Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tweede body voor o.a. trouwreportage - upgrade bridge Pana FZ50 naar D700?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tweede body voor o.a. trouwreportage - upgrade bridge Pana FZ50 naar D700?

    Een lastige vraag waar ik al een tijd mee rondloop:

    Ik bezit al 4 jaar een Panasonic FZ50 (35mm-420mm, f2.8) voor wat kindersnapshots, events en andere.
    Ook heb ik sinds een maand een Canon SX200 Powershot (28mm-336mm, f3.4-5.3)gekregen voor mijn verjaardag.
    Sinds vorig jaar meer intensief bezig met fotografie en nu budget voor een Full Frame bij mekaar gespaard.
    Ik wil graag gaan voor een D700, maar ben er nog niet uit welke lens ik hier eerst bij wil kopen (toch zo'n duur spul).

    Het dilemma is het volgende: ik moet in september het huwelijk van kennissen fotograferen maar kan onmogelijk tegen dan een full kit voor de D700 kopen. Kunnen mijn bridge en compact die job niet gedeeltelijk vervullen - en zoja, wat is de beste manier? En ook, welke kwaliteitslens koop ik dan best eerst voor m'n D700? (ik zat te denken aan de 14-24, F2.8 omdat mijn hart vooral naar groothoek gaat - toch wil ik ook graag foto's met mooie DOF en Bokeh kunnen maken).
    Kunnen jullie helpen de knoop door te hakken? (totaal budget: 4000euro voor body, lens en flits)

  • #2
    Re: Tweede body voor o.a. trouwreportage - upgrade bridge Pana FZ50 naar D700?

    De 14-24 is nogal een extreme lens om als enige lens te hebben hoor, zeker op full frame. Misschien kan je beginnen met een D700 en een aantal primes? Of eventueel een Tamron 28-75?
    http://www.flickr.com/jonasla

    Comment


    • #3
      Re: Tweede body voor o.a. trouwreportage - upgrade bridge Pana FZ50 naar D700?

      Ik weet niet uit m'n hoofd hoeveel een Nikkor 24-70 f/2.8 kost, maar dat zou als ik voor een D700 zou gaan, mijn eerste lens zijn. S

      amen met missschien een 14-24 (alhoewel dan eerder een 16-35 f/4, de 14-24 is vrij kwetsbaar met dat bolle glas vooraan hoor ik hier...) en een 70-200 VR II.

      Ik zou beginnen met een 24-70...duur, maar super . Een 70-200 lijkt me echt aan te raden, of een 85 of 135mm prime...maar om te beginnen lijkt me een lens met algemeen bereik een goed idee als je niet alles in een keer kan kopen. Dat gezegd zijnde, ik heb nog nooit een huwelijk gefotografeerd...maar daar kunnen anderen je zeker mee helpen .
      Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

      Comment


      • #4
        Re: Tweede body voor o.a. trouwreportage - upgrade bridge Pana FZ50 naar D700?

        Ik weet niet uit m'n hoofd hoeveel een Nikkor 24-70 f/2.8 kost, maar dat zou als ik voor een D700 zou gaan, mijn eerste lens zijn. S
        Mee eens.

        In vergelijking met de toestelletjes die je nu hebt...is 14-24 wel heel breed op een d700.
        Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

        Comment


        • #5
          Re: Tweede body voor o.a. trouwreportage - upgrade bridge Pana FZ50 naar D700?

          Dat ook...en ik schat een D700, zo'n 2000 euro. Doe daar dan nog een 1400 à 1500 euro bij voor de 24-70...en dan heb je nog maar 500 euro over. Ik zou dan ineens een comfortabele schoudertas/rugzak erbij kopen (afhankelijk van je specifieke behoeften of voorkeur meteen 'op de groei' of compact om het licht te houden - veel mensen hebben verschillende tassen voor verschillende doeleinden)....plus pakweg een polarisatiefilter voor als je in open lucht fotografeert, zodat je een mooie verzadigde blauwe lucht hebt. De voorbeeldfoto's van Aperture 2 (of 3 ?) van een huwelijk zijn bijvoorbeeld buiten genomen, en daar kan je zoiets wel gebruiken, denk ik dan.

          Als je landschappen fotografeert komt het ook ineens te pas .
          Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

          Comment


          • #6
            Re: Tweede body voor o.a. trouwreportage - upgrade bridge Pana FZ50 naar D700?

            Bedankt voor jullie nuttige raad ivm de lenskeuze voor de D700.
            Ik ga denk ik maar voor de 24-70 F2.8 - dat is ook de lens die frequent in combinatie met de D700 wordt verkocht (3398euro samen)

            Willen/kunnen de huwelijksfotografen onder jullie nog iets zinnigs zeggen over de bruikbaarheid van m'n huidige 'toestelletjes' tijdens zo'n reportage? (ik lees overal dat ik twee body's moet hebben om comfortabel te kunnen schieten tijdens een huwelijk...)

            En als laatste: ga ik voor een SB600 of een SB800 flits?

            Comment


            • #7
              Re: Tweede body voor o.a. trouwreportage - upgrade bridge Pana FZ50 naar D700?

              Sb-900
              Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

              Comment


              • #8
                Re: Tweede body voor o.a. trouwreportage - upgrade bridge Pana FZ50 naar D700?

