Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe forum mogelijkheden: Foto's Waarderen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Nieuwe forum mogelijkheden: Foto's Waarderen

    Oorspronkelijk geplaatst door webwil
    Wil dit nu zeggen dat je met goedkOpeltje van 20 jaar dat er volgens jezelf nog ongeloofelijk goed uit ziet niet naar een tuningbeurs mag gaan omdat daar een volledig getunde Ferrarie tussen staat die er ook goed uit ziet?
    Nee, dat is toch precies wat ik hierboven schreef? Zolang je met dat barrel niet probeert de 24 uur van LeMans te winnen zal niemand je voor gek verklaren

    Wat ik maar zeggen wil is dat je misschien met een goedkoop supermarkt-frummel van een paar tientjes geen fotos kunt maken die allerlei toeters en bellen vereisen maar wel heel goed toch bijzondere fotos kunt maken. Probeer je met dat gammele ding fotos te maken van die waterskieer die 100 meter verderop met hoge snelheid voorbij komt stuiven, dan zul je niet dezelfde kwaliteit fotos krijgen die je met een canonikon 1D200mkIIIh en bijbehorend lang teleglas wel kunt maken. Daarentegen kun je met het ding misschien wel heel goed interessant straatfotografie bedrijven of abstracte beelden schieten op een autokerkhof ofzo.

    Hiawatta probeert met zijn pijl en boog immers ook geen olifant van 4000 kilo neer te schieten; de man naast hem die een hypermodern olifantengeweer heeft kan dat misschien wel.

    Comment


    • Re: Nieuwe forum mogelijkheden: Foto's Waarderen

      Misschien het onderscheid tussen fotodiscussie en fotodiscussie extra ietwat veranderen en op dezelfde lijn brengen?

      In showcase de moderatoren de mogelijkheid geven om foto's waarvan zij denken dat het beter zou zijn om in een beginnend forum te plaatsen, ook die mogelijkheid geven om dit te doen.

      Uiteraad sluit dit geen "twistgesprekken" uit.

      Ook in "showcase" moet de mogelijkheid bestaan om je mening te zeggen?

      Zie even de forumregels: "Showcase Mensen en Modellen

      Als je een foto hebt gemaakt waar je zelf tevreden over bent, maar er niet direct een bepaalde techniek mee wilt demonstreren of een beoordeling verlangt, dan kun je deze foto in dit forum tonen."

      Waarom zou hier geen beoordeling mogen gevormd worden?

      Trouwens dit wordt zeker gedaan momenteel en is gezien de regels niet correct.

      Geeft niet hoor, niemand is zonder fouten, maar misschien beter een beoordeling toelaten en ook een moderator toelaten om met een kleine aanwijzing de plaatser van de foto te wijzen op: " Vrouwtje, jongen, ik vind dat je foto beter hoort bij de beginners".

      Het is allemaal maar een kleine bedenking hoor.

      Allemaal zolang een moderator niet op de man, vrouw speelt en oude vetes eens eindelijk vergeten worden.

      Comment


      • Re: Nieuwe forum mogelijkheden: Foto's Waarderen

        Oorspronkelijk geplaatst door Mriya
        Hey juppekes


        Mensen zoals ik met een klein hebbedingetje krijgen zo nooit de kans om een foto te posten in showcase omdat ons toestel niet meer aankan.

        We zijn trouwens niet allemaal profs met een kanjer van een toestel he
        Sorry, maar dit is onzin. Er zijn verschillende mensen die erg geslaagde foto's posten in de showcase zonder over een kanjer van een toestel te beschikken

        sugar
        "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

        http://supermasj.zenfolio.com

        Comment


        • Re: Nieuwe forum mogelijkheden: Foto's Waarderen

          Oorspronkelijk geplaatst door sugar
          Sorry, maar dit is onzin. Er zijn verschillende mensen die erg geslaagde foto's posten in de showcase zonder over een kanjer van een toestel te beschikken

          sugar
          Schoolvoorbeeld "Vicky met haar Canon G6", geen kanjer van een toestel maar een voorbeeld voor velen als je ziet wat ze uit dat ding weet te toveren...moet niet rondzeulen met 10kg fotomateriaal om hier op BD pareltjes van foto's te plaatsen.
          D70/18-70,D700/28-70, Tripod Velbon AEF-3,Lowepro Nova 4 AW,X-drive PRO 40Gb,SB600,SB900,Sigma APO Macro 180mm,Nikon 50mm 1.8, Sigma 70-200 2.8 APO DG,Sigma12-24,Bigma 50-500mm
          BD0290BE

