Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Van Nikon overschakelen naar Canon !

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Van Nikon overschakelen naar Canon !

    Ik fotografeer al bijna 20 jaar met Nikon!

    Nu ben ik op zoek naar mensen die Nikon hebben vervangen door Canon, omdat ik hetzelfde zou willen doen. Niet dat ik niet echt tevreden ben van Nikon, maar een Full Frame zal er volgens mij niet onmiddellijk komen.

    Ik heb de kans gehad om eens een EOS 5D in handen te hebben, en mee te werken, en mij lijkt de autofocus stukken beter dan die van de D200. Ook de zoeker was ongelooflijk aangenaam ( dezelfde sensatie als mijn oude Nikon F90x) Het LCD scherm leek mij iets minder aantrekkelijk, maar daar zal ik nog moeten aan wennen zeker.

    De hoofdredenen zijn dat ik een veel beter zicht heb op DOF met een Full Frame. Wie heeft er zijn D2x, D200, D100 of D70 vervangen voor een Full Frame EOS 5D of EOS 1Ds Mark II? Zijn er mensen die zich de overgang hebben beklaagd?
    Nikon D200 & D100 / 17-55 F2.8 DX / 70-200 VR F2.8 /50 F1.8 / SB800 & SB80 DX

  • #2
    Re: Van Nikon overschakelen naar Canon !

    Ik weet niet of je hier er veel gaat vinden want dat heb ik hier nog niet gezien. Probeer anders ook eens dpreview en fred miranda daar heb ik dit toch al regelmatig (wekelijks) gezien.

    Anderzijds gaat nikon volgens de geruchten zijn FF aankondigen met Photokina. En leveren ergens in 2007. Misschien dus best nog even wachten want overschakelen kost altijd geld.

    Comment


    • #3
      Re: Van Nikon overschakelen naar Canon !

      Er zijn pro's die overschakelen maar die doen dat vaak om andere redenen. Hier op het forum zul je denk weinig pro's vinden.



      Gr BeBa

      Comment


      • #4
        Re: Van Nikon overschakelen naar Canon !

        Ik ken een pro die full frame nodig had, maar uiteindelijk toch weer bij Nikon is aanbeland

        You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
        [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
        Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


        Comment


        • #5
          Re: Van Nikon overschakelen naar Canon !

          Oorspronkelijk geplaatst door Tshirt
          Ik fotografeer al bijna 20 jaar met Nikon!

          Nu ben ik op zoek naar mensen die Nikon hebben vervangen door Canon, omdat ik hetzelfde zou willen doen. Niet dat ik niet echt tevreden ben van Nikon, maar een Full Frame zal er volgens mij niet onmiddellijk komen.
          Wacht in elk geval tot September, dan is er zekerheid over al of niet FF voor Nikon dit jaar.

          Oorspronkelijk geplaatst door Tshirt
          Ik heb de kans gehad om eens een EOS 5D in handen te hebben, en mee te werken, en mij lijkt de autofocus stukken beter dan die van de D200. Ook de zoeker was ongelooflijk aangenaam ( dezelfde sensatie als mijn oude Nikon F90x) Het LCD scherm leek mij iets minder aantrekkelijk, maar daar zal ik nog moeten aan wennen zeker.
          Ik heb een Canon 5D en dus geen enkele Nikon. Maar ik kan me niet voorstellen dat de autofocus van de D200 minder goed zou zijn dan van de Canon 5D. Waarschijnlijk is het verschil vooral te verklaren door het verschil tussen de Canon lens en de Nikon lens op het moment van de test. Ook tussen Canon lenzen zijn er grote verschillen voor autofocus snelheid en gevoel van kwaliteit. Het LCD scherm is waarschijnlijk in beide gevallen een Sony. Wel is de helderheid niet gelijk.

          Oorspronkelijk geplaatst door Tshirt
          De hoofdredenen zijn dat ik een veel beter zicht heb op DOF met een Full Frame. Wie heeft er zijn D2x, D200, D100 of D70 vervangen voor een Full Frame EOS 5D of EOS 1Ds Mark II? Zijn er mensen die zich de overgang hebben beklaagd?
          Ik denk niet dat hier reeds iemand deze overstap heeft gemaakt. De Nikon D200 en Canon 5D zijn ook vrij recent.

          De Canon 5D heeft altijd een kleinere DOF. Maar toch is het mogelijk om met een crop sensor dezelfde kleine DOF te bereiken door de juiste lenskeuze.
          Zo is bijvoorbeeld met de Nikon 85 f1,4 dezelfde opname mogelijk als met een Canon 135 f2,0.
          Of is met de Nikon 200 f2,0 dezelfde opname mogelijk als met de Canon 300 f2,8.

          Enkel voor de 50 1,4 is er geen echt alternatief.

          Zelf ben ik perfect tevreden met de beeldkwaliteit van de Canon 5D en zijn de extra mogelijkheden die andere DSLR bieden (zoals VR of 5 beelden per seconde) totaal onbelangrijk.

