Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk Manfrotto statief voor een D50

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welk Manfrotto statief voor een D50

Beste,

Ik ben nieuw in de fotografie wereld, of toch niet helemaal: Ik werk namelijk in de televisiewereld.
    Ik ben op zoek naar een betaalbaar statief voor een Nikon D50 met 18-70DX lens (en in de toekomst een 70-300 lens van Nikon). Beroepshalve werk ik veel met Vinten-statieven, maar enige research leerde me dat Vinten geen statieven maakt voor de fotografiewereld.
    Een collega van heeft mij Manfrotto aangeraden.
    -Op dit moment twijfel ik nog tussen een Manfrotto 190PRO of een Manfrotto 055PRO
    -En dan is er nog de kop: een Three way head of een Ballhead
    Ik heb voorlopig een voorkeur voor een ballhead: Indien een ballhead, zou een 484 voldoende zijn of eerder een 486 of 488 voor mijn D50. En dan is er nog de code RC0, RC2 of RC4. Welke cameraplaat is aangeraden voor een D50?

Veel vragen dus...

groeten

Re: Welk Manfrotto statief voor een D50

Ik heb een 055PRO en vind die veel te zwaar om mee te zeulen. Als ik op wandel ben gaat er een lichte Velbon mee. Die doet het even goed. De Manfrotto gebruik ik alleen thuis of als ik met de wagen ergens naar toe ga voor een shoot.

Comment

Zelf heb ik een 190prob met RC2 snelkoppeling (erg handig - plaatjes zijn niet te groot en steken niet uit als je ze op de camera zelf schroeft hetgeen jij ook zal moeten doen). Die combinatie is voor je camera en lenzen zeker goed en niet te zwaar (subjectief ding) noch duur. Bij Degreef in Edegem kan je die combinatie denkelijk wel testen, daar heb ik de mijne ook gekocht.
      Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Welke kop wordt er op een Velbon-statief gebruikt? Een kop van Velbon zelf? Of kan een kop van Manfrotto daar op geplaatst worden?
        (ik ben een beginner, dus ik moet nog veel bijleren...)

Comment

http://www.velbon-tripod.com/index.htm
          Keuze genoeg zou ik zeggen...

Comment

Heb niets tegen Velbon, maar lang geleden - toen de dieren nog spraken - verscheen er een test in het franse tijdschrift Chasseur d'Images.
            Blijkt dat de meest kritische snelheden voor een statief zich bevinden tussen 1/15e en 1/2e van een seconde. Bij gebruik van deze snelheden is de spiegel het gevoeligst voor trillingen van buitenaf.
            Enkel 2 merken passeerden met glans de test: Manfrotto en Gitzo. De rest kreeg een ruime onvoldoende.
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje
              Bij gebruik van deze snelheden is de spiegel het gevoeligst voor trillingen van buitenaf.
              Wie interesseert het nu waar de spiegel gevoelig voor is? Je fotografeert toch niet via de spiegel? Als je echt het beste wilt klap je trouwens de spiegel voor de opname op en heb je daar dus ook geen last meer van.

Comment

De spiegel bepaalt de duur van de belichting toch?
                Bovendien kan niet iedere camera zijn spiegel opengeklapt laten.

Last edited by Leopard; 9 juni 2006, 13:08.
                Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Bij mijn weten is het nog altijd de sluiter die de duur van de belichting bepaalt...
                  De spiegel klapt op net voor het openen van de sluiter, en klapt weer neer net na.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol
                    Bij mijn weten is het nog altijd de sluiter die de duur van de belichting bepaalt...
                    De spiegel klapt op net voor het openen van de sluiter, en klapt weer neer net na.
                    Vantje maakt nochtans een belangrijk punt: het klappen van de spiegel is bij lage sluitertijden wel degelijk een probleem. Als het fotografieblad waarvan sprake van mening is dat enkel Manfrotto en Gitzo op dit punt echt goed scoren, dan hebben ze dat ongetwijfeld gemeten. Ik zou zo'n test niet naast mij neerleggen; tenslotte koop je een statief voor de best mogelijke stabiliteit en betrouwbaarheid in zoveel mogelijk situaties. Noodoplossingen bij gebrek aan een statief zijn er genoeg, dus als je er geld aan uitgeeft en de moeite doet om het mee te zeulen, ... Je begrijpt waar ik naartoe wil. En het is niet voor niets dat die twee merken altijd weer genoemd worden als er een vraag over statieven wordt gesteld.
                    Pieter
                    --
                    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nathy
                      Beste,