          Comment


          • Re: Nieuwe forum mogelijkheden: Foto's Waarderen

            Oorspronkelijk geplaatst door Aquarius
            Schoolvoorbeeld "Vicky met haar Canon G6", geen kanjer van een toestel maar een voorbeeld voor velen als je ziet wat ze uit dat ding weet te toveren...moet niet rondzeulen met 10kg fotomateriaal om hier op BD pareltjes van foto's te plaatsen.
            Voilà, niks meer en niks minder, je haalt me de woorden uit de mond . . . het is iedere keer weer genieten van die foto's . .
            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

            Comment


            • Re: Nieuwe forum mogelijkheden: Foto's Waarderen

              Oorspronkelijk geplaatst door Aquarius
              Schoolvoorbeeld "Vicky met haar Canon G6", geen kanjer van een toestel maar een voorbeeld voor velen als je ziet wat ze uit dat ding weet te toveren...moet niet rondzeulen met 10kg fotomateriaal om hier op BD pareltjes van foto's te plaatsen.
              Volledig met eens. Hier is niks tegen in te brengen. de foto's van Vicky ziin steeds een plezier om naar te kijken.

              Maar eh zijn we nu niet off topic aan het gaan?

              Subjectiviteit zal wel altijd blijven wat betreft het zelf vinden of de eigen foto een showcase waard is.
              En ja , de ene is al wat kritischer dan de andere....
              Wat zegt het spreekwoord alweer. Was dat niet zo iets van een moeder vind haar eigen kind altijd het mooiste van de wereld.

              Grtz,
              Wilfried
              The tide will wait for no-one. That's not even a rule, it's a fact.

              Comment


              • Re: Nieuwe forum mogelijkheden: Foto's Waarderen

                Misschien eens even nadenken over het feit dat vele bd-freaks van een of meer jaren terug veel minder of zelfs niet meer reageren op dit forum. Dit zal toch ook wel een oorzaak hebben, of niet? Misschien hier eens over nadenken. Wat kan die oorzaak zijn?

                Comment


                • Re: Nieuwe forum mogelijkheden: Foto's Waarderen

                  vinstermik,

                  ik denk dat dat een oud zeer is dat al héél lang aan de gang is.
                  en bij mijn weten liggen steeds dezelfde redenen daarvan aan de oorsprong.

                  de laagdrempeligheid (wat een positieve eigenschap is én mee help de grootschaligheid van projecten als deze te verwezenlijken) waarmee elke plaatjesschieter (ama, hob of pro) hier zijn foto's kan posten, zowel in 'discussie' als in 'showcase'.

                  de constante vraag ook van betalende vzw-leden, om erkenning te krijgen voor die bijdrage. hier op het forum is daar niks van te merken , want behalve de vermelding van je lidnummer is er geen onderscheid tussen wel- en niet-leden.

                  vandaar alicht ook de soms heftige reactie van een aantal leden op de voorgestelde bijkomende feature. daar wordt wel energie in gestoken, maar naar de verzuchtingen van betalende leden wordt niet geluisterd.
                  vandaar ook dat een aantal die verzuchtingen dan maar op het forum zelf posten, want via pm krijg je dikwijls geen éénsluidend antwoord, of enkel zoethoudertjes. jammer genoeg worden die topics ook steeds maar weer opnieuw geblokkeerd, wat de situatie enkel maar laat escaleren en dan soms jammer genoeg leidt tot verdwijnen (vrijwillig of via een ban) van gerespecteerde figuren hier op het forum (denken we aan razzi, roland, jeff, ...)

                  we kunnen alleen maar hopen dat het eens verandert ...

