Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe forum mogelijkheden: Foto's Waarderen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Nieuwe forum mogelijkheden: Foto's Waarderen

    Oorspronkelijk geplaatst door unick
    @Beauceron: wat begrijp je niet ? Dat de belangrijkste gebruiker van een forum de lezer is ? Je leest toch veel meer op een forum dan dat je er schrijft ? Bij het verbeteren van een forum moet daarom vooral gekeken worden naar wat de lezer wilt, niet naar wat de poster wilt.
    @Eefke: Uiteraard is het een beoordelingssysteem, dat ontken ik toch niet. Maar de functie ervan is niet om de poster feedback te geven, wel de lezer. En als de poster daar problemen mee heeft dan moet die misschien wat leren relativeren ?

    For the record: ik heb veel ervaring met verschillende fora. De meest aangename zijn deze die streng en strikt gemodereerd worden met duidelijke regels - behalve regels om het forum te laten werken ook regels die gericht zijn om het de lezer aangenaam te maken. Uiteraard vereist dit kennis van zaken en maturiteit van de moderators...
    Eigenaardige benadering; maar om in jouw optiek te blijven wil ik wel melden dat velen (althans hier) op dit forum niet enkel komen om te lezen of om naar mooie beeldekens te kijken maar voornamelijk om er iets van te leren. In die context vind ik dan ook dat de sterwaardering niet enkel op het whow en knap en mooi en super en ... niveau moet wijzen maar ook op het leerzame, het practische, en nog vele andere fotografische aspecten waar de bezoeker in geïnteresserd is.

    Henri
    lidnummer: BD0435BE

    Comment


    • Re: Nieuwe forum mogelijkheden: Foto's Waarderen

      90% of meer van mijn kennis over fotografie heb ik via deze site opgedaan. Ik apprecieer ten zeerste de mensen die hier interessante informatie en/of foto's plaatsen.

      Maar in "Showcase" is het wel de bedoeling "whoaw"-foto's te zien, toch ? Het zouden die foto's moeten zijn waarvan de fotograaf zelf vindt dat ze de moeite zijn. Jammer genoeg zijn er toch wat mensen die daar foto's neerzetten die mij niet boeien. En vermits BD ondertussen zo populair is geworden dat een gemiddeld gebruiker de nieuwe posts niet meer kan volgen kunnen die sterretjes als leidraad dienen.

      Comment


      • Re: Nieuwe forum mogelijkheden: Foto's Waarderen

        Oorspronkelijk geplaatst door unick
        90% of meer van mijn kennis over fotografie heb ik via deze site opgedaan. Ik apprecieer ten zeerste de mensen die hier interessante informatie en/of foto's plaatsen.

        Maar in "Showcase" is het wel de bedoeling "whoaw"-foto's te zien, toch ? Het zouden die foto's moeten zijn waarvan de fotograaf zelf vindt dat ze de moeite zijn. Jammer genoeg zijn er toch wat mensen die daar foto's neerzetten die mij niet boeien. En vermits BD ondertussen zo populair is geworden dat een gemiddeld gebruiker de nieuwe posts niet meer kan volgen kunnen die sterretjes als leidraad dienen.

        Et voila ... dat is wat ik er ook van vind eigenlijk !
        Showcase zouden de foto's moeten zijn die als uithangbord dienen voor de fotograaf.
        Maar de laatste tijd lijkt het, voor sommigen, meer een sport om elke dag wat kiekjes te gaan trekken 'om toch maar iets te kunnen posten'.

        Ik viseer hier niemand, maar zo lijkt het wel.
        Website
        Nikon D800s + Nikon D70s + Nikkor 50mm + Nikkor 80-200mm + Nikkor 16-35mm + batterygrip + SB-800

        Comment


        • Re: Nieuwe forum mogelijkheden: Foto's Waarderen

          Nog ff iets bijkomstig

          In het begin deed ik de moeite om in elk onderdeel elke thread te gaan bekijken.
          Maar de laatste tijd komt het zoveel voor dat je foto's tegenkomt waarvan je je afvraagt wat ze in "Showcase" doen dat het echt niet meer aangenaam is.

          Op den duur moet je wel schiften, en dat doe je dan aan de hand van de TS (kwestie van degenen die je weet die hoogstwaarschijnlijk wel kwaliteit zullen posten) en toch ook wel aan de hand van de *-etjes.

