Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe forum mogelijkheden: Foto's Waarderen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Nieuwe forum mogelijkheden: Foto's Waarderen

    Oorspronkelijk geplaatst door Eefke
    Wat was eigelijk de reden dat hiervoor werd gekozen, als ik zo nieuwsgierig mag zijn? Vrees voor "wraak"? Ik weinig sterretjes van jou en jij daardoor weinig van mij enz?
    Misschien zouden sommigen bij een niet-anoniem systeem trouwens meer schroom hebben om zich te laten verleiden tot praktijken zoals aangehaald in FAQ4 (en ik denk daar precies niet alleen zo over )?
    Er is gebruik gemaakt van een standaard functionaliteit in de forumsoftware, zoals op diverse andere forumboards ook in gebruik is.
    We gaan hier niet de volledige software code overhoop gooien, om onze support te verliezen (moesten we die nodig hebben), en bij de eerstvolgende upgrade in de problemen te komen.

    peter

    Comment


    • Re: Nieuwe forum mogelijkheden: Foto's Waarderen

      Oorspronkelijk geplaatst door Eefke
      Wat was eigelijk de reden dat hiervoor werd gekozen, als ik zo nieuwsgierig mag zijn? Vrees voor "wraak"? Ik weinig sterretjes van jou en jij daardoor weinig van mij enz?
      Misschien zouden sommigen bij een niet-anoniem systeem trouwens meer schroom hebben om zich te laten verleiden tot praktijken zoals aangehaald in FAQ4 (en ik denk daar precies niet alleen zo over )?
      Het anonieme was een pluspunt, aangezien er af en toe wel topics opduiken met de opmerking dat er aan "vriendjespolitiek" wordt gedaan doordat bv de ene fotograaf goede vriendjes is met een andere. Een populair iemand zou daardoor steevast goede commentaren krijgen. Via de (anonieme) waardering valt deze druk om goede commentaren te geven weg. Niemand weet immers wat je echt gestemd hebt.
      Fotografen met lange tenen zouden bij een niet-anoniem systeem wel eens vreemd uit de hoek komen en poets-wederom poets de stemmers gaan aanpakken op hun stemgedrag.
      Overigens is dit sterren systeem standaard (en anoniem) in het forumsoftwarepakket.
      Oorspronkelijk geplaatst door Eefke
      Als ik het starttopic van Hombre lees was de bedoeling van het sterrensysteem er o.a. voor te zorgen dat de showcase-subfora opnieuw te volgen zijn?
      Doordat je de zogenaamd "lelijke" foto's kan overslaan? De risico's hiervan zijn al beschreven en voorbeelden waar het misloopt zijn er helaas al. Hombre vermeldt ook (terecht vind ik) "Aan de andere kant zijn er af en toe postings in de Showcase-forums die er in feite niet thuis horen." Hoewel ik mij daar ook erg aan kan ergeren, vind ik dat eigenlijk contradictorisch met de vermelding in de stickies dat iedereen zelf kiest waar hij zijn foto's post?
      Natuurlijk kiest de fotograaf nog steeds waar hij zijn foto's post, dat blijft ook zo. Met niet in thuis horen bedoel ik de foto's die technisch of artistiek niet thuishoren op een fotoforum maar erg cru gesteld in een vuilbakje thuishoren.
      Oorspronkelijk geplaatst door Eefke
      Het is toch niet zo dramatisch om forumleden die zich pas registreren vb automatisch een welkomst-PM te sturen en daarin o.a. te wijzen op de uitgebreidere mogelijkheid om bij te leren via fotodiscussie (extra) dan via showcase waarvan dat niet de bedoeling is (evenals een link naar vb de stickies, de tips, de BD-sizer en de zoekfunctie met de vermelding dat er zich reeds een schat aan info op BD bevindt. Het vermijden van de honderste "wat is diafragma?-vraag" beperkt ook het aantal te lezen topics. ). Ervaren BD-nieuwelingen zullen wel weten dat ze wel kunnen posten in showcase. Niet dat mijn voorstel alles oplost.
      Het aanpassen van de volledige berichtenstroom van aanmelden, registreren tot de forumregels en disclaimer zit ook in de pipeline en in kladversie zo goed als af. Alleen jammer dat er maar zoveel uren in een dag zitten...
      Oorspronkelijk geplaatst door Eefke

      ...
      In elk geval, ook ik apprecieer het erg dat er nagedacht wordt over het forum en "geëperimenteerd" wordt om dingen te verbeteren en ik ben zeker dat de bedoelingen erachter goed zijn, dus ben ik benieuwd naar het resultaat. Laat jullie dus niet afschrikken door afkraak-reacties.
      Bedankt, Eefke!
      Hombre

      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

      Comment


      • Re: Nieuwe forum mogelijkheden: Foto's Waarderen

        Hierbij mijn persoonlijke mening over de sterren.