                  mm
                  ∏__|_ ∏__|_
                  "no rules, great shots"
                  Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                  Comment


                  • Re: Nieuwe forum mogelijkheden: Foto's Waarderen

                    Dat zal de warmte zijn hé,op het WK voetbal worden soms ook te veel gele en rode kaarten getrokken in één match.
                    Het gaat er hier ook soms zo,scheidsrechters kunnen soms heel onrechtvaardig en onvolwassen reageren.
                    Ik heb me zelf ook al een tijdje verbannen,want het is hier niet goed voor depressie's.
                    mvg FrançoisVM
                    Canon 7D

                    Comment


                    • Re: Nieuwe forum mogelijkheden: Foto's Waarderen

                      Goed dat er deze beweging en discussie is.

                      Vanuit mijn optiek (2 jaar serieus aan het starten met fotografie) heb ik enorm veel gehad aan dit forum:

                      basistechniek, gewoon door te lezen en te zoeken
                      tips door eens wat te posten
                      een pluim als het echt mooi is

                      en ook nog eens aardige mensen

                      de leercurve bevindt zich nu in een ander stadium en ik bemerk dat ook ik minder frequent post en lees (zelfs "wedstrijdje" trek ik even niet) maar dat komt wel weer in de donkere dagen.

                      het geheel is natuurlijk een gaussiaans verschijnsel; met alle respect: er is natuurlijk vele malen meer middenmoot en middelmatigheid dan heel slecht en heel goed. Tevens komen er steeds meer liefhebbers bij waardoor het aanschouwen van al die middenmoot (in positieve zin hoor) een hele klus aan het worden is.

                      Zeker kan ik me voorstellen (ik ken de voorgeschiedenis niet maar herken dit ook van andere fora (andere onderwerpen)) dat oud-gedienden afhaken omdat relatief gezien de inspanning niet meer loont.

                      Wellicht is het volgende richtinggevend:

                      Het recht om te mogen posten in showcase zou af kunnen hangen van een minimaal membership gecombineerd met 3 positieve aanbevelingen uit fotodiscussie extra, tenslotte kom je in een galerei ook niet zomaar met je kiekjes binnen.

                      Dat vergt weliswaar meer inspanning in fotodiscussie extra kwa moderatie en zal wat subjectiviteit meebrengen maar daar kan iedereen aan meediscussieren op de plaats die tenslotte fotodiscussie extra heet.

                      In showcase verschijnen dan weliswaar veel minder foto's (de aantallen van nu zijn toch door niemand te behappen) maar deze zullen m.i. meer kwaliteit inhouden en het wordt dus weer lekker om te bladeren in showcase.

                      he bestuur weet waarschijnlijk wel wie die 3 punten reeds hebben verdiend dus dat geeft dan de start positie aan.

                      in foto discussie krijg je dan met oh's en ah's toch niet meer het gewenste effect en in showcase mag dit dan weer gewoon, je hebt je sporen dan toch al ergens verdiend.

                      Ik begrijp dat dit wellicht indruist tegen het openheidsbeginsel van het forum maar:

                      omdat de rest van de topics geheel open blijven en fotodiscussie (+extra) ook, blijft de drempel laag genoeg.
                      Kijken in showcase mag natuurlijk altijd en stimuleert de eigen ontwikkeling.


                      zo kijk ik ertegen aan
                      ga vooral zo verder want ik heb van dit forum veel vreugde ondervonden en nog steeds

                      gr
                      TeleCaster
                      het is helemaal niet zeker of jij wel ziet wat ik zie.
                      Telecaster weblog
                      km5D, sigma 70-200 2.8 ex dg apo, 50mm 1.4 en nog zo'n kitlens

                      Comment


                      • Re: Nieuwe forum mogelijkheden: Foto's Waarderen

                        ^^^^ ik volg TeleCaster helemaal.