          Het komt zoveel voor dat er mensen foto's posten van "ik heb een nieuwe lens gekocht, ziehier wat testfoto's" of "we hebben een nieuwe hond, voila" etc., maar waarvan de foto's kwalitatief eigenlijk niet zo goed zijn.

          Showcase dient, naar mijn mening, niet om wat kiekjes te tonen.
          Als je dat wil doen moet je maar foto's online plaatsen op een eigen website, blog of photospace en daar reclame voor maken. Maar voor mij is showcase een plaats waar je foto's plaatst waarvan je zelf vindt dat ze echt top zijn, en dat ze gerust mogen gezien worden.

          Heb je toch nog twijfels of bepaalde foto's 'wel goed genoeg' zijn, dan plaats je ze in fotodiscussie.
          Website
          Nikon D800s + Nikon D70s + Nikkor 50mm + Nikkor 80-200mm + Nikkor 16-35mm + batterygrip + SB-800

          Comment


          • Re: Nieuwe forum mogelijkheden: Foto's Waarderen

            Oorspronkelijk geplaatst door alainD
            Een eerste suggestie die volgens mij het volgen van de diverse subfora wel veel sneller zou maken, is een aanduiding of een thread (en niet de laatste post) al door mij bekeken is. Nu bekijk ik soms meermaals dezelfde middelmatige foto omdat ik vergeten ben dat ik hem reeds bekeken heb. (De goeie blijven gelukkig wel hangen.)
            Mocht dit technisch niet eenvoudig zijn, is het vermelden van de starttijd van de thread ook al een hele verbetering en daar is zeker voldoende plaats voor.

            Alain

            Comment


            • Re: Nieuwe forum mogelijkheden: Foto's Waarderen

              Einde testperiode waarderingssysteem

              We zijn ondertussen twee weken verder sinds de aankondiging van de testperiode van een nieuw waarderingssysteem. De redenen daartoe, en de spelregels ervan zijn duidelijk te lezen in de openingspost van deze topic.

              Dat er enige discussie zou ontstaan hadden we zeker verwacht. Daarom was er ook de testperiode. Toch zijn we geschrokken van de felle reacties, en vooral van de pogingen om het waarderingssysteem te saboteren.

              Pas in de tweede week is er een zekere stabilisering gekomen in de manier van waarderen. Het nieuwe van het systeem was er af, het gebruik was zeker correcter te noemen. Ondertussen zijn méér dan 4000 waarderingen gegeven.

              Toch is het gebruik van de waarderingen door de forumleden onvoldoende (in aantal) om een juist beeld te verkrijgen. Je kan zelf merken dat een aantal topics géén waarderingen kregen, ondanks dat er verschillende reply's in de bewuste topics gegeven werden.
              Bovendien zouden er toch een tiental waarderingen moeten zijn op iedere topic om toch een meer correcte waardering te krijgen. Daarmee sluit je de proteststemmers of vriendjespolitiek voor een heel stuk uit. We hebben de topics met tien en meer waarderingen in ieder geval toch als vrij correct kunnen ervaren.

              Omdat we geen binnen de grenzen redelijke correcte waarderingen kunnen garanderen, heeft de Raad van Bestuur van BD besloten om het waarderingssysteem niet toe te passen in de BD-forums.

              We hebben getracht om met dit nieuwe waarderingssysteem een aantal problemen aan te pakken die zeker leven onder heel wat forumleden. Nog steeds zijn we van mening dat een correct gebruik van een (eventueel aangepast) waarderingssysteem voor het forum een flinke toegevoegde waarde kan betekenen.

              De problemen en opmerkingen rond het forumgebruik zullen we dan ook op een andere manier trachten op te lossen. Overigens was die testperiode er om ieder forumlid de kans te geven om een nieuw systeem te ervaren!

              Graag willen we de forumleden bedanken die op een opbouwende wijze hebben deelgenomen aan de testperiode, en/of hun oprechte mening of opmerkingen hebben gegeven in deze topic of via mail.


              De Forumleiding

              Comment


              • Re: Nieuwe forum mogelijkheden: Foto's Waarderen

                Wijze beslissing voor het ogenblik!
                Dat een topic als showcase best een beetje ontlast wordt staat waarschijnlijk niet ter discussie...misschien indien technisch mogelijk "fotodiscussie" een beetje opsplitsen, zoals ik hier al gelezen heb, is misschien in de goede richting...