        Ik ben wel voor het sterrensysteem, maar dan ook in de 'discussie' forumonderdelen. Net daar vraag je een beoordeling, en is het dus het meest gepast.

        De omschrijving van de sterren vind ik niet zo gelukkig gekozen.
        Een slechte foto verdient volgens mij geen ster.

        Mijn voorstel:
        1 ster : OK
        2 sterren: gelukte foto
        3 sterren: geslaagde foto
        4 sterren: heel goed
        5 sterren: uitzonderlijk goed (klaar voor de HOF)

        Verder vind ik het spijtig dat je bij de zoekfunctie (Berichten van vandaag) de sterren niet in de lijst ziet.

        Groeten,

        Comment


        • Re: Nieuwe forum mogelijkheden: Foto's Waarderen

          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1
          Hierbij mijn persoonlijke mening over de sterren.

          Ik ben wel voor het sterrensysteem, maar dan ook in de 'discussie' forumonderdelen. Net daar vraag je een beoordeling, en is het dus het meest gepast.

          De omschrijving van de sterren vind ik niet zo gelukkig gekozen.
          Een slechte foto verdient volgens mij geen ster.

          Mijn voorstel:
          1 ster : OK
          2 sterren: gelukte foto
          3 sterren: geslaagde foto
          4 sterren: heel goed
          5 sterren: uitzonderlijk goed (klaar voor de HOF)

          Verder vind ik het spijtig dat je bij de zoekfunctie (Berichten van vandaag) de sterren niet in de lijst ziet.

          Groeten,
          met die 1 en 2 ster beschrijving zat ik ook in mijn maag. Vind het nl behoorlijk cru
          Groetjes, Jörgen
          www.beautyshoot.nl

          Comment


          • Re: Nieuwe forum mogelijkheden: Foto's Waarderen

            1 ster : OK
            2 sterren: gelukte foto
            3 sterren: geslaagde foto
            4 sterren: heel goed
            5 sterren: uitzonderlijk goed (klaar voor de HOF)
            Als we dan toch al met sterren moeten werken (geen voorstander), dan vind ik het voorstel van Tommie1 wel veel beter dan de omschrijving van nu, want die is onnodig bot.
            Groeten Omega.

            www.digiwaart.nl

            Comment


            • Re: Nieuwe forum mogelijkheden: Foto's Waarderen

              Ik denk dat het hier veel verder gaat dan de "star wars"...

              1. Er wordt veel te snel gepost. Men is veel te snel geneigd om onmiddellijk in Showcase te posten. Foto's die eigenlijk in "Fotodiscussie" horen, worden als meesterstukjes verkocht...
              Oplossing? Niet evident. Het ligt nl. voor een groot stuk aan jezelf. Wat voor de ene als geslaagd geldt, is voor anderen (gevorderden?) dan weer maar gewoontjes.

              2. Door de anonimiteit van de sterretjes zou men "vriendjespolitiek" willen tegen gaan. Ik denk dat dit niet correct is. Zij die nu enkel bij mekaar (goede) commentaar schrijven, zullen nu ook gewoon 5 sterren blijven geven.

              3. Volg alles nog maar eens... Dit is al dikwijls aangehaald. Ik betrap mezelf erop dat ik soms niet enkel nog naar showcase kijk maar ook al moet filteren hierin. Ik weet het, er kleven ook nadelen aan maar een beperking tot één foto per week zou misschien kunnen helpen. Indien ik een schitterende reportage zou maken over iets kan ik toch gewoon mijn drie beste foto's eruit nemen en naar de rest verwijzen d.m.v. een link? Zij die echt geïntereseerd zijn gaan wel naar je site kijken (hiervan heb ik bewijzen).

