statief.
    De kritische zone om een statief te testen liggen tussen 1/15 en 1/2 seconde. Plaats een tele op een goedkoop statief met dergelijke snelheid en je zal zien wat ik bedoel. Onscherpe foto gegarandeerd.
    De adviezen van een aantal (beroeps) mensen zijn nogal dikwijls gebaseerd op (negatieve) ervaringen. Ook dergelijke mensen hebben in het verleden zich soms laten verleiden door spotgoedkope items en zijn tot het besef gekomen dat het in een aantal gevallen weggesmeten geld was.
    Indien je je beperkt tot een 24-70 zal jouw statief wel voldoen, maar een tele zou ik er nooit durven op gebruiken.
    Ik ben een tijdje terug ook zo dom geweest om een zeeeer goedkoop statief te kopen (25 euri), zelfs met een RC lukt het bijna niet om met een telelens rond de 1/30 een scherpe foto te maken.

Nu vraag ik mij af of zo'n Bilora 2122 een wel kan met bv een bigma of moet je bij zo'n lens gelijk al een statief van 300 a 400 euro kopen.

En dan nog een vraag, wat voor kop is het beste bij bv een bigma?? Wil het graag gebruiken voor vogelfotografie. Nu weet ik dat een wimberley de beste is op dit gebied maar ook gelijk de duurste.
    http://www.avdmnatuurfotografie.nl

Comment

Uit eigen ervaring: gebruik geen Bilora;
      Ziet er goed uit maar na een tijdje staat je toestel wel niet meer vast op het statief ! (speling op de klemveer) en er vallen vijsjes uit de snelkoppelingsklemmen op de poten !
      Wel juist is dat je de poten bliksemsnel uitgetrokken hebt en dat de poten stevige rubberen beschermers hebben.
      Goedkoop maar het is er dan ook naar.
      Niet doen.
      Manfrotto, Gitzo en Velbon hebben er in elke prijsklasse en zijn meer betrouwbaar.

Comment

Boven de 300 mm bestaan er geen goedkope oplossingen meer, tenzij je voor een houten statief kiest. Bvb van Berlebach. Te koop bij Konijn voor zo'n 160 à 220 euro naargelang het model en de hoogte.
        Carbon dempt eveneens zeer goed, maar is vrij duur. Een Gitzo voor 400mm en meer kost al rap zo'n 600 euro - benen alleen al.
        Een Carbon Velbon CF-730 kan je in Duitsland kopen voor 320 euro. Dat heb ik ook gedaan.

Voor een serieus balhoofd moet je rekenen op 350 euro. Arca-swiss Z1P en Markins M10 zijn hier de referenties.

Reken daarbij nog een Wimberley P20 snelkoppelingsplaatje voor je lens (66 euro).
        Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Hey Jongens,

Ik ben ook opzoek naar een statief... Eerst wilde ik een Giotto's kopen, maar die zijn nogal slecht verkrijgbaar. Daarom ben ik net bij de mediamarkt geweest, en daar hing een 190XB statief. Erg mooi ding, alleen erg prijzig bij de MM. 229,- ! Bij verschillende andere winkels kost ie echter maar 175,- dus dat scheelt!

De prijs is overigens wel voor het statief en een manfrotto kop. Maar, de maximale hoogte is 'maar' 146cm. Nu is dat opzich niet zo heel erg, omdat ik toch probeer landschapsfoto's e.d. zo laag mogelijk bij de grond te nemen. Ware het niet, dat ik 2.10m lang ben, en ik bang ben dat het bukken naar 140cm mij misschien toch op den duur gaat irriteren. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Of kan ik beter toch misschien de 055XPro halen?
          Last edited by Basvdl; 8 februari 2008, 19:00.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
            Voor een serieus balhoofd moet je rekenen op 350 euro. Arca-swiss Z1P
            Is dit het juiste type dat je noemt, ik vind het nergens ?
            mvg,

Wim

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wimpy Bekijk bericht
              Is dit het juiste type dat je noemt, ik vind het nergens ?
              mvg,

Wim

Bij Konijnenberg hebben ze er steeds ééntje in stock (de Arca-swiss Zp Sp met schroefklem)

http://www.fotokonijnenberg.be/produ..._product=23868

344.70 euro
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Niet op stock en waarschijnlijk zal de bestelling op zich laten wachten...
                Om die reden heb ik me dan maar een 'oudere' Arca Swiss B1 aangeschaft (nu dus ook niet meer op stock bij Konijn)
                Canikon 40D - D200, D300

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                  Niet op stock en waarschijnlijk zal de bestelling op zich laten wachten...
                  Om die reden heb ik me dan maar een 'oudere' Arca Swiss B1 aangeschaft (nu dus ook niet meer op stock bij Konijn)
                  Sorry, dan ben ik u net voor geweest voor die Z1 .

Comment

Working...
                  X