Ik ben nieuw in de fotografie wereld, of toch niet helemaal: Ik werk namelijk in de televisiewereld.
                      Ik ben op zoek naar een betaalbaar statief voor een Nikon D50 met 18-70DX lens (en in de toekomst een 70-300 lens van Nikon). Beroepshalve werk ik veel met Vinten-statieven, maar enige research leerde me dat Vinten geen statieven maakt voor de fotografiewereld.
                      Een collega van heeft mij Manfrotto aangeraden.
                      -Op dit moment twijfel ik nog tussen een Manfrotto 190PRO of een Manfrotto 055PRO
                      -En dan is er nog de kop: een Three way head of een Ballhead
                      Ik heb voorlopig een voorkeur voor een ballhead: Indien een ballhead, zou een 484 voldoende zijn of eerder een 486 of 488 voor mijn D50. En dan is er nog de code RC0, RC2 of RC4. Welke cameraplaat is aangeraden voor een D50?

Veel vragen dus...

groeten
                      Ik zie dat je niet meteen zware lenzen op het lijstje hebt staan, dus heb je een zwaar statief niet meteen nodig. Mijn redenering is dat je best het lichtst mogelijke statief voor je materiaal koopt, omdat anders het risico bestaat dat je het statief thuis laat omdat het teveel weegt. De beide manfrotto's die je vermeldt, zijn voor jouw materiaal mijns inziens geschikt; ikzelf zou wel de 055 verkiezen omdat ik dat altijd al de beste Manfrotto heb gevonden als het op prijs-kwaliteitverhouding aankomt. Wat de keuze van de kop betreft, dat is persoonlijk: ikzelf heb het liefst een 3-way maar er zijn veel mensen die de snelheid van een balhoofd verkiezen. Het type quick-release plate moet je ook wat in functie van je apparatuur kiezen. Bij mij is het een RC0 (zeshoekig) omdat ik voor mijn wat zwaardere materiaal ook een groter steunoppervlak kan gebruiken. Nadeel van die zeshoekige platen is wel dat er een punt tussen je ribben steekt als je de camera met plaat gemonteerd aan je nek hangt. De kleinste rechthoekige plaatjes zou ik persoonlijk vermijden voor een SLR; zelfs een relatief compacte D50 met niet al te zware lenzen.
                      Pieter
                      --

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G.
                        Vantje maakt nochtans een belangrijk punt: het klappen van de spiegel is bij lage sluitertijden wel degelijk een probleem.
                        Lees eens "tegoei" wat Vantje schreef:
                        Oorspronkelijk geplaatst door Vantje
                        De spiegel bepaalt de duur van de belichting toch?
                        Dat is fout. En het is daarop dat ik reageer.

En de Velbon van 5 jaar geleden is absoluut niet meer te vergelijken met die van vandaag.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G.
                          Vantje maakt nochtans een belangrijk punt: het klappen van de spiegel is bij lage sluitertijden wel degelijk een probleem.
                          Ja, je moet wel goed lezen. Dat was ik die dat punt maakte. Vantje schreef
                          Blijkt dat de meest kritische snelheden voor een statief zich bevinden tussen 1/15e en 1/2e van een seconde. Bij gebruik van deze snelheden is de spiegel het gevoeligst voor trillingen van buitenaf.
                          Hij heeft het dus over externe trillingen waar de spiegel gevoelig voor zou zijn en niet over de camera die gevoelig is voor trillingen veroorzaakt door de spiegel. Da's wel iets heel anders, he.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol
                            Lees eens "tegoei" wat Vantje schreef:

Dat is fout. En het is daarop dat ik reageer.
                            En daar heb je gelijk in, maar het is eigenlijk naast de kwestie. Ik probeerde de discussie terug te brengen naar waar Vantje wel correct in was: trillingen bij lage sluitertijden en de grote invloed die ze hebben.

No offence...
                            Pieter
                            --

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
                              Ja, je moet wel goed lezen. Dat was ik die dat punt maakte. [snip]
                              Hij heeft het dus over externe trillingen waar de spiegel gevoelig voor zou zijn en niet over de camera die gevoelig is voor trillingen veroorzaakt door de spiegel. Da's wel iets heel anders, he.
                              Je hebt gelijk. Maar ik denk dat Vantje toch hetzelfde bedoelde. Sorry dat ik je het krediet niet gaf dat je eigenlijk toekwam...
                              Pieter
                              --

Comment

Working...
                              X