          Jan.
          Last edited by Jan_10D; 14 augustus 2006, 20:51.

          Comment


          • #6
            Re: Van Nikon overschakelen naar Canon !

            Het AF verhaal komt me erg vreemd over. Ik ken iemand op DPZ die van D50 naar 5D is gegaan, en hij meldde dat het AF systeem van de D50 beter was dan de 5D, zeker in het (schemer)duister, daar zou de D50 zelfs "gehakt maken" van de 5D. Opzich niet zo heel vreemd; de 5D is met z'n FF sensor een echte protret/landschapscamera, dan is AF minder van belang.

            Voor de rest (DOF, grotere zoeker) is de 5D natuurlijk wel de baas
            Nikon D70 | 18-70 | 50 | 50-500 | SB800 |

            Comment


            • #7
              Re: Van Nikon overschakelen naar Canon !

              Oorspronkelijk geplaatst door Arfman
              Het AF verhaal komt me erg vreemd over. Ik ken iemand op DPZ die van D50 naar 5D is gegaan, en hij meldde dat het AF systeem van de D50 beter was dan de 5D, zeker in het (schemer)duister, daar zou de D50 zelfs "gehakt maken" van de 5D. Opzich niet zo heel vreemd; de 5D is met z'n FF sensor een echte protret/landschapscamera, dan is AF minder van belang.

              Voor de rest (DOF, grotere zoeker) is de 5D natuurlijk wel de baas
              Robert Galbraith heeft een vernietingende kritiek geschreven over de AF van de D200 (zijn ervaring bij basketbalwedstrijden indoor) . Kan ook een geïsoleerd geval zijn natuurlijk.

              Autofocus van de 5D is erg goed, met double cross sensor, en de AF algorithmes van de 1D serie voor AI servo. 't zou mij dus verwonderen mocht de D50 het beter doen.

              Waarschijnlijk is AF van beide camera's even goed, elk met hun sterke en zwakke punten

              sugar
              "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

              http://supermasj.zenfolio.com

              Comment


              • #8
                Re: Van Nikon overschakelen naar Canon !

                Ook al eens nagedacht over de gevolgen van de kleine DOF?
                flickr

                Comment


                • #9
                  Re: Van Nikon overschakelen naar Canon !

                  good point

                  very good point indeed
                  foto als spiegel of als venster?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Van Nikon overschakelen naar Canon !

                    Oorspronkelijk geplaatst door guRuh
                    Ook al eens nagedacht over de gevolgen van de kleine DOF?

                    Dat is in de meeste gevallen geen probleem

                    De pixels van de 5D zijn groter, dus
                    - diffractie treedt later op (je kan dus meer diafragmeren)
                    - betere beeldkwaliteit voor een zelfde ISO waarde (dit is een combinatie van de grotere pixels en meer pixels)

                    Als je grotere DOF wil, kan dat door te diafragmeren en de ISO te verhogen.

                    Aan de topicstarter : denk goed na voor ge er aan begint. Huur de 5D eens voor een week-end. Switchen kost geld

                    sugar
                    Last edited by sugar; 14 augustus 2006, 23:29.
                    "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                    http://supermasj.zenfolio.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: Van Nikon overschakelen naar Canon !

                      Oorspronkelijk geplaatst door guRuh
                      Ook al eens nagedacht over de gevolgen van de kleine DOF?
                      Deze gevolgen zijn beperkt.

                      Zelfde antwoord als sugar:

                      Als voorbeeld:
                      Met de Canon 20D zijn de fotos perfect scherp tot f9.
                      Met de Canon 5D blijven de fotos scherp tot f11 en eventueel hoger.

                      De DOF van de Canon 5D is ongeveer 1 stop kleiner dan van de Canon 20D.
                      Door de ISO waarde en het f getal bij de Canon 5D met 1 stop te
                      verhogen is er geen DOF verschil meer.

                      Wel is er bij de Canon 5D meer stof zichtbaar in 1 foto dan in alle fotos van de Canon 20D samen.
                      Maar als je ooit negatieven ingescand hebt dan vind je zelfs het stof op de Canon 5D fotos geen enkel probleem.

                      Zelf zou ik nooit overstappen van Canon naar Nikon of omgekeerd.
                      Hiervoor zijn de verschillen tussen beide systemen te beperkt.

                      Jan.
                      Last edited by Jan_10D; 14 augustus 2006, 23:45.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Van Nikon overschakelen naar Canon !

                        Ik ken enkele Professionals die de overstap deden, en heel de Nikon winkel verkochten voor een 1D Mark II en een 1Ds Mark II, met uiteraard de nodige optiek der bij .

                        Maar ik ken ook Professionals die met zo'n kapitaal aan Nikon optiek in huis zitten, dat ze de wissel laten vanwege de optiek in hun bezit, een wissel van kamp hun teveel zou gaan kosten.