              4. Gebrek aan gefundeerde kritiek. Toen ik pas bij BD was (en betalend) las ik met alle plezier hoeveel tijd sommige mensen staken in het geven van echt gefundeerde kritiek. Iets waar je als beginnend fotograaf nog wat aan had. Dit mis ik nu bij veel commentaren. Meestal gaat het over Photoshopcommentaar waar velen denken dat ze het warm water hebben uitgevonden. In mijn fotoclub zijn er ook zo'n mensen maar er is ook iemand die, wanneer hij commentaar levert, de monden steevast openvallen en iedereen instemmend knikt. Ik weet dat het wat gevoelig ligt maar zij die dit konden, doen dit hier niet meer (weg, geen interesse meer, ...).
              Misschien concreet voorbeeld: onderdeel Modellen (o.a. Digipics en Lieven Lens zouden dit kunnen). Net zij worden door bepaalde sujets aangepakt door mensen die er zelf weinig van kennen. In andere onderdelen zitten er nog "cracks" die het zouden kunnen. Maar ja, de ego's van veel mensen zijn te groot om met kritiek om te kunnen. Als ik van Jeff bv een opmerking krijg van: "begin rustig, buiten de studio, leer alles wat kennen" dan laat dit bij mij wel degelijk een belletje rinkelen dat ik eerst moet stappen vooraleer te lopen.

              5. Gebrek aan moeite-doen. Dit punt is iets waar ik me persoonlijk nog het meest aan erger. Wanneer je, vooral bij camera's, voor de 1000ste keer dezelfde vraag of een variant lees, heb je het wel gehad. Zo verdwijnt de interesse al snel in een topic. Wanneer ik een vraag stel dan mag je zeker zijn dat ik eerst intensief zelf gezocht heb. Hier dus een pleidooi aan iedereen om dit ook te doen.

              6. De grofheid van sommigen. Er wordt hier links en rechts gewoon op de man gespeeld. Soms wordt het getolereerd en soms niet. Om dit op te lossen, verwijs ik jullie graag naar het forum Nikoncafe. Daar wordt er op dit vlak zeer streng gemodereerd en niemand van de aanwezigen pikt het ook maar dat er geprobeerd wordt om er toch mee te beginnen. Misschien dat men daar soms wat té vriendelijk is maar het is in ieder geval veel aangenamer.

              Ik zit nog met enkele eieren maar zal het hier voorlopig maar bij laten...

              Waarom dit epistel? Ik heb al ettelijke keren iets dergelijks beginnen typen maar telkens op het laatste moment verwijderd. Ik ben binnen BD een stille geworden maar moet ook eerlijk toegeven dat ik nog (af en toe) kan genieten van sommige foto's en hier gaat het tenslotte om. Ook ik vind het hier af en toe uitermate triestig maar ik betrap me erop dat ik na x dagen toch maar weer zit te kijken. Het zal er dus wel mee te maken hebben dat ik ergens toch wil dat het overeind blijf, zelfs al ben ik het (grondig) oneens met bepaalde gang van zaken.

              Aan heel veel mensen hier: hou jullie opnieuw bezig met het enige wat telt, nl. fotograferen! Laat iedereen genieten van onze hobby en verval niet in het negativisme wat heden ten dage wel bon-ton lijkt in deze maatschappij!!!
              Website: http://www.d-eye.be

              Comment


              • Re: Nieuwe forum mogelijkheden: Foto's Waarderen

                Heb gemerkt dat je beter een foto kan plaatsen die niet schitterend is en waar hopelijk maar één persoon je 5 sterren geeft, dan heb je een schitterend gemiddelde!

                Zie mooie foto's verschijnen, waar een heleboel mensen hun waardering geven. Maar door deze vele stemmen zakt het gemiddelde drastisch!!!!!
                Programmafoutje????

                Als er dan toch een waardering moet bijkomen, waarom dan geen percentagebalk? En laat iedereen maar één stem uitbrengen, te kiezen uit:
                "Goed... onthouding... minder goed"

                Hierdoor kan er minder misbruik worden gemaakt om iemand te kelderen of de hemel in te prijzen

                Comment


                • Re: Nieuwe forum mogelijkheden: Foto's Waarderen

                  Ik ben van mening dat vernieuwingen noodzakelijk zijn en dat BD enkel kan blijven bestaan als ze mee evolueerd met de maatschappij.