                De 50mm f1.8? Lijkt mij in ieder geval een ideal niet duur lensje met een mooi bereik voor de D700
                Mvg Roosje http://www.flickr.com/photos/roosjeh/
                Nikon D90, 18-200mmVR, 70-300mmVR, 50 f1.8 | Tamron 28-75mm f2.8 + 90mm f2.8 | Sigma 30mm f1.4 | Tokina 11-16mm f2.8 | Olympus E-P1, 14-42mm, OM 50mm f1.4 / 50mm f3.5 macro / 135mm f2.8 |

                Comment


                • #9
                  Re: Tweede body voor o.a. trouwreportage - upgrade bridge Pana FZ50 naar D700?

                  Op mijn laatste huwelijk heb ik op de d700 vooral de Tamron 28-75 gebruikt. De UWA (Sigma 15-30) is enkel gebruikt voor enkele overzichtsfoto's op de burgerlijke plechtigheid (geen kerkdienst).
                  Mijn backup-camera's heb ik niet hoeven te gebruiken

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tweede body voor o.a. trouwreportage - upgrade bridge Pana FZ50 naar D700?

                    @Roosje:

                    Ja, die had ik idd. ook al in het vizier, maar dan blijf ik met dat dilemma van de ontbrekende tweede body zitten, want ik zie het niet zitten om tijdens de ceremonie constant lenzen op en af te schroeven.
                    Huren dan maar zeker? (zo'n weggegooid geld vind ik dat)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tweede body voor o.a. trouwreportage - upgrade bridge Pana FZ50 naar D700?

                      Mijn visie, in het kort :

                      - geen beelden mengen van een compact met een D700
                      - lenzen die je dan nog niet hebt kan je huren, eventueel ook een tweede body
                      - Ervaring kan je niet huren of kopen, dus bezint eer ge begint !

                      MVG, Jeff c.
                      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tweede body voor o.a. trouwreportage - upgrade bridge Pana FZ50 naar D700?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Hesse Bekijk bericht
                        @Roosje:

                        Ja, die had ik idd. ook al in het vizier, maar dan blijf ik met dat dilemma van de ontbrekende tweede body zitten, want ik zie het niet zitten om tijdens de ceremonie constant lenzen op en af te schroeven.
                        Huren dan maar zeker? (zo'n weggegooid geld vind ik dat)
                        Wanneer er heel weinig licht is en je wilt niet flitsen dan is het handig om ook een 50mm f1.8 bij de hand te hebben, scheelt ongeveer drie stops met een f2.8 lens. Het is zo'n goedkoop lensje dat huren misschien zonde is. De 85mm f1.8 komt dan misschien ook van pas.
                        Last edited by Roosje; 8 juni 2010, 15:12.
                        Mvg Roosje http://www.flickr.com/photos/roosjeh/
                        Nikon D90, 18-200mmVR, 70-300mmVR, 50 f1.8 | Tamron 28-75mm f2.8 + 90mm f2.8 | Sigma 30mm f1.4 | Tokina 11-16mm f2.8 | Olympus E-P1, 14-42mm, OM 50mm f1.4 / 50mm f3.5 macro / 135mm f2.8 |

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tweede body voor o.a. trouwreportage - upgrade bridge Pana FZ50 naar D700?

                          16-35mm

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tweede body voor o.a. trouwreportage - upgrade bridge Pana FZ50 naar D700?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Roosje Bekijk bericht
                            Wanneer er heel weinig licht is en je wilt niet flitsen dan is het handig om ook een 50mm f1.8 bij de hand te hebben, scheelt ongeveer drie stops met een f2.8 lens.
                            Ik denk dat je opnieuw moet rekenen.
                            F2.8 --> F2.0 = 1 stop
                            F2.8 --> F1.4 = 2 stops
                            Het "maar" 1 stop en een beetje.

                            En die 2de body (én flitser) zijn toch wel noodzakelijk vind ik.
                            Ik weet ook niet in welke mate je manueel of halfautomatisch hebt getrokken met die panasonic en de technische kant wel voldoende is. Als dat niet genoeg is, zou ik het aanbod afslaan.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Tweede body voor o.a. trouwreportage - upgrade bridge Pana FZ50 naar D700?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
                              Ik denk dat je opnieuw moet rekenen.
                              F2.8 --> F2.0 = 1 stop
                              F2.8 --> F1.4 = 2 stops
                              Het "maar" 1 stop en een beetje.

                              En die 2de body (én flitser) zijn toch wel noodzakelijk vind ik.
                              Ik weet ook niet in welke mate je manueel of halfautomatisch hebt getrokken met die panasonic en de technische kant wel voldoende is. Als dat niet genoeg is, zou ik het aanbod afslaan.
                              Oops , Ik had did ooit bewaard en was een beetje de kluts kwijt met" f1.4 lets in 4x as light as f2.8"

                              "The larger the aperture, the more light it can gather. It's that simple. :-) f/1.4 lets in twice as much light as f/2.0, 4x as much as f/2.8, 8x as much as f/4.0, etc. A shot at the 1/focal length rule of thumb minimum (1/30) at f/1.4 would be 1/15 at f/2.0, 1/8 at f/2.8, and 1/4 at f/4.0, etc."
                              Mvg Roosje http://www.flickr.com/photos/roosjeh/
                              Nikon D90, 18-200mmVR, 70-300mmVR, 50 f1.8 | Tamron 28-75mm f2.8 + 90mm f2.8 | Sigma 30mm f1.4 | Tokina 11-16mm f2.8 | Olympus E-P1, 14-42mm, OM 50mm f1.4 / 50mm f3.5 macro / 135mm f2.8 |

                              Comment

                              Working...
                              X