                        Een andere te onderzoeken piste: het niet toelaten van te antwoorden op de origineel geposte foto in Showcase. Op die manier bereik je net het omgekeerde van het sterretjes-systeem: er is absoluut geen waardering meer mogelijk. Hierdoor zullen zij die vissen naar waardering hier niet terecht kunnen. De enige "voldoening" die een poster kan putten is het feit dat hij in eer en geweten meent een "showcase-waardige" foto geplaatst te hebben. En eventuele fan-mail die hem/haar via PM toekomt. Zij die overtuigend foute foto's posten kunnen dan via de moderator in de juiste richting geduwd worden.

                        Comment


                        • Re: Nieuwe forum mogelijkheden: Foto's Waarderen

                          imho zou er een stap voor showcase en HoF mogen komen.

                          een grote bak waar alle foto's in terecht komen. een eerste shifting naar showcase voor de "middelmaat" en dan dé hall of fame.

                          anyway, er is DUIDELIJK nood aan een plaats waar gewone ama's en hobs hun kiekjes kunnen laten zien.
                          foto als spiegel of als venster?

                          Comment


                          • Re: Nieuwe forum mogelijkheden: Foto's Waarderen

                            Is dacht ik al eens aangehaald maar toch nog even terug

                            Waarom bij fotodiscussie/extra ook niet de onderverdelingen van Showcase? Ik denk dat ook al veel zou helpen, en daar kan volgens mij dan ook het sterrensysteem positief tot zijn recht komen.
                            En dan eventueel een systeem dat je eerst op één of andere manier een 'kwalificatie' moet 'verdienen' alvorens je in showcase kan posten, alhoewel dat natuurlijk weeral gevaarlijk is.

                            Ik ben zelf meer een 'lezer' dan een 'poster'. Ik stel ook vast dat ik (daardoor ) meestal minder reacties krijg dan anderen die zelf ook veel meer posten (kan ik mee leven ). Aangezien ik dus ook niet zoveel reacties verwacht en Showcase mooier opgedeeld is zal ik ook eerder rechtstreeks in showcase posten dan in fotodiscussie/extra waar alles in één grote pot komt.
                            Groetjes,
                            FilMar, Beeldbrouwer ;-)
                            * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

                            Comment


                            • Re: Nieuwe forum mogelijkheden: Foto's Waarderen

                              Oorspronkelijk geplaatst door Walt Bekijk bericht
                              Inderdaad jureren ...niet gemakkelijk, en niet iedereen gegeven.
                              Zo hebben wij enkele maanden geleden een aantal foto's laten beoordelen door een aantal fotoclubs. Het resultaat was soms volledig ongeloofwaardig. Een foto die in de ene club bij de hoogste scoorde, was in een andere club bij de laagste geklasseerd.
                              Daarbij zijn er nog de verschillende strekkingen. De ene zal een onscherpe foto, met flink wat uitgevreten vlekken de top beschouwen, terwijl bij de andere de foto afgetekend scherp moet zijn. Vergelijk maar een foto uit een reguliere fotoclub, of bijv uit de FIAP wedstrijden met de werken uit een academie.

                              Maar toch ga ik 100% voor dit initiatief. Door de opvolgende commentaren op een werk te volgen, kan men ook leren jureren. (Wat zijn de punten waarop een foto beoordeeld wordt: techniek, scherpte, compositie, inhoud, sfeer, enz). Hopelijk zal dit ook de kwaliteit van het forum ten goede laten komen.
                              En bepaalde flauwe commentaren en oeverloze discussies laten afnemen.

                              Daarom: activeer de functie ... ik ben benieuwd!!!
                              Ik ben het hier volledig mee eens, de ondervinding leert dat zelfs jurileden die de kennis bezitten om een foto te beoordelen(in functie van...) soms een foto afbreken omdat ze pesoonlijke smaak laten meetellen(bv. te modern, te veel bewerkt, enz.)Wat is dan een beoordeling of waardering nog waard??
                              Maar laat mij geen doemdenker zijn en proberen maar

                              Comment


                              • Re: Nieuwe forum mogelijkheden: Foto's Waarderen

                                Oorspronkelijk geplaatst door willyvancamp Bekijk bericht
                                Maar laat mij geen doemdenker zijn en proberen maar
                                Heu... 't is al lang afgevoerd .

                                Comment

                                Working...
                                X