                        Beiden zijn het er wel over eens dat Nikon een achterstand heeft in te lopen tegenover Canon. Maar dat is een toestand die waarschijnlijk niet blijvend gaat zijn, de vraag is wil je der op wachten?

                        Wat wel zeker is, je kan niet blijven wisselen !

                        Als ik dus mijn eerlijke mening geef zou ik een wissel enkel overwegen als :

                        - Een ruisvrije hoge ISO erg belangrijk voor je is .
                        - Een Full Frame nodig of wenselijk is voor uw soort van fotografie
                        - Je beroepshalve het financieel verlies kan compenseren of afschrijven .

                        We zijn bezig over " De Twee Merken " en we weten allemaal dat geen van beiden slecht is. Om het over een ander boeg te gooien, kan je het vergelijken met het verschil tussen BMW en Mercedes.
                        Wat is den beste ? Ook niet vergeten dat dit als amateur een zuiver luxe probleem is, als Pro ligt het iets anders want dan moet je mee op tegen je concurentie .

                        Tot daar my2cents

                        Jeff
                        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                        Comment


                        • #13
                          Re: Van Nikon overschakelen naar Canon !

                          Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357
                          Ik ken enkele Professionals die de overstap deden, en heel de Nikon winkel verkochten voor een 1D Mark II en een 1Ds Mark II, met uiteraard de nodige optiek der bij .

                          Maar ik ken ook Professionals die met zo'n kapitaal aan Nikon optiek in huis zitten, dat ze de wissel laten vanwege de optiek in hun bezit, een wissel van kamp hun teveel zou gaan kosten.

                          Beiden zijn het er wel over eens dat Nikon een achterstand heeft in te lopen tegenover Canon. Maar dat is een toestand die waarschijnlijk niet blijvend gaat zijn, de vraag is wil je der op wachten?

                          Wat wel zeker is, je kan niet blijven wisselen !

                          Als ik dus mijn eerlijke mening geef zou ik een wissel enkel overwegen als :

                          - Een ruisvrije hoge ISO erg belangrijk voor je is .
                          - Een Full Frame nodig of wenselijk is voor uw soort van fotografie
                          - Je beroepshalve het financieel verlies kan compenseren of afschrijven .

                          We zijn bezig over " De Twee Merken " en we weten allemaal dat geen van beiden slecht is. Om het over een ander boeg te gooien, kan je het vergelijken met het verschil tussen BMW en Mercedes.
                          Wat is den beste ? Ook niet vergeten dat dit als amateur een zuiver luxe probleem is, als Pro ligt het iets anders want dan moet je mee op tegen je concurentie .

                          Tot daar my2cents

                          Jeff
                          Ik ben het hier bijna volledig mee eens. Alleen met de laatste regel niet. Ik denk dat het ook voor een pro een zuiver luxeprobleem is. Ik wil de rentabiliteitsanalyse van zo'n switch wel eens bekijken . Als die echt een serieuze sprong in beeldkwaliteit wil, kan die beter overschakelen op MF

                          sugar
                          "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                          http://supermasj.zenfolio.com

                          Comment


                          • #14
                            Re: Van Nikon overschakelen naar Canon !

                            Oorspronkelijk geplaatst door sugar
                            Ik ben het hier bijna volledig mee eens. Alleen met de laatste regel niet. Ik denk dat het ook voor een pro een zuiver luxeprobleem is. Ik wil de rentabiliteitsanalyse van zo'n switch wel eens bekijken . Als die echt een serieuze sprong in beeldkwaliteit wil, kan die beter overschakelen op MF

                            sugar
                            Het gaat voor een prof niet enkel over beeldkwaliteit maar ook over opvallen tussen de massa. Als je bijv kan werken zonder flash tov je collega's die gezien de omstandigheden allemaal met flash werken . Dan is de kans groot dat je daar voordeel uit kan halen. Dit zou bijv een reden kunnen zijn om een overstap naar de 5D te maken voor een prof. En zo zijn er nog wel wat zaken denk maar aan dof. Maar dit is natuurlijk niet geldig voor alle prof's het hangt heel erg af van wat je onderwerpen en bedoelingen zijn.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Van Nikon overschakelen naar Canon !

                              Een vraag aan 5D bezitters.

                              Als jullie werken met lenzen die ontworpen werden voor 35 mm camera, hebben jullie nooit last van onscherpte op de rand van de foto's? (Light "Falloff") Is er een zichtbaar compatibiliteitsprobleem? Of is dat allemaal ver gezocht en maken belanghebbende subjectieve artikels zoals deze?



                              Wat moet ik geloven van bovenstaand artikel?
                              Nikon D200 & D100 / 17-55 F2.8 DX / 70-200 VR F2.8 /50 F1.8 / SB800 & SB80 DX

                              Comment

                              Working...
                              X