                @ moderatoren : correct en kordaat optreden, fatsoenlijke taal blijven gebruiken...jullie hebben een "voorbeeldfunctie" te vervullen...misschien niet eenvoudig maar daarom zijn jullie precies tot "Mod" gekozen...jullie niet verschuilen achter het feit dat het veel werk en inzet vraagt...als je u voor iets engageert bezin dan eerst voor je eraan begint...op die manier zullen velen jullie "werk" meer dan waarderen...en jullie niet zien als "pestduivels"...

                Hopelijk laten jullie door BD een "frisse wind" waaien waar vernieuwing mogelijk is...onze taak is het om in "kameraadschappelijke sfeer" onze hobby te blijven beoefenen...

                BD...het ga je goed!!!
                D70/18-70,D700/28-70, Tripod Velbon AEF-3,Lowepro Nova 4 AW,X-drive PRO 40Gb,SB600,SB900,Sigma APO Macro 180mm,Nikon 50mm 1.8, Sigma 70-200 2.8 APO DG,Sigma12-24,Bigma 50-500mm
                BD0290BE

                Comment


                • Re: Nieuwe forum mogelijkheden: Foto's Waarderen

                  Oorspronkelijk geplaatst door dj-tc
                  Et voila ... dat is wat ik er ook van vind eigenlijk !
                  Showcase zouden de foto's moeten zijn die als uithangbord dienen voor de fotograaf.
                  Maar de laatste tijd lijkt het, voor sommigen, meer een sport om elke dag wat kiekjes te gaan trekken 'om toch maar iets te kunnen posten'.

                  Ik viseer hier niemand, maar zo lijkt het wel.
                  Het lijkt niet zo, het is gewoon zo. Misschien moeten we, nu het sterrensysteem is afgeschaft, gewoon veel strenger kritiek gaan geven op die foto's?
                  Enkele Showcase-onderdelen zijn ondermaats (ik spreek niet over een post, maar een geheel subforum). Door de incest in zo'n subforum zit iedereen mekaar nog te bestoefen ook, terwijl de foto's gewoon in de prullenbak thuis horen.
                  Misschien moeten de forums gewoon geherorganiseerd worden?
                  Ik denk dan ik ga veel strengere commentaar schrijven, of dat nu geapprecieerd wordt of niet, en als iemand mij via pb gaat zitten afdreigen dan zien we wel wat er gebeurd Ik roep de andere mensen ook op om hetzelfde te doen.

                  sugar
                  "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                  http://supermasj.zenfolio.com

                  Comment


                  • Re: Nieuwe forum mogelijkheden: Foto's Waarderen

                    Hey juppekes

                    Ik had juist in chit-chat een nieuw topic gestart over het verdwijnen van de sterretjes ik had natuurlijk deze topic nog niet gelezen

                    Mijn excuus daarvoor

                    Ik heb juist eens vlug gebladerd in deze 10-bladzijden lange topic

                    Maar wat hebben sommige lezers toch tegen een minder goeie foto.

                    Iedereen is toch eens blij om ook eens een fotoke te maken van een of ander bloem of beest of wat dan ook en dat te tonen aan de anderen hier op BD.

                    Mensen zoals ik met een klein hebbedingetje krijgen zo nooit de kans om een foto te posten in showcase omdat ons toestel niet meer aankan.

                    We zijn trouwens niet allemaal profs met een kanjer van een toestel he

                    Laat ons gewoon beestjes bij beestjes posten en mensen bij mensen enz...
                    en geef naar hartelust opbouwende kritiek, want in feite kan men de beste raad krijgen van profs om op deze wijze toch betere fotokes te maken.

                    Want als sommige geen goesting hebben om de mindere fotokes te gaan bezien in fotodiscussie zullen we er ook niet van leren.
                    Bootjes

                    Comment


                    • Re: Nieuwe forum mogelijkheden: Foto's Waarderen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Mriya
                      Mensen zoals ik met een klein hebbedingetje krijgen zo nooit de kans om een foto te posten in showcase omdat ons toestel niet meer aankan.

                      We zijn trouwens niet allemaal profs met een kanjer van een toestel he
                      Sta mij toe om hier eventjes om te glimlachen... het heeft heel weinig te maken met 'klein of groot toestel', maar alles met ingesteldheid en zelfkritiek van de persoon achter het toestel... en de bereidheid om te leren uit zijn mislukkingen.
                      Ieder (goed werkend) toestel heeft zijn mogelijkheden. Het is de kunst om ze te gebruiken.
                      En het is vooral de kunst om kritisch te durven zijn voor jezelf. En om in staat te zijn beelden weg te gooien en opnieuw te beginnen...