                  Ik wil ook niet op direct een systeem afschieten zonder dit eens getest te hebben, daarom heb ik het eens getest en dit zijn mijn oordeel:

                  Oorspronkelijk geplaatst door Omega
                  Als we dan toch al met sterren moeten werken (geen voorstander), dan vind ik het voorstel van Tommie1 wel veel beter dan de omschrijving van nu, want die is onnodig bot.
                  Dit is ook mijn idee.
                  Als een foto echt slecht is dan verdient hij gewoonweg geen ster.

                  Mijn bevindingen:
                  - Je beoordeeld de foto's nogal snel (bij nader onderzoek blijkt soms dat je de verkeerde beoordeling hebt gegeven)
                  - Je kunt niet uitmaken of je al gewaardeerd hebt en je weet ook niet meer hoeveel sterren je gegeven hebt (en ik ga het niet opschrijven hé)
                  - Het is anoniem dus kun je gerust je mening kwijt zonder op je dak te krijgen
                  - Je kan ook op jezelf stemmen (ben wel kritisch geweest)
                  - Ik betrap mij erop dat ik soms enkel kijk naar posts die al 4 sterren hebben of nog geen.
                  - De meeste foto's krijgen 3 stemmen omdat dit het minimum is voor een geslaagde foto, als een foto iets beter dan gemiddeld is moet je al 4 sterren geven (te weinig gradaties -> beter is voorstel Tommie1).

                  Mijn bedenkingen:
                  - Men gaat te snel oordelen en waarderen (soms onterecht lage of hoge scores toekennen)
                  Het is soms na de tweede of derde keer dat je een foto grondig bekijkt dat je bepaalde zaken opmerkt die een andere kijk geven op de foto.
                  Je kunt je mening niet meer herzien en dat is wel spijtig vind ik.

                  - Men gaat snel een paar sterretjes toekennen maar geen commentaar meer schrijven.
                  Nu kan men op een negatieve post nog reageren en de poster uitleggen dat bepaalde zaken niet zijn zoals hij ze interpreteerd.
                  Je gaat minder commentaar krijgen (dit kan soms ook positief zijn )

                  - Men kan uit de beoordeling niet uitmaken of de foto nu echt goed of slecht is.
                  Iedereen kijkt anders naar een foto, wat goed is voor iemand kan slecht zijn voor een ander
                  Een beginnen beoordeeld een foto naar gevoel, terwijl gevorderden foto's technische bekijken.
                  Een paar of van sommige personen zeggen meer dan de gemiddelde *** waar je zeker niet kunt van opmaken.

                  - Een beginner gaat nu ook makkelijker in showcase posten om een waardering te krijgen op zijn foto's.

                  En mijn grootste bedenking van allemaal komt uit de forumsticky:
                  Oorspronkelijk geplaatst door admin
                  Showcase Mensen en Modellen

                  Als je een foto hebt gemaakt waar je zelf tevreden over bent, maar er niet direct een bepaalde techniek mee wilt demonstreren of een beoordeling verlangt, dan kun je deze foto in dit forum tonen.
                  WAAROM GAAT MEN DAN NU EEN BEOORDELING INVOEREN

                  Besluit:
                  Persoonlijk ben ik geen voorstander van het systeem zoals het nu is.
                  Waardering op commentaarniveau zie ik wel zitten (sterretjes geven in je reply).

                  Als het systeem bedoeld is om showcase een beetje te beperken tot de "beter foto's" (wel moeilijk te interpreteren), is het misschien beter om de richtlijnen voor het posten in showcase duidelijker in die zin aan te passen, en een duidelijkere afbakening moet maken.

                  Misschien moet men gewoon een opdeling maken zoals showcase maar dan in fotodiscussie (mensen en modellen, macro,...), omdat velen nu een foto hebben die men in een bepaalde categorie wil plaatsen en daarom nu in showcase terechtkomen.
                  Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                  Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                  Comment


                  • Re: Nieuwe forum mogelijkheden: Foto's Waarderen

                    of laat gewoon de kans een aanbeveling bij de foto te plaatsen,
                    hoe meer aanbevelingen er bij staan hoe hoger de waardering....
                    dan heeft niemand de kans de score negatief te beinvloeden.

