Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk Manfrotto statief voor een D50

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Welk Manfrotto statief voor een D50

Heb net dezelfde zoektocht ondergaan...

Voor mijn D70 met 18-70 en 70-210 lenzen heb ik een Manfrotto 055PROB aangeschaft met een 488RC2 balhoofd. Werkt perfect, hoewel voor macro het balhoofd een klein tikkeltje naneigt bij vastzetten... maar goed het is dan ook 300 euro goedkoper dan balhoofden die dat niet hebben. De 055PROB komt bij mij op ooghoogte (met balhoofd en camera er op... ik ben 1,82m).

Ik zeul dit ding niet mee op reis (of toch nog niet). Daarvoor gebruik ik een Giottos statiefje van de Mediamarkt van 18 euro.
    Er zijn shots die je niet kan maken zonder statief... hoewel technisch niet 100% perfect omdat het opklappen van de spiegel trillingen veroorzaakt is het nog beter dan de foto helemaal te missen.

Mocht je toch kleiner en lichter willen en er geld voor over hebben kom je terecht in de wereld van carbon fiber Manfrottos of Gitzos. 190MF of zo iets...

Comment

Wordt die vibratie bij het opklappen niet opgelost door mirror-lockup?

Dave
      pixelpusher

Comment

Ja. Maar die heeft een D50 niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird
          Wordt die vibratie bij het opklappen niet opgelost door mirror-lockup?
          Kijk eens in #7.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
            Kijk eens in #7.

.....?
            pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird
              .....?
              Post #7:

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
              ...Als je echt het beste wilt klap je trouwens de spiegel voor de opname op en heb je daar dus ook geen last meer van.

Over de vraag van de OP:

Welk statief het best is hangt voor een groot deel van het budget af. Het is beter om eerst wat langer te sparen en ineens een goed statief te kopen, dan eerst een goedkoop statief te kopen en een jaar later al een nieuw, beter moeten kopen. Hier is een erg goed artikel dat uitlegt hoe het mogelijk is dat je toch geld uitspaart door ineens een duurder statief te kopen.

Nu, dat wil toch niet zeggen dat je ineens voor een Gitzo met RRS balhoofd van samen meer dan 1000 euro moet gaan. Voor een D50 met niet al te zware lenzen gaat een goede Mafrotto met een stevig balhoofd ook zeker voldoende zijn. Ik zou persoonlijk ook eerder voor de 055 gaan, omdat die een stuk hoger komt zonder de middenkolom te gebruiken dan de 190. Ik ben zelf vrij groot, dus dat is wel aangenamer. Gewicht is inderdaad belangrijk, dus heb ik voor de 055MF3 gekozen. Duurder, maar dempt trillingen beter en is toch een stukje lichter dan de 055Pro. De 055Pro is ook zeer goed, en vanuit een prijs/kwaliteit verhouding een van de beste statieven die je kan verkrijgen. Maar dan zorg je best voor een goede draagtas ervoor zodat je het toch makkelijk kan meenemen.

Van Velbon ken ik zelf niets, maar heb er de laatste tijd wel veel goed over gehoord. Ik zou hun statieven zeker niet uitsluiten, maar ik neem aan dat er anderen zijn die meer over hun statieven kennen.

Voor het balhoofd zou ik ook zeker voor een 486 of 488 gaan. Ik kan me vergissen hierin, maar ik dacht dat alleen de 488 een panning base had. Als je dus vaak panorama's wil maken geeft dit toch een behoorlijk voordeel. Ik heb zelf alleen ervaring met de RC4 snelkoppeling, en ben er tevreden van. Je kan overwegen om in de toekomst over te stappen naar een Arca Swiss type L-bracket en release, maar om te beginnen zullen een RC0 of RC4 zeker genoeg zijn.

Comment

Ik heb zowat dezelfde benadering gevolgd als Geert.
                Ook het artikel dat hij aangeeft was voor mij een belangrijke inspiratiebron.
                Ik ben uiteindelijk gegaan voor de 055MF4 die nog compacter kan opgeplooid en makkelijk mee kan op reis.

Ik heb momenteel een 486rc2 kop die ik vooral gekozen heb omwille van het beperkte gewicht. Ik heb relatief licht materiaal (ik gebruik geen zware tele's)
                maar die kop verschuift toch wel wat bij vb macro's.

Ik overweeg die later te vervangen voor de emille kop van markins.

Comment

Ik heb net een 486RC besteld voor mijn 190DB. Nu heb ik een 141RC three-way head.

Moest ik macro's doen en dus de nodige tijd kunnen uittrekken zou ik toch de 141RC gebruiken ipv een ballhead. Dus dat verschuiven zie ik eerder als een luxe probleem.

Een ballhead is toch ook eerder om compact te zijn en snel te kunnen verzetten, en toch niet voor gespecializeerde zaken als panorama of macro opnamen? Dat zijn volgens mij dingen waar je de tijd hebt om je opstelling nauwkeurig in te stellen.

Ik had gisteren de voorloper van de 488 in handen. Dat was nog eens een ferm balhoofd, en niet zo compact dus. Die heeft inderdaad zo'n panorama swivel maar dat ding kost >300 euro of wat was het nu weer. In ieder geval meer dan een 486 en 141 samen.

Trouwens, had ik geen compatibele quick release gewillen was ik waarschijnlijk buiten gewandeld met een culman. Dat was ook een compact balhoofdje.

Dave
                  pixelpusher

Comment

Ik heb de 488RC2. Die is een klein beetje duurder dan de 486 maar heeft een groter balhoofd waardoor ie ietsje stabieler is (verschuift nog een beetje met macro's maar ok...).

Die heeft inderdaad 2 draaiknoppen om te verstellen, ook een panning base.
                    Had me niet gerealiseerd waar dat handig voor is tot je probeert je toestel in portret stand op je statief te krijgen... dan moet dus wel de gleuf waarin de kop moet vallen aan de juiste zijkant zitten.

Ik zou gaan voor de 488. De 486 biedt m.i. geen voordelen.

Comment

Hm dan ben ik verkeerd geinformeerd. Tenzij ik ze nu allemaal door elkaar haal en de 488 heb besteld ipv de 486, waardoor het het model hoger is dat een flink pak duurder is.

Dave
                      pixelpusher

Comment

Je bedoelt denk ik de 468... genaamd pro ballhead. Als je in die prijsklasse komt (270-300 euro) kan je net zo goed voor een Markins, Kirk o.i.d. gaan.

Comment

Working...
                        X