                      Soms is het echt grappig ! "Tja, die achtergrond valt wat tegen, maar ja, wat wil je, die was er nu eenmaal" Of : "het bijtje is wat klein en onscherp, maar ja, wat wil je, ik heb nu eenmaal geen macrokanon op mijn toestel" of nog "ik weet wel dat er uitgebrande plekken zijn, maar het was volle zon en ik vind dat Blackie d'er toch mooi opstaat"...
                      Lekker niet dus

                      Nu en dan probeer ik dan kritische commentaar te geven. Soms wordt dat in dank afgenomen, maar ook soms krijg je dan boze, nijdige en gemene reacties...
                      Toch vind ik - als men denkt zijn beelden te kunnentonen aan de wereld - dat terechte kritiek moet aanvaard worden...
                      Greetz, Kariboe
                      * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                      Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                      Comment


                      • Re: Nieuwe forum mogelijkheden: Foto's Waarderen

                        Dit wordt top, amai ik zal werk hebben omdat hier allemaal uit te testen en telkens als ik hier kom ontdek ik nieuwe dingen.
                        Nikon D70s | Nikkor 18-135 mm | 1GB Sandisk Ultra II

                        Comment


                        • Re: Nieuwe forum mogelijkheden: Foto's Waarderen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Mriya
                          Iedereen is toch eens blij om ook eens een fotoke te maken van een of ander bloem of beest of wat dan ook en dat te tonen aan de anderen hier op BD.

                          Mensen zoals ik met een klein hebbedingetje krijgen zo nooit de kans om een foto te posten in showcase omdat ons toestel niet meer aankan.

                          We zijn trouwens niet allemaal profs met een kanjer van een toestel he

                          Laat ons gewoon beestjes bij beestjes posten en mensen bij mensen enz...
                          en geef naar hartelust opbouwende kritiek, want in feite kan men de beste raad krijgen van profs om op deze wijze toch betere fotokes te maken.

                          Want als sommige geen goesting hebben om de mindere fotokes te gaan bezien in fotodiscussie zullen we er ook niet van leren.
                          Ik moet toegeven dat hier toch wel ergens een grond van waarheid in zit, tenslotte is dit nog altijd een amateur forum en geen professioneel.

                          mvg,

                          Francis ( een amateur, die wel een kanjer van een toestel heeft maar evengoed de kleinere toetellen naar waarde weet in te schatten )
                          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                          Comment


                          • Re: Nieuwe forum mogelijkheden: Foto's Waarderen

                            Het is idd. een amateurforum, maar ik denk wel dat het de bedoeling is om in showcase foto's te posten die je echt af vindt.

                            Foto's waarvan anderen iets kunnen opsteken of zeggen van "wow, dat is echt een goede foto", maar al te veel gebruiken velen de showcase om gewoon maar wat kiekjes te tonen. Zo van "ik heb daarstraks ne schone auto gezien, de foto trekt wel op niks, maar ik zal hem toch maar posten", bij wijze van spreken.

                            Ik denk dat er zelfs mensen zijn die dagelijks een foto posten "om er toch maar een te posten".

                            En dat is, denk ik, niet de bedoeling.

                            Als voorbeeld. Ik ben enkele weken geleden naar Breendonk, met cmd, foto's gaan trekken. Ik had ca. 300 foto's, waarvan ik er uiteindelijk 4 in showcase gepost heb, en 3 'mindere' in fotodiscussie.

                            Uiteindelijk dus een zeer strenge selectie.

                            Nu, ik heb misschien wel het 'voordeel/vooroordeel' dat ik vroeger lang in een fotoclub zat, en dat ik dus geleerd heb van enkel deftige foto's te kiezen.

                            Zoals ik hier reeds tegen een mod had gezegd. In een fotoclub had je maar een paar mogelijkheden om foto's te tonen:

                            - elke 2 weken op een vergadering aan de leden
                            - elke maand bij de jurering door een andere club
                            - 1x per jaar 6 foto's op een salon.

                            Daar moest je dus een selectie maken van 6 (zes) foto's, uit alle foto's die je genomen had op een heel jaar. Daar móést je de beste er wel uithalen.

                            Zo streng moet het hier nu ook niet worden, maar ik denk dat sommigen toch wel is 3x zouden moeten nadenken voor ze iets posten.