                    't is maar een gedacht...

                    groet
                    Manu

                    Comment


                    • Re: Nieuwe forum mogelijkheden: Foto's Waarderen

                      Wel mensen, dat is nu mooi!
                      Met zulke reactie, die hier komen te staan kunnen we wat
                      Merci
                      Samen een dagje op pad met BD'ers? Klik hier voor het aanbod. Wens je zelf een SD te organiseren? We helpen je graag op weg.

                      Comment


                      • Re: Nieuwe forum mogelijkheden: Foto's Waarderen

                        Oorspronkelijk geplaatst door zunoel
                        En mijn grootste bedenking van allemaal komt uit de forumsticky:

                        WAAROM GAAT MEN DAN NU EEN BEOORDELING INVOEREN

                        Dit vind ik persoonlijk ook een verwarrend punt, met of zonder sterretje.
                        Volgens de regels, hoe ik ze lees tenminste, heb je het deel fotodiscutie waar degelijke technische en opbouwende kritiek gegeven kan worden.
                        ( en misschien zoals eerder vermeld de moeite waard om een opdeling ala showcase te maken)
                        Maar tel eens voor de fun het aantal posts in showcase waar expliciet om technische uitleg en commenntaar gevraagd worden. waar dit niet de plaats is als ik de regeltjes lees.
                        Voor mij mag het aantal toegelaten posts drastisch naar beneden. Voor mij hoeven er zelfs geen drie ineens bij showcase, enkel als het echt verweven iets zeggende reeksen zijn. Nu stel ik vast dat de poster dikwijls niet kan kiezen en er dus maar drie zet, wat weer een beetje vloekt met de opzet van showcase hoe ik ze kan afleiden uit de regeltjes.
                        gewoon mijn bedenkingen voor wat ze waard zijn.

                        en aan de mods en bestuur, veel sterkte bij het verder aanpassen, jullie kiezen zeker niet de makkelijkste weg waarvoor respect. xs

                        Comment


                        • Re: Nieuwe forum mogelijkheden: Foto's Waarderen

                          Oorspronkelijk geplaatst door mm
                          welk inzicht gaf aanleiding tot het (mogelijks) invoeren van dat systeem?
                          tot nog toe kreeg ik slechts één (verkeerdelijk) antwoord op deze vraag:
                          "omdat deze functie in het softwarepakket zit"

                          postings hebben nu al op 2 manieren een waarde-oordeel:

                          1. het aantal views: foto's die veel views halen, betekent meestal dat de titel sterk gekozen is, een terechte of onterechte 'lokker' om bezoekers bij de foto te krijgen.

                          2. het aantal commentaren: dit duidt meestal op een 'interesse'-oordeel van de foto: kan zowel een supergoeie (hoewel er heel wat niet meer durven nogmaals 'wow' te schrijven bij foto's van gevestigde waarden hier op't forum), maar ook een controversiele, een aanstootgevende, een belangwekkende of een geladen foto zijn.
                          om het met de woorden van trebs te zeggen:
                          "Only make splendid impressions or awful ones. The rest are forgotten"

                          om daar nu nog eens een 3de waarde-oordeel aan toe te voegen vind ik wat magertjes, en niet zinvol. vooral omdat het niks toevoegd aan de leesbaarheid, of kwaliteit van het forum.

                          ja, ik ben vóór vernieuwingen, maar die moeten gegrond zijn, en voortspruiten uit noodzaak en/of inzicht.

                          zolang aan de basisregel (showcase: foto's waar je zelf heel tevreden over bent) niet wordt voldaan en zelfkritiek van de posters niet aanwezig is, zie ik geen heil in nog maar eens een waardeoordeel te plaatsen bij de foto's.

                          het toekennen van een 'aanbeveling' vind ik een waardig én werkbaar voorstel: per aanbeveling krijgt een foto een punt.
                          vanaf een bepaald aantal punten (beetje zoals nu leden van het forum junior, regular of senior member worden) krijgt een foto (eigenlijk posting, want er kunnen meerdere, al of niet evenwaardige of gerelateerde foto's in één posting zitten) het predikaat 'aanbeveling' (of 'hot item') naarmate de posting interessant is en waard gelezen te worden door bezoekers van het forum.