                            Eventueel een apart onderdeel "Kiekjes" oprichten waar zo'n foto's gepost kunnen worden ...
                            Website
                            Nikon D800s + Nikon D70s + Nikkor 50mm + Nikkor 80-200mm + Nikkor 16-35mm + batterygrip + SB-800

                            Comment


                            • Re: Nieuwe forum mogelijkheden: Foto's Waarderen

                              Oorspronkelijk geplaatst door Forumleiding
                              Omdat we geen binnen de grenzen redelijke correcte waarderingen kunnen garanderen, heeft de Raad van Bestuur van BD besloten om het waarderingssysteem niet toe te passen in de BD-forums.
                              Alhoewel ik nooit voorstander ben geweest van die sterretjes zijn de redenen waarom ze nu gevallen zijn wel betreurenswaardig. Waar woorden als "sabotage", "proteststemmers" en "vriendjespolitiek" gebruikt worden had ik liever gelezen wat nu het effect van het medicijn was op de kwaal. Is er significant minder "rommel" gepost in showcase of viel het beoogde effect toch tegen?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Mriya
                              Mensen zoals ik met een klein hebbedingetje krijgen zo nooit de kans om een foto te posten in showcase omdat ons toestel niet meer aankan.
                              Het is niet de pijl en boog maar de indiaan...

                              En, om nog maar eens een ander cliché aan te halen: als mijn goedkOpeltje van 20 jaar oud de nieuwste Ferrari bij lange na niet bij kan houden, moet ik dan meedoen aan de 24-uur van LeMans? Of houd ik me dan beter bezig met waar het ding waarschijnlijk wel beter geschikt voor is dan een kostbare supersportwagen?

                              Comment


                              • Re: Nieuwe forum mogelijkheden: Foto's Waarderen

                                Oorspronkelijk geplaatst door Joost
                                Het is niet de pijl en boog maar de indiaan...
                                dat zeg ik ook altijd

                                maar:

                                Oorspronkelijk geplaatst door Joost
                                En, om nog maar eens een ander cliché aan te halen: als mijn goedkOpeltje van 20 jaar oud de nieuwste Ferrari bij lange na niet bij kan houden, moet ik dan meedoen aan de 24-uur van LeMans? Of houd ik me dan beter bezig met waar het ding waarschijnlijk wel beter geschikt voor is dan een kostbare supersportwagen?
                                Wil dit nu zeggen dat je met goedkOpeltje van 20 jaar dat er volgens jezelf nog ongeloofelijk goed uit ziet niet naar een tuningbeurs mag gaan omdat daar een volledig getunde Ferrarie tussen staat die er ook goed uit ziet?

                                Wat ik bedoel is dat iedereen met zijn materiaal foto's maakt waar zij / hij trots op is / kan zijn en dus wel eens in een showcase zet.
                                De één heeft wat meer materiaal dan de andere en kan daardoor misschien net iets meer presteren dan de ander (alhoewel hun kunnen mischien hetzelfde is).

                                Even een voorbeeld:
                                Neem nu even de thread
                                Kijk dit is nu de indiaan die het doet (Elsan ik viseer niemand he! ik probeer maar iets duidelijk te maken). Maar kijk eens even naar de pijl: 50 -500 en focal lenght 500 mm.
                                Stel nu ik sta naast elsan en mijn kunnen zou het zelfde zijn (wat dus verre van zo is natuurlijk ) maar mijn pijl is een 70 -200 L 2.8 (zeker en vast een goede pijl) dan zullen de resultaten die ik kan behalen nooit de mogelijkheid van de foto's in deze thread kunnen benaderen.
                                Wil dit dan zeggen dat ik deze foto's niet in een showcase zou mogen plaatsen omdat ze niet de kwaliteit benaderen die van iemand die wat betere (lees andere) pijlen heeft?

                                Ik hoop dat ik hier mijn zienswijze of geachten heb kunnen duidelijk maken.
                                Ik wil echter niet betwisten dat er foto's worden gepost die inderdaad niet in een showcase thuishoren (zal ik zelf ook al wel gedaan hebben zeker ) maar misschien is het beter om wat tijd te steken in de uitleg aan de TS waarom deze foto daar niet hoort dan te liggen kankeren dat het zo is.

                                En nogmaals voor alle duidelijkheid: het hierboven aangehaalde is een hypothetische benadering en heeft zeker niet de bedoeling om iemand te viseren of op de tenen te trappen.

                                Grtz,
                                Wilfried

                                Het vinden van oplossingen geeft minder stress dan het zoeken van problemen.
                                The tide will wait for no-one. That's not even a rule, it's a fact.

                                Comment

                                Working...
                                X