                          vervang 'showcase' door 'presentation': hier kan iedereen zijn foto's presenteren.
                          eerlijk gezegd kan het discussie-forum, al of niet 'extra', dan verdwijnen (waarom werd indertijd beginners/gevorderden vervangen door discussie/discussie extra?)

                          dan kunnen topics die het predikaat 'aanbeeling' krijgen automatisch worden doorgelinkt naar het stadium 'showcase'.

                          ik zie dus eigenlijk het volgende: het forum opgesplitst in 3 nivo's:
                          (naast de andere onderdelen zoals Camera's & Accessoires - Fotografie Technisch - Overige forums - Koop en Verkoop)

                          --------------------------------------------------------------------------
                          PRESENTATION:

                          1. novice/beginners.
                          hier kunnen posters hun foto's plaatsen, als ze niet zeker zijn van de show-waarde van hun foto's, of als ze expliciet bijstand of raad over één (1) foto wensen. het sterretjessysteem kan hier perfect functioneren, wegens het feit dat er slecht op één foto een waardering dient gegeven te worden. beginnende posters zullen ook heel tevreden zijn als ze merken dat naarmate ze langer met fotografie bezig zijn, hun werk betere appreciaties krijgt.

                          2. presentation/gevorderden.
                          hier plaatst men (zoals nu in showcase) de foto's waar men zelf heel tevreden over is, en waarvan je zelf denkt dat die wel een aanbeveling waard is. hier kan gerust de onderverdeling zoals nu behouden blijven. de bezoekers van dit forumonderdeel kunnen hun appreciatie voor een topic laten blijken door er één stem aan te geven. vanaf een bepaald aantal stemmen verhuisd (of linkt) de topic dan automatisch naar:

                          3. showcase/masters.
                          dit onderdeel zou dan eigenlijk gelijkwaardig zijn aan de huidige 'Hall Of Fame' (die gerust mag blijven bestaan!) met dat verschil dat hierin topics terecht komen die darin thuishoren volgens de forumbezoekers, en niet de forum-leiding. of de onderverdeling zoals u in showcase ook dient te worden aangehouden weet ik niet, misschien niet, omdat het onderwerp hier niet meer ter zake doet, enkel de appreciatie ...
                          --------------------------------------------------------------------------

                          zo, efkes in de rapte gebrainstormd over wat ik een 'positieve vernieuwing' van het forum zou ervaren.

                          mm
                          ∏__|_ ∏__|_
                          "no rules, great shots"
                          Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                          Comment


                          • Re: Nieuwe forum mogelijkheden: Foto's Waarderen

                            En mijn grootste bedenking van allemaal komt uit de forumsticky:
                            Citaat:
                            Origineel gepost door admin
                            Showcase Mensen en Modellen

                            Als je een foto hebt gemaakt waar je zelf tevreden over bent, maar er niet direct een bepaalde techniek mee wilt demonstreren of een beoordeling verlangt, dan kun je deze foto in dit forum tonen.
                            WAAROM GAAT MEN DAN NU EEN BEOORDELING INVOEREN
                            Dat is een opmerking die voor mij nu eens vijf stereen verdient
                            fotosite

                            Comment


                            • Re: Nieuwe forum mogelijkheden: Foto's Waarderen

                              Oorspronkelijk geplaatst door elsan
                              Dat is een opmerking die voor mij nu eens vijf stereen verdient
                              Voor een keer wil ik een uitzondering maken: ook ik geef voor deze oprisping 5 sterren !

                              Comment


                              • Re: Nieuwe forum mogelijkheden: Foto's Waarderen

                                Ik zelf dacht je foto's volgens een bepaald lijstje kunt beoordelen.
                                Als de foto aan alle vier de punten voldoet: 5 punten, aan drie punten voldoet: 4 punten en ga zo maar door.
                                1. Scherpte goed gekozen
                                2. Juiste belichting
                                3. Orginaliteit
                                4. Passende titel


                                Dit zijn maar wat voorbeelden.
                                En in de topic kun je vertellen waarvoor je de punten hebt gegeven.

                                Comment

                                